Jste zde: Listy > Archiv > 2016 > Číslo 1 > Jan Rychlík: O Václavu Klausovi, migraci,multikulturalismu a Evropské unii
Václava Klause jsem vdy povaoval za vzdělaného a rozumného člověka a váil jsem si ho, přestoe jsme si nikdy politicky nekonvenovali. Většina jeho vystoupení z posledních let ve mně ale vyvolává rozpaky. To platí i o jeho televizních vystoupeních z 30. prosince 2015 a Nového roku 2016, v nich shrnul své názory na migraci, multikulturalismus a evropskou integraci.
Václav Klaus byl vdy hrdý na to, e je také vysokoškolským profesorem. Měl jsem sám monost přesvědčit se, e Klausovy znalosti z oblasti politických i kulturních dějin jsou značně rozsáhlé. Dost dobře proto nechápu, jak mohl vůbec ve svém vystoupení vyslovit s vánou tváří tezi, e migrovat ze své vlastní země je v podstatě nenormálnost. Stejně tak povauji za přitaenou za vlasy jeho tezi: nedokái pochopit, e současnou migrační krizi zneuívá Brusel k prosazení federalizace Evropy. Obavy Václava Klause o dopad migrace na evropskou kulturu do značné míry sice chápu, ale i zde musím Václavu Klausovi částečně odporovat.
Pokud jde o údajnou nenormálnost migrace, člověk nemusí vynaloit mnoho intelektuální námahy, aby exprezidentovy názory vyvrátil. Pravdou je toti pravý opak: dějiny této planety od doby, kdy se na ní objevil člověk, jsou provázeny neustálými migracemi, ať u dobrovolnými nebo nucenými.
V 2. tisíciletí př. n. l. přišla do Středomoří postupně řada nových etnik, která vytvořila etnickou mapu tohoto regionu. Součástí této vlny byli zřejmě i předchůdci antických Řeků na Peloponésu. Řekové, usídlení na tomto poloostrově, ale sami začali později opouštět svá sídliště a zakládali rozsáhlé kolonie ve Středomoří a v Černomoří.
Někdy na přelomu 1. a 2. století n. l. se zřejmě v důsledku vysýchání stepí na území dnešní severní Číny daly do pohybu kmeny nomádů, které uhodily na etnika sídlící mezi Kaspickým a Černým mořem a tlačily je směrem na západ. Došlo k obrovskému migračnímu pohybu známému jako stěhování národů, které trvalo a do konce tisíciletí. I slovanské osídlení české kotliny je jeho důsledkem.
A do třináctého století přicházely do střední Evropy kmeny nájezdníků z asijských stepí, které se buď usadily a asimilovaly, jako např. původně kočovní Kumáni v Uhrách a na Balkáně, anebo zase odtáhly zpět na východ, jako Mongolové (Tataři). V 16. a 18. století docházelo v Evropě k velkému stěhování obyvatelstva z náboenských důvodů, protoe obecně platilo, e panovník mohl určovat náboenské vyznání svých poddaných (cuius regio eius religio).
Poté 19. a 20. století bylo ve znamení velkých přesunů obyvatelstva na Balkáně v důsledku rozpadu osmanské říše, první a druhé balkánské války, obou světových válek a nakonec občanské války v Jugoslávii v devadesátých letech minulého století.
Byl by samozřejmě omyl domnívat se, e migrační pohyby směřovaly jen do Evropy. Existoval i pohyb směrem ven. První kříové výpravy koncem jedenáctého a počátkem dvanáctého století znamenaly i pohyb křesťanského obyvatelstva ze západní Evropy na Blízký Východ, do nově zaloených křesťanských států. Pravda, tyto státečky se udrely jen zhruba jedno století a z této evropské kolonizace mnoho nezbylo. Ovšem po velkých zámořských objevech evropské obyvatelstvo začalo masově migrovat a tento proud zesílil především v 19. století. Jak by dnes vypadaly obě Ameriky či Austrálie bez rozsáhlé imigrace? Nevypadala by jinak třeba i Jiní Afrika? Je jasné, e migrace je historicky vzato celkem normální jev a v určité míře bude probíhat i v budoucnosti.
