Zdislav Šulc, původem osmašedesátnický ekonom, ale i autor mnoha polistopadových studií na různá témata národní ekonomiky zemřel náhle ve středu 16. prosince 2015. Jeho paměti se snad dají ještě sehnat v Národohospodářském ústavu Josefa Hlávky, kde pod názvem Z jeviště i zákulisí české politiky a ekonomiky. Vzpomínky novináře a ekonoma 1945–1995 vyšly v roce 2009 a kde je pro velký zájem i dotiskovali, anebo v brněnském nakladatelství Doplněk, které je vydalo o dva roky později.
Šulc, narozený v roce 1926, vstoupil do dospělého ivota po druhé světové válce a spojil ho s komunistickou stranou. Účastnil se ideového kvasu československého jara, po jeho konci byl z KSČ vyloučen, působil v disentu, po listopadu 1989 opět své ekonomické teze prezentoval nejen veřejně, ale i oficiálně. Zdislav Šulc je příkladem osmašedesátníka, který rozuměl fungování kapitalismu a ve výsledku by se nebál pustit do jeho reformy. Vůči Václavu Klausovi patřil ovšem – bohuel – do skupiny, která v mocenském střetu podlehla proudu nekriticky neoliberálnímu. Jako připomínku Zdislava Šulce přetiskujeme jeden z jeho textů věnovaných právě polistopadovým událostem.
Sotva ji můe být pochyb o tom, e první polovina roku 1997 bude v polistopadových dějinách České republiky zaznamenána jako počátek první krize společnosti, která v poválečném období ji podruhé proívá dalekosáhlou transformaci svého společenského systému. Její zárodky v organismu společnosti signalizovaly své působení ji dávno. Povaha společenských procesů, které patří k pověstným pomalu meloucím boím mlýnům, umoňovala jedněm do poslední chvíle jejich existenci a potenciální důsledky zcela popírat (není náhodou, e premiér za titul jednoho kniního vydání svých článků a projevů zvolil ten, kterým deklaroval: Nemám rád katastrofické scénáře). Avšak i ti, kteří tyto zárodky registrovali a jejich potenciální katastrofické důsledky avizovali, byli poněkud iritováni tím, e krize latentní se tak dlouho nemění v krizi aktuální.
Nyní je tedy krize zde a spor je ji jen o její povahu a hloubku. Jedni se zprvu domnívali, e je to pouze chvilková krize měnová, odvozená od určité politické nestability (těsně menšinová vláda nesnadno prosazující svou politiku v parlamentě). Jiní hovořili o celkové krizi hospodářské, další připouštěli jen náhodný souběh dílčích krizových jevů odvětvových (pasivní obchodní a platební bilance, zdravotnictví, školství).
Ve skutečnosti však – a události z konce roku 1997 to ji ukázaly zcela zřetelně – na pořadu dne je krize jedné vize transformace české společnosti, která po listopadu 1989 politicky zvítězila a získala tak mocenskou základnu pro realizaci grandiózního projektu sociálního inenýrství srovnatelného jen s dalekosáhlostí první transformace z období po únoru 1948. K tomuto vítězství došlo na základě hlubokého nedorozumění mezi protagonisty této vize a většinou obyvatelstva, která jí dala svou podporu, ani si plně uvědomovala, co tento konsenzus ve svých důsledcích znamená.
S výjimkou početně nevelké skupiny disidentů a části inteligence většina české společnosti nepociťovala buď vůbec, anebo jen v omezené míře absenci demokracie a limity občanských svobod reálného socialismu (ty většinou redukovala na omezenost cestování za hranice). Avšak ani ekonomiku normalizačního reimu nevnímal řadový občan jako společenský mechanismus dlouhodobě pracující k permanentnímu zaostávání za vyspělým světem, nýbr jako prostředí, ve kterém je samozřejmostí jistota zaměstnání, levného bydlení, zabezpečení ve stáří i v nemoci a při patřičné společenské adaptaci i vyhlídky na kariéru přinášející řadu výhod a privilegií (výstině tento základ sociálního konsenzu za normalizace charakterizoval v 70. letech V. Havel ve svém známém otevřeném dopise G. Husákovi). Jen nedostatek západního zboí na domácím trhu a limitovaná monost jeho získání při výjimečných výjezdech na Západ byly pro většinu obyvatel vadou, která budila jejich nelibost vůči existujícím poměrům.
