Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 1 > Jiří Svoboda, Jindřiška Svobodová: Čekání na nízkouhlíkovou ekonomiku
Civilizace dlouhodobě profituje z relativní dostupnosti fosilních paliv a zejména z přirozené, byť omezené schopnosti biosféry pojmout produkty jejich spalování. Liberální ekonom bere sluby biosféry jako samozřejmost. Podle narůstajících vědeckých poznatků produkty spalování fosilních paliv stále více biosféru poškozují a narušují procesy v ní. Zřejmě se budeme muset fosilních paliv vzdát mnohem dříve, ne jejich lehce dostupné zásoby dojdou.
S problémem takového rozsahu a obtínosti, jakým je globální klimatický rozvrat, se zatím lidstvo nesetkalo. Miliardy lidí se musí domluvit a radikálně omezit spalování lákavých fosilních paliv. Fosilní paliva uíváme natolik běně, e změnit k nim navyklý postoj bude téměř nadlidský úkol. O sloitosti problému svědčí otázky typu: Kdo má ukončit těbu fosilních paliv? Jak moc se má kadý z nás omezit ve spotřebě fosilních paliv? Jak to vše bude kontrolováno a sankcionováno? Čím budou fosilní paliva nahrazena? Nikdo nemá mandát tyto regulace direktivně nařídit a kontrolovat, a ani po takovém diktátu netouíme. Je třeba nalézt mechanismus, který by společnost přivedl ke spontánní redukci spalování fosilních paliv.
Rekapitulace dosavadních kroků směrem k nízkouhlíkové ekonomice ukazuje na bezradnost dosavadního počínání. Stručně to lze shrnout následovně:
1. Poadavky klimatických summitů na sníení emisí skleníkových plynů nebyly naplněny a uplatňovaný ekonomický nástroj – emisní povolenky – silně zaostává za očekáváním. Povolenky zdaleka nepokrývají veškerý fosilní uhlík, cena povolenek je směšně nízká, systém je administrativně velmi náročný bez jasných pravidel a přidělování bezplatných povolenek je ponecháno na rozhodnutích úředníků či politiků.
2. Dotační pobídky podporují jen některá vybraná nízkouhlíková opatření. To narušuje trní prostředí a vynakládané veřejné prostředky představují spíše novodobé odpustky ne efektivní nástroj. Příjemci takových dotací se ovšem snaí existující dotační tituly zakonzervovat. Dotace odvádějí pozornost od rentabilních nízkouhlíkových opatření, která se dotovat nemusí.
3. Stav popsaný v bodech 1 a 2 zjevně nehodlá ádná politická reprezentace měnit. Utváření podmínek pro hledání systémových opatření, která by řešila problém přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku vyuitím nástrojů trního prostředí, je zcela stranou pozornosti nejen politiků.
4. V řadě evropských zemí byla vyvolána iluze všespasitelnosti obnovitelných zdrojů. Vyuívání jaderných zdrojů je účinně diskreditováno vyvoláváním atmosféry strachu. Zájem o efektivní úsporná opatření, například ve stavebnictví, je stále nedostatečný.
5. Vlivem neuváené dotační politiky vůči obnovitelným zdrojům došlo k ochromení evropské energetické burzy, v důsledku čeho dnes nelze budovat ádné nové zdroje, ani by potřebovaly dotace. Tím se přenáší tíha zodpovědnosti na politiky.
Podmínky pro přijetí systémových opatření k přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku se vlivem narůstajícího klientelismu a korupce stále zhoršují. U nás je situace oproti většině západoevropských zemí lepší alespoň v tom, e nedošlo k odklonu od jaderné energetiky. Váný problém ovšem vyvolala neuváená podpora obnovitelných zdrojů v letech 2006–2012. Jen na podporu fotovoltaiky zbudované v letech 2009 a 2010, vyrábějící sotva 3 % naší spotřeby elektřiny, máme zaplatit přiblině 700 miliard Kč. Situaci navíc komplikuje důvodné podezření, e podpora těchto zdrojů byla nastavena a je dosud prováděna v rozporu se zákonem a je příliš vysoká. Bez řádného vyšetření, případného uvedení podpory do souladu se zákonem a poučení se z chyb by se tato kauza mohla stát nebezpečným precedentem. Ten by u nás mohl nejen negativně ovlivnit efektivnost přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku, ale i váně nabourat principy zastupitelské demokracie.
