Teolog Karel Skalický poskytl Listům soukromý dopis, v něm se zamýšlel nad jedním z článků na téma migrace, které publikuje v denním tisku spisovatel Vlastimil Vondruška. Úvahu Karla Skalického přinášíme nezkrácenou.
... multikulturalismus je hloupost..., snaha o integraci dvou rozdílných kultur vdycky znamenala poráku jedné tou druhou... Základem islámu je šaháda čili svědectví...: ,Věru ti, kdo uvěřili v Boha a posly Jeho, jsou spravedliví a svědky před Pánem svým; jim dostane se odměny a jejich světla. Ti však, kdo znamení naše za le prohlašovali, ti budou plamene pekelného obyvateli.' Jedině muslim je plnohodnotnou bytostí, ostatní bytosti jsou méněcenné... Ti, kteří vítají migranty s mávátky a chlebem se solí, namítají, jak hodní to jsou lidé... Pokud někam přicházíte, musíte se tvářit tak, aby vás hned nevyhnali... Ctí muslima je ošidit křesťana... Jene děti a vnuci přistěhovalců, kteří se tu narodili, u nemají pocit, e by se k nám měli chovat zdvořile jako k hostitelům. Oni se tu narodili, je to jejich země a budou tu vládnout. A my, bytosti méněcenné, budeme poslouchat... Muslimové prohlašují, e jsou dostatečně civilizovaní... Jsou i jiné civilizační modely a my nemáme právo za kadou cenu vnucovat celému světu svůj pohled na ivot. Máme však povinnost své normy hájit, a zvláště na vlastním území... Vzpomínáte na film Vyšší princip? Spolu s ním tedy nekorektně tvrdím, e z hlediska vyššího principu morálního i já souhlasím, abychom hájili svou budoucnost. Všemi prostředky.
(Úryvky z článku Vyšší princip aneb o integraci a rozumu, V. Vondruška, MF Dnes 13. 2. 2016)
Pan Vondruška má pravdu. V jednotlivostech mu nelze nijak zvlášť oponovat. Jen ten duch, v něm všechny ty pravdy vyslovuje, se mi nezamlouvá. To, co říká, je troubení na poplach, a tedy upozorňování na nebezpečí. A to tu rozhodně je. Proto je dobré, e troubí na poplach. Ale k čemu? K tomu, abychom naše pohraniční hory zase oplotili ostnatým drátem nebo nějakou ještě bytelnější čínskou zdí proti pronikání islámských záškodníků? Nebo troubí do útoku pomocí ničivějších zbraní, ne jsou ty, které dosud pouívá Islámský stát, a tedy k jakési nové kříové výpravě proti Saracénům jednadvacátého století? Anebo k prohloubení dýchavičného ducha naší původně křesťanské kultury, která kdysi dýchala plnějšími plícemi? To není zodpovězeno, take jen budí bezradnou úzkost. A ta nikdy není dobrým rádcem.
Je proto vhodné si díky jeho troubení na poplach uvědomit, e stojíme před velikou výzvou střetu nikoliv jen dvou civilizací, ale zároveň i dvou náboenství, která tyto kultury zakládají. Ovšem není jasné, zda pan Vondruška tento střet chápe jako střet dvou ideologií (jako tomu bylo ve střetu křesťanství s marxisticko-leninským komunismem), anebo té jako střet dvou náboenství, která mají tisíciletou tradici, hluboké kořeny emotivní a z velké části společné náboenské prvky.
Víme, e bylo – a někde dosud i je – moné pokojné souití křesťanství s islámem. Proč však vinou některých údajně muslimských společenství přestává být moné, má mimo jiné kořeny ve skutečnosti, e jde zároveň o jakousi pomstu onoho třetího světa (údajně vykořisťovaného tím prvním americko-atlantickým a tím druhým byvším sovětským) vůči tomu prvnímu a dosud panujícímu, ač oslabenému druhému světu. Tento třetí svět je toti z velké části muslimský. Zpočátku se někteří jeho političtí lídři pokoušeli vyuít ideologii marxismu-leninismu proti tomu prvnímu světu kapitalistickému. Ta ideologie však v muslimském světě nezabrala pro svůj ateismus. Co je na uváenou! A tak se nyní vyuívá ideologie, která se opírá (samozvaně a livě) o Korán. A to zabírá v masách, hlavně těch mladých. Troubit na poplach je tedy oprávněné. A jeliko mnoho lidí nemá porozumění pro jinou mluvu ne pro hřmot zbraní, pak, mělo-li by to pokračovat dál tak, jak to dosud běí, nebezpečí totální války bude stále hrozivější. Mohli bychom však být u tak moudří a vědět, e válka nikdy nic nevyřeší. Nevyřešila nic ani ta první ani ta druhá ani ta třetí studená a nevyřeší nic ani ta čtvrtá, která se u roztáčí.
Islám však není jen ideologie. Je i náboenství. A jako takové je dnes ve velikém přelomu. Je samo v sobě hluboce rozštěpeno. Nejen na to majoritní sunnitské a minoritní šíitské; obě jsou rozdělena (vůči oné nenáboenské sekulární kultuře, jak té technologické a technokratické, tak té humanitní) na postoj vůči ní otevřený či uzavřený. Lze proto říci, e jak islám ve své rozrůzněnosti, tak křesťanství ve své srůstající rozdělenosti stojí před stejným obrem, který jim bude i nadále neutuchající výzvou. Podle těchto dvou postojů se pak islám buď otevírá pokojnému souití s jinými náboenskými společenstvími, zvláště s tzv. lidem knihy (křesťany), anebo se dá vést duchem dobyvačně totalitním. A my křesťané, kteří jsme udělali své bolestné zkušenosti jak s tím quasi totalitním systémem pozdně středověkého křesťanského impéria, tak s tím totalitním systémem sovětským, můeme islámskému státu předpovědět, jak skončí, a ten svůj vytouený islámský stát postaví.
