Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 6 > Václav Jamek: Nabídku lásky neodvolat aneb Civilizace ivota, nebo smrti?
Islamističtí extremisté pokládají prý za svou velkou výhodu nad námi západními zbabělci, e oni mají smrt raději ne ivot; kdeto my na ivotě lpíme, neboli projevujeme zásadní slabost, která je důsledkem našeho bezboného blahobytu a zhýčkanosti, vradit vlastníma rukama nedokáeme, a na tu slabost nás oni dostanou; svým konečným vítězstvím jsou si zcela jisti. S tím asi plně souhlasí český filozofující biolog Stanislav Komárek, jeho vědecká mysl vyzkoumala, e zvrhlým ideálem dneška je pro Západ homosexuál s pejskem, kterýto pejsek, plemene dozajista degenerovaného, snad ani nemá policejní výcvik a v případě nebezpečí se schová za svého zenštilého páníčka, vyzbrojeného leda tak rtěnkou. A já hlupák si myslel, e je to muný fotbalista a fešná zpěvankyně; a neříká se tomu ideál, nýbr idol.
Kdy začnou biologové fušovat do filozofie, vdycky z nich vypadne něco odporného; co mě samo o sobě dost zneklidňuje: nevrtají se nám zrovna v genech? Homosexuálové a jejich pejsci to zjevně mají spočítané. O idolech dneška praví pak kniha Sirach, zvaná té Ecclesiasticus: Se zpěvankyní neměj obecnosti, bys někdy nebyl jat řemesly jejími (9,4).
Uklidněte se: my jsme ještě tak hluboko neklesli, náš ideál je biolog-rasista, kterému nenaene strach ani ten nejzuřivější motýl: příhodná to kvalifikace ke stavbě šibenic a koncentračních táborů, kadopádně líp to u nás nikdo neumí, tohle prastaré řemeslo, jeho tradice sahá dokonce ještě před prostituci, poslední dobou vlivem naší změkčilosti dost upadlo. A jak správně říká lidová moudrost: z bramboračky uděláš akvárium raz dva, ale udělat z akvária zase osmistupňovou přehazovačku, to dá fušku, zvlášť ta majonéza, protoe – přiznejme si to, soudruzi – napůl těhotný komunista neexistuje. Jednou těhotný, vdycky těhotný. Krom toho islamisté o Češích zatím nic moc nevědí, nato o Moravanech, za ně se v krajní nouzi můeme případně všichni vydávat, take nás teroristi nenajdou, i kdy potrhlý krocan jménem Pamprezident Zeman dělá, co můe, aby se to změnilo. Asi by ho měli jeho příznivci uctivě poprosit, aby pomněl české lidové Pec nám spadla a do svého nadmutí vmíchal trochu víc osvědčené české opatrnosti a potutelna, tedy aspoň pokud chceme přeít v plném souladu s naší tradiční kulturou, která se od ještě tradičnější kultury pozdní doby kamenné liší hlavně v tom, e u těchto prehistorických lidí najdeme skrčence a v hrobě.
Kdy u jsme u té tradiční kultury, také o Pamprezidentu Zemanovi kniha Sirach ledacos praví: S opoválivým nechoď na cestu, ať by nebyl těek; on zajisté po své vůli dělati bude, a spolu s ním zahynul bys příčinou nesmyslnosti jeho (8,18). Od nuzného neodvracuj oka, ani dávej příčiny člověku, aby tě proklínati měl (4,5).
Zmíněné islamistické vyznání vyvolává přehršli otázek, ale zřejmě u nás nemáme dost biologů ani filozofů, aby je poloili a našemu dobrému lidu, jen hlasu rozumného nikdy neoslyší, je srozumitelně osvětlili. Tak třeba první, jen tak na rozehřátí: odkud jen u tyhle názory známe? No od Hitlera, ne? – i kdy v trochu mírnější podobě, protoe ten pro Němce zároveň hledal jakýsi zoologický Lebensraum, take asi nepočítal s tím, e vesměs vymřou, přinejhorším by je rozplozovacím úsilím nadšených německých matek a zbylých dvou tří samců zase namnoil a Lebensraum plný smradu z hnijících mrtvol by jimi osídlil, vstříc hnilobě absolutní a nekonečné.
Ty další otázky jsou u obecnější a závanější: 1. Má-li smrt před ivotem přednost, k čemu vlastně chtějí islamisté dospět? Údělem takového světa je liduprázdná poušť. – 2. Záleí-li na ivotě nám, je to opravdu zbabělost a slabost? Máme se stydět, činíme-li ivot na zemi snesitelnějším? – 3. Je západní civilizace, ve které ijeme, opravdu víc civilizací ivota ne smrti? – 4. A pokud by dosud i civilizací ivota byla, neděláme toho dnes příliš, aby zájmy ivota popřela a zavrhla?
Kdyby si víc lidí dokázalo takové otázky pustit do hlavy a nějak si je tam přebrat, nebyl by vánoční čas úplně promarněný; zvlášť kdyby si lásku k ivotu stanovili jako hlavní pilíř, jeho zhroucení nelze dopustit. Jistě by je napadlo, e mnohé v našem myšlení i konání tento pilíř u podlamuje, stejně jako náloe, kterými teroristé odpalují v Sýrii tisícileté památky naší společné civilizace. Naznačím jenom několik moných úvah.
K otázce první: Láska ke smrti vede