V pátek večer se paříské kavárničky černají lidmi. 13. listopadu 2015 bylo na tuto roční dobu teplo. Mnoho lidí proto sedělo venku před bary a restauracemi. Teroristé udeřili na nejjednodušší cíl: v těsné blízkosti shromáděné, bezstarostné lidi, kteří si povídali u vína nebo piva a hleděli si navzájem do očí.
Dnes, kdy píšu tato slova, přesně dva týdny po atentátech, proběhl na nádvoří paříské Invalidovny národní ceremoniál na počest obětí. Mimo jiné bylo přečteno jméno, příjmení a věk kadého ze 130 zabitých v ulicích Paříe. Příznačné je, e většina z nich byli mladí lidé – těch toti večer chodí do města nejvíce.
Francouzi po těchto atentátech znovu, stejně jako po atentátech na redakci Charlie Hebdo a košer supermarket, pocítili jednotu celého národa. Zprávy o střelbě a explozích oběhly prostřednictvím internetu, telefonu a televize celou zemi během několika minut. Prezident Hollande vyzval Francouze, aby v den zmíněné národní ceremonie vyvěsili z oken a balkonů svých domů národní vlajky. Ti, kteří doma modro-bílo-červenou vlajku neměli, věšeli z oken ručníky, trička, kalhotky nebo podprsenky ve třech národních barvách. To je velmi francouzské.
Další podrobnost: mnoho obětí má arabsky znějící jména a příjmení. Je toti známo, e strategie dihádistů je zabíjet všechny, kdo nejsou dihádisté jako oni sami. Poněvad Mohamed seděl v pátek večer (připomínám, e pátek – arabsky al-dum'a – je v islámu výjimečný den, den stvoření člověka) v baru a určitě tam pil víno (připomínám, e muslimové mají zakázáno pít alkohol), z definice dihádistou být nemohl.
Teroristům jde toti o to zlikvidovat celou šedou zónu, která je nepodporuje. Proto pro ně není rozdíl, zda byla sama oběť muslim nebo ne. Kdo nemá zahynout z jejich rukou, musí být v jejich vlastních řadách. Ti, kteří přeijí dihád, se musejí sami stát dihádisty. Tato strategie má na stranu terorismu přetáhnout většinu muslimů. Je to evidentní šílenství, ale právě s šílenci je nemoné jakkoli diskutovat.
Většina francouzských islamistických teroristů pochází z rodin, které jsou ve Francii či Belgii usazené ji několik generací. Stísněni v panelácích na periferiích velkých měst, zbaveni perspektivy, od malička zvyklí, e se s nimi zachází jako s niší, chudou kastou společnosti, nemají příliš co ztratit. Většina z nich je policii známá kvůli drobným přestupkům, prodeji drog, ne-li kvůli podpalování automobilů během silvestrovské noci.
Podstata věci ovšem spočívá v radikálním islámu a vlivu imámů nenávidících západ. To oni dokáou vyhrotit situaci a přesvědčit mladé lidi z předměstí nejen o tom, e je třeba zabíjet nevěřící, ale také o tom, e mají za tuto věc sami zemřít.
Zajímavé je, e mnoho mladých teroristů nepřikládá náboenství a příkazům Koránu velkou váhu. Peter Harling, odborník na Egypt, Sýrii a Libanon v blízkovýchodním programu International Crisis Group, tvrdí, e hlavní motor pohánějící sráče ze sídlišť k dihádu, je chuť páchat násilí, ukázat fyzickou sílu či dominanci nad druhými, a nikoli náboenské motivy. Islám v podání dihádistů je pro ně pouhé alibi.
Tito lidé znají islám velmi málo nebo vůbec. K pouití násilí je ene vlastní frustrace. Islámský stát pouze zesiluje touhu těchto mladých lidí po násilí a kanalizuje ji, kdy jí dodává zdánlivý smysl. Sadismus, jen hnízdí v lidském mozku, jak ukázal v Mechanickém pomeranči Stanley Kubrick, se snáze dostává na povrch, kdy někdo mladým lidem vysvětluje jeho uitečnost, glorifikuje násilí, agresi a fyzickou sílu.
Trochu jiná je otázka mladých Francouzů, kteří nepocházejí z muslimských rodin, ale přestoupili k radikálnímu islámu. Tito lidé – jak chlapci, tak dívky – věří horoucí vírou nováčků. V utajení před rodiči a blízkými se vypravují do vlastní náboenské války do Sýrie, Afghánistánu nebo Iráku, aby se odtamtud po odpovídajícím proškolení a dalším vymývání mozků vrátili a mstili se na svých spoluobčanech.
