V noci na Nový rok přišel mráz a sníh. V poledne jsem se vydal do města a u silnice před podjezdem jsem stoupl na led skrytý pod popraškem. Jak ve zpomaleném filmu jsem se dlouho sklápěl nazad, ne cosi zapraskalo a nastala tma. Prohmatal jsem se a zjistil, e naštěstí praskl jen led. Pak jsem se těce zvedal, kolemjedoucí asi podobný výjev v ten den nepřekvapil. Tma se rozptylovala. Probouzel jsem se jako ze sna, ale stále hůř jsem si vybavoval, co se mi doposud zdálo. O tom, e někam jdu – jene kam? Někdo v tom snu mi telefonoval a prosil, ať cosi zařídím – kdo? Ale vdyť to byl jen sen, tak co na tom záleí?
Jako by se mi v hlavě rozsvítilo, cítil jsem se křepce a svěe. Bděleji ne kdy předtím. Jen jsem netušil, jak jsem se tady ocitl, odkud a kam mířím. A tak jsem se prozatím rozhodl, e prostě půjdu dál stejným směrem, třeba mě něco napadne, a procitnu definitivně.
Je známo, e skutečně důleité věci doceníme a s odstupem času. Co se jeví významné teď, ukáe se za pár let skoro jistě jako malichernost. A naopak. Jak to ale v přítomnosti poznat? Být duchapřítomný, jako já nyní. Kráčet bděle vpřed a zbytečně se neohlíet. Minulost je mlhavý sen. Důleité-skutečné vyplyne samo, jako stará melodie, která se vetře do uší.
Před svátky jsem na chodbě hudební školy potkal dávného kamaráda, který tam učí na klarinet. Popřál jsem mu pěkné Vánoce, a on suše řekl: To u moná budou poslední.
Polekalo mě to. Na pohled se mi zdál zdravý. Jak to myslíš? zeptal jsem se opatrně.
Odpověděl temným hlasem: Příště u moná budeme slavit Ramadán.
Tak to ho, jako mnoho jiných, zrovna trápí nejvíc. Zavrtěl jsem jen hlavou, zmohl se na nemastnou neslanou větu o nutnosti soucitu, čemu očividně neporozuměl, a šel jsem dál.
Kdysi, před asi třiceti lety, jsme spolu zkoušeli dát dohromady jazzové duo. Moc se nám nedařilo, při jediném veřejném vystoupení jsme si troufli na příliš těkou věc a popletli to. Zůstali jsme ale v dobrých vztazích, on se mezitím docela proslavil, nahrál i saxofonové sólo na desku dosti známého zpěváka. Byli jsme si blízcí taky proto, e, jak jsem zjistil, pocházel ze vsi nedaleko Velkého Týnce. Dojíděl tam do sokolovny, kde ho cvičil můj dědeček. Mluvil o něm s obdivem. Aby ne, měl a dodnes má sportovní postavu. Ze mne byl děda gymnasta, který i v sedmdesáti letech cvičil na hrazdě, v tomto směru nešťastný. V ivotě jsem vinou slabosti a váhy nedosáhl jediného výmyku.
Přemýšlím, co důleitého mi zůstalo po dědečkovi, jestlie ne výmyk ani šplh. Snad vzpomínka na tu zvláštnost, e byl stejně tak zarytým sokolem jako komunistou, jemu lásku k Sovětskému svazu nezkalila ani srpnová invaze? Komunistou praktickým, jen kadoročně česal stromy na sokolské zahradě (někdy s naší nedobrovolnou dětskou pomocí), aby třešně odvezl do sběrny a utrené peníze vloil do sokolské pokladny.
Teď, kdy u je jasno, si uvědomuji, e důleité je něco jiného: vzpomínám na něj pokadé, kdy ráno vstávám a je slunečno. Slíbil mi toti, e mě jednou vzbudí ve čtyři hodiny a půjdeme se podívat z Hradiska na východ slunce. Nic pěknějšího prý na světě není. Bál jsem se takové ukrutnosti, on však slib nikdy nesplnil. A tak jsem východ slunce nad Hradiskem nespatřil. Dodnes – vdyť kdo by se sám tak týral?
Na Nový rok v podvečer mi začala hlava u trochu třeštit. Vydal jsem se chtě nechtě do nemocnice. Zjistili, e klinicky jsem zcela v pořádku, u při výjezdu z tomografu mi nicméně začala v uších znít zapomenutá známá melodie. Cestou domů jsem si vzpomněl: hráli jsme ji ještě v dávnějším, jazzrockovém období. Jmenuje se Galatský most a sloil ji barytonsaxofonista John Surman. Nástroj, který mi však zněl v uších, nebyl saxofon.
A tak konečně znovu stojím na oné chodbě hudební školy a duchapřítomně odpovídám: Musíš se s tím smířit a připravit se, budeš učit na šalmaj.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.