Vyvstala-li po listopadu 1989 nečekaně otázka přeměny existujícího společenského systému, byly to právě tyto vady, které měly být odstraněny, nikoli však soubor jistot, které dosavadní systém naprosté většině populace garantoval. Byla-li tato transformační výzva formulována jako přechod od reálného socialismu ke kapitalismu, pak všechny generace, nepřekračující v té době šedesátku, vnímaly tuto výzvu především v tomto smyslu. Zkušenost reálného kapitalismu byla pro většinu obyvatelstva nulová či povrchně iluzorní, zprostředkovaná krátkými turistickými výlety za oslňujícími výkladními skříněmi konzumní společnosti, bez reálného proitku ivotních podmínek, které takovýto zázrak umonily (tvrdé výkonnostní poadavky při nelítostném mezinárodním konkurenčním boji, rizika nezaměstnanosti, zcela odlišná struktura rodinných rozpočtů, ve kterých podstatnou část tvoří výdaje na bydlení či zdravotní péči, atd.).
Není divu, e za těchto okolností protagonisté později vítězné strategie transformace o kapitalismu jako jejím cílovém řešení příliš nemluvili. Takové formulace najdeme v té době jen ve zcela ojedinělých případech a nikoli v masových sdělovacích prostředcích. Dokonce i první jakýsi manifest převáně liberálních ekonomů z Ekonomického a Prognostického ústavu ČSAV i z VŠE v čele s pozdějším ministrem zahraničí J. Zieleniecem Československo na rozcestí, datovaný 27. 11. 1989, se této formulaci vyhýbá, kdy vybízí k přijetí jediného alternativního řešení: plně liberální, trní, podnikatelský řád. Teprve později, v euforii zdánlivé úspěšnosti hlavních transformačních kroků, byla realizovaná přeměna nazvána pravým jménem, jak to např. hrdě deklaroval T. Jeek volbou titulu svých pamětí – Budování kapitalismu v Čechách.
Protagonistům realizované strategie ve skutečnosti nešlo o nic jiného ne okopírovat osvědčený kapitalismus, ani by byl blíe definován, v mocenském boji zaháčkovat jeho základní prvky (zejména liberalizace trhů a privatizace) a zabránit tak blíe nedefinované třetí cestě. Dnes, kdy se ji v podstatě podařilo tohoto strategického cíle dosáhnout, to ji někteří čelní představitelé tohoto projektu říkají zcela otevřeně. Nedávno to předvedla názorně výměna názorů mezi nejmilitantnějšími postavami tohoto proudu D. Třískou a K. Kříem. Dušan Tříska, jeden z otců kupónové privatizace, to ve svém článku Druhá vlna transformace (Lidové noviny 10. 4. 1997) vyjádřil zcela jednoznačně: Východiskem první transformační vlny bylo konstatování, e chceme kapitalismus. Otázka, který z moných kapitalismů je nám nejbliší a zejména kterou z jeho variant si vůbec můeme dovolit, byla tehdy pro tento proud nepodstatná. Nikdo si ji nekladl a tím méně hledal řešení (za aktuální ji D. Tříska povauje a dnes). Přímí svědci tehdejších diskusí citují výroky D. Třísky i jiných, e to klidně můe být i Divoký Východ, jen kdy tu jakýkoli kapitalismus nenávratně zakotví. V. Klaus jako čelný politik ohlíející se na veřejné mínění, sice takto otevřeně nevystoupil, avšak jeho houevnatě důsledné obhajování trní ekonomiky bez přívlastků, kategorické popírání vzniku a působení špinavých peněz a odmítání strategické hospodářské politiky státu a její omezení na krátkodobou monetární a fiskální politiku, nedává prostor k pochybnostem o totonosti jeho a Třískových názorů v tomto směru.
Jeden z militantních ideologů liberálního kapitalismu K. Kří to v polemice se zmíněným článkem D. Třísky (Nová elita ádá vládu zákona, Lidové noviny 14. dubna 1997) dokonce interpretuje tak, e V. Klaus myslel a jednal právě pod vlivem Třískovým. Dušan Tříska měl vdy mimořádný vliv na uvaování zejména dvou vládních politiků: Ivana Kočárníka a V. Klause, uvádí K. Kří v uvedeném článku, připomínaje jeho funkci poradce a náměstka ministra financí. Vyvodil z toho závěr, e současné krizi jsme se určitě vyhnout mohli – třeba tím, e by Dušan Tříska v rozhodné době neradil Václavu Klausovi a Ivanu Kočárníkovi.