Tato skupina, jistě méně početná ne rození muslimové, je pro mozky teroristických operací obzvláště cenná. Potvrzuje toti jejich očekávání tím, e ukazuje, e nevěřící jsou schopni přestoupit k islámu a poloit za něj ivot.
Proto se válka se sráči nedá vyhrát vojenskou cestou. Jediný skutečný lék je nedopustit jejich indoktrinaci radikálními imámy. Po atentátech z 13. listopadu představitelé francouzské vlády zřejmě pochopili, e to je nejdůleitější způsob prevence. Premiér a ministr vnitra oznámili, e radikální imámové budou deportování z území Francie. Tím spíš, e většina z nich nemá francouzské občanství.
Dalším krokem by bylo vykázat ze země také identifikované stoupence dihádu, kteří mají dvojí občanství. Jsou to však samozřejmě jen polovičatá opatření, protoe islamisti si ke svým cílům najdou také mladé lidi, kteří mají výhradně francouzské občanství.
Atentáty z 13. listopadu šokovaly Francouze, a jistě nejen je, svým rozsahem a takřka dětskou snadností, s jakou teroristé zabíjeli nebohé lidi na ulici. Na rozdíl od atentátů z ledna tohoto roku, kdy byli zabiti novináři a redaktoři Charlie Hebdo a zákazníci košer supermarketu – čili z definice idé –, tentokrát umírali lidé, ji nebyli ádným způsobem spojeni s kritikou islámu nebo situací na Blízkém východě. (Atentát v košer obchodě byl samozřejmě také namířen proti lidem spojeným se záleitostmi islámu výhradě v hlavách teroristů nemocných nenávistí.)
Smrt v restauraci nebo kavárně můe potkat kadého. Proto byla reakce Francouzů jednoznačná; jasně to pojmenoval prezident Hollande ve svém televizním vystoupení ještě v den atentátu: je to válka vypovězená Francii. Lednové atentáty byly zaměřeny proti určitým, přesně vybraným skupinám občanů – novinářům a idům. Byly to také atentáty na svobodu slova. Cílily tedy na republikánský řád a občanské svobody. Nyní, kdy za atentáty jednoznačně stojí Islámský stát, je to válka, která má za cíl zničit celý národ a jeho civilizaci.
Francouzi v obrovské většině okamitě podpořili prezidenta i vládu. Jedno z jeho prvních rozhodnutí bylo vyhlášení výjimečného stavu, který parlament následně prodlouil o tři měsíce. Prezident Hollande pozval do Elysejského paláce vůdce všech politických stran. Dokonce ani Marine Le Penová neměla v první chvíli proti rozhodnutí prezidenta příliš mnoho námitek.
Politická jednota samozřejmě netrvala dlouho, jeliko kadá strana má na řešení problému svůj vlastní recept. Na nádvoří Invalidovny, během výše vzpomínané smuteční slavnosti, však přesto politici levice a pravice byli důkladně promíchaní, jistě právě proto, aby zdůraznili jednotu Francouzů tváří v tvář tragédii.
Psychologické následky této tragédie samozřejmě budou mít největší přínos pro extrémní pravici. Národní fronta dávno chce z Francie vyhošťovat dokonce i osoby, které jsou jen podezřelé z náklonosti k islamistům. Problém spočívá v tom, e mají-li francouzské občanství a často se ve Francii i narodili, kam a na základě čeho by měli být odesláni do svých vlastních zemí? I kdyby Francii nenáviděli sebevíc, pouze Francie je jejich vlastí, co politici a stoupenci Národní fronty nechtějí vzít na vědomí.
Další aspekt, o něm hovoří Národní fronta, je údajné ohroení ze strany uprchlíků ze Sýrie. Není důleité, e tito lidé utíkají před pronásledováním ze strany ISIS. Je však důleité, e dva teroristé z 13. listopadu se spolu s nimi dostali do Francie přes Řecko a Chorvatsko. Kdyby pronikli na palubu letadla, bylo by na místě tato letadla okamitě poslat do šrotu?
Národní fronta dozajista vyuijte zděšení Francouzů ve svůj politický prospěch a nabídne ty nejostřejší metody boje s terorismem. A volby, prozatím komunální, v nich má tato strana podle průzkumů v mnoha obvodech zvítězit, se konají ji 6. a 13. prosince.
A právě strach je nejhorší politický poradce i vysněný spojenec islamistů.
Z polštiny přeloila Anna Plasová.
Jacek Kubiak (1960) je biolog, jako publicista spolupracuje s několika polskými médii a Listy, dlouhodobě ije ve Francii.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.