Rusko se připojením Krymu a podporou separatistů na východě Ukrajiny ocitlo ve vztazích se Západem v izolaci. Moskvě nezbývá ne restrukturalizovat ekonomiku a zahraničněpoliticky se obrátit na východ, jih a do Arktidy.
Rusko mělo do ukrajinské krize k přeměně společnosti lepší podmínky ne kdykoli dříve: zvýšila se produktivita práce, sníila nezaměstnanost, lidé na tom byli finančně lépe, od roku 2009 se rodilo více dětí a snioval počet interrupcí, méně lidí má sklon k alkoholismu a méně je i sebevrad. To vedlo i k vyšší popularitě Putina.
Nyní se Rusko díky pomalu se zvyšujícím cenám ropy otřepává z důsledků sankcí, rubl vůči dolaru sílí a ruští turisté zase pomýšlejí, kam do světa o dovolené. Ukrajinská krize a její důsledky, pokud konflikt nebude pokračovat, mohou být pro Rusy příleitostí k modernizaci. Pokud nepodlehnou militantní psychóze jako v poslední fázi sovětského reimu.
Momentálně Rusko zvýšilo vojenské výdaje o 60 procent, kdeto USA je v posledních pěti letech sníily o 20 procent. USA přesto podle ročenky SIPRI vydávají ročně na armádu dvakrát víc ne Čína a Rusko dohromady (610 proti 216 a 84 miliardám dolarů; u USA to je 34 procent, Číny 12 procent a Ruska necelých 5 procent světových vojenských výdajů). Při srovnávání těchto údajů ale musíme být opatrní, protoe vojenské výdaje se mohou skrývat i v jiných rozpočtových polokách.
Směřování Ruska na východ je dlouhodobější. Spočívá zejména v členství v BRICS a Šanghajské organizaci pro spolupráci. Prohlubuje se i vojenská spolupráce. Rusko např. dodá Číně protiraketový systém S-400. Rusku jde ve spolupráci s Čínou zejména o vývoz energetických zdrojů a surovin a budování Sibiře a Dálného východu. K tomu vytváří i příslušné instituce a přemisťuje sem významné státní podniky. V těchto vztazích nebude ale Rusko ve srovnání s druhou polovinou minulého století hrát první housle. Hraje je zatím ve zbraňových systémech a kosmickém výzkumu.
Rusko s Čínou se tak začínají vzájemně doplňovat, co chybí jednomu, má druhý. De facto toto spojení nahrazuje dřívější podobné vazby Rusko – Německo.
Ale můe jít ve spojení s dalšími státy BRICS o vytváření aliance zemí s polovinou lidstva, je by mohla být protiváhou transatlantického spojenectví. Navíc vzhledem k zapojení desítek zemí do čínského projektu Světové rozvojové banky by mohlo dojít k propojení těchto dvou největších světových společenství, co by umonilo lépe se vypořádat s radikálním islamismem, i kdy Američané rozhodnutí zachovat si ve světě hegemonii nejsou tomuto záměru nakloněni. Strategickým problémem pro ně je dohodnout Transatlantické obchodní a investiční partnerství (TTIP) s EU.
Vánou roli při vytváření východní aliance by mohla sehrát Severní Korea, kdyby se zbavila jaderných zbraní a otevřela světu. To by vytvořilo podmínky pro sjednocení obou částí země jako v případě Německa a mohlo by sjednocující se stát víc připoutat spolu s Vietnamem a Pákistánem ke zmíněné alianci.
Rusko vyuívá toho, e rozmrazování povrchu Arktidy zpřístupňuje prostory pro těbu surovin. 90 procent území tu není geologicky prozkoumáno. Adeptů vyuívání této části zeměkoule je logicky víc (Norsko, Finsko, USA, Kanada, Island, Dánsko, zájem projevuje také Čína). Arktida se tím stává objektem mocenského střetnutí a moných konfliktů. Vedou tu nejkratší dráhy pro operace strategického letectva i balistických raket. Rusko tu obnovuje základny hladinového a ponorkového loďstva ještě z dob studené války. Má tu letiště i pro strategické bombardéry. Zřídilo zde Společné strategické velitelství Severní flotily.
Ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin při návštěv Špicberků řekl: Rusko musí přijít do Arktidy navdy a udělat z ní své území. Pak se opravil, e měl na mysli území patřící do ruské zóny. V příštích letech chce Rusko investovat do rozvoje Arktidy 222 miliard rublů.
Na jihu se ruská zahraniční politika soustřeďuje na Egypt, Sýrii, kde má jedinou zahraniční základnu, a na Írán, kam po embargu Rusko dodá protiraketový systém S-300, který změní bezpečnostní situaci v teritoriu. Íránský ministr obrany generál Hossein Dehkan na konferenci o mezinárodní bezpečnosti v Moskvě dokonce vyzval Rusko, aby spolu s Čínou a Indií vytvořily vůči NATO obrannou alianci, a to zvláště proti budování protiraketové obrany v Evropě. Přesto, pokud jde o rusko-americké vztahy v této oblasti, jsou rozhodně lepší ne v případě Ukrajiny.
