Ať se podíváme, nebo spíš ať se pokusíme podívat, kam chceme, vypadá to, e na svět padla vlčí mlha. Ten obrat znamená, e se někde nelze vyznat a jsme nuceni tápat. Také je v něm zahrnuto nebezpečí: vlci. Ale kde jsou vlci, odkud by se mohli vynořit ani co vlastně jsou, jakou mají podobu, nic z toho není zřejmé. Původně byli vlci jistě někde venku, v nepřátelské přírodě, v nejistém světě vůkol, za tábořištěm a za osadou; a mlha to byla taková, e jí lidský zrak nepronikl, ale ten vlčí ano, take se vlci mohli tiše připlíit a překvapit. Mít vlčí mlhu tedy v přeneseném smyslu znamená, e tušíme hrozbu, ale nevidíme, jak ta hrozba vypadá ani jak je blízko, take nás děsí kadý stín, a zatímco se bijeme s přeludy, skuteční vlci nás obkličují a čeká je snadná kořist.
O těch, kdo se bili s přeludy nejupřímněji a ze všech sil, není známo celkem nic, protoe nepřeili. O dalších se ví jen tolik, e se do záhuby přímo hnali.
Obrat vlčí mlha se dá chápat ještě jinak: jako by vlci sami dovedli takovou mlhu vyrábět a vypouštět, aby se jim lépe lovilo. Pavoučí sítě, raločí zuby, vlčí mlha... a ivot, jepičí. Vlci však takový důmysl nemají, jsou to jen nevinná, přímočará zvířata; zato člověk ano, ten měl křivého důvtipu vdycky nazbyt, proto je tak Úspěšný. Je tedy vlčí mlha ta, kterou umíme sami vypouštět a ukryti v ní se měnit ve vlky.
Šťoural by řekl, e je to spíš mlha vlkodlačí. Pozoruhodné je na ní ještě to, e ji dovedou vyrábět všechny lidské tlupy a vypouštět ji proti sobě navzájem. Smísením jednotlivých mlh vzniká jednolitá, neproniknutelná temnota, z ní se mohou všechny tlupy navzájem obviňovat a libovolně se v ní vybíjet, čím ji umocňují k dokonalosti.
I kdy to, čím je člověk zahrnut nejrovnoměrněji, asi nebude rozum, ale mnohem pravděpodobněji právě tato mlha, nic to nemění na karteziánské podstatě úkolu, jak jsem na ni u víckrát poukázal: najít způsob, jak v té mlze rozpoznat, který obrys odpovídá pevnému předmětu a který se jako chuchvalec jen převaluje sem a tam, podle toho, kudy zrovna fouká.
Ten princip je známý: nebrat věci zprostředka a před otevřením jakékoli úvahy či debaty určit to, co je zřejmé, a co lze tedy brát jako základ všeho dalšího pochopení a rozhodování. Podivné je, e to lidé většinou nedělají a rovnou vydávají stanoviska tím razantnější, čím zmatenější jsou jejich výchozí představy (čili premisy). Vůbec děsivé pak je, e rozebrat si problém a postupovat od jednoduchého k sloitému nedovedou u nás ani tzv. vzdělanci, a nejhůř jsou na tom studenti, se svou čím dál uboejší středoškolskou výbavou. Abych nepřeháněl: někteří vědci to asi dovedou, ale jen v mezích svého přesně ustaveného oboru, mimo něj uvaují stejně nepořádně jako obyčejný hejhula; obecná pravidla své vědy nedokáou uplatnit obecně. Někde jsem četl, e takto bývá definována podstata hlouposti.
Tak třeba univerzitní docent entomologie by o motýlech asi neuvaoval tak zjednodušeně, ledabyle a přitom kategoricky, jako uvauje o vzdálených lidských věcech, kterým houby rozumí (protoe na rozdíl od vlastních poznávacích principů se na ně konkrétní poznatky o motýlech přenášet nedají, a tudí ani nemají). Není to tím, e by lidské věci snad byly jednodušší ne motýli, ale k tomu lidskému má zkrátka jiný vztah, metodologické poadavky jdou stranou a iracionální emoce mu najednou přijde dostatečně pádná a důvodná.
(Kdy jsem naposledy mluvil s děkankou praské filozofické fakulty, upozorňoval jsem ji, jak ádoucí by bylo zavést nejen na filozofii, ale ještě víc na právech, na ekonomii nebo na urnalistice jako povinný předmět společného základu formální logiku. Souhlasila se mnou; jen nevím, zda u nás vůbec máme tolik logiků, aby se výuka dala zajistit. A potom ještě to hlavní: kdopak by u nás byl ochoten vyhazovat peníze na něco tak zbytečného jako logika. Byli jsme před logikou, budeme i po ní. Nemáme snad svůj osvědčený selský rozum? Toti, pardon: farmářský, kdy se nám teď statky proměnily ve farmy a všichni sedláci ve farmáře snící americký sen, a na ty daňové úniky, samozřejmě. V tom zůstáváme věrni hodnotám poreformačního nihilismu.)