Při přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku se lze opřít o dva pilíře na straně výroby energie, jadernou energetiku a obnovitelné zdroje, a na straně spotřeby o pilíř úspor.
Rozvinuté země produkují dominantní podíl celosvětových emisí skleníkových plynů a jaderná energie představuje nejvhodnější monost k jejich výrazné redukci. Jde o technologii vyuívanou více ne 60 let, která se stále zdokonaluje. Je to vysoce koncentrovaný zdroj energie (reaktor vyrábějící 3 GW tepla má objem jen jako větší místnost), jaderným palivem se lze předzásobit i na desítky let dopředu, rozloha areálu jaderné elektrárny vztaeno k jejímu výkonu je nepatrná (řádově kilometry čtvereční), provoz jaderné elektrárny je velmi levný, vyhořelé jaderné palivo lze přechovávat v meziskladech u jaderných elektráren a v budoucnu opětovně vyuít jako cennou energetickou surovinu. Ochrana před ionizujícím zářením stejně jako zajištění vysoké úrovně bezpečnosti provozu jaderných elektráren je technicky zvládnutý problém. Rizika jaderné energetiky jsou zcela zanedbatelná ve srovnání s jistotami důsledků klimatického rozvratu.
Odpůrci jaderné energetiky argumentují vysokou pořizovací cenou jaderných elektráren. Ceny by jistě výrazně klesly, kdyby vznikla poptávka po vybudování stovek jaderných elektráren během příštích desetiletí. Jaderné elektrárny jsou spolehlivým zdrojem, desítky bloků se mohou vzájemně zálohovat a vyrovnání denního chodu – rozdílu mezi výrobou a spotřebou elektřiny je standardní situace. Pravidelné odstávky je moné provádět v létě, kdy jsou poadavky na výrobu elektřiny niší. Francie je výborným příkladem prakticky ukazujícím, e 75 % a zjevně i více elektřiny lze získávat z jádra při bezproblémovém zajištění energetické bezpečnosti.
Obnovitelné zdroje jsou dobré k doplnění jaderných zdrojů v energetickém mixu. Hlavní slabinou zdrojů vyuívajících slunce a vítr je jejich závislost na počasí. Výrobu elektřiny tak není moné jednoduše sladit s její spotřebou. Několikatýdenní období vysokých výkonů na hranici instalovaného výkonu můe vystřídat několikatýdenní období, kdy je výkon obnovitelných zdrojů sotva desetinový, a navíc můe být potřeba elektřiny, např. v mrazivé zimě, silně nadprůměrná. Pokud bychom chtěli u nás takto v celoročním průměru pokrývat výrobu elektřiny jen asi z 10 %, můeme se občas dostat do situace, kdy za příznivého počasí bude veškerá potřeba elektřiny pokryta právě jen těmito zdroji. Ostatní zdroje pak budou muset být odstaveny, nebo bude třeba uměle vyvolat vyšší spotřebu či zajistit vývoz. Naopak za nepříznivého počasí nedodají tyto zdroje téměř nic. Desetiprocentní podíl na počasí závislých obnovitelných zdrojů je tedy pro ČR blízko hranice přijatelnosti a zajistit energetickou bezpečnost nebude vůbec levné. Asi těko budeme moci pomýšlet na dvacetiprocentní podíl z těchto zdrojů, pokud se něco zásadního v technologii akumulace elektřiny nezmění.
V podílu na počasí závislých obnovitelných zdrojů v energetickém mixu dominují v Evropě Německo a Dánsko. Tyto státy ale vyuívají přímořské větrné elektrárny, které mají mnohem stabilnější výkon ne naše větrné či sluneční elektrárny. Zhruba třicetiprocentní podíl těchto zdrojů je podmíněn spoluprací s okolními státy, které odebírají větrnou elektřinu v době jejího nadbytku a dodávají vlastní elektřinu při nedostatku. Zvyšování podílu na počasí závislých obnovitelných zdrojů bude způsobovat exponenciální nárůst problémů i investic do zajištění energetické bezpečnosti.
