Letos 27. dubna by se doil sta let můj otec, hudební skladatel Jan Rychlík (1916–1964). Můj otec byl člověk mnoha zájmů. Nebyly mu cizí filozofické úvahy o tomto světě a jeho vývoji a byl rovně komentátorem dění, jeho byl současníkem. Ve věku třiceti devíti let, v roce 1955, si začal vést deník, avšak po krátkém čase psaní zanechal. Tento deník je veřejnosti znám, neboť se u dočkal zveřejnění dokonce dvakrát: nejprve text vyšel v roce 1998 v 39 čísle Revolver revue společně s mým krátkým úvodem obsahujícím mé dětské vzpomínky (otec zemřel, kdy mně bylo devět let), a potom ještě samostatně knině v roce 2006 pod názvem Deník 1955 nákladem Společnosti přátel Revolver revue.
Proč otec přestal deník v roce 1955 psát, není známo. Nedávno jsem ale zjistil, e můj otec se k psaní deníku po osmileté přestávce krátce vrátil v roce 1963. Jeho strojem psané záznamy objevila moje manelka při probírání starých rodinných papírů. Samotný deník je krátký, ale k jeho textu byly připojeny i otcovy vzpomínky na některé osoby a události, nemající charakter deníkových záznamů. Zdá se, e otec chtěl tyto své vzpomínky ještě dále rozšiřovat, v čem mu ale zabránila předčasná smrt 20. ledna 1964. Širší veřejnosti jsou zde zpřístupněny vůbec poprvé.
Jan Rychlík mladší
Dostávám-li se po sedmi letech k tomu, abych pokračoval v díle, je tak náhle přestalo, mám k tomu dobré důvody. Chci především komentovat sám sebe, ale nejen to, něco rád věnuji i událostem dne. Zatím není války ani mezi národy ani mézi občany. To nemusí znamenat nic dobrého.
0 Bohu mi není také víc známo, ne před sedmi lety. Teorie zákonité odplaty za činy se v některých případech za těch sedm let praktického pozorování změnila v paskvil. Ne ovšem ve všech, ale zákonitost jsme neobjevili. Necítím se ale proto víc oddálen od Boha ne před sedmi roky. Ani o vlásek ne. Bouchám-li občas na vrata, za nimi nic není a nebylo, aťsi. Je to stejně ta nejvznešenější činnost, ať si říká kdo chce co chce.
0 vánocích jsme byli v Tatranské Lomnici. ena, tchyně, moji dva synové a já. Starší syn (8), si zlomil při lyování levou nohu nad kotníkem. Málokdy provede něco jednoduše, a tak ani tohle není tak obyčejná fraktura. Grandhotel Praha je elitní podnik. Cizinci ze západu i východu, to jest devizoví i nedevizoví. Nedodali však dost kvalitního topiva, a tak bylo v elitním podniku trochu zima.
Ten Bartoltmé de las Gasas, biskup z Chiapas, stál opravdu za něco jako člMvik. Ale odnesli to hrozně černoši. Černoši neustále něco odnášejí. Černoši, idé a Arméni jsou, zdá se, nenapravitelní. Taková národní komunita, která dostává pár set let na frak ze všech moných stran, začne dříve Si později plodit znamenité hudebníky nebo znamenité vypravěče anekdot a historek. fy opravdu smolařské rasy vynikají samozřejmě obojím. Bývají mistry srandy, co ve shodě
s Janem Werichem nemůeme zaměňovat s pouhou švandou nebo legrací, suchým nebo štavnatým humorem a jánevímčím.
Sranda je prostě sranda tak jako šófar je šófar. Němci a Japonci zřídka kdy poznávají blaený dotyk abstraktních křídel srandy. Dovedou si ovšem vládnout, často a k zadušení důkladně. Podíl srandy na jejich občasných národních katastrofách není tak malý. Úplně je však sranda nikdy nepovalí, na to nemá dost síly.
