Prosetín nemá ani čtyři stovky obyvatel. Vlakem tam nedojedete. Kdy budete mít štěstí, chytnete v Bystřici nad Pernštejnem, nejbliším městě, autobus. Přesto má tato půvabná vesnice mezi východními kopci Českomoravské vrchoviny hned dva kostely. Katolický a evangelický.
Na evangelíky je Vysočina tradičně bohatá. A také na aktivity statečných muů. Například v nedalekém Hlinsku v roce 1970 skupina okolo Jaroslava Šabaty sepisovala Malý akční program, první ucelenou a vysloveně opozičně-politickou reakci na zametení s Praským jarem.
Do Prosetína mě ale přivedl Jan Šimsa, další z viditelných postav moravského disentu. Hned v několika našich hovorech kdysi zabrousil do tohoto místa, v něm od roku 1963 do roku 1974 (kdy ztratil státní souhlas s duchovní činností a – byť praský rodák – přemístil se do Brna) působil jako evangelický farář. Jeho víra mu kázala neslibovat jen klid a mír na nebesích. On chtěl měnit poměry ještě na zemi. Proto v šedesátých letech naplno rozvinul hnutí tzv. nové orientace, v něm mu, jeho kolegům z církve, ale také dalším intelektuálům nešlo jen o náboenské svobody, ale i lidská práva v širším slova smyslu. Nástrojem pro něj byl i dialog, který přenesl z církevní roviny do roviny ideové, včetně dialogu s marxisty. K dění uvnitř KSČ v osmašedesátém byl skeptický. Dubček pro něj nebyl Kriegel. Za demokratizační a emancipační hnutí se ale jednoznačně postavil. A kdy se po nějakém čase stráveném mimo Prosetín vrátil do obce, s ní spojil podstatný kus svého ivota, vřele ho spolu s dalšími obyvateli vítal předseda tamní komunistické buňky a děkoval mu za veřejnou podporu Dvou tisíc slov.
Jel jsem počátkem jara do Prosetína se s Janem Šimsou rozloučit. Naposledy. Stejně jako jeho důvěrní přátelé Jaroslav Šabata či Jaroslav Mezník nás nechal samotné, abychom se tu bili za lepší svět. V těké chvíli přišlo i pro bezvěrce z kazatelny povzbuzení od Miloše Rejchrta. Jako bych slyšel Šimsu: Neupínejme se k zmrtvýchvstání či tomu, co nás čeká nahoře. Dělejme tady a teď, co můeme, abychom měli čisté svědomí. Pomáhejme druhým, i kdy se to nenosí. Pšenice vyroste z pšeničného zrna, ze semínek plevele plevel. Co bude s námi potom, a se stánky našeho pozemského přebývání zboří a splynou s prachem země, tím se zabývejme spíše okrajově, jen někdy, kdy je k tomu vhodná příleitost. Především a vlastně bez přestávky se zabývejme tím, co máme konat, jak ít, myslet a vnímat, v co doufat, ne se naše pozemské stavení rozpadne. Však Kristus vstal, nehledejte ho mezi mrtvými. Mezi vámi ivými ho hledejte, pravil Rejchrt.
Dodnes tápu, byl-li pro mne Jan Šimsa víc duchovní, filozof nebo čiperný občanský aktivista inklinující k politice. Za svého ivota odvedl obrovský kus práce pro evangelíky, humanisty i socialisty. Na jedné straně se mu kamarádi smáli, e zatímco se na sklonku šedesátých let lámou ledy, on pracuje na své disertaci, aby mohl přednášet. Vzorem mu byla Boena Komárková, vzdělaná, statečná a evangelické víře oddaná ena formující celou řadu Brňanů, kteří se pak nebáli brát věci do svých rukou. Na straně druhé byl Jan Šimsa muem činu. Kdy musel čelit nevybíravým domovním prohlídkám estébáků, nestál v koutě a bránil svoje soukromí. Do událostí se vloil, i kdy se příslušník choval neurvale k jeho paní. Facka, je byla Šimsovi přišita, sice nepadla a po létech se nakonec dočkal satisfakce za perzekuci komunistickým reimem, všem ale muselo být jasné, e před sebou nemají člověka, jen by na sobě a své rodině nechal štípat dříví. Musel toho po svých statečných rodičích, zapojených do protinacistického odboje, zdědit nemálo.
I kdy jsem se s ním při přípravě diplomové práce o brněnském disentu bavil coby s téměř sedmdesátiletým, strhávala mne příkrost a radikalita jeho soudů. Ač farář, na rozdíl od většiny svých opozičních spolupracovníků jako diplomat rozhodně působit nemohl. Vášeň jej musela provázet při diskusích v rámci tajného M-klubu, stejně jako při jeho nesčetných petičních aktivitách. Nevystačil si s podpisem Charty 77. Naopak cítil potřebu dávat svoje přesvědčení najevo mnohem přesněji a ostřeji.
