– Sylvia Plathová (1932– –1963), autorka ťaiskovej básnickej zbierky Ariel, nám ako výnimočná poetka zanechala rozsahom neveľké, no umelecky pozoruhodné dielo. Ak jej za poéziu posmrtne udelili Pullitzerovu cenu, treba hneď dodať, e značnú literárnu hodnotu predstavuje aj jej autobiografický román Sklenený zvon. Plathovej alter ego Esther Greenwoodová v ňom uprostred 50. rokov minulého storočia opúšťa Boston, a to po víťazstve v súťai o najlepšiu poviedku. V New Yorku začne pracovať ako stáistka v prestínom módnom časopise a usiluje sa preraziť do veľkého sveta literatúry. Písať však nemôe, presnejšie – nemôe ani čítať, spať, jesť... Keďe je iná, originálna, nekonvenčná, mysliaca v poetických obrazoch, duchaplná a často ironicky i sebaironicky vtipná (v súlade s formálnymi jazykovými prostriedkami knihy), nemôe naplno iť, rovnocenne existovať v medziľudských vzťahoch a bez strachu a úzkosti sa pohybovať v spoločenskom priestore bez fatálnych nedorozumení, otrasov a väčších či menších drám. Navyše, k ivotu s rôznymi druhmi bariér ju priam predurčuje bipolárna porucha, ktorá v nej znovu a znovu vyvoláva obsedantné, ňou samou detailne rozvíjané myšlienky na samovradu a spôsoby, ako by k nej mohlo či malo dôjsť. Esther kráča po ulici a špičkou prsta prechádza po múroch domov, cíti sa ako diera v zemi, sedáva pod skleneným zvonom, dýcha v ňom kyslastý vzduch a dusí sa ním, počúvajúc vlastné skľučujúce ticho. Po návštevách u psychiatrov nasleduje hospitalizácia a liečba aj elektrošokmi. Pre ňu, pre človeka pod skleneným zvonom je samotný svet zlým snom, nočnou a dennou morou. Sylvia Plathová ila prikrátko, suovaná aj pochybnosťami o svojom literárnom nadaní. V knihe francúzskej autorky Claude Pujade-Renaudovej Pytliakove eny (aj tú preloil I. Navrátil) hovorí o Sylvii jej sestra takto: Nikdy nevedela zniesť neúspech. Ani neúspech pri prvom pokuse o samovradu. V jej denníkoch sa našla zmienka, e písanie je nanič, lebo človeka neochráni pred zúfalstvom ani depresiou, nevylieči z ničoho. Sklenený zvon sa končí samovradou priateľky Joan. Aj takto poetka a prozaička beletrizovala predzvesť vlastnej tragédie, ktorá sa udiala na tretí pokus. Na ceste z tohto sveta ju v londýnskom byte ďaleko od jej manela, básnika Teda Hughesa, sprevádzal unikajúci oxid uhoľnatý z plynovej rúry. A ešte štvorročná dcérka, ktorá leala na kuchynskej dláke vedľa mamičky...
Sylvia Plath: Sklenený zvon, preloil Igor Navrátil, Slovart, Bratislava 2015, 254 s.
-mah-
– Přestoe uplynulo více ne čtvrtstoletí od listopadu 1989, o odborech a odborovém hnutí se příliš nemluví ani nepíše. A kdy, tak s jistým despektem, povýšeností a předpokladem, e dnes to prakticky není třeba. Proto je potřeba ocenit snahu mladých badatelů, kteří se pouštějí do odborného studia tohoto tématu. Jednou z nich je i Alběta Čornejová. Její kniha je nejucelenějším příspěvkem k dějinám kolektivních rekreací ROH. Publikace se věnuje vývoji tří nejčastějších typů dovolené: výběrové, závodní a zahraniční rekreaci. Stručně pojednává i o tradici kolektivního trávení volného času před nástupem státně socialistické diktatury, krátce se zmiňuje o pionýrských táborech a odborové rekreaci jako filmovém a literárním tématu. V autorčině popisu fungování kolektivních rekreací lze pozorovat proměnu společnosti. Postupně mizí explicitní a šablonovitě chápaný svět, moc ztrácí tendence zasahovat do kadodennosti obyvatel. S tím se proměňují i rekreace. Z prostoru pro politická školení se stávají široce dostupnou a oblíbenou formou trávení dovolené. Čornejová v textu načrtla základní kontury proměn tuzemských rekreací. Nedokázala se však dostat pod povrch čísel o počtu rekreantů a ubytovacích kapacit v tom kterém roce. Nepodařilo se jí interpretovat proměny stranických směrnic a apelů a vytvořit ucelené vyprávění s nějakým příběhem. Navíc má v některých pasáích textu potřebu jakoby posměšně či povýšeně komentovat archivní prameny a usvědčovat je z nepravdy. Přesto lze knihu doporučit, neboť nic jiného (a lepšího) na dané téma prozatím nevyšlo.
