Podkarpatská Rus (Zakarpatská Ukrajina) je takový náš sen o někdejším Československu. Prostí lidé v té oblasti u o něm nic nevědí, intelektuálové si váí moderní architektury a investic do průmyslu (dnes zhrouceného). V Uhorodu člověk chodí po dlabě ještě z doby guvernéra Aloise Rozsypala, v dlabě díry, v dírách loue, jimi se město dívá vzhůru k obloze. Bariéry téměř nepřekonatelné pro mladého otce s kočárkem, nato pro starého mrzáka, s odpuštěním.
Za Sovětského svazu postavili v Uhorodu divadlo, ohavnou megalomanskou stavbu, kterou v době mnohonásobně zvýšených cen za plyn nelze vytopit, take publikum sedí v kabátech, v ohavném vestibulu není občerstvení, ádná společenská pohoda. Hrají hru o malíři Adalbertu Erdélym, jednom ze zakladatelů podkarpatské malířské školy, osobnosti se švihem evropské moderny, který se chtěl uplatnit v optimistických časech po 1. válce doma na Zakarpatí. Erdély studoval v Budapešti a Mnichově, il několik let ve Francii a mohl tam klidně i zůstat, ale vrátila ho zpátky idea malířské školy, kterou s přáteli chtěli zaloit ve svobodných poměrech Československé republiky. Školu opravdu roku 1927 otevřeli, byla veřejná a nesena myšlenkou, e právě výtvarné umění je umělecký směr, kterým se kultura Zakarpatí můe prosadit (literatura byla závislá na jazyce, hudba příliš tkvěla ve folklóru). O země evropského východu byl zájem a zázrak se podařil, škola byla zaloena, výstavy měly úspěch, na Podkarpatskou Rus jezdili uměleci a intelektuálové z Evropy kvůli krajině i kvůli malířům. Pak přišla válka a SSSR. S ním napochodoval socialistický realismus, s jeho ideologií a nařízenou estetikou Adalbert Erdély prohrál. Narozen 1891, zemřel 1955. Na fotografiích a autoportrétech vidíme štíhlého elegána, který na svůj věk nevypadal.
Předimenzované divadlo bylo kupodivu plné – mimo politiky spojené s bojem o autonomii nemá Uhorod významnější osobnosti ne malíře, o něm se hraje. A ještě musím říci, e divadlo je hudebně-dramatická scéna, co znamená, e má orchestr, balet a zpěváky, kromě herců.
Ukrajina chce do Evropy, dramaturgie vybrala látku, na ní se dá ukázat, e tam patří. Těšili jsme se, ale viděli jsme naivně sepsaný a špatně zreírovaný kus, v něm se celý faustovský příběh umělce, který smlouvu s ďáblem nakonec podepsat nedokázal a nato zahynul (včetně toho, e jeho dům dědicové nevkusně přestavěli, obrazy z pozůstalosti zašantročili), změnil v operetu o třech enách v umělcově ivotě. Byla projekce, ale ani jediného jeho obrazu (na internetu, kdyby jim nepovolila uhorodská galerie reprodukci, je jich spousta), viděli jsme obrázky Karpat z turistických průvodců. Při osudových scénách pouštěli na jeviště dým. Taky se zpívaly árie z operet od Strausse a Kálmána a tančil se čardáš sborem. Modernista Erdély byl stylově zasazen kamsi do bezčasí 19. století, s kostýmy si dali asi tolik práce jako s výběrem hudby. Reisér a umělecký šéf divadla sám sebe obsadil do hlavní role starého malíře a odehrál představení sedě na kolečkové idli, řekla bych, e s textem nenápadně před sebou na stolku. Byla to ostuda, tleskalo se vestoje a volalo se Bravo.
Inscenace popřela svoje vlastní téma. Hráli o člověku, který obětavě usiloval o to, aby se umění v jeho zemi rozvíjelo a získávalo nové talenty. Přitom však předvedli pouze obehraný operetní arzenál na sentimentálním příběhu lásky ke třem subretám.
Kdy jsme se ptali, jak jsou spokojeni s výsledkem voleb, které po mnoha peripetiích konečně dospěly v Uhorodu k obsazení na magistrátě, nedozvěděli jsme se mnoho, ani od politologa místní univerzity. Snad je úspěch, e u na radnici není ten, co tam byl poslední dvě období. Nový primátor je byznysmen (na Ukajině to snad ani jinak nejde), poměrně mladý, na konkrétní příslušnosti k politické straně příliš nezáleí, program nic neznamená. Ano, to jsme viděli v divadle také.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.