Básníci a jejich místa (44)
Temnota vymlácených oken, do té doby neškodná, začala vypadat jako temnota vymlácených oken. Na zahnojené nádvoří vjela sajdkára s postřeleným příslušníkem VB. Zahodil zkrvavenou pistoli a zmizel v jedné z budov. Vidím alostně nepovedenou detektivku z devadesátých let. Vidím sebe na místě, na kterém bych být neměl. Sbírám pistoli. Je zcela zarezlá, ale mířím. V keři u zdi konírny: zjevení dětského bunkru. e jdu zády podél zdi, si jen představuji, nechci si ušpinit kabát, ani nechci nadělat stopy pro myslivce. Ještě jsem areál neopustil a u mi srdce přestalo bušit, nakonec to nebylo tak děsivé.
Někteří lidé za celý ivot neuvidí svou krev. A většina lidí za celý svůj ivot neuvidí zločin ani místo činu – alespoň ne v době, kdy je místo ještě označené nebo dokonce houká. Přesto těmi místy denně procházíme; takémísty příprav činů, místy činů nedokonaných, domnělými místy činu, místy dávných bitev, místy, kam padla lovená zvěř, mýtinami. Místa činů jsou prokletá, místa činů jsou posvátná, místa činů jsou lhostejná, nahodilá, všudypřítomná, osudová v tom nejbanálnějším slova smyslu. Kdo koho a proč zabil, je věcí tragédie, ale kde přesně se to stalo, to je jen věcí načasování, moného oddalování, praktičnosti. ivot je násilím oddělen od hmoty, aby se vydal vstříc věčnosti, zatímco místo činu se teprve tehdy zhmotňuje a ihned začíná chladnout. Tragédie nemůe dopadnout jinak, nezbývá ne ji pozorovat. Není to ale mimo všechny dohady – kde to bude, kam to padne, o tom se můeme bavit celý ivot.
Připomínající
A vymřou lidé a po nich všechno počká
nebude ji nikdy krajina tak důmyslně porušená
jako kdysi... Pozůstalým údolím a řekám zvlhnou očka
jako někdo blízký, kdy jim náhle v rukou zbělá
při vzpomínce zmizí.
Zmohou se na osamělé katastrofy leda, připomínající
dopady mrtvého těla.
Sloitá scéna
Za skelety oken jejich vyklepaný ki
obrátil mi nenechavý palec
přistál holub: uzel na jeho noce
doíral zbytky psaní
omláceného křídly.
Za letu naklovnul venkovní osvětlení
– divné, e nikdo nevyšel v noci ven –
a prohlíel si bez zájmu
co bylo v tom světle ptáku pěkného
nezakrytého hlavou uvnitř na stole.
e pán
Ulekl jsem se, e pán
zapáchá lacinou whisky
e jeho zvolna oddychující hlava
do čela spadená paruka
vyrobená z mých vlasů
jeho můj nad ním
nakřivo přibitý
autoportrét
zotvíraná jenom
vnitřní řada oken
e pán
to vše mne docela polekalo
Místo činu
Stačí jen nemít rozum. Toti mít ho
ale ne dobrý, aby se vrada povedla
a detektiv se přitom neocitl v úzkých.
Toti, aby se v úzkých ocitl
ale dál u to znáte...
ale ne příliš, aby vyřešil případ.
Pokud nemůete jinak
posuňte proloenou část do takové výšky
aby vás text pod ní přestal nebo začal
bavit nebo uráet.
Dočasná melancholie
Mám to ji za krátko, promluvil vězeň
brzy se poděkuji za podrení
vrat, přejdu po zebře silnici z kočičích hlav
a vkročím do krámku, který si nepamatuji.
Dostihy ve třech na pohovce
ty časy na samotce
ty u se nevrátí.
Zeď vedle hřiště je zvláštně klidná.
Čůral jsem u ní do gatí
abych se přiznal.
Rónin
Záleí mi na věcech obce
na mezilidských vztazích mezi lidmi a jejich vztahy
na mezích lidskosti, tedy hlavně na tom před nimi:
to na mezích je zároveň i na okraji mého zájmu
a za nimi u nejsem k dispozici –
tam si jen pohrává má představivost.
Vidím v ní sebe jako samuraje, protoe ty mám rád
napůl kvůli manga komixům, napůl proto
e jejich meze lidskosti
byly v jistých směrech posunuty dál.
Kdy si tak představím ten meč, jeho ostří
drátko a vánost
mé naprosto přesné pohyby, ťa ťa!
vidím, e hranice nebyla překročena
je v mezích lidskosti bojovat s odvahou na ivot a na smrt.
–
Chtělo by se (komu?) ironicky dodat
...pokud ty zlé někdo přivede a k tobě, do pokojíčku...
Tak to ale bylo vdy. Nemůu za to, e ve zprávách
mluví i o tom, co se děje jinde. Nemůu za to
e jinde se mluví i o tom, co se stalo zde.
Taky mě nikdo neobviňuje.
Místa vánosti
Zajímají mne jednotlivá místa
jejich jednotlivosti
jejich místa
obsazená právě jenom jimi
– místa nemající
nic ani s mou minulostí
– místa, v kterých po zalití rosou
pučí barevná kvítka, nezesměšněna
která ani po zalití krví
stále nerozesmějí
– jakoby dokud bude ít
někdo se smyslem pro humor
přebírala všechnu odpovědnost
za mnohem trapnější naivitu
a to jim dodávalo vánosti.
Pohřební řeč
Vím, e kdybys tu byl, tak bys mě slyšel.
Ta nezapomenutelná rakev
před tvou fotografií! Lemovaná šípy
silnice o sobě ví. Zasypaná stromy
prsí se hrdinná pole. Doufal jsi, e jsi
zaklapnul laptop s pornem, Vondráčkovou
a Kornem. Teď je tam najdou děti. Dospělý
znovu sis vybíral povolání: To by mne
mohlo zajímat. Mohlo by být výzvou
nevědět to a to. Vševědoucí sekretářky
exotické šanony, pečlivě seřazené
sluební cesty.
Ale teď váně.
Rád sledoval dokumenty
o sopkách a o vesmíru, o ralocích
zvenku v kleci. Měl něně rád jakýkoli les
a jednu alej. Houby v poli. Popadané
vlastně uřezané stromy. Jimi zohýbané stvoly.
Často vedl polemiky s voly: Vikslajvantový
zglajchšaltovaný aparátčík mi nebude... U na té
rakvi byl nějaký zkostnatělý. Nerozuměly mu dcery.
Dlouho odkládal vaření marmelády.
Tomáš Gabriel (1983), básník a kritik. Vydal básnickou sbírku Tak černý kůň tak pozdě v noci (2013). Překládá poezii Johna Ashberyho. Editor ročenky Nejlepší české básně 2015
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.