Pro vyrovnávání rozdílu mezi nabídkou a poptávkou elektřiny máme dnes několik moností: 1. přečerpávací vodní elektrárny, 2. operativní záloní zdroje, 3. přizpůsobení odběru výrobě a 4. zvětšení systému vzájemného zálohování na počasí závislých zdrojů na mezistátní a celokontinentální měřítko. Všechny uvedené monosti jsou vhodné pro vyrovnávání denního chodu, začnou být ale ekonomicky nepřijatelné při potřebě vyrovnávat několikatýdenní či sezónní chod. Těko si lze představit rentabilitu přečerpávající elektrárny, která bude naplněna a vyčerpána jen několikrát do roka, stejně jako dálkové silové elektrické vedení či záloní operativní zdroj vyuitý sotva z 10 % své kapacity. Podobně je tomu u přizpůsobení odběru elektřiny její výrobě. Nelze očekávat, e automobilka zastaví na tři týdny výrobu a málokdo si v zimě vypne na stejnou dobu přímotopy, byť by byla elektřina v té době pětkrát draší. Budou-li obnovitelné zdroje sebelevnější, od jistého podílu se jejich zvyšování v energetickém mixu prostě ekonomicky nevyplatí. Studie vycházející pouze z výrobní ceny elektřiny z obnovitelných zdrojů jsou víceméně demagogické.
Chceme-li obnovitelné zdroje dále rozvíjet, je potřeba nalézt odpovědi na zásadní otázky: Jak stanovit výkupní ceny elektřiny z obnovitelných zdrojů, aby byly spravedlivě zohledněny jejich nízkouhlíkové přínosy i vícenáklady jimi způsobené? Jak určovat prodejní cenu elektřiny, aby to spotřebitele motivovalo k výpomoci při stabilizaci sítě? Odpovědi na tyto otázky rozhodnou, jak dobře budou fungovat tzv. chytré sítě pro zajištění energetické bezpečnosti. Ty jistě budou schopny předávat spoustu informací a ovládat různé prvky, nebudou-li ale účastníky v síti dostatečně ekonomicky motivovat, nebudou velkým přínosem.
Diskuse se skalními zastánci obnovitelných zdrojů nebývá bohuel konstruktivní. Na řadu otázek vůbec neodpovědí nebo se odvolají na ten či onen internetový pramen. Existují ji i pilotní projekty energeticky soběstačných vesnic vyuívající jen obnovitelné zdroje. Raději se však nezajímejme o výši dotací, které pohltily, a kolik dalšího úsilí bude třeba k dlouhodobému udrení projektu v chodu. Tyto projekty bývají na hony vzdálené běné praxi.
Pokud se nenajdou vhodné algoritmy pro řízení energetiky s vysokým podílem obnovitelných zdrojů a stát přesto připustí jejich další masový rozvoj, brzy se dočkáme poadavků na další obrovské dotace. Tentokrát to bude ze strany distributorů elektřiny a provozovatelů záloních zdrojů, na jejich bedrech bude leet tíha zajištění energetické bezpečnosti.
Úspory energie můeme dosáhnout tím, e své potřeby uspokojíme způsoby s niší energetickou náročností, nebo své potřeby zredukujeme. Energii lze uspořit nepřeberným mnostvím způsobů počínaje bydlením v pasivním domě s desetinovou spotřebou tepla na vytápění, přes pouívání úsporných spotřebičů, jízdu v úsporných autech a po jejich vyšší vytěování či pouívání jízdního kola nebo veřejné dopravy atd. Kadý z nás můe výrazně změnit svůj vzorec chování ve prospěch úspor. Osvětová činnost má ale šanci přesvědčit jen zlomek populace a moná jen dočasně. Dobře můe naopak fungovat plošná, systematická a trvalá motivace vyuívající osvědčené nástroje – trh a peníze.
Jak přimět zhruba 7 miliard lidí k poměrně rychlé změně vzorců jejich chování? Je zřejmě třeba vyuít účinný makroekonomický nástroj, který vyvolá spontánní změnu ve prospěch nízkouhlíkového chování většiny lidí. Ekonomika pak bude přinucena přejít na nízkouhlíkovou.
Vhodný makroekonomický nástroj vyvoďme z následujících faktů:
1.Kadý stát potřebuje vybírat peníze do státní pokladny.
2.Je nevyhnutelné emise fosilního oxidu uhličitého značně zredukovat.
3.Emise fosilního oxidu uhličitého lze povaovat za negativní externalitu.
4.Negativní externalitu lze odstranit jejím zpoplatněním např. formou uhlíkové daně z těby fosilních paliv.
5.Uhlíková daň se promítne do cen všech výrobků a slueb proporcionálně podle uhlíkové stopy.
6.Zavedení uhlíkové daně v patřičné výši bude dostatečně plošně motivovat a odpadne potřeba dotovat vybraná nízkouhlíková opatření.
7.Uhlíková daň bude plnit státní rozpočty a zrušené dotace uspoří další státní peníze, bude mono sníit zdanění práce a zvýšit důchody a sociální dávky.
