Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 6 > Manfred Wohlfahrt: Hlavu do písku a doufat, e všechno nebude tak zlé?
Existuje rozumný důvod, proč mi jakoto Čechovi nebo Rakušanovi osobně více záleí na blahobytu jiného Čecha či Rakušana ne na větším blahu nějakého Syřana, Rumunky či Afgánce? Co je to vlastně národní sounáleitost? Existuje vůbec, a jestli ano, jak ji zdůvodnit?
Nenajdeme – především od celosvětového rozšíření internetu a pouívání mobilů – určité mnoství společenství, communities, u nich nelze mluvit o přináleitosti k určitému národu? Pokud došlo nebo se schyluje k rozpuštění hranic v rovině virtuální, potřebujeme my Evropané tím více hranice fyzické, reálné, abychom si zachovali iluzi vlastního, chráněného hnízda, je nazýváme vlast a v něm nesmí docházet k ádným změnám?
Před napoleonskými válkami vládli často lidem Evropy monarchové, pro ně hrála myšlenka o národnosti sotva nějakou roli. Země a jejich obyvatelstva byly hracími míči dynastických zájmů, byly objektem prestie a především objektem hospodářství, jinak vůbec nic. Po těchto převratných událostech, měnících podobu mapy Evropy, se teprve probudilo národní vědomí k ivotu, a s ním i potřeba oddělit se od ostatních, protoe se to zdálo být nezbytné při hledání vlastní identity. Myšlenky spojující národy v tomto prostředí neměly šanci. Ani vládní, společenské formy a formy ivota, ji dlouho etablované od rozpadu středoevropských monarchií, nepředstavovaly překáku pro vznik nacionalismů všeho druhu. O národní mýty se pečovalo a nacionalističtí politikové rozněcovali fanatismus svých národů – a do druhé světové války.
Teprve po této katastrofě začali evropští politikové přemýšlet – o společných kořenech, o monosti evropské jednoty v politice, kultuře i hospodářství, která by dokázala překonat úzké hranice v popředí stojící a jen zdánlivé uitečnosti. Jak pochodila tato národy sbliující migrace myšlenek? Obzvláště ony národy, které musely své národní zájmy nechat stranou pod diktátem sovětského komunismu, potřebují očividně ještě nějaký čas, aby daly prostor nadnárodním myšlenkám, jako jsou např. ty vyjádřené v Evropské unii. Srovnání s dobou po r. 1918 se v této souvislosti nabízí – minimálně z vnější perspektivy.
Přesto: My – příslušníci Západu – jsme měli a máme od devadesátých let pocit, e se u obyvatelstva dřívějšího východního bloku vyvinul velký zájem na otevření vstříc jednotě dosud uzavřených částí světa.
Globalizace znamená také celosvětovou migraci myšlenek a forem ivota – to je přístup, který v zásadě přináší naději, pokud je doprovázen solidaritou překračující hranice a pokud bere zřetel na rozdílné rychlosti a rozdílné předpoklady, které určují monosti vývoje národů v různých oblastech světa.
Globalizace bez ekologické a humánní orientace je ekonomicky stanovený modernizační teror, který ještě rozšiřuje příkopy mezi chudými a bohatými, přispívá k nebezpečí války a v důsledku nutí miliony lidí, aby na sebe vzali všechna nebezpečí migrace. Nikdo to asi nechce, jsou však evropští obyvatelé a jejich političtí reprezentanti připraveni čelit včas a efektivně takovýmto scénářům?
Hlavu do písku a doufat, e všechno nějak půjde se zdá být základním postojem většiny evropských států, i Rakouska, co se týče rozvojové spolupráce (dříve rozvojové pomoci).
Pouze Norsko, Švédsko, Dánsko, Nizozemí a Lucembursko splňují závazek daný roku 1970, a sice dát k dispozici 0,7 procenta hrubého domácího produktu na tento účel.
Rakousko této mety od začátku nedosáhlo, ať u úřadovala jakákoli vláda. Nyní je to 0,26 procenta!
O co přitom jde? Nikoli o humanitární pomoc, u vůbec ne o pomoc po přírodních katastrofách – jde o pomoc k svépomoci při budování kulturně, hospodářsky a politicky pevných společností, které budou s to najít cestu sebeurčení a vydat se po ní.
Národy afrického kontinentu se např. mají stát sebevědomými partnery Evropy a překonat svou roli příjemců pomoci v nouzi a instrumentalizovatelných objektů velmocí. Myšleno příliš idealisticky?
Je to moné, pokud bereme v úvahu současné poměry.
Přesto, proč se nad tím konečně váně nezamyslet a konečně, konečně nezačít odpovídajícím způsobem jednat? Ne-li ze slušnosti, humánnosti a pocitu odpovědnosti, pak alespoň z jednoduché úvahy, e by se mohl kontinent s bezmála dvěma miliardami lidí stát sudem se střelným prachem, jeho účinky by mohly spustit mohutné migrační vlny, které by u západní svět skutečně nemusel zvládnout. Posměšně cynickým tlacháním o dobrém člověku a sociálním romantikovi nebylo nikomu pomoeno, ani odmítáním poznatku, e jsou změny klimatu realitou. Myslet dopředu je na místě, a sice teď hned.
Přeloil Viktor Tichák.
Manfred Wohlfahrt (1946) je učitel na gymnáziu v Amstettenu. Autor a redaktor knih o historii, organizátor výstav, spoluvydavatel kulturně-politického čtvrtletníku Zeitschrift, je činný v městské politice za Stranu zelených.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.