Josef Škvorecký se stal v posledních letech zajímavou figurkou. Vzhledem, činností i pověstí. Z jeho románů vyšel před několika roky ten, který nebyl z nejsilnějších, ale stačil pobouřit některé rozhodující činitele a toto pobouření dodnes úplně nedoznělo. Škvoreckého zbavili místa vedoucího redaktora nepravidelníku Světová literatura a umístili ho v klasické anglistice (jeho obor), neboť s Dickensy a Waltery Scotty mnoho povyku u nenaděláš. To způsobil tehdy jeho román Zbabělci, který není svým způsobem o nic horší ne Pasternakův Doktor ivago. Doktor ivago měl ovšem mnohem světovější a světáčtější osud. Nobelova cena, protest sovětských spisovatelů proti ní, vypovězení Pasternakovo z rodné země, které bylo na jeho ádost N. S. Chruščevovi odvoláno. Pasternak tedy zůstal, il, tvořil a zemřel. Jeho pohřeb byl svým způsobem slavný, i kdy nebyl oficielní, ačkoliv zase nemůeme říci, e by byl zcela neoficielní. Škvoreckého pohřeb by jistě tak nevypadal, a tak jsme rádi, e je Škvorecký mezi námi, i kdy jeho zdraví není zvlášť pevné. Jsou tu vleklé následky infekční loutenky.
<4>4. ledna 1963Jak obratně je pravá a nefalšovaná sranda vpletena do toho mála, co nám zbylo z Epikteta. Takovým druhem usuzování se, myslím, nemohou pochlubit ádné jiné starokultury. Je jistě nemálo srandy, vtipu, moudrosti i hloubky ve staré Indii, Čině, Arábii, Palestině, ale v Epiktetovi máme něco jedinečného: chceš-li sdělné a srozumitelné, máš sdělné a srozumitelné. Chceš-li filosofii, máš filosofii. Nevede tě hluboko, ale sám hloubku zná, odkazuje na Chrysippa. Ale logické spisy Chrysippa ze Soloi se nedochovaly. Chrysippovo dílo není, jak se dnes soudí, zastíněno ani Aristotalovým Organem. Výroková logika není ádný formalistický marast, jak někteří odbornici ještě před nedávnem soudili. K tomuto odhalení nám pomohl v tomto století hlavně Polák Lukasiewicz. Dnes nám dost vadí fakt, e Epiktetos a jeho soumyslitelé nebyli nijak zaujati proti sebe-vradě. Snad je to jeden z důvodů, proč orientální palestinská myšlenka nakonec zvítězila nad řeckou. Velká část lidstva prostě musila dát přednost poetickému bazarovému vypravěčství (a to dovede i
mít sílu) před axiomatickým charakterem řecké výrokové logiky.
Za poslední léta jsem měl velmi málo snů. Z nějakého důvodu i těch ubývá. Věda také, pokud vím, za poslední léta na nic v tomto oboru nepřišla. Od mistrovského kousku starozákonního Dániéla, který uchlácholil rozlíceného vladaře, jen chtěl na kasdijských břídilech, aby mu sen oni vyprávěli dřív, ne jim on sám vůbec řekne, jaký sen měl (to je ale nápad... exegetům ovšem starosti dělat nemusí), tedy Dániéla proslavilo především to, e sen králi vyprávěl, čím zachránil všechny hadače a věštce v říši včetně sebe a svých druhů. Začátek věty zněl však: Od Dániéla... tedy, od tého Dániéla, jen později proslul exhibicemi a rozpálenou pecí a se lvy, a po Sigmunda Freuda z lešského Příbora a jeho některých následovníků (všichni měli proti Freudovi nějaké výhrady) se se sny nic neudělalo. Ben Akiho, slyš otázku:
Co se podaří lidstvu dřív: vyloit sen nebo jej uskutečnit? Dovědět se, co je sen, nebo vytvořit umělé oběnice země, měsíce, slunce? Já se teda můu ptát, protoe znám odpověď.
Mongolů a Číňanů v Praze ubylo, srovnáme-li to se stavem před sedmi léty. Nápadně. A to ještě předtím, ne si Maovo vedení v Číně tak zasedlo na Jugoslávii a vůbec si začalo vykládat učení všech učení tak svérázně, e jen Albánie byla sto je pochopit a přiradit se Síně pobok.
Ostatní vlády zítřka se s Čínou neztotoňují a nedávno jí to daly v Berlíně ústy Waltera Ulbrichta a jiných zřeteleně najevo.