Zajímavě (text vznikl před 24. 11., kdy Turecko na hranicích se Sýrií sestřelilo ruský bojový letoun – pozn. red.) se rozvíjejí ruské vztahy s Tureckem poté, kdy se Rusko rozhodlo vést South Stream přes jeho území. To přibliuje tuto zemi Euroasijskému svazu a multipolární politice. EU se tak půlstoleté čekání Turecka na členství po podepsání asociační dohody vymstilo. Můe to být varovný signál pro Ukrajinu. Stejně tak je pro Turecko problémem západní politika na Blízkém a Středním východě, zvláště americká podpora Kurdů.
Vstup Ruska do syrské občanské války a tím i do širšího konfliktu na Středním východě je všeobecně povaován za největší vojenskou výzvu NATO od studené války. Je to ale i výzva geostrategická, a to pro celý Západ. Zvláště participuje-li na ruském angamá do jisté míry i Čína. Nejde jen o pomoc Bašáru al-Asadovi. Pro Západ je precedentní, e Rusko se zapojilo do konfliktu, který se odehrával v reii USA. Je to signál, který by mohl urychlit poráku Islámského státu. Západní spojenci určitě nebudou chtít dopustit snadné ruské vítězství.
Rychlost a rozsah ruské operace spojence překvapily. To by se při dobrém fungování západních zpravodajských slueb a aliančních vojenských schopnostech nemělo stávat. Rusům to rozšiřuje prostor i pro vybudování koalice s Asadem, Íránem, Egyptem a libanonským Hizballáhem. Američané se tím zčásti dostávají ze hry. Dává se to za vinu pasivní Obamově zahraniční a bezpečnostní politice.
Ruské cíle jsou v Sýrii od počátku zřejmé: obhájit svůj velmocenský status, posílit na Středním a Blízkém východě vliv, ochránit svou základnu v Sýrii, eliminovat účast ruských občanů na aktivitách Islámského státu, oslabit jiní křídlo NATO, narušit jednotu aliančních i unijních zemí a zvýšit presti Ruska v očích vlastních občanů i občanů evropských a ostatních zemí.
Úspěch ruské letecké operace, podporující pozemní útok syrské armády, záleí na tom, jestli a jak se podaří navázat spolupráci se západními spojenci, zejména Američany, i kdy to není pro Rusy s jejich vojenskými kapacitami podmínka nezbytná. Zatím se daří dojednávat koordinaci leteckých aktivit.
Rusko se poprvé od své novodobé existence začalo angaovat i mimo postsovětský prostor. Je tomu tak s vysokou pravděpodobností také proto, e na Blízkém východě se předpokládají územní změny, u kterých všichni významní světoví aktéři budou chtít být a uchovat si tu i rozšířit svůj vliv. Rusko se o to snaí v Sýrii i v dalších oblastech. Spojí-li se výrazněji s Íránem, co se po účasti íránských ozbrojených sil v Sýrii předpokládá, obě země si zde v moném spojení s Egyptem a libanonským Hizballáhem mohou upevnit své pozice.
Rozhodující je, jak na tento globální geostrategický proces zareaguje stále rozháranější zahraniční politika USA, kde se rok od roku méně ví, kdo má rozhodující slovo: zda oslabený prezident, nebo dost často uváděný bývalý republikánský viceprezident Dick Cheney či neokonzervativní senátor John McCain.
Překvapením bylo, kdy se americká zahraniční politika začala orientovat do prostoru jihovýchodní Asie, a stejně tak opětovné přenesení pozornosti do Evropy, konkrétně na Ukrajinu. A to v momentě, kde se Rusko rozhodněji obracelo na východ.
Pro svět je rozhodující, jak dalece je pro USA platná neokonzervativní Wolfowitzova doktrína z roku 1992. Autor ji formuloval takto: Naším prvním cílem je zabránit opětovnému objevení se nového konkurenta, buď na území bývalého Sovětského svazu, nebo jinde, který představuje hrozbu řádu, kterou dříve představoval Sovětský svaz. Wolfowitz z toho vyvozoval: Toto je dominantní důvod tvořící základ nové regionální obranné strategie a vyaduje si, abychom se snaili zabránit jakékoliv nepřátelské mocnosti v ovládnutí regionu, jeho zdroje by, za konsolidované kontroly, postačovaly k vytvoření globální mocnosti.
Barack Obama ve West Pointu jako reakci na toto pojetí definoval představu amerického vůdcovství poněkud jinak, chce nasazovat armádu jen v případě přímého ohroení bezpečnosti USA. Operace podobné Afghánistánu povauje za anachronické. To znamená, e pochybuje o primární úloze vojenské moci, chce podobně jako Čína víc spoléhat na ekonomickou moc. Přitom vůdcovství nezpochybňoval: Amerika musí na světovém jevišti vdy vést. Kdy to neuděláme, neudělá to nikdo jiný.
Moná nový americký prezident přijde s doktrínou jinou. Ale bude-li to některý z dosud nejsilnějších kandidátů – Jeb Bush nebo Hillary Clintonová –, podstatnější změny očekávat nelze. Tím třetím vzadu s izolacionistickým programem je republikán Randal Paul. Jeho vítězství by ovšem pro Evropu znamenalo podstatně jinou situaci.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.