Alběta Čornejová: Dovolená s poukazem.
Odborové rekreace v Československu 1948–1968, Academia, Praha 2014, 250 s.
-JanGruber-
– Hlavní hrdina novely Čtenář z vlaku v 6.27 má doma akvárium se zlatou rybičkou. Knihy nečte, přestoe s nimi denně pracuje. Čte jednotlivé stránky knih, a to nahlas svým spolucestujícím ve vlaku, kdy dojídí do práce. Spolucestující mají radost, někteří si ho chodí do vlaku poslechnout záměrně, i kdy tak časně nikam jezdit nemusejí. Díky tomu se hlavnímu hrdinovi dostane nabídky chodit číst do domova důchodců a díky tomu najde přenosný počítačový disk s příběhem toaletářky, kterou podle indicií a s pomocí svého knihami zmrzačeného přítele najde. Co nebo kdo je středobodem příběhu, necháme na čtenáři. Příběh je dobře napsaný, nepředvídatelný, čtivý. Vystavěný je na vědomí, e knihy mají zázračnou moc měnit lidem ivoty. Lepší reklamu na čtenářství objevíte dnes v knihkupectví jen obtíně.
Jean-Paul Didierlaurent: Čtenář z vlaku v 6.27, z francouzštiny přeloila Nela Knapová, Euromedia Group, k. s. – Kniní klub, Praha 2015, 173 s.
-pe-
– Sociologické nakladatelství vydalo práci, kterou by si měli do knihovničky pořídit všichni, kdo budou kandidovat do letošních krajských voleb. Studie Na/O kraji popisuje vznik krajského zřízení v 90. letech, identifikuje charakteristiky, které mají nejúspěšnější, resp. nejméně úspěšní kandidáti. Dozvíte se v ní, e jediným politikem, který je od roku 2000 nepřetritě členem krajské rady, je lidovec Roman Línek na Pardubicku, nebo e jen desetina všech členů krajských zastupitelstev prošla úspěšně volbami ve všech čtyřech volebních obdobích.
Autoři studie upozorňují, e pokud jde o programová témata, strany v programech zdůrazňují obdobná témata. KSČM se podle nich odlišuje tím, e některá témata (sekundární ekonomika, turismus) zpracovává jen vágně nebo stručně. Právě nevyhraněnost KSČM a to, e jako motiv vyuívá obecnou nespokojenost, povaují autoři za předpoklad její hladké spolupráce s ČSSD po volbách v roce 2012.
Dan Ryšavý, Daniel Čermák: Na/O kraji. Kraje a jejich představitelé 2000–2013, SLON, Praha 2015, 213 s.
-pe-
– Sto let od chvíle, kdy Einstein přišel s konečnou formou své teorie, ijeme v oprávněném očekávání, e dojde k něčemu fantastickému. Začneme-li číst Ferreirovu knihu od konce – co se nemá –, bude hned jasné, e se v ní jen nevzpomíná na jistou ohraničenou hvězdnou chvíli vědy. Autor naopak popisuje dramatickou historii boje o uznání Einsteinova přelomového pohledu na vesmír. Obecná teorie relativity, čili teorie gravitace, byla po desetiletí povaována za natolik výstřední, odtrenou od reality a navíc těko oveřitelnou, e zapadla za obzor zájmu veřejnosti i vědců. Bylo to ovšem i vinou druhé světové války, která soustředila pozornost většiny fyziků světa na mikrosvět kvantové fyziky, jinými slovy k vojensky vyuitelné jaderné reakci. Teorie relativity se dramaticky vrátila na scénu s objevy exotických vesmírných objektů, jakými jsou pulsary, kvasary a černé díry. Po šokujícím odhalení, e vesmír, který jsme doposud znali, představuje jen čtyři procenta toho skutečného, vraceejí se, především v souvislosti s tzv. temnou energií, dominantní entitou neznámého původu, Einsteinovy myšlenky v plné síle: jedni se je i po sto letech snaí jako příliš fantastické zpochybnit, druzí je teprve doceňují. Spolu s nimi se můeme těšit, e něco fantastického opravdu nastane.
Pedro Gil Ferreira: Nádherná teorie. Sto let obecné teorie relativity, Vyšehrad, Praha 2015. 312 s.
-tt-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.