Ubylo-li však v Praze luté pleti, přibylo zato černé. A okamitě se objevil rasismus, jakoby Virginii a Missouri z oka vypadl. Ohanbí černých studentů mají prý obrovské rozměry, říkají prý lékaři ze studentských zdravotních středisek. Černí studenti jsou ovšem nohem šviháčtěji oblečeni, ne byli Korejci a Číňané. Také jsou mnohem drunější. Druí se s obyvateli i obyvatelkami, nebol mnozí z nich jsou lidé devizoví a mají přísun zahraničního dobra. Někteří Praané nesou jejich přítomnost v městě nelibě. Nechtějí, aby jejich město bylo opravdu světové, představují si světovost jinak. Snad jako Karel May, jenome mnohem méně lidskou. V kadém případě hodně neskutečnou.
Vojenské uniformy nepatrně zpestřely. Není u ta vojna, jako za ministra Čepičky. Kmánů je na ulicích o poznání víc, ne tehdy. Ale ádná velké hemení nevidíš. To důstojníků je hojněji, lékaře od muzikanta rozeznáš hned, ale tajemství zůstává, je dobře střeeno, jiný ne nepřítel se ho nedoví. Ale nepřítel se doví tajemství falešné, které jsme mu obratně podstrčili. Zmátneme ho. Poučili jsme se z toho, jak on před třiceti lety zmátl Slovany v případě Tuchačev- ského, zdatného vojevůdce jeho osobní zálibou bývalo houslařství. V jeho štábním vlaku byl vagon-dílna, kde ve volných chvílích vyráběl své mistrovské kusy. Vojevůdce a housle - zda to připomene Dalibora? Ale Dalibor nebyl a nemohl nikdy být houslistou. V roce 1498 nejsou housle doloeny. Toho si odpůrci Smetanovi a jeho libretistů nebyli vědomi, jinak by to byli jistě vyuili. Uvame,
jak pitomě trápili Krásnohorskou úvahami o tom, nakolik mohl být pan Vok důvěrný se svým purkrabím. Spisovatel Josef Svátek u v osmdesátých letech minulého století upozornil na ertovnou souvislost slov skřipec-skřípati-skřipky - housti, která Praanům doby jagiellovské jistě neušla. Nu, a kdy někoho skřípli na skřipci, pak se octil brzy v nouzi a zečal housti. Takové hudení pak bylo daleko slyšet, protoe před rokem patnáct set neměla zasklená okna ani vě-zení pro šlechtice. Vykládejte to ale jak Smetanistům tak Antismetanistům. Věděli oni vůbec, jaký dobytek byl Zdeněk Lev z Romitála?
U zase je dvanáctina roku zs námi. Během plavby neúprosného času se zatím potopili Zdeněk Mladějovský, spolumajitel firmy Barth (výtahy a pivní trubky) později stavební dělník, výborný člověk, dále Jan Lauda, sochař z rodu oviálních společníků, kterého dokonálý srdeční infarkt zastihl v automobilu na nábření straně kavárny Slavie, a celá řada jiných, jim nadešel čas. A letos v říjnu uplynou u tři léta od smrti přítele z nejmilejších, Jaroslava Doubravy, skladatele z Chrudimi, kterému by letos bylo čtyřiapadesát. Byl to poctivec na naše poměry fantastický. Vášnivý skladatel, hledající skladatel, výborný skladatel, ať u budoucnost jeho dílo uzná nebo ne. Něco z něj ale uznat musí. I kdy výhybky budou přehozeny na jiný vkus a odlišnou provozovací praxi. Někdy takové přehození výhybek tvůrci neuškodí a jeho památka jen roste, jindy zas ho taková věc pohřbí, ale není jisté, e on sám vdy za to můe.
*
Prózy
Můj lide, co vlastně chceš? Snad je prolhat se k pravdě, prosmilnit se k ctnosti, prochlastat se k střízlivosti, provradit se k míru, prolenošit se k blahobytu, prospílat se k slušnosti či pronaříkat se k vnitřní spokojenosti?
Pod tvýma rukama rostou stavby, avšak jinde tě předběhli a předbíhají. Na tvých ulicích, cestách a silnících jezdí automobily, traktory a motocykly, avšak jinde tě předběhli a předbíhají.