(...)
K. Kří však příliš přeceňuje vliv D. Třísky na V. Klause. A hluboce se mýlí, hledá-li právě zde důvod toho, e se vláda od roku 1994 stala vládou hasičů a údrbářů, kdy se nečinily takřka ádné další transformační kroky. Tragédie snad nejvzdělanějšího ekonoma v této zemi je v tom, e na základě vlastního studia a jím vypěstovaného způsobu myšlení uvěřil (a s ním i mnoho jeho generačních druhů) vizi rychlé, skokové transformace po čtyřicet let centrálně plánované a téměř stoprocentně zestátněné socialistické ekonomiky na kapitalistickou z konce 80. let. Tedy na ekonomiku, která právě v oněch čtyřiceti letech sama prodělala dalekosáhlou transformaci mechanismu svého fungování ze své vrcholné liberální podoby, je v průběhu třicátých let prošla do té doby nejhlubší krizí.
Není snad u nás ekonoma, který by v takové šíři zvládl neoklasickou makroekonomickou teorii jako V. Klaus. Je o něm známo, e zejména v 70. a 80. letech kadoročně po udělení Nobelovy ceny za ekonomii pečlivě studoval díla jejích nositelů. Není divu, e takováto erudice vytvořila úrodnou půdu pro vysokou míru sebevědomí o znalostech všech atributů a jemností fungování mechanismu trní ekonomiky bez přívlastků. Právě zde (a nikoli v nějakém zlodušském vlivu D. Třísky) nutno hledat zdroje onoho energického nástupu V. Klause do aktivit Občanského fóra od prvních dnů jeho vzniku a jeho rozhodující roli jako federálního ministra financí při formování transformačního scénáře, ačkoli formálně tato role příslušela místopředsedovi vlády pro ekonomiku V. Komárkovi, který se jí však zhostit nedokázal. Přitom V. Klaus neměl – kromě teoretických znalostí uloených ve své hlavě – připraven ve své aktovce ádný projekt transformace (jak uvádí ve svých ji zmíněných pamětech T. Jeek, s takovou alternativou v reálném čase vůbec nepočítal). Naproti tomu byly bezprostředně po listopadu k dispozici hned dva návrhy scénářů vypracované autory mimo okruh V. Klause a jeho druhů. Solidně zpracovaný, konzistentní a na tu dobu poměrně konkrétní projekt předloil prof. J. Švejnar na setkání vybraných ekonomů v Kolodějích v únoru 1990. Ještě před tím, v lednovém 2. čísle Hospodářských novin, byl uveřejněn – vedle zcenzurované Klausovy kritiky poloreformy připravované předlistopadovou vládou – nástin projektu transformace centrálně plánované ekonomiky na trní od autora tohoto článku (Cílové řešení a problémy přechodu – byla to upravená závěrečná kapitola rozsáhlé analytické monografie Stát a ekonomika samizdatově publikovaná ji v roce 1985). Jeho pojetí reformy, vyjádřené paralelou šachové hry, a nikoli jízdního řádu, navíc sestaveného někým jiným ne geniálním českým ekonomickým Boby Fisherem, nepřipouštělo zahájit týmovou práci na základě ji připravených návrhů.
První reformní kroky (částečná devalvace, zákon o soukromém podnikání, decentralizace státních podniků a faktická rezignace na plánování bez jeho nahrazení jiným, trním mechanismem koordinace podnikových aktivit atp.) tak měly chaotický a v mnohém destabilizační charakter.
Tým ke zpracování scénáře transformace zformoval V. Klaus teprve v březnu 1990 pod dojmem skutečnosti, e takový scénář ji připravuje expertní tým české vlády, na jeho jednání byli jeho lidé přizváni, avšak nedostavili se.
(...)
Ovšem právě v liberalizační atmosféře sedmdesátých a osmdesátých let si obě zmíněné generace čs. ekonomů formovaly své teoretické znalosti a utvářely představy o případném alternativním ekonomickém mechanismu, který by měl nahradit stále evidentněji selhávající téměř zcela postátněnou a centrálně plánovanou ekonomiku tzv. reálného socialismu.
Radikalismus zpravidla patří k atributům mládí. I v poválečném období to byla především mladá generace, je patřila k nejradikálnějším protagonistům znárodňování a centrálního plánování podle sovětského vzoru, ne ji reálná zkušenost přivedla k revizi jejích iluzí. Není proto divu, e obě zmíněné generace se orientovaly na nejradikálnější představitele liberalizačního proudu, ať ji americké (zejména Milton Friedman) či evropské (F. Hayek) provenience. Ojedinělé hlasy, varující před takovýmto kyvadlovým extremismem, k nim patřil zejména nositel Nobelovy ceny za ekonomii F. Modigliani, nedoznaly přílišného ohlasu na Západě, nato u nás.
Jednoznačně angloamerická orientace studia těchto dvou generací vedla k tomu, e nezaregistrovala jeden z nejvýznamnějších proudů evropského ekonomického myšlení – německo-švýcarský ordoliberalismus reprezentovaný zejména W. Euckenem, ačkoli právě on poskytoval klíč k úspěšnému řešení problémů transformace jednoho ekonomického mechanismu na druhý. Angloamerický proud nabízel bohatství poznatků pouitelných prakticky výlučně pro krátkodobou či střednědobou stabilizační hospodářskou politiku ji systémově hotového, zaběhnutého a víceméně kultivovaného trního mechanismu. Ordoliberalismus naproti tomu dával nejen poznatky o těchto regulativních prvcích v mechanismu fungování ekonomiky, ale především o jeho prvcích systémotvorných. A to nejen ve sféře čisté teorie, ale i experimentálně (Erhardovou reformou) ověřené praktické poznatky reálné transformace centrálně plánované německé (hitlerovské) ekonomiky na trní.
Ačkoli nikdo z mladých neoliberálů (včetně V. Klause) nepodal explicitní definici své vize společnosti a jejího mechanismu fungování ekonomiky, na kterou má být předlistopadový řád transformován, lze jej shrnout do nemnoha slov: rychle privatizovat zestátněnou ekonomiku, liberalizovat vnitřní i zahraniční trhy a tím vytvořit prostor pro uplatnění regulační role neviditelné ruky trhu, pouze jemně dolaďované monetární hospodářskou politikou státu. Vše ostatní je pak věcí spontánního vývoje společnosti svobodných jedinců.
Jeden z odrodilců liberálně ideologizujících polistopadových dvacátníků a čtyřicátníků Lubomír Mlčoch, který v řadě svých fundovaných studií a článků přispěl k odhalení nefunkčnosti či přímo dysfunkčnosti vlastnických vztahů vytvořených realizovanou strategií transformace, se poněkud mýlí, kdy jejich důsledky pro reálný ekonomický vývoj u nás charakterizuje jako pokutu za rychlost.
Skutečné rychlosti se podařilo dosáhnout na základě federálního scénáře pouze ve dvou případech: při liberalizaci cen k 1. lednu 1991, která – a na některé výjimky – se uskutečnila ze dne na den, a při otevření ekonomiky světu hlubokou devalvací koruny. V prvním případě to byl – na rozdíl od představ V. Komárka, poadujícího rozvrení této operace v optimistické variantě na 4–8 let, v pesimistické pak na 8–10 let – krok pro úspěch transformace nezbytný, neboť vytvářel základní předpoklad pro vznik a fungování reálného trhu zboí a slueb. V druhém však šlo o krok uspěchaný, předčasný a ve svých dlouhodobých důsledcích kontraproduktivní. Právě on zaloil a spustil jeden z mechanismů, které zabrzdily ivotně důleitý proces rychlé restrukturalizace podnikové sféry a makroekonomicky působily k vytvoření chronického a permanentně narůstajícího deficitu nejprve obchodní a následně i platební bilance státu s průvodním nárůstem zahraniční zadluenosti.
Pokud však jde o vlastnickou transformaci, reálný vývoj prokázal, e Klausova (či v tomto případě spíše Třískova a Jekova) vize počítající s její rychlostí se ukázala být iluzí. A to jak pokud šlo o její technické provedení (příprava a realizace dvou vln kupónové privatizace, která přitom zahrnula jen něco přes polovinu zestátněného majetku, si vyádala 3–4 roky), tak zejména o dosaení jejího základního cíle: obnovení produktivní, efektivnost ekonomického procesu vynucující funkce vlastnictví. Výstině to vyjadřuje paradoxní výrok L. Mlčocha v jedné z jeho prací: Privatizace skončila, privatizace můe začít.
Srpen–listopad 1997
Text původně vyšel v čísle 9/1998 časopisu Hospodářství. Měsíčníku pro ekonomickou publicistiku. Zde vychází ve zkrácené podobě.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.