Filozof André Gluksmann (1937–2015), silný reprezentant francouzského hnutí nových filozofů, se nikdy nedokázal odpoutat od pupeční šňůry radikalismu, jej přinesl květen 1968 a následné spory. Svůj radikalismus proměnil v drtivou kritiku nejen praxe, ale i marxistické teorie, je stála za zrodem komunistické myšlenky.
Nebyl sám, bylo jich více. Kdy ale v úterý 10. listopadu přišla zpráva, e André Glucksmann ve věku 78 let zemřel, vypadalo to, jako kdyby ze světa odešel poslední z nich. Není to ale pravda: tito nouveaux philosophes, jak si v 70. letech říkali, sice ztratili jednoho z posledních, ale stále je tu jeho velký souputník Bernad-Henri Lévy, řečený v akronymu BHL.
Právě BHL také vzápětí napsal na památku svého přítele dlouhý nekrolog do liberálně levicového večerníku Le Monde a odpověděl na všetečné otázky konzervativnímu listu Le Figaro. Takováto komunikace – public relations, chcete-li – byla pro nové filozofy typická. Měli mnoho stoupenců, ale našli se i zavilí odpůrci. Jeden z nich, filozof Gilles Deleuze, o nich dokázal mluvit, jak ironicky poznamenal ji v roce 1977, pouze z pohledu teratologického – ve smyslu vědní disciplíny studující příčiny a vznik vývojových vad.
Měl Deleuze pravdu? André Glucksmann, podobně jako i jiní filozofové, byl na počátku především revoltujícím muem. Není bez půvabu, e jeho první knihu, je mu získala nesmírnou popularitu – toti La cuisiniere et le mangeur d'hommes, Essai sur l'Etat, le marxisme, les camps de concentration (Kuchařka a pojídač lidí – úvahy o státu, marxismu a koncentračních táborech) – v ČR nikdy nepřeloenou, přesto zásadní, srovnává nyní BHL s díly A. Camuse, a dokonce i J.-P. Sartra.
U nás je znám ji především jako salónní intelektuál s bílou hřívou, který na Fóru 2000, kam ho pravidelně zvával prezident Václav Havel, rád pomrkával po mladých dívkách... a elegantně mluvil o porušování lidských práv (podle vlastního uváení, kde si toho zrovna všiml). Ještě sametovou revoluci v Praze, kam dorazil jen s malým zpoděním, ale vnímal více srdcem ne hlavou. To na něm bylo velmi sympatické, protoe se dokázal nejen nadchnout, ale i proít vše, čemu on sám věřil. Dnes se o něm ale mnozí, a často i zajímaví autoři (viz Karel Hvíďala v Českém rozhlasu Plus) dokonce vyjadřují jako o jednom z nejvýznamnějším pravicových filozofů 20. století. Nemůe být ale větší mýlky. André Glucksmann, pokud ho čteme dobře, nikdy pravicový nebyl. Ale ta nálepka tu je, tak jako mnoho jiných, je se v dnešním čase povrchního glosování na vlnách (nejen rozhlasového) konformismu a všudypřítomné autocenzury staly novinářskou normou. Glucksmann byl toti od počátku v přímé linii hnutí konce 60. let velmi radikální anarcho-maoista, pro něho byl stát nástrojem útlaku, jej je třeba zrušit a nastolit vládu proletariátu. Jako takový il třídním bojem a působil nějaký čas rovně v ilegalitě. Na rozdíl od svého dávného přítele filozofa Alaina Badioua, který komunismus neustále promýšlel a hledal jeho východiska, Glucksmann prošel velmi intenzivní osobní proměnou, na jejím konci stála bohuel velmi tragikomická podpora americkým intervencím v Iráku a Afghánistánu – a dokonce i kandidatury radikálně konzervativního Nicolase Sarkozyho na prezidentský úřad.
Být patetický v jeho případě někdy i znamenalo, e byl směšný. Jak věřit někomu, kdo kritiku promění v nástroj okupace, dominance a slubě těm, proti nim on sám v mládí tolik brojil? Časy se ale měnily, jak zpíval kultovní zpěvák amerického hnutí tée doby Bob Dylan, a s časy se změnil i sám Glucksmann... Nedá se ale říct, e by Glucksmann byl kdy, včetně posledních okamiků, v zásadě konzervativní – radikální ano, ale slovníkem marxistů by se u něj dalo mluvit spíše o revizionismu. Ne kadý s ním rád diskutoval, protoe si z takových soubojů odnášel často i šrámy na duši.
Východiskem mu byla kritika ruských gulagů, je povaoval za zásadní obrat v pojetí perspektivy komunismu, obhajoba Alexandra Solenicyna (a do posledních chvil včetně jeho příklonu k autoritářskému tmářství); marxismus se mu stal nakonec předmětem zvrácené kritické nenávisti, ji dokázal dovést ad absurdum v dnes ji naštěstí překonané snaze reflektovat jej z perspektivy tehdy se rodivší školy totalitarismu.
Je stále zajímavé sledovat jeho diskuse v televizi, která se stala pro Glucksmanna (a všechny nové filozofy) tribunou mnohem důleitější ne jejich původní maoistické sny na barikádách. Sám sebe ale proměnil v produkt politického mediálního marketingu (proti levici jako takové), v jeho vystoupeních byla vdy důleitější efektní zkratka ne samotná obtíná myšlenka. Ne e by o ně nestál, ale často se nehodily, a nahradil je slogany. Tvrzení, je mu vyneslo věhlas, zní: hledejme zdroje totalitarismu ve zkušenosti komunistických koncentračních táborů! Míra narcismu, s jakou se promenoval médii, byla ale vdy svého druhu pozoruhodná. Jeho carnet de route obsahoval mnoho -ismů. Touha měnit svět mu zůstala, i kdy ve zcela jiném gardu ne na počátku, kdy snil o Maovi, Leninovi a Stalinovi – vystupoval nyní proti Putinovi, podporoval Čečence a Ameriku. Měl rád sofistické obraty a rád se zaštiťoval Montaignem: Ten, který následuje jiného, nesleduje nic. Nic nenachází, ani nic nenalézá. Byl v tom smutek procitlého dítěte. Kdy Sarkozy uprostřed svého mandátu učinil nečekaný obrat ke kritice motivů studentské bouře roku 1968, probudil se v něm onen starý revolucionář – a napsal o tom se svým synem Raphaëlem knihu.
André Glucksmann, narozený 19. června 1937, jeho rodiče, rakousko-němečtí idé (matka Martha pocházela z Prahy), přivedli na svět bez odvolání, přeil mnohé bouře; snad nyní nalezl klid. Být filozofem v čase médií je svého druhu vdy zrada filozofie. Dokázat projít všemi bouřemi je prostě nemoné. Kdesi v hlubině duše ale zůstalo André Glucksmannovi – skryto to štěstí (Glück), onen dar malého dítěte, je stále ještě dokáe vykřičet do světa tu věčnou nespravedlnost zrození.
Je ale vlastně myšlení po nových filzofech ještě moné? To je otázka, ji bychom si měli klást... nad hrobem Glucksmannovým.
Josef Bro (1965) je publicista, novinář a kritik, dlouhodobě se věnuje frankofonním zemím.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.