Tví spisovatelé, básníci a novináři píší, avšak jinde je předběhli a předbíhají. Samozřejmě ne všude, to zdaleka ne. Zaostávat lze konec konců skoro do nekonečna.
Co nejezdí u nás vlaky? Jezdí - zvolna, špatně vytopené a špinavé - ale jezdí.
Co nejsou u nás silnice? Jsou - prašné, rozbité, úzké - ale jsou.
Co nemáme výkací gumu? Máme - drahou, těko k dostání, divně balenou - ale máme.
Co je nám výkací gumy zapotřebí? Není - snad čistí chrup, snad omezuje kuřáctví, snad otuuje čelisti - ale konec konců zapotřebí nám ji není. Jan ika z Trocnova se obešel bez výkací gumy a Josef Kajetán Tyl také. Co tedy chceme, nevděčníci?
11. 1. 1958
*
Na Letné, v místech, kde nyní stojí budovy zemědělského a technického musea, bývaly po první světové válce tenisové dvorce, hřiště Hagiboru a rozlehlé Nedvědovo zahradnictví. Tenisové dvorce byly odděleny horní částí Kostelni ulice od zahradní restaurace, k ní patřila dosti velká budova, která stojí dondes. Poblí byl krytý kolotoč s figurinami koní v ivotní velikosti, na nich se projíděly od rána do večera děti za zvuků orchestrionu. V zimě byly tenisové dvorce pouívány jako kluziště. Toto kluziště bylo rozhodně největší z praských polevových kluzišť, nebo aspoň největší a neoblíbenější z letenských. Letná byla rájem bruslařů a nebylo kluka, který byl byl v těchto končinách tento sport nepěstoval. Zde vyrůstali hockeyisté, kteří měli evropský formát a kteří byli nejednou i mistry světa.
Jakmile nastala zima a teploměr klesl byť nepatrně pod bod mrazu, zkoumali jsme na cestě ze školy veliký teploměr před výkladní skříní formy Kodat pod nároím Belcrediho třídy a Ovenecké ulice. Bylo-li pod nulou, šli, jsme se podívat, zda na kluzišti polejvají. Správce dvorců Urban s četnou rodinou popojíděl po dvorcích se stříkačkou a hadicí kropil půdu. Jestlie se mráz udrel, šli jsme dru-hý nebo třetí den na led. Tam jsme obdivovali veterány našeho hockeyového sportu Krasla a Plecitého, kteří elegantně objíděli kluziště na jacksonkách nebo kanadách zpravidla obě ruce za zády, v mírném předklonu. Učili nás umění přešlapovat na obě strany a vůbec, chovat se jako dobří jezdci. Hockey ovšem hráli jinde, neboť u Urbana bylo kluziště pro všeobecný provoz. Na tomto kluzišti se hodně najezdily generace slavných hockeyistů, většinou obyvatel přilehlých ulic, od bratří Toičků z Dobrovského ulice, Josefa Malečka z Kamenické a po Oldřicha Kučeru a Františka Pergla, takté z Kamenické. Jezdíval jsem dobře a byl jsem pozván zároveň s Kučerou a Perglem do dorostu, abych se vycvičil v borce. Dobrým hokejistou jsem se však nestal, neboť k tomu bylo zapotřebí mnohem víc, ne jen dobře jezdit. Tehdy ještě nebyl postaven zimní stadion a ruch kolem hokeje se soustřeďoval na polevových hřištích. Asi v polovině třicátých let, kdy jsem snad ani neměl jacksonky, nýbr jezdil na přišroubovaných bruslích, setkával jsem se u Urbana na kluzišti s chlapcem v bílém svetru, který chodil většinou na kluziště s maminkou. Měl brusle, které jsem u nás před tím neviděl, toti jakési krátké kristiánky, to jest rychlobruslařské noe, které však neměly pro rychlobruslařské účely dost dlouhou dráku. Nebyly to však kanady nýbr měly model kristiánek.
