Věci veřejné Víta Bárty uspěly ve volbách v roce 2010 s vizí boje proti politickým dinosaurům. ANO 2011 Andreje Babiše slíbilo o tři roky později lidem, e bude líp, pod heslem Nejsme jako politici. Makáme. Volání po zásadní změně je cítit v kostech společnosti. Jene je sotva shoda na tom, o jakou změnu má jít.
Přitom u dnes ijeme ve světě, kde se mění velká pravidla hry a zasahuje to naši kadodennost. S technologickým progresem, pokračující virtualizací, rozvojem sociálních sítí a sociálního marketingu, které všechny vyuívají jako společný jmenovatel individualizaci zavrtávanou pod kůi zejména těm nejmladším, kteří u jiné tempo doby nezaili. Čím rychlejší tok komunikace, tím méně prostoru pro vysvětlování. Čím individualizovanější komunikace, tím větší důraz na první dojem, na efekt a emoce. Racionalita a prostor pro diskusi – základní pilíře dnešní demokracie – jako by zkrátka jen zbytečně zabíraly čas.
Trpí tím zejména tradiční demokratické instituce, pro jejich chod je typická zejména vysoká míra komplexity a relativně vysoká časová náročnost. Hezky je to vidět v případě soudů a justice. Jak je moné, ptá se občan, e soudu trvá tak dlouho vyměřit trest lumpovi, o jeho lumpárnách se veřejně napsalo v novinách?
Takový David Rath byl zadren v roce 2013 a odsouzen v první instanci a o dva roky později. Jana Nagyová, zadrená a obviněná ve stejném roce, dosud odsouzená nebyla. Je moné vést debatu o tom, zda mají soudy dostatečné personální kapacity a nedochází ke zbytečným prodlevám. Faktem ale je, e soudní řízení, dokazování a na něj navazující rozhodnutí zkrátka vyadují nepodkročitelné penzum času. Ve sloitých případech je důleitá kvalita důkazů, záleí na tom, co se zohlední.
Zohlednit – to je přesně ten proces, na který v současném tempu doby přestává být čas. Rychlost komunikace, ale i její forma a zmíněná individualizace nahrávají jednoznačným sdělením s velkým emočním potenciálem, ne fundovaným rozborům, které by zohledňovaly sloitou souvztanost příčin a důsledků, je jsou pro sociální jevy typické. Není čas na rozvánost, je potřeba jasné sdělení – proti korupci, proti politickým dinosaurům, prostě bude líp. Slovník dnešních studentů má příznačný výraz pro odpověď: To chceš.
Jene zatímco Věci veřejné a ANO 2011 nám zatím (sic!) jenom nabourávaly demokratické politické spektrum samotnou svou existencí, jejich prostředky se těší oblibě i mezi těmi, kteří mají omezování liberální demokracie přímo v programu. Tomio Okamura s plakátem Práci našim, NE imigrantům ve volbách do Evropského parlamentu zapomněl vzít ohled na fakt, e v České republice prakticky ádné imigranty nemáme, a pokud ano, tak většinou pocházejí z natolik blízkých kulturních kontextů, e je vůbec není od našich snadné rozeznat. Vratislav Mynář při rozdávání transparentů Ať ije Zeman! při listopadové demonstraci zapomněl vzít ohled na to, za co e to prezident republiky jde na pódium plédovat a s kým tam bude stát.
Kouzlo populismu spočívá v tom, co neříká. V důsledku toho působí hůř ne nenáviděná politická korektnost. Při té člověk alespoň ví, e nemá o někom říkat, e krade, protoe je cikán, nebo e je blbá, protoe je ena. V populistických agitačních kampaních, ty nacionalistické nevyjímaje, není čas přemýšlet nad tím, co je zamlčeno. A kdyby měl začít vznikat, je potřeba do koktejlu emocí přilít trochu strachu. Dluno dodat, e se nejedná o nijak specificky český fenomén. Podobný vzestup populisticky a národovecko-konzervativně orientovaných politických stran můeme u několik let pozorovat v zemích západní a severní Evropy, ať u jde o Dánskou lidovou stranu, Švédské demokraty, Pokrokovou stranu v Norsku, Pravé Finy, nizozemskou Stranu pro svobodu, francouzskou Národní frontu či nově viditelnou Alternativu pro Německo. Spojuje je dnes hlavně apel na nacionální sentiment, v pravo-levé ose vidění se jejich programy různí, co lze povaovat za hlavní překáku jejich významnější internacionální aliance.
