Dne 19. dubna zemřela v Praze dlouholetá autorka Listů Olga Šulcová. Odešla ani ne půl roku po svém mui, ekonomu Zdislavu Šulcovi (1929–2015), s ním jsme se loučili v Listech č. 1/2016. Spisovatelka Jana Červenková nám o zesnulé napsala:Je to u pár měsíců, pozvala mě Olga Šulcová, novinářka, fejetonistka, spisovatelka a bývalá sousedka, abych ji přišla navštívit. Bylo to urgentní, druhý den šla na operaci s páteří a měla z toho obavy. Návštěva netrvala dlouho, vtrhli její příbuzní s týdenní pravnučkou, kterou Olga prvně a naposledy viděla. Pak jsme se rozloučily. Operace dopadla dobře, ještě jsme se pozdravily po mobilu. Pak chodily zprávy od dcery Ivy, e po narkóze vznikly další problémy, duševní. To u s námi nekomunikovala, dovídali jsme se jen od její rodiny, e je všechno stejné. Trvalo to pár měsíců a byl to ivot, jaký bychom si nepřáli. Koncem dubna přišel jeho konec. Odešla novinářka, která začínala v mládí ve Večerní Praze, autorka četných reportáí a fejetonů, mnohé z nich vyšly roce 2012 knině v nakladatelství Burian a Tichák pod titulem Univerzální ena. Z nečasu do času. Předtím v roce 1999 vydala povídky Záhada červeného křesla (Troja), inspirované příběhy dělníků.Šulcová je toti po roce 1968 nucena odejít z redakce a pracuje v továrně v Neratovicích, odkud čerpá náměty pro další psaní. Spolupracuje i se samizdatem, píše do Pelikánových Listů a vydává vlastní sešity Ze zásuvky i z bloku. V roce 1977 podepisuje Chartu 77. Zemřela v den, kdy byla přijata do PEN klubu, jeho byla dlouholetou přítelkyní.
Přinášíme úvodní text z knihy Univerzální ena. Z nečasu do času – text autorky o sobě samé – a jeden z padesáti šesti v knize otištěných fejetonů.
-red-
Jsem z Ostravy, z hornické rodiny, ročník 1935. Fejetony-povídky píšu od svých středoškolských let. Kdyby se mě někdo zeptal, proč to dělám, řekla bych, e nevím, ale e je píšu ráda. Té je to jeden ze způsobů, jak se vyrovnávám se ivotem. Kdy mě něco silně zaujme – ať v dobrém či ve zlém –, sednu a napíšu fejeton. Jsou jich za uplynulých padesát let stovky, byť jejich psaní nikdy nepatřilo k mým redakčním povinnostem. Psala jsem je z lásky. Postupně jsem působila v několika redakcích: v ostravském deníku Nová svoboda, ve Večerní Praze, v deníku Práce, v polistopadových Listech a v Lidových novinách. Fejetony a fejetonové povídky jsem uveřejňovala i jinde – například v rozhlase, v Květech, v časopisech Naše rodina, Rodina a škola, v revui Umělecké besedy ivot, v měsíčníku Revue 50 plus ad. V současnosti v Listech a v Literárních novinách.
Po osmašedesátém, kdy jsem se ivila jako dělnice a tiskárenská korektorka, vycházely v exilových Listech a v samizdatu, leckdy podepsány vypůjčeným jménem nebo značkou.
Neratovická chemička mi za tzv. normalizace poskytla nejenom obivu, ale i materiál ke kníce. Pod titulem Záhada červeného křesla vyšla v roce 1999 v praském nakladatelství Troja.
*
Píšu Vám jako důvěrník domu čp. 516/28 v Ječné ulici na Novém Městě Praském. Je dosti smutné, e dům, v něm naše národní spisovatelka Boena Němcová napsala Babičku, se nachází v tak ubohém stavu. laby jsou ucpány, jakmile je déšť, vše máme na pavlači. A to sem chodí na prohlídky školní děti, té návštěvy ze zahraničí a z celé republiky...