Dnes bychom ho řadili k průkopníkům radikální demokratické levice. Na sklonku osmdesátých let Jana Šimsu lákala ke spolupráci Obroda, sdruení osmašedesátníků snících o očištění a rehabilitaci komunistické myšlenky. Dal jí košem. Jak by ne. U o víc ne deset let dříve dal s Jaroslavem Mezníkem, Jiřím Müllerem, Rudolfem Battěkem či Albertem Černým dohromady skupinu nezávislých socialistů, kteří pak v roce 1978 stáli za provoláním Sto let českého socialismu. A přestoe v listopadu 1989 stál u zrodu brněnského Občanského fóra, pamětní deska v Brně-Kuníně jej připomíná coby jednoho z členů výboru, jen 15. listopadu 1989 v moravské metropoli obnovil Československou sociální demokracii.
Ruku v ruce se socialistickou orientací u Šimsy šlo hluboké humanistické přesvědčení navazující na tradici T. G. Masaryka. Není proto náhodou, e – inspirován přednáškou Ladislava Hejdánka – v roce 1987 patřil k těm, co v Brně obnovili činnost Masarykovy společnosti.
Cestou z Prosetína jsem na klikatících se silničkách musel myslet na to, jak se dnes Masarykem ohání kdejaký demagog, který si s ním přitom spojuje leda píseň Ach, synku, synku, zatímco skuteční Masarykovi pokračovatelé, znalí jeho víry v Evropu, rovnost, solidaritu a sociální spravedlnost, završují svoje ivoty. Copak nestačí, e lidé, kteří nevědí, nakolik si byli ti dva podobní, Dienstbierovi mladšímu tvrdí do očí, jak se Dienstbier starší jistě v hrobě obrací? A co teprve hrátky s Havlem! Prý se k uprchlíkům nikdy nevyjádřil, proto nemůeme tušit, co by říkal teď. Samozřejmě, ale četli jsme snad jeho eseje, projevy, koneckonců i divadelní hry... Pořád nic? Stále ádný záchvěv Havlova přístupu? ádná jednotící linka jeho kroků?
Historie, to jsou příběhy, které vyprávíme. Těm, co zlomové okamiky sami zaili, věříme více ne těm, co je znají z druhé či třetí ruky. Je škoda pro všechny, kdy přímí aktéři odcházejí. Ale ani u toho mála, co mezi námi zbývají, si nemůeme být stoprocentně jistí, zda své staré ivoty nepodřizují svým novým ivotům.
František Stárek, legenda českého undergroundu, třeba na sklonku května líčil časopisu Týden, jak početný je průnik mezi Chartou 77 a ODS, za ni se chystá letos kandidovat do Senátu. Bývalí komunisté nebo levičáci prý byli ti, co v Chartě psali stanoviska, nikoli však stovky chartistů mimo Prahu. Neznám ádný průzkum, ádnou statistiku, proto bych se k podobnému ani k opačnému tvrzení neodhodlal. Především je však důleitější, po kom co zůstalo, ne kdy a kde byl a kde je teď. Buďme vděčni za kadý zapsaný řádek, kadou nahranou větu. A starejme se o to, aby nás očitá svědectví neopouštěla s pamětníky. Dvojnásob důleité to je u lidí, po nich se prošla krutá bota dějin a kteří moc dobře vědí, jak nebezpečné je vzdát se lidství, úcty člověka k člověku, tradic, které udělaly z prvorepublikového Československa výspu demokracie a které se odrazily jak na osmašedesátém, tak v normalizačním disentu.
O Jana Šimsu se nebojím. Na toho vzpomínali v Prosetíně, Brně i Praze, evangelíci i socialisté, přátelé i skromní ctitelé. A podobně jako najdeme rodinné pokračovatele u Šabatů či Dienstbierů, najdeme je i u Šimsů. Bojím se však o ty z nás, co nemají čas, sílu nebo chuť se bránit masáím, tendenčně podávaným informacím hraničícím s dezinformacemi, ba propagandě. Ta u z několika hrdých demokratických národů dokázala v miku vyrobit poddajné ovce v područí diktátorů či autoritářů. Zkazit se dá velmi rychle, zato cesta zpět je dlouhá, namáhavá a bez majáků v podobě morálních autorit se neobejde.
Lukáš Jelínek (1973) je politolog a politický komentátor, publikuje v deníku Právo a Českém rozhlase, je prvním místopředsedou Masarykovy demokratické akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.