Zajímavé je, e se této nové konzervativní rétorice všude tak dobře daří právě v nejmodernějších komunikačních kanálech – jako jsou virální reklama, komunikace přes sociální sítě, chytré šíření emočního náboje i za pomoci falešných alarmistických zpráv, takzvaných hoaxů. Je to a paradoxní jev bít se za tradiční hodnoty definované národní kulturou za pomoci jednoho z nejvýznamnějších internacionalizátorů a zdrojů pokroku posledních dvou dekád. Při pozorování agitační kampaně za vystoupení z Evropské unie, uzavření hranic a potrestání vlastizrádců se přímo nabízí otázka, jestli nakonec poslední nedotčenou svobodou nezůstane právo vyjádřit se o čemkoliv v jakoukoliv denní a noční hodinu na Facebooku.
Vypadá to, e zásadní svobodou pro tuto novou konzervativní morálku je právo pronášet virtuální kategorické soudy, zakládat události nebo stránky se srozumitelným politickým nábojem. Pak je tu ale ještě moment překvapení, kdy z tisícovky podporovatelů přijdou na demonstraci reálně sotva desítky nebo kdy správci sociální sítě vyhodnotí, e je stránka vyhroující semletím do masokostní moučky nepřípustně nenávistná, a rozhodne se ji zrušit. Jinými slovy, svoboda virtuálního vyjadřování je jistě hodná ochrany, ale praktické moci či emancipace v ní je skryto jen velmi málo. A kromě toho – virtuální prostor není tím, ve kterém by pravidla zatím určoval stát. Prostředí, ve kterém jsme si nově zvykli komunikovat, zkrátka někomu patří. A to by mělo národní konzervativce zlobit zejména.
Přibývající virtualizace toti neznamená, e společnost má stále více virtuální povahu. Nová virtuální realita se jen začleňuje do společenské reality existující – podmíněné biologicky, materiálně, právně, hospodářsky, kulturně. Máme virtuální reality před očima příliš, a tak tíhneme k tomu přisuzovat jí obrovský význam. Zmínění noví populisté s tím umějí dobře pracovat. Ale i oni jsou omezeni skutečností, e Facebook má svého vlastníka, který si na svém určuje pravidla hry. Sociální sítě v tomto smyslu nejsou veřejný prostor a z podstaty ho nemohou nikdy nahradit.
A v úvaze o vlastnictví je potřeba být důsledný i co se týče samotných politických stran, které v něm tak dobře proplouvají. Zvlášť pokud chtějí omezovat jedny svobody ve jménu zachování druhých. Není od věci preventivně předpokládat, e kapři si rybník nevypustí a o svobodu se dobrovolně nepřipraví. A není od věci si klást otázku, proč jim tak dobře vyhovuje forma komunikace, která nebere ohledy na nic a na nikoho.
Kdy bylo svého času in bojovat za práva pracujících, vynalezlo lidstvo stranické noviny, odborové demonstrace a socialistické pochody jako společenskou formu manifestace vůle hýbat velkými masami. Teoretik médií Marshal McLuhann napsal v šedesátých letech knihu The Medium is the message, která se právě symbióze formy a obsahu sdělení věnuje. Na úrovni sociálních teorií je v obecnosti tato hypotéza potvrzená prací řady sociologů a antropologů frankfurtské školy i kulturních studií, stejně jako feministických autorek zkoumajících enské psaní a ánry jako mýdlová opera.
Není tedy třeba myšlenku zavrhnout jako povrchní. V čase velké proměny komunikace pak moná není a tak potřeba po politické změně volat, jako se spíš ptát po obsahu, který její proponenti přinášejí. Kadý hlas pro ně je toti hlasem proti dosavadním pravidlům – a pro někoho, kdo si je chce přepsat podle svého.
Heda Čepelová (1988) je socioloka, působí v Masarykově demokratické akademii a Oranovém klubu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.