V září 1985 zasáhla StB proti Jazzové sekci, kdy provedla domovní prohlídky v jejím sídle a v bytech členů jejího výboru. Ty pak o rok později uvěznila. V roce 1980 se v exilových Listech anonymní autor zamýšlel v článku Rock'n'roll v kvádru nad neradostnou perspektivou rockové hudby v Československu. Vybíráme pasá týkající se právě Jazzové sekce.
V pozadí tohoto proudu (Nové vlny, pozn. red.)stojí agilní podpůrná dobrovolná organizace Jazzová sekce Svazu hudebníků, je se z fandovského zanícení jazzovým mainstreamem v první polovině desetiletí dostala přes propagaci jazz-rocku k vytváření aktivní hudební sloky mimo oficiální kulturu, existující ovšem zároveň v jejím zákonném rámci.
Při všech výhradách k představě, e lze cokoli hodnotného vytvářet v oficiálním rámci, zaslouí si tento počin pozornost. I kdy je termín alternativní scéna snad příliš široký a teoreticky by měl v sobě obsahovat i celou oblast undergroundu, zde zahrnuje kapely, tvořící na břitkém ostří mezi oficiální a druhou kulturou. Hudebně tím vzniká nový prostor vně zprofanovaného jazz-rocku i pronásledovaného podzemí, prostor, který dává mladým souborům monosti k originální seberealizaci od lidového blues po jakýsi free-rock, ani by hrozil přímý střet s mocí. Neboť, co ta můe udělat amatérovi, jen za svou činnost nebere ádnou odměnu a navíc své skladby nabízí veřejnosti pod hlavičkou sice ne příliš košer organizace, nicméně v kadém případě naprosto legálně?
Ve vývoji celé alternativní scény (...) bylo zřetelně dbáno na to, aby se celá oblast znovu nezměnila v pasivní kulturu jako v období jazz-rocku. Neustálý střet starých proudů s novými, doznívajícího jazz-rocku s punks (ano, pět punkových kapel na druhé přehlídce), značně tuto scénu oivoval a dával jí velké naděje do budoucna. Je tedy otázkou, zda bylo takticky správné, kdy na podzim vystoupila Jazzová sekce v programu Scény alternativní hudby s tezemi, které odhalovaly vztah kulturní politiky státu k veškerému hudebnímu dění. Byl to jistě velmi odváný počin, jen řadě lidí pojmenoval některé krizové jevy, ale zároveň i příliš velkorysé odkrytí karet. Napsat, e není rozdílu mezi manipulací s mladým talentem kdekoliv na světě... všude je podřizován normám, na nich systémy stojí, buď na obchodních, nebo ideologických..., to je v dnešních českých poměrech poněkud přespříliš.
Zdá se, e od té doby nemá Jazzová sekce příliš mnoho šancí na přeití. Po několika nezdařilých pokusech o likvidaci byla pro její zničení zvolena metoda vyhnití, dosud přehlíený způsob ničení všeho, co příliš samostatně myslí. Není to postup nikterak nový, takhle byla třeba organizována organizace ochránců přírody TIS. Nezvedne se přitom ani jeden obušek, neklapnou ani jedna dvířka cely. Špinavou práci neudělá Bezpečnost, ale někdo jiný. V tomto případě kulturní orgány, je zřetelně omezí monosti publikace, organizace koncertů a podobně. Ani k tomu nebude třeba písemných zákazů. Stačí jen důsledné vyadování, aby byly splněny všechny byrokratické povinnosti, jimi je hudební aktivita u nás svazována, včetně předem odevzdaného průvodního slova konferenciéra, desítek různých povolení od národních výborů a kulturních organizací, které zase podobné bumáky odmítají vydat. Nakonec nebude co dělat. Sekce se rozpustí sama. K první fázi tohoto postupu u došlo, kdy nebyly povoleny 10. Praské jazzové dny v září 1980, na nich byla plánována účast osmi (!) západních skupin. Pikantní na tom je, e ve všech případech šlo o soubory levicové, mnohdy dokonce s úzkými kontakty na místní komunistické strany.
Archiv Dušana Havlíčka, Listy č. 6/1980, str. 47 nn.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.