Válka – to slovo zaznělo po paříských teroristických útocích z celé řady sdělovacích prostředků. Přitom je třeba upozornit, e ona potenciálně velmi důleitá otázka, zda Evropa je či není ve válce, není otázkou faktů. Pojmy jako terorismus, válka či střet civilizací neoznačují ádnou faktickou realitu. Označují realitu sociální, která má svá zvláštní pravidla ustavování a vzniku, k nim mimo jiné patří, e faktické věci a události ve světě jsou pro ni pouze podruné. To doopravdy klíčové je teprve kolektivní víra či sdílený konsensus, s nimi tyto věci chápeme jako platnou mezilidskou skutečnost. Skrze tuto sdílenou víru a uznání můeme teprve pojímat například kus papíru jako peníze, vybraného faktického člověka jako prezidenta či konkrétní čin brutality a násilí jako akt války. Řečeno zjednodušeně, sociální realita má tu zvláštnost, e v jejím rámci je doopravdy skutečné pouze to, co za takové sami povaujeme. Rozhodující zde nejsou faktické události jako takové, nýbr náš způsob jejich vnímání a interpretace.
Tento zvláštní rys sociální reality, e toti začíná existovat teprve z víry a sdíleného uznání širší skupiny lidí, z ní zdaleka nečiní jen nějaké zdání či chiméru. Naopak, propůjčuje jí razanci a dynamiku, s ní můe vznikat a ustavovat se téměř ze dne na den. Často stačí jediné slovo, které zazní z novinových titulků a televizních zpráv po celé Evropě, abychom se znenadání ocitli ve skutečné válce. Není to jen slovo, které pojmenovává a tím i interpretuje konkrétní tragickou událost – je to i slovo, které tímto aktem zároveň vytváří realitu, v ní budeme nadále ít, a to se všemi důsledky, které z toho fakticky vyplývají. Právě proto, e slova mají tuto čarovnou moc, měli bychom je uívat s opatrností. A protoe je moc slova tím větší, čím hlasitěji dokáe zaznít, je třeba ádat opatrnost zejména v projevech politiků a komentátorů, neboť právě jejich slova vplouvají do světa tisíckrát zesíleny megafonem sdělovacích prostředků. Nejde přitom jen o slovo válka, nýbr o veškerá slova, která vytvářejí generalizovaného nepřítele a spolu s tím situaci doširoka vyhroceného konfliktu. V jakém světě budeme reálně ít, záleí do značné míry na tom, jakým způsobem o něm budeme hovořit.
Jistě je třeba dbát na bezpečnost a snait se pokud mono zabránit dalšímu opakování teroristických útoků – formě nátlaku, kterou ostatně Evropa velmi dobře zná a s ní má bohaté zkušenosti u více ne sto let. Neměli bychom se ale nechat vmanévrovat do situace války, ať u pod jakýmkoli popisem či v jakékoli formě. Válka je výjimečným stavem, který ze své podstaty zahrnuje výjimečná opatření, a to nejen vůči nepřátelům, ale také – a v jistém ohledu vlastně na prvním místě – vůči svým vlastním občanům. Je koncem politiky v pravém smyslu toho slova. Respektující střetávání různých názorů a pracné hledání konsensu je pro ni příliš zdlouhavé a nepraktické, demokratické principy vlády a správy jen ohroují akceschopnost a ve svém důsledku hrají do karet nepříteli. Jestlie si na základě svého pocitu ohroení necháme vsugerovat, e jsme v situaci války, je to pro naši demokracii první krok k jejímu zániku. Na to mohou hrát nejen rozšiřující se skupiny pravicových radikálů po celé Evropě, kteří nasazením konfrontační rétoriky usilují o vyuití vzniklé situace ve svůj prospěch, ale dost moná i samotní strůjci paříských událostí.
Jestli má vůbec nějaký smysl hovořit o evropské kultuře a jejích specifických hodnotách, pak jsou veřejné štvaní a hledání nepřítele pro tyto hodnoty daleko větším ohroením ne jakákoli armáda teroristů. Xenofobie a nacionalismus se v moderních dějinách objevovaly vdy, nikdy by se ale neměly stát obecnou normou. A to nejen kvůli tomu, e vytvářejí atmosféru latentní války, ale také kvůli tomu, e odvádějí pozornost od mnohem vánějších a naléhavějších problémů. Nenávist zaloená na rozdílech etnických či náboenských jen zakrývá skutečnou podstatu celé věci, u jejích kořenů stojí zhoršující se ekologická situace, úbytek vody, vyčerpávání přírodních zdrojů, globální hospodářská nerovnost a boj o vliv ve strategicky důleitých regionech. Na Evropě potom je, aby se chopila řešení právě těchto problémů, jejich není ádnou obětí, nýbr jedním z původců. To je jediný skutečně odpovědný přístup, kterým by byly současně odstraněny i povrchové symptomy a problémy z této situace vyplývající – migrace a zvyšující se bezpečnostní rizika. Otázkou je, zda mají politici k tomuto jedinému zodpovědnému přístupu odvahu i přesto, e značná část veřejnosti, od které získávají svůj mandát, očekává řešení zcela jiného druhu, toti postavení plotu...
Jakub Trnka (1980) je filozof, působí v Oddělení pro studium novověké racionality Filosofického ústavu AV ČR.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.