Z tzv. uprchlické krize se tak u nás stává především problém našeho vlastního mentálního ustrojení. Kdybychom chtěli tuto krizi uchopit v pevnějších obrysech, jaké by to byly? Samozřejmě si nemyslím, e na mě jako jediného vlčí mlha nemůe, ale podle svého omylného rozumu bych řekl, e tyto:
1. Do Evropy přišly a dál přicházejí desetitisíce uprchlíků převáně muslimského vyznání; nikoli tedy miliony, jak přehánějí novináři v Právu, zjevně jim nenaklonění (podle těch milionů se to pozná, a také vůle těch urnalistů dál a dál strašit lidi). Té z toho mimo jiné plyne, e u jsou tady a ne e by eventuelně přišli, take je úplně zbytečné rozumovat o tom, zda by tu měli být nebo neměli. Skutečnost takto hypotetická není. Proto je padlé na hlavu také přání prezidenta Zemana (vyjádřené rovně v Právu), aby se utečencům pomáhalo, ale v jejich původních zemích. Oni jsou tady, a my bychom posílali pomoc tam, kde nejsou? Míněny jsou navíc zřejmě spíš Jordánsko nebo Libanon, nikoli tedy země původní, ale ty, které by se pro naše pokračující pohodlí měly obětovat.
A neskutečně komplikovaná občansko-neobčanská válka v Sýrii skončí, můe náš pseudolevicový prezident se svou jistě té levicovou suitou podnikatelů organizovat budovatelské brigády k obnově tamních zničených měst, a do té doby by mohl vymyslet, na čí straně hodlá, stařec závistivý a nekrofilní, poslat do boje ty odporně mladé mue plné ivota, jejich právo na válku kašlat vybojovala v naší západní civilizaci americká mláde u v 70. letech minulého století. e by si Formanova generace nevzpomněla na zfilmovaný muzikál Vlasy, a nestala se z tohoto odmítnutí náhodou jedna z našich drahocenných civilizačních hodnot, které by příchozí mohamedáni, jako i naši domácí islamobijci měli ctít? ít a nechat ít je hodnota, kvůli které si západní civilizace cením já. Náckové do jejích hodnot nemají naopak co mluvit, nato o nich poučovat: vdycky po nich jen šlapali.
Je to zvláštní: velká většina národa si podle všeho notuje v zavrhování islámu (jako by ji do něho u někdo nutil), ale přitom se chová jako nesmírně agresivní, nedůtklivá, ohroená menšina. Není to jenom strachem ze ravých trhanů, které si pro klid svědomí malují jako muslimské válečníky: myslím, e to svědomí ve skutečnosti klidné není. Oni vědí, e jejich nenávist, sobectví, krutost, zášť, kterým dávají volný průchod, nejsou v pořádku, a tím nestoudněji a zuřivěji je dávají najevo. Stejně jako kdysi komunisté si v národě také vymysleli nepřítele, menšinu bezstarostných pomatenců, kteří by se s kadým darmoroutem jen objímali a nejradši by sem ty kobylky pustili všechny. Stejně jako komunistům jim nevadí, e nikdo nic takového nehlásá, svého nepřítele mají a nezajímá je, e v té podobě neexistuje. Nezajímá je, co si doopravdy myslí ten, kdo s nimi nesouhlasí.
Shledávají, e těm, kdo jeví takový zájem o osud uprchlíků, byla jejich vlastní existenční nejistota vdycky lhostejná. Pletou si cíle, inteligenty nenávidí, míchají humanitáře s estéty a nechtějí u nic slyšet.
2. Muslimská civilizace je vnímaná jako nedůvěryhodná, proradná, nebezpečná. Ty obavy jsou oprávněné, a nedá se to odbýt neméně oprávněným poukazem na to, e drtivá většina muslimů chce ít a dokáe ít v míru a pokoji s ostatními. Nestačí to, a není moné vzít oběti teroristických útoků jenom jako nutnou daň. Důraz na bezpečnost je proto na místě; to však nesmí znamenat bezdůvodnou hrubost. Utečenci musí pochopit, e jsou na ně kladeny nároky, bez jejich splnění nemohou být přijati. Dodrování místních zákonů a důleitých zvyklostí je samozřejmost, ale ještě i víc: musí se smířit i s důkladnějším prověřováním, to však se má dít zdvořile a ohleduplně, nejde přece o provinilce, a a do opačného důkazu je nutno s nimi jednat jako s oběťmi.
Existují také jiná ohroení, na ně je oprávněné poukazovat, zejména sociální dumping: nejen vyčerpávání systémů sociální podpory, to by koneckonců nemělo být nekonečné a posléze by mělo být kompenzováno oivením trhu, a tedy i vyššími příjmy do systému, ale především další umělé sráení ceny práce vykořisťováním příchozích a jejich sociální slabosti: kvůli tomu jásá nad přílivem běenců např. Vladimír Dlouhý, Čech jako vemeno (tím chci říct: krev a mlíko). Tomuto nebezpečí, podstatně horšímu ne fantasmagorická islamizace, je potřeba čelit zejména oivením systému kolektivní a solidární sebeobrany, a sociálnímu vědomí by to nakonec mohlo prospět.
