Představte si ivotopis Gustáva Husáka začínající výčtem drog, které se v Československu braly v letech jeho prezidentování, citacemi z časopisů pro dospívající nebo informacemi o pračkách, autech a autobusech, které se v sedmdesátých a osmdesátých letech začínaly vyrábět. I to je toti obraz státu v letech, kdy někdo známý z velkých dějin zemi řídil, kdy ale lidé ili také, anebo především svými denními záleitostmi.
Právě takovýmto obsáhlým kulturně historickým úvodem začíná svou knihu věnovanou prvnímu tajemníkovi Polské sjednocené dělnické strany (PZPR) z let 1970 a 1980 Edwardu Gierkovi novinář Piotr Gajdziński. Název knihy Gierek – Mu z uhlí je nejenom odkazem k dvěma filmům Andrzeje Wajdy ze stejné doby, ale i odkazem ke Gierkovu hornickému původu a později jeho silnému postavení ve stranické organizaci v hornickém a na těkém průmyslu postaveném Katovickém vojvodství.
Kvalitně graficky zpracovaná popularizační práce vypráví Gierkův ivot chronologicky. Konstatuje jako odlišnost od ostatních vysokých komunistických představitelů jeho ivot v polské menšině v Belgii, kde il a pracoval od třicátých let a do roku 1948 a kde v letech druhé světové války působil v odboji. Hornický původ později Gierek vyuívá jako argument, kdy ho nová vláda v padesátých letech posílá uklidňovat do Slezska hornické stávky. Odkazuje na něj, i kdy mu v různých chvílích hrozí odstavení od moci – není závislý na místě v aparátu, protoe můe jít znovu fárat.
Bohuel s postupujícím časem kniha vypráví čím dál tím více v šablonách – Gierek je nevzdělaný a nezručný ve psaní, jeho politika je neúspěšná. Z nějakého důvodu ale přesto postupuje stranickým aparátem, a z místa prvního tajemníka PZPR sesadí Władysława Gomułku. To kvůli jeho nemoci a kvůli tomu, e se mu situace v Polsku v okamiku krvavého potlačení dělnických protestů na konci roku 1970 vymkla z rukou.
Kromě Gierka samotného se v knize setkáváme i s dalšími jeho spolupracovníky a soupeři – od premiéra Piotra Jaroszewicze přes katovického vojvodu Jerzyho Ziętka po generála Wojciecha Jaruzelského, který nakonec stojí za Gierkovým pádem a je tím, kdo Gierka spolu s dalšími představiteli PZPR jeho období nechá po vyhlášení výjimečného stavu zatknout a internovat.
Politické přesvědčení autora – novináře působícího v různých pravicových médiích – zbytečně vstupuje na povrch v závěrečných pasáích knihy, kdy polemizuje s nedávnou snahou polské politické levice přihlásit se k odkazu Edwarda Gierka coby modernizátora Polska, ani by ale modernizační aspekt jeho politicky na celostátní úrovni systematičtěji zhodnotil. Autor zároveň nepátrá po důvodech, které vedou Poláky k označování Gierka za nejvýznamnější postavu polských moderních dějin.
Kromě seznamu literatury, který je pro popularizační knihu dostatečný, by bylo potřeba práci doplnit odkazy k pramenům a systematičtěji popsat monosti vzestupu v aparátu komunistické strany. Co do struktury, tématu a grafického zpracování ale ivotopis Edwarda Gierka můe poslouit za inspiraci právě i pro popularizační ivotopisy nejvyšších komunistických politiků období normalizace.
Piotr Gajdziński: Gierek. Człowiek z węgla, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2014, 380 s.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.