Důvody migrace jsou v zásadě jednoduché: lidí je prostě na určitém místě příliš mnoho a moností obivy příliš málo, zatímco jinde jsou příleitosti k obivě lepší. K tomu samozřejmě často přistupují přírodní katastrofy či válečné konflikty, které snahu najít lepší podmínky k ivotu výrazně umocňují. V důsledku celkem úspěšného boje s nakalivými chorobami je dnes člověk jediným ivočišným druhem, který nemá ádné přirozené nepřátele – ovšem kromě sebe sama.
Podívejme se nyní na problém multikulturalismu, který je častým terčem Klausových výpadů. Odmítání multikulturalismu je obsaeno právě v Klausových obavách o osud jedinečné evropské kultury. Především třeba říci, e nejen evropská kultura je jedinečná. Kultury Dálného Východu, např. čínská či japonská, jsou neméně jedinečné a kadá kultura má svou hodnotu. V obecné rovině neexistuje ádný důvod domnívat se, e evropská kultura je lepší ne jakákoliv jiná, ale to je samozřejmě otázka osobního přístupu a názoru kadého člověka.
Jak ale vznikla ona jedinečná evropská kultura, o kterou Klaus projevuje obavy? Není snad právě ona výsledkem staletého kříení různých kulturních vlivů, a to zdaleka nejen evropských a zdaleka nejen křesťanských, resp. judeo-křesťanských? Příliv lidí jiných kultur, samozřejmě v omezeném mnoství, evropskou kulturu neničí, ale naopak obohacuje.
Odpor k multikulturalismu je ve skutečnosti u Václava Klause (a ovšem nejen u něj) spíše odporem proti islámu, jen vyvolává podvědomě v Evropanech strach a obavy. Objevují se hesla typu islám do Evropy nepatří. U Evropanů skutečně převládá představa, e islám je v Evropě něčím novým, cizím, něčím, co zde dříve nebylo. To ale není pravda. V Evropě se islám objevil ani ne jedno století po svém vzniku, a to nejprve v důsledku expanze Arabů na Pyrenejský poloostrov, a potom od 14. století jako důsledek vzniku osmanské říše a postupného ovládnutí Balkánu osmanskými Turky. Na Pyrenejském poloostrově se islámské státy (nejprve Córdobský chalífát a později z něj vzniklé emiráty) udrely a do konce 15. století, tedy osm set let. A třeba říci, e především zde islám a islámská kultura obohacovala v mnohém kulturu křesťanů: díky muslimům se zde lidé začali např. pravidelně mýt. Pravda, souití křesťanů a muslimů nebylo nikdy v Evropě bez problémů, ale na druhé straně minulost ukázala, e koexistence je moná. Křesťanské a muslimské státy na Pyrenejském poloostrově sice spolu často válčily, ale mezi válkami byla i dlouhá období míru a spolupráce. Toté platí o souití křesťanů a muslimů na Balkáně po vzniku osmanské říše. I dnes nacházíme státy, kde souití s muslimy nevyvolává větší problémy: v osmimilionovém Bulharsku ije milion muslimů – jednak etnických Turků a jednak tzv. Pomaků, tj. Bulharů, kteří přijali islám. Kromě období závěru komunistické diktatury, kdy se reim Todora ivkova snail násilně bulharizovat místní Turky a otevřeně vystupoval proti islámu, co vyvolávalo pochopitelně odpor muslimů, bylo vdy spoluití křesťanů a muslimů celkem bez větších problémů. V Albánii ijí bez problémů vedle sebe muslimové a křesťané pravoslavného i katolického vyznání, přičem rozdílnost náboenského vyznání není u nich překákou jednotné národní identity.
Spoluití křesťanů a muslimů, anebo přesněji: spoluití lidí, jejich kulturní tradice a způsob ivota vycházejí z křesťanství, s lidmi, jejich hodnoty se opírají o islám, tedy moné je. Samozřejmě, jsou to přistěhovalci, kteří se musí přizpůsobit většinové kultuře a mohou své kulturní tradice rozvíjet jen v prostoru, který jim poskytuje rámec občanského a trestního práva hostitelské země. Pro ty přistěhovalce, kteří by tento rámec nehodlali dodrovat, není v Evropě místo.