Hoch byl velmi ivý a mluvil špatně česky. Do své češtiny míchal stále anglická slova a fráze. Jmenoval se Karel Rón a stal se mým spoluákem na reálce, na Strossmayerově náměstí v Holešovicích. Seděli jsme v jedné levici. Učitelé nám sdělili, e ák Rón přichází poprvé v ivotě do školy s českým vyučovacím jazykem. A dosud chdil do školy v Chicagu ve Spojených státech. Má mu tedy být poskytnuta jak se strany učitelského sboru tak se strany actva všemoná pomoc, aby mohl co nejdříve dohonit, co v mateřském jazyku zameškal. ák Rón nebyl nijak zvlášť učenlivý. Prospěch neměl valný. Byl o dva roky starší ne já, narodil se 1914 v Roprachticích u Vysokého nad Jizerou. Ve Vysokém nad Jizerou je mnoho Rónů, Kramářů, Nigrinů a Hnyků. Karlův dědeček byl řemeslník, měl několik synů, z nich všichni většinou vystudovali. Spisovatel Ing Zdeněk Rón byl jeho strýc. Ten skončil sebevradou, nebol jako sourodák Karla Kramáře si vzal příliš k srdci aféru na svém ústavě, při ní áci provozovali komunistickou propagandu. Všichni bratří Rónové vystudovali, jen Karlův otec ne. Šel na řemeslo a v roce, kdy se mu jediný syn narodil, narukoval do války. Nepřátelská kulka ho záhy zkosila a vdova vedla pak se synem
dosti trudný ivot. Měla bratra, který byl řezníkem v Chicagu. Rozjela se tedy po skončení války k němu. Byla zaměstnána jako dělnice u firmy Western Electric. Po několika letech se vrátila opět se synem domů. ivila se jako pokladní v restauracích a syn studoval. Byl dobrácký a laskavý k spoluákům, znal tíhu ivota lépe ne většina z nich a byl oblíben. Mne se vdy zastal, kdy mi spolu-áci chtěli ubliovat. Sblíili jsme se. Na společných procházkách jsem se od něho učil anglicky. Vlastně jen mluvit, nikoli psát. Postupval jsem velmi rychle a brzy jsem si osvojil chicagský přízvuk, který se mi velmi zamlouval, tak jako i dnes se americká angličtina zamlouvá většině kluků. Tehdy však mluvící film nebyl ještě zaveden. Mluvilo se o něm, jako o hudbě nejbliší budoucnosti. Oba nás to bavilo tak, e jsme prokonversovali celé dny. Bylo výnodné, kdy jsme si mohli sdělovat věci, kterým spoluáci nerozuměli. Chtěl jsem toho umět co nejvíc a tak jsem pochytával stále nová a nová slova, věty a fráze. Později, kdy jsem začal angličtinu doopravdy studovat, měl jsem někdy obtíe s učiteli Angličany pro svůj americký přízvuk. Nesli to nelibě, zvlášť kdy se dověděli, e jsem v Americe nebyl. Věnoval jsem za druhé války hodně úsilí tomu, abych přízvuk změnil za anglický. Dalo to mému anglickému učiteli Bateovi dost a dost práce. Vcelku se to zdařilo, ale stopy amerického přízvuku z dětství mi zůstaly, byť i snad nebyly příliš patrny. Během let jsem se v angličtině zdokonaloval, zatím co Karel Rón ji zapomínal. Po maturitě jsem u měl lépe ne on, Karel však se mnou maturitu nedělal. V sextě propadl a musil opakovat, take se stal dospělým a o rok později, roku 1934.
Během společných středoškolských let mi často vyprávěl o svém dětství v Americe. Jako dítě vystupoval na zábavách krajanů s housličkami. Sám nebyl příliš hudebně zaloen a hudbu jinak nepěstoval. Kdy jsem se naučil trochu anglicky psát, začal jsem si dopisovat s jeho bratranci v Chicagu, Otto Bachtíkem a Ruddy Skopalem. Psával jsem anglicky a oni česky. Zasílali jsme si navzájem pohledy a různé drobnosti v dopisech. Otto Bachtík mi poslal jednou v dopise cigaretu s poznámkou: Je dost silná,tak s ní můeš počástnout svojí holku, jestli to vydrí... Jinde zas psal, e je ve špatné finanční postavě, čím chtěl říci, e nemá mnoho peněz. Tento sloh je velmi zábavný u všech amerických Čechů a nejsou ho prosti ani ti, kteří vyplňují sloupce chicagské Svornosti. Jejich pohrobníci a balsamovači, strojvodové, devatenáctiletí váleční veteráni, jako i sluební bouchačky detektivů Hodouše a Janaška, nám dají jakous takous představu o tom, co to znamená mít kolonie, dominie a dravy, v nich ije obyvatelstvo s touté mateřštinou, jako bývala naše. Vystěhovalci pěstují dál svůj jazyk tak, jak si jej přivezli. Při tom se ovšem nevyhnou vlivu jiných jazyků ani vlivu novinek ze staré vlasti. A jeto k tomu všemu přidávají také ze své tvůrčí kuchyně, vzniká hantýrka jedna radost.