Islám však není jen návod, jak vést a spravovat svůj stát. Jakoto náboenství má kromě silného potenciálu totalizujícího v sobě zabudovánu jednu sílu, na kterou se zapomíná, toti modlitbu. A kdy se modlí id, křesťan a muslim, pak se všichni tři modlí k tému Bohu Abrahámovu, Izákovu a Jákobovu. Pravda, ten samý Bůh je pak od nich pojat, pokud jde o Jeho vnitřní ivot, rozličně. Nicméně je to pořád ten samý Bůh Abrahámův. A nelze přehlédnout, e od tohoto Abraháma se odvíjejí podle jeho dvou synů Ismaela a Izáka dvě linie. Oba toti měli dvanáct synů a oba dostali Boí poehnání. A tak jak jde od Jákoba linie přes Mojíše a idovský národ k Jeíšovi a ke křesťanství, od Ismaela jde linie přes Ismaelity a Araby k Mohamedovi a k islámu (jak na to poukázal Luis Massignon). Toto společné zakořenění v Bohu Abrahámovu nelze ztrácet se zřetele. Kdy se tedy muslimové a my křesťané a idé modlíme k Bohu, pak se modlíme k tému (byť odlišně chápanému) Bohu našeho společného praotce Abraháma. A jeliko se u stalo přičiněním Jana Pavla II., e jsme se k Němu modlili společně v Assisi, pak tato společná modlitba je poukazem na jednu stále přehlíenou věc, toti na sílu společné modlitby, která otevírá nové monosti společného souití.
Ostatně, kdy jde o konfrontaci s islámem, křesťané nestojí před něčím, s čím by u v minulosti neměli bohaté zkušenosti. Stačí zalistovat v Teologické sumě svatého Tomáše a všimnout si, jak jsou v ní mnohokrát citováni Avicenna a Avrroes, co jsou polatinštěná jména islámských myslitelů Ibn Sina a Ibn Rushd. A celá Tomášova kniha Contra gentiles znamená svým názvem proti muslimům, i kdy člověk z ní nemá dojem, e by nějak proti muslimům brojila. Vdyť všech pět středověkých kříových výprav proti Saracénům skončilo fiaskem. Ba víc, u té z roku 1204 se můeme právem ptát, který ďábel ji poštval, e místo aby dobývala muslimský Jeruzalém, k čemu byla vyslána, dobyla a hrůzně poničila křesťanský Cařihrad, čím ještě prohloubila odcizení západní církve římské a východní církve cařihradské. A kniha kardinála Mikuláše Kusánského De pace fidei je pokus o nastolení mírového souití křesťanů a muslimů.
*
Co říct závěrem? Nemáme-li se v obraně proti islamizaci Evropy uchýlit k uzavřenosti čínské zdi nebo k výbojnosti kříové výpravy (nebo zároveň k obojímu šikovně kombinovanému), pak se musíme nejprve prohloubit ve svém křesťanství. Křesťan se toti nemůe vyhnout otázce, co Bůh zamýšlí tím, e islám se najednou probral ze spánku a ohrouje naši Evropu. A sotva na to můe uspokojivě odpovědět jinak, ne e to je výzva ke konverzi, k obrácení, k prohloubení našeho křesťanství, k prohloubení modlitby. Je to snad náhoda, e Panna Maria v Medugorje opakovaně vyzývá k modlitbě, ani se slovem oboří na islám? Mám za to, e to je výzva nejen pro nás křesťany, kteří v Pannu Marii věříme a ta její medugorská zjevení bereme váně, ale i pro ty, kteří v jejich nadpřirozený původ nevěří. Neboť nemluví-li ústy těch pěti dětí Panna Maria, někdo jejich ústy mluví. Kdo, na to si můeme vymýšlet hypotézy podle naší náboenské, filozofické či psychoanalytické průpravy. Výzva tu je a nelze ji přehlíet: Modlit se, modlit se, modlit se.
Kdy pan Vondruška zakončí svou úvahu tím, e z vyššího principu morálního máme právo hájit svou budoucnost, pak opět říká pravdu, proti které nelze nic namítat. Kdy ale dodá všemi prostředky, pak se musím zeptat: i těmi prostředky, které jsou v rozporu s vyšším principem morálním?
Vyšší princip morální má toti vícero důsledků, které musí být vdy splněny; a problém nastává, kdy jeden důsledek morálního principu lásky k blinímu se kříí s jeho druhým důsledkem. Z jedné strany nám přikazuje hájit bezpečnost a přijatelný ivot v budoucnosti pro naše děti a pro naši občanskou a státní společnost. Z druhé strany nám tý princip přikazuje ujímat se sirotka, vdovy, chudého cizince, uprchlíka, vyhnance atd. podle principu, o co bych prosil já, kdybych se dostal do takovéto situace, to musím být ochoten poskytnout tomu, který se do ní v mé přítomnosti dostal. Neboť kdyby se jednou mělo stát, e do takové situace se dostanu já – a vzhledem k proměnlivosti věcí lidských to naprosto není vyloučené –, pak bych neměl právo ádat od druhých, co sám jsem nebyl ochoten těm druhým poskytnout. Nejvyšší morální princip v mezilidských vztazích zní, vyjádřeno v pozitivu: Co chceš, aby jiní činili tobě, čiň ty jim; nebo v negativu: co nechceš, aby jiní činili tobě, nečiň ty jim.
Karel Skalický (1934) je katolicky kněz, teolog, redaktor, publicista; v exilu od roku 1967 redigoval časopis Studie, působil také jako tajemník Josefa Berana. Od r. 1994 přednáší na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicich.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.