Bylo to k nevíře, ale v tom všedním lutém domě na obyčejné praské ulici, která se kadému plete s itnou, byly ještě i dřevěné schody, po nich chodila Boena Němcová domů. A na pavlači, ve druhém poschodí za dvoukřídlovými dveřmi, je dodnes ten byt – byteček, kam za ní kdysi přišli mladý Neruda a mladý Hálek poádat o příspěvek do sborníku Máj. Viděli, e Paní sedí u stolu, pokrytém zalátaným sešlým ubrusem, sama u také nemocí sešlá a ivotem jakoby zaplátovaná, a nebylo jim příliš veselo, protoe i oni se chtěli věnovat literatuře...
Kdyby s ní tehdy bydlel na jedné pavlači dnešní domovní důvěrník čp. 516/28 v Ječné ulici pan Folter, moná e by nemusela psát váeným paním a dcerám mlynářů: Buďte tak laskavá a můete-li, zapůjčte mi do úterka 2 zl. nebo 1. Také Vás prosím, abyste mi ještě dvě čvrtce mouky k ostatní na dluh dala do úterka...
Panu Folterovi by takováto výpomoc milé sousedce určitě nepřišla zatěko. On kvůli její bustě a kvůli tomu, aby byl dům, ve kterém ila, v pořádku, ukrajoval ze svého času a vydával svou energii, ani z toho osobně cokoliv měl. Nepřála jsem takové bydlení obyvatelům toho domu, ale kdy jsem stála na ubohém dvorečku, do něho se dívaly oprýskané, promáčené zdi, připadalo mi, e takový pohled je moná pro všechny ty návštěvy, exkurse a školní děti poučnější. Ten dnešní dům je toti obrazem tehdejší spisovatelčiny bídy.
Dopisovali jsme si s panem Folterem několik let. A také s úřady – to kvůli tomu domu. Byť článek na to téma v novinách vyšel, jednou nebyla generální oprava v plánu a podruhé zas nebyla kapacita.
A loni na podzim mi pan Folter napsal: Odpusťte, e Vás stále obtěuji svými bolestmi a tím naším domem. Byla jste svědkyní, jak tenkrát vypadal. Nyní však Vám sděluji, e se dělá pilně oprava celého domu, který byl v havarijním stavu. Ji začínají pokrývat střechu, budou bourat pavlače a všichni nájemníci máme nové dveře do bytu. Já pokud mono stále se starám, ač jsem dosti churav, to víte, 82 let. S pozdravem Karel Folter, domovní důvěrník.
Znám nemálo osob – i velmi vzdělaných, které se netají tím, e Babičku Boeny Němcové nikdy nedočetly. Připadala jim monotónní a příliš idylická. Ale s knihami se to má podobně jako s lidmi: jsou lásky na první pohled, a jsou i jiné, které pozvolna a nepozorovaně zrají. Lidé se třeba znají léta, chodí kolem sebe, a teprve za určitých, předem neodhadnutelných okolností se do sebe zamilují. Není-li člověk příslušně zaloen, musí ho zřejmě potkat lecjaká ivotní psota, aby dovedl ocenit a vděčně přijmout lahodný, uklidňující tok slov a příběhů z Babičky, aby mu před očima rozkvetly louky v Ratibořickém údolí a do spánku mu hučel Viktorčin splav...
Můe leckdo namítnout, e titul poslední ctitel, který jsem obětavému domovnímu důvěrníkovi v Ječné čp. 516/28 panu Folterovi dala, není příhodný. Vdyť přece naše slavná spisovatelka, důleitá postava našich školních učebnic, génius národa, paní milovaná, opěvovaná a vydávaná, má a ještě bude mít mnoho a mnoho ctitelů. A já na to: to je pravda, ale jsou všichni ti ctitelé takoví, aby nejenom kladli růe k pomníku?
Ani nebe a země, ani měsíc a hvězdy, ani sám Bůh nám nemůe pomoci, kdy nám lidé nepomohou – napsala Němcová v dopise Karolině Světlé v časech, kdy jí bylo nejhůř.
A je to tak pravda.
1970
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.