Polome si ale otázku, zda by přistěhovalci mohli celkově změnit kulturní charakter Evropy. Zde je třeba připustit, e takovéto nebezpečí v budoucnu teoreticky existuje. Nikde toti není napsáno, e Evropa musí být u navěky převáně bílá a křesťanská. V praxi je ale takovýto vývoj málo pravděpodobný, a to hned ze dvou důvodů: jednak i přes velký počet přistěhovalců je jejich počet v poměru k počtu Evropanů stále malý a nemůe celkově ovlivnit etnickou skladbu Evropy a jednak přistěhovalci netvoří v kulturním ohledu jednotnou masu. Ne všichni vyznávají islám, a samotný islám – nehledě na rozdíly v něm samotném – není natolik nosný, aby dokázal překlenout etnické rozdíly.
Hlavní Klausova kritika se samozřejmě jako obvykle soustředila na činnost Evropské unie. Václav Klaus obvinil Brusel, e chce rozředit dnešní evropské státy a vytvořit z nich tvárnou hmotu, z ní vznikne nový Evropan. Chápu, e pro Václava Klause by bylo ideální, kdyby se EU stala jen jakousi celní unií nebo velkou zónou volného obchodu, jakým byl kdysi evropský společný trh, u nás označovaný jako Evropské hospodářské společenství. Tedy: spojení národních států na základě smluv k usnadnění svobodného obchodu a (snad také) volného pohybu kapitálu, slueb a pracovních sil.
Takovéto pouhé smluvní zajištění ale není moné, protoe jakékoliv smlouvy se dodrují vdy jen do té doby, dokud platí podmínky, za nich byly uzavřeny (rebus sic stantibus), tedy jinak řečeno: dokud to signatářům vyhovuje. Samotná smlouva nezaručuje nic, pokud zde není reálná politická moc, která má nástroj plnění smlouvy v případě potřeby vynutit. Proto projekt evropské integrace u od počátku počítal také s politickým sjednocením, tj. s vytvořením poměrně silného politického centra.
Václav Klaus v roce 1992 odmítl poadavek Vladimíra Mečiara na přeměnu československé federace v česko-slovenskou konfederaci, resp. hospodářskou a obrannou unii suverénní České a suverénní Slovenské republiky, s odůvodněním, e bez silného politického centra s jasnými a přímo vykonatelnými pravomocemi, tj. bez silné federální vlády, by nemohla česko-slovenská hospodářská a obranná unie fungovat a rozpadla by se. Měl tehdy pravdu. Jestlie ale takováto unie nemůe fungovat při dvou státech, pak je zcela jasné, e tím méně můe fungovat při osmadvaceti státech. Bez silného Bruselu by se i evropská celní unie brzy vlastní dynamikou rozpadla.
Klaus, který zcela správně v roce 1992 řekl Mečiarovi, e jediný smysluplný a funkční model česko-slovenského spoluití v jednom útvaru je federace, nás dnes opakovaně varuje před federalizací Evropy. Varuje před pokusem o vytváření evropského člověka, tj. před formováním evropské identity. Jene bez určité míry evropské identity u občanů EU musí časem nutně dojít k jejímu rozpadu, podobně jako neexistence silné československé identity vedla k rozpadu Československa a ještě před tím neexistence společné rakouské identity k rozpadu Rakouska-Uherska. Soustátí se neudrují společnými hospodářskými zájmy, ale především právě vědomím společné sounáleitosti a jednotné identity. Václav Klaus se strašením evropským člověkem nevědomky velmi přiblíil slovenským národovcům devadesátých let 20. století, kteří jakýkoliv pokus o upevnění společného československého vědomí šmahem zavrhovali jako kříšení čechoslovakismu, v něm prý Slováci ztratí svou identitu.