8.Všichni lidé budou mít k dispozici nominálně více peněz.
9.Výrobky a sluby s malou uhlíkovou stopou zdraí kvůli uhlíkové dani nominálně jen nepatrně, relativně tedy zlevní, ty s velkou uhlíkovou stopou relativně zdraí.
10.Ceny zohledňující uhlíkovou stopu povedou u většiny populace ke změně spotřebního koše a vzorců chování ve prospěch sniování uhlíkové stopy, ten, kdo spotřební koš a vzorec chování nezmění, bude více přispívat do státní pokladny.
11.Zvýšené poptávce po nízkouhlíkových výrobcích a slubách se ekonomika přizpůsobí, spontánně se přetransformuje na nízkouhlíkovou.
12.Odstranění dotací a zavedení uhlíkové daně způsobí, e si vysoko- a nízkouhlíkové výrobky a technologie i úsporná opatření začnou přirozeně konkurovat. Tím se posílí trh.
Přijmeme-li uhlíkovou daň, dají se očekávat následující účinky:
1.O nejvhodnějších postupech při přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku rozhodne trh, nikoli politici a úředníci. Zredukují se korupční a klientelistické tlaky, ekonomika se ozdraví.
2.Uhlíkovou daň bude nutno zavést postupně a celosvětově, o způsobu jejího přerozdělení je třeba vést konstruktivní debatu. Kadopádně se zde otevírá monost finančních zdrojů pro rozvojové země s nepatrnou uhlíkovou stopou.
3.Rychlost přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku lze řídit nastavením výše uhlíkové daně, ta by měla být vyhlašována s několikaročním předstihem, aby se ekonomiky mohly přizpůsobit.
4.Trh bude vyuívat jen rentabilní nízkouhlíková opatření (jejich potenciál je dnes obrovský), přechod na nízkouhlíkovou ekonomiku bude tudí beznákladový.
5.Uhlíková daň přirozeně zajistí, e jakýkoli počin ve prospěch sníení emisí fosilního uhlíku bude automaticky finančně odměněn, způsobitelé zbytečných emisí budou automaticky a bez výjimky pokutováni. Zároveň odpadne obrovské mnoství společensky neádoucí byrokracie spojené s nynějšími dotačními tituly.
V textu byla přednesena vize účinného a beznákladového nástroje pro přechod na nízkouhlíkovou ekonomiku. Ukázali jsme, e přechod lze mnohem efektivněji podpořit cíleným výběrem prostředků do státního rozpočtu ne jejich cíleným vydáváním. Nezbývá ne doufat, e se v rámci systému zastupitelské demokracie přece jen najde způsob, jak bude moné společensky prospěšná řešení začít prosazovat i proti vůli vlivných lobby.
Rukopis článku byl poskytnut dne 30. října 2015 Ministerstvu ivotního prostředí jako podklad/inspirace pro jednání účastníků Konference Organizace spojených národů o klimatu konané v Paříi ve dnech 30. listopadu a 11. prosince 2015. Ještě před Konferencí jsme od Ministerstva ivotního prostředí obdreli komentář tohoto článku a na něj jsme obratem reagovali (soubor si lze stáhnout na internetu https://goo.gl/ROZANP). Nedávno ministerstvo přislíbilo další komunikaci.
Konference bohuel jasně ukázala, e hledání způsobů jak efektivně řešit ochranu klimatu vhodnými systémovými opatřeními, které spontánně vyvolají uplatnění nejvhodnějších technologií a změnu vzorců chování většiny populace Země, není stále aktuální otázkou. Pouhé přijetí nezávazných závazků účastníky Konference zjevně bylo jen pokračováním bezradnosti jak s problémem ochrany klimatu naloit. To rozhodně nelze povaovat za úspěch, jak to některá média prezentovala. Pokud se nezačne s hledáním vhodných systémových opatření pro ochranu klimatu a s jejich brzkou aplikací, nezíská se správný obraz o nákladech nutných na ochranu klimatu a závazky pak buď zůstanou nesplněny (jejich splnění bude povaováno za příliš nákladné), nebo se stanou předmětem vydírání vlivných zájmových skupin spojeným s obrovskými a neúčelnými veřejnými výdaji.
Jindřiška Svobodová (1957) přednáší na Katedře fyziky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
Jiří Svoboda (1958) je vědeckým pracovníkem Ústavu fyziky materiálů AV ČR.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.