Kdyby byl Karel zůstal v Chicagu, mohl být právě tak dobře oblečen a pěstovat ty pěkné sporty, jako jeho zámonější bratranci. Karel byl však tradiční smolař a věci mu nějak nešly. Spoluáci si toho brzy povšimnuli. Začali mu říkat hromosvod neboť podivnou shodou odolností odnášel často věci za jiné. Nesl to sportovně a dobrácky. Čím větší měl smůlu, tím byl oblíbenější. Myslím, e by to s ním v Chicagu nebylo lepší ne v Praze nebo jinde. Nesl si to vše v sobě a s sebou jako něco, čeho se nelze zbavit. il tedy v Praze a pokud vím, na chicagské dětství nevzpomínal s ádnou zálibou. Nemluvil o tom, e by se tam chtěl někdy vrátit nebo aspoň podívat.
Náš profesor tělocviku Eduard Tauc uplatnil na Karlovi brzy svou vášeň ve vyhledávání a potírání onanie. Viděl onanii všude. ákům,kteří se v tělocvičně hrbili a nenesli se dost zpříma pokle-pával na přihrbená záda a významně podotýkal: Já vím, od čeho to máš. Rád také přednášel o tomto svém oblíbeném předmětu. Mluvil o ztracencích a mátohách, které byly na pokraji zkázy. On jim domluvil, předepsal sprchy, cviky a pohyb. A z jednoho je dokonce důstojník. Kdo nechtěl nebo nemohl při hodině tělocviku cvičit, omluvil se, a šel se posadit na galerii, kde měl přihlíet. Někdy počet těch, kteří necvičili, stoupl na víc ne pět. Tehdy tělocvikář občas přerušil cvičení a označoval ty, kteří seděli na galerii za onanisty. Věštil jim špatné konce, neskoncují-li s tím. Ti byli však ve většina případů spíš potěšeni, e se stali středem takové pozornosti. Vypracovávali tam na galerii úlohy pro příští vyučovací hodiny. Jiní četli. ák Stelšovský mistrně od ruky vkresloval do úlohy z deskriptivní geometrie výslednou elipsu, která ovšem měla vyjít jako résultát umné konstrukce. Těm, kteří úlohu neměli, ji na galerii vykreslil za padesát haléřů od kusu.
Profesor Tauc, legionář a sportovec s Nymburka nám sdělil v Karlově nepřítomnosti dávno očekávané zjištění, e se ák Rón patrně zabývá onanií a v důeledku toho řádně neprospívá. Od té doby jsme mu neříkali jinak, ne Onán Rón. V zimě r. 1931-2 jsam jel po prvé lyařit, samozřejmě se spoluáky a Karlem do Vysokého n. Jiz. kde nám opatřil bydlení a stravování. Táhlo mi na šestnáctý rok. Rodiče mi dali na týden tři sta korun, co bylo velké bohatství. V tomto horském městečku jsem jednoho hvězdnatého večera vyšel za humna na procházku s jedním tamnějiím děvčetem. U pletu vily Karla Kramáře jsem ji líbal, a bylo to poprvé, kdy jsem líbal dívku. Ani jednoho z nás nenapadlo pootevřít rty. Chtěla jít domů městs-
skými ulicemi, avšak rozmluvil jsem jí to. Vypadala příliš venkovsky a já jsem měl krom toho obavu, aby nás někdo nepotkal.