U nás se ovšem spíš zanášíme malichernostmi: kdyby mi muslimka třeba i v televizi jakoto mui nepodala ruku, asi bych to bral jako předsudek a nezdvořilost, ale nic víc. Kdyby chtěla, abych nepil alkohol, dokud ona tam bude, poslal bych ji do háje, protoe na neutrální půdě nesmí ádat, abych své mravy přizpůsoboval těm jejím, zvlášť kdy z hlediska těch mých mě zrovna urazila nepodáním ruky; a na neposlušnost světa ať si zvyká, jako kadý. Co bych ovšem udělal i se svatouškem křesťanským. Jak je vidět v různých televizních výměnách manelek, existují nány s horšími poadavky, a ádné muslimky to nejsou. A pokud chce někdo chodit oblékaný z mého pohledu jako nevábný hastroš, buď mu to přáno, svět se nezboří: však já sám u také dávno nejsem ádná okrasa vesmíru; jen to bych nemohl dopustit, aby nechtěl, a musel.
Mluvit na základě takových drobností o islamizaci, jako to dělá Zeman, je hanebnost, a kadý takový hlasatel poplašných zpráv by měl být ádán, aby krok za krokem konkrétně popsal, jak k takové islamizaci dojde: jak přesně to muslimové udělají, aby nahradili náš zkorumpovaný, a tudí neotřesitelný soudní systém právem šaríja (to by najednou bylo soudců s usekanýma rukama!), jak asi prosadí zákaz chovu vepřů, jak se jim asi podaří zavést znásilňování en do běných mravů, kdy doma v Sýrii by si to netroufli, atd. Při pečlivém prozkoumání by se ukázalo, e islamizace Západu je nesmysl, dokonce i tam, kde ijí muslimů statisíce. Západ je sekulární, a také většina muslimů chápe, e je to pro ně výhoda.
Pořád se mluví o selhání multikulturalismu, a málokoho napadne, e v současném dění se projevuje především hluboká krize islámu. Není to ádné vítězné taení, spíš velmi bolestivý přerod. Zvláštní je, e ve vztahu k jiným ne k muslimům jsou Češi multikulturalisté bez výhrad: to, e Vietnamci, Rusové, Ukrajinci u nás ijí svébytně jen mezi sebou, jim nevadí, jsou naopak rádi, e od nich mají pokoj. e se jednoho dne probudíme a všude bude vládnout pravoslaví, buddhismus, nebo dokonce asijský komunismus, to nás nijak nevzrušuje. Jenom ten islám: je tak divoký, tak sveřepý, neslušný! Jestli nás má někdo zotročit, ať to aspoň dělá s úsměvem, jako Číňané!
Přitom vzhledem k tomu, kolik výzbroje prodáváme Saúdské Arábii, bychom těch muslimských utečenců měli u nás přijmout ne sto, ne tisíc, ale tak dva miliony.
3. Zbývá ona slavná otázka našich hodnot a tradic. Je s podivem, jak ctnostně si najednou připadáme! Bohatá tradice českého udavačství, české šmeliny a české korupce jako by ani neexistovaly. Ani tradice českého hulvátství, i kdy ji prezident republiky oivuje, jak jen to jde, neváhaje mimořádně vyuít i prvků kultury muslimské: také naše eny by prý měly nosit burku, ale jen ty ošklivé. Osobně se divím, e mu na to nikdo neřekne: Koukněte na sebe! Na vás by měli hodit hadr!
K otázce hodnot se snad ještě vrátím; dnes jenom tolik: bez lidskosti nemá západní civilizace ádné hodnoty, take si výsledně jen leme do kapsy. A kdy u si někdy kvůli zachování vepřových uzenin vzpomeneme na křesťanství, měli bychom si také vzpomenout, e hlavní a vlastně jedinou hodnotou křesťanství, na ní všechno ostatní stojí, je láska a milosrdenství.
P. S. Musím zaznamenat, do jakých bain zabředá údajně levicové Právo. Nejde jen o argumentační ubohost, k ní se stále víc sniuje Jan Keller (tvářit se, e fobie je pouze pojem z psychopatologie, jako by se běně neuplatňoval i na jevy sociální: germanofobie, rusofobie, homofobie – a samozřejmě také xenofobie; podobně i mánie nebo filie!). Vrcholem hnusu je karikatura zveřejněná v tomto deníku letos 12. ledna. Angela Merkelová tu sedí ve své kanceláři u notebooku a s kafíčkem, a říká si: To je nevděk! Jak k tomu přijdu, e obtěují cizí eny na ulici? To já otevřela náruč!
Tyhlety české hodnoty nám od muslimáků Hospodin uchrániti rači! Ratata bum!
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.