Netajím se a nikdy jsem se netajil tím, e mně osobně by právě federalizovaná Evropa se silným politickým centrem rozhodujícím v hlavních politických otázkách podle zásady, e menšina se musí podřídit většině, vyhovovala mnohem lépe ne současná EU. Já osobně se federalizace Evropy vůbec nebojím, protoe stojím na stanovisku, e suverenita malých států v 21. století je iluzorní, a reálně tedy ani Česká republika nikdy skutečně suverénní být nemůe. Ale o to tady teď nejde, protoe evropská federace stejně není na pořadu dne.
Problém je v tom, co tedy vlastně Václav Klaus chce. Federaci evropských států nechce, posilování evropské identity také ne. Evropské instituce mají podle něj příliš mnoho pravomocí, proto je třeba jim je odebrat, a úplně nejlepší by zřejmě bylo, kdyby neměly ádné a státy se dohadovaly mezi sebou případ od případu a především si nekladly překáky ve vzájemném obchodu. Jenome co se stane, a se státy mezi sebou nedohodnou?
Co se stane, a slabší státy zavedou jednostranně ochranná cla a ty silnější vyloučí ze svého pracovního trhu občany jiných členských států? A kromě toho: je jasné, e evropské národy nemající své vlastní národní státy, jako třeba Katalánci, Baskové, Vlámové nebo Skotové, nebudou ochotny princip pouhé kooperace národních států trvale přijmout, protoe jím nic nezískají a budou vnímány jako národy druhé kategorie. Co tedy má místo EU vzniknout? A jak to má fungovat?
Stejně protikladné jsou Klausovy výroky ohledně vztahu orgánů EU a migrační krize. Rozhodně je třeba odmítnout představu, e politické centrum v Bruselu snad dokonce migrační krizi vyvolalo. V Bruselu si prostě s migranty nevědí rady, tak jako si neví rady nikdo a nikde. Výzvy, aby byli migranti vraceni do země původu, jsou jen populistickými výkřiky politiků určenými pro domácí voliče evropských států. Kam mají být migranti konkrétně vráceni a čím?
V Afghánistánu, Sýrii či Somálsku neexistují dnes ádné funkční státní struktury, které by byly schopny (a ochotny) navrátilce přijmout. U řady migrantů nelze prokázat, jaké státní občanství vlastně mají, protoe zničili své doklady. I tam, kde tedy existují funkční státní struktury, reálně hrozí, e příslušný stát navrátilce nepřijme s odůvodněním, e nejde o jeho občany, jako se to stalo nedávno v Pákistánu. I čistě technicky je ostatně repatriace prakticky neproveditelná, protoe by musela být prováděna buď loděmi, nebo letecky, a k tomu je zapotřebí mít v cílové zemi repatriace k dispozici pod kontrolou přístavy a letiště. Přeprava více ne milionu lidí letadly by byla ostatně velmi drahá. Zpomalení migrace je moné jedině přísným střeením hranic, ovšem nikoliv hranic jednotlivých členských států mezi sebou, ale vnějších hranic schengenského prostoru.
Bez společné a jednotně řízené ochrany hranic EU, či přesněji vnějších hranic schengenského prostoru, není migrační problém vůbec řešitelný. Takováto ochrana ale vyaduje přenesení části kompetencí v oblasti imigrace na společné evropské orgány. Václav Klaus tvrdí, e politické vedení v Bruselu chce zneuít migrační krize k posílení svých pravomocí na úkor národních států. Jak ale jinak má tedy EU jako celek migrační krizi řešit, kdy otázky přistěhovalectví a kontroly hranic zůstávají zcela v kompetenci členských států? Bude-li kadý stát chtít řešit migrační krizi sám, nevyřeší nic, protoe migranti si stejně vdycky nějakou cestu najdou a stát jen zkomplikuje cestování a pohyb vlastním občanům, především těm, kteří bydlí při hranici.
My dříve narození, kteří ještě máme v ivé paměti uzavřené hraniční pásmo střeené po zuby ozbrojenými pohraničníky na Šumavě a na jiní Moravě, si rozhodně nepřejeme nové ostnaté dráty a zátarasy ani na našich hranicích, ani na hranicích našich sousedů.
Jan Rychlík (1954) je historik, profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.