Karel byl velmi dobrý lyař, který jezdil solidním, horáckým stylem. Byl jsem pak ve Vysokém na lyích ještě několikrát. Kdy za druhé války Němci rekvirováli lye pro ruská bojiště, uznali moje jako nepotřebné a měli pravdu. Od té doby jsem na lyích nebyl. Při jedné ze svých zimních návštěv jsme na ochotnickém představení ve Vysokém s Karlem imitovali Voskovce a Wericha. Já dělal samozřejmě Wericha. Dotkl jsem se také našeho profesora dějepisu Dra Vojtěcha Sokola. Profesor kreslení Skrbek, který byl tehdy ve Vysokém a učil na gymnasiu v Bubenči sdělil podrobnosti o našem výstupu jednak řediteli Křemencárny Rónovi, jednak Dru Sokolovi. Ředitel Rón si stěoval našemu řediteli Voldřichovi, který mi vynadal, nehledě k tomu, e jsem slízl své od Dra Sokola.
Karel Rón začal jevit zálibu v literatuře a divadle. Spoluákům to bylo dost k smíchu, něboť neměl mnoho talentu pro jedno, ani pro druhé. Psal básně se sociálními náměty. Kdy sloil maturitu, oznámil mi, e bude studovat matematiku. Mluvil prá o tom s naším třídním, Dr. Emanuelem Heroltem, oblíbeným muem, fysikem a doktorem filosofie. Dost jsem se divil, protoe jsem věděl, e Karel nikdy k matematice neinklinoval, ani v ní zvlášť nevynikal. Zaujal mne však, kdy mi začal vykládat o axiomech této vědy a o tom, e matematika můe souviset s filosofií a vůbec s ivotním názorem. Ačkoli jsem byl rok po maturitě a s bídou jsem z matematiky sloil zkoušku, o tomhle jsem se dovídal poprvé v ivotě. Sedm let jsem povaoval matematiku za věc ryze praktickou a mnohde podivínskou. Chápal jsem, k čemu vyučují logaritmy a počet pravděpodobností. To se dá pouít ve statistice a pojišťovnictví. K čemu však měli imaginární jednotku a komplexní čísla, nebylo mi jinak jasno. Ale otravovalo mne jedno i druhé. A teď jsem se dovídal tak zajímavé věci.
Škola však ve mne zanechala z matematických věd jakési trosky, ohlodané, nenáviděné, nevyspravitelné, jako ostatně u většiny studentů. Teprve o mnoho let později jsem se začal o matematiku zajímat. Počtářem jsem se ovšem u nikdy nestal, avšak uvědomil jsem si, co je předmětem těchto věd a čemu slouí. A i tímto malým povědomím jsem velmi získal. Objevil jsem fantastický svět sám pro sebe, jeho hrdinové budou vdy mít můj obdiv. Myslím, e mnozí vzdělanci u nás dělají chybu, e se matematickým vědám pošklebuji. U Francouzů, Angličanů, Němců a Rusů se s tím neshledávám.
Brzo po těchto rozmluvách se naše cesty rozešly. Studoval jsem s nechutí na Vysoké škole obchodní, abych se stal inenýrem věd obchodních a hospodářských. Karel Studoval svou matematiku a ztratil jsem ho z obzoru. Na počátku války mi kdosi sdělil, e pracuje v Berlíně, snad i Siemensů. Co tam dělal, přesně nevím. Teprve po skončení války jsem se dozvěděl o jeho osudu, typicky Rónovském. Chtěl uprchnout z Němečka do Švýcar, snad ještě se společníky. Němci ho však chytili a popravili v Mnichově dne 30. srpna 1943. Dnes je tomu právě jedenáct let. Deska s jeho reliefem, jménem, stručnými daty a citátem z jeho díla je na vyšehradském Slavíně u vchodu do hrobky našich proslavenců. Jeho matka snad ještě ije v Praze a je zaměstnána v některé restauraci.
15. srpna 1956
Včera zemřel Jaroslav Řídký. Dnes je tomu právě týden, co jsme ho navštívili v ústavu v Poděbradech. Karel Šrom, Karel Šebánek a já. Kdy jsme vkročili do dveří, spatřili jsme ho a viděli jsme ihned, e je s ním zle. Byl jako scvrklá hromádka, pozoroval nás očima, v nich byla úzkost. Na otázku, jak se mu daří, odpověděl: Hoši, melu z posledního. Ujišťovali jsme ho, e nás ještě všechny přeije a ertovali jsme. Nevěřili jsme ani sobě samým, ani on nám nevěřil, bylo to všechno tak podivné a věděli jsme, e bude nejlíp se vytratit, ale nešlo to zas tak hned. Usedl jsem vedle jeho lůka. Tázal se: Jak se máš Honzo? Pak po chvilce: Inu, Honza je Honza, a pak mne vzal za ruku a já chvíli drel jeho suchou, scvrklou ruku ve své a bylo mi ho líto. Chtěl vědět, co je nového. Sdělili jsme mu, e Barvík u není na ministerstvu, e šel do Armádního uměleckého souboru. e Milivoj Uzelac jde z Filmového symfonického orchestru a jde namísto Stupky, který jde do pense, do Olomouce jako šéf tamnější filharmonie. Paní Řídká osvědčovala, jako obvykle, nezlomný klid a nedala po celou dobu na sobě znát ani nejmenšího rozrušení. Obdivuhodná ena, musí mít nervy jako provazy. Jezdí teď autem značky Poběda, které konečně dostali koupit. Svého mue u asi daleko nedoveze, sdělovala nám. Vyřizovala mi také vzkaz od Karla Husy, který psal před několika dny. V dlouhém dopise líčil své vzpomínky na Řídkého dcery, které byly kdysi tak malé, jako jsou teď jeho, Husovy. Karel Husa je v Americe, vyučuje tam hudbě na nevím kterém učilišti, je francouzský občan, má paní Francouzku a dvě dcery. Vzpomíná, jak Miládka Řídká, která se narodila v prvních letech války, mu říkávála, kdy jí byly asi tři roky: Karle, ty jsi takovéj vůl... Řídkého dcery přišly do pokoje a po chvíli zase odešly. Bylo horko. Jaroslav Řídký, který nemohl bez pomoci dát ani nohy s postele, ádal Karla Šroma: Karlíku, odkrej mě... Karel s něj sňal pokrývku. Objevily se Řídkého oteklé a naběhlé nohy, které mu u další dobu dělaly takové starosti. Pak se Řídký obrátil opět na mne s otázkou: Jak piješ pivo, Honzo? Řekljsem: Já, pane profesore, pivo prakticky vůbec nepiju. A tu začala vyprávět paní Řídká o tom, jak Jaroušek touí po desítce, a můe- li, vypije s rozkoší malou skleničku. To mu chybívá. Dnes je mu ještě navíc špatně od aludku. Vypil nějaký mošt a snad také snědl talíř drštkové polévky. U druhý den odmítá jídlo. Řídký mezi tím občas opakoval: Nezlobte se, hoši... Odhodlali jsme se k odchodu. Popřáli jsme zotavení a odešli jame. Ještě ve dveřích jsme slyšeli jeho tichý hlas: Jak vám závidím... A venku nám řekla paní Řídká, e ačkoli její mu říkal před časem, e u nic nenapíše, přece před dvěma dny projevil chuť napsat ten houslový koncert, který si vyádal houslista Šroubek. Projevil dokonce odhodlání pustit se do práce. To se zdálo slibné. Vsedli jsme do aute a odjeli se koupat do Labe.
*
Táta dlouhej
máma krátká
Děti jako Pimprlátka
Dědeček a babička
Čilí jak ta rybička.
Otec náš
Táta náš
Dal nám chleba
Po krajíci
Otec náš
Táta náš
Dal nám chleba kus
My jame chtěli ještě
e jsme přišli z deště
Otec náš
Táta náš
Dal nám chleba kus
-
Naše máma řekla
Kdy koláče pekla
Dejme nohy na kraj peci
Uijeme tepla
-
Dědoušek a babka
Přinesli nám jabka
A je sníme
Uhlídáme
Jestli budou sladká
-
Ten náš malý pacholíček
Ten náš malý pacholek
Kdyby mu dal někdo vdolek
Snědl by i okolek.
-
Náš pán tulipán
Vystavěl si chaloupečku
Náš pán tulipán
vystavěl si ji
Myši mu ji podryly
Kocouři ji sbořili
Máš pán tulipán
Vystavěl si chaloupečku
Za vesnici na kopečku
Vystavěl si ji.
Jan Rychlík (1916–1964) je znám především jako autor hudby k filmům, mj. Limonádový Joe, Hudba z Marsu nebo Stvoření světa. Psal však také hudbu klasickou. Jeho synem je historik Jan Rychlík ml.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.