Theatrum mundi
V praské Valdštejnské jízdárně můeme zaít doslova oslnění krásou na výstavě Bez hranic. Umění Krušnohoří mezi gotikou a renesancí (Národní galerie v Praze, Valdštejnská jízdárna, 27. 11. 2015 a 13. 3. 2016). Výstava zdůrazňuje u svým názvem, e podkrušnohorská oblast byla regionem, kde se propojovaly umělecké vlivy české a saské – ale při její návštěvě se člověku nezdá, e by zrovna tohle, jakkoli je to pravda, bylo hlavním tématem (moná pro získání vědeckého grantu).
Návštěvník se pohybuje výstavou od města k městu. Začne v Praze, aby se dozvěděl, z kterých praských uměleckých dílen vycházely podněty a kam mířily objednávky, ale pak u se ubírá královskými městy jako Louny a atec, městy poddanskými jako Chomutov, Most a Kadaň, horními městy Jáchymovem a Krupkou a do Ústí, Děčína, biskupských Litoměřic a kláštera v Oseku. Končí pak v Děčíně. Na počátku se setkáme s nejstarší Mosteckou Madonou s byzantskými rysy (po roce 1340) a na galerii jízdárny končíme obrazy Lucase Cranacha s protestantskou symbolikou. Exponáty jsou doslova exkluzivní a mnohé nově restaurované.
Vzpomínám si na svou někdejší reportání návštěvu ve františkánském klášteře v Kadani, kde se to hemilo restaurátory a z hrůzného mramorového náhrobku Jiřího Hasištejnského z Lobkovic od sochaře Ulricha Creutze nám průvodce sundával odloená trička a bundy lidí pracujících v interiéru. (Nádherný oltář monografisty IW, jednoho z nejnadanějších áků Lucase Cranacha, byl zrovna restaurován.)
Nad Kadaní jsme objevili gotický kostel v elině, byl odtud velkolepý pohled na město povstávající z dlouholeté zanedbanosti s přispěním peněz od elektrárny Tušimice, která vyhlídce dominuje a pojmenovává celou hroznou devastaci, k ní došlo ve druhé polovině 20. století.
Podobné pocity má člověk u obrazu ze hřbitovního kostela v Jáchymově, protoe o tom, jak vypadá renesanční horní město dnes, je hanba mluvit. Do Oseka, patřícího řádu cisterciáků, se člověk dostane tak, e musí projet Mordorem uhelných jam a nedávno vyhořelé chemičky. Chomutov se stal velkým panelovým sídlištěm a Ústí nad Labem nesourodým městem, kde na jedné straně dominují sociální katastrofy a na straně druhé okázalé nákupní galerie v samém centru města. Snad ještě ty Litoměřice...
Prostupnost česko-saské hranice pro umělce je nejlépe vidět na případech kostela v Mostě (v 70. letech slavně přestěhovaného, aby bylo mono vytěit pod ním uhlí) a kostela v saském Annabergu. Pozdně gotické stavby jsou dílem Jakuba Heilmanna ze Schweinfurtu, áka praského královského architekta Benedikta Rejta. Jakub jezdil na koni na obě staveniště od sebe vzdálená pouhých šedesát kilometrů (dozví se člověk, kdy se zúčastní komentované prohlídky).
V souvislosti s Mostem se dostávám ještě k výstavě nazvané Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu (Národní galerie v Praze, Veletrní palác, 20. listopadu 2015 a 7. února 2016). Na související konferenci pronesl historik Petr Hlaváček z Collegia Europaea praské filozofické fakulty referát Pohraničí: československá (vnitřní) kolonie 1945–1960.
Na základě dobového jazyka v publicistice i literatuře v něm ukázal dobyvatelský přístup státu k oblastem, z nich bylo vysídleno německé obyvatelstvo. Po té přednášce mě napadlo, jestli bychom i v době budovatelské rétoriky, hloubící doly a budující hutě, dopustili totální likvidaci města jako Most, kdyby leelo ve vnitrozemí.
Na výstavě o umění Krušnohoří člověk nejenom asne, jak vynikající umění vznikalo v regionu, který je dnes synonymem sociálních problémů, nezaměstnanosti a nezdravého ovzduší. Také se diví, e se tolik děl zachovalo (a pomyslí na ta, která byla ukradena nebo zničena). Návštěva Valdštejnské jízdárny je nejen estetickým záitkem, ale i mementem, varujícím před momentální účelovostí bez ohledu na ivot dalších generací. Z bohatství kraje má být i jiný uitek ne ten, který vzniká spálením uhlí v peci elektrárny.
Alena Zemančíková (1955) je kulturní redaktorka Českého rozhlasu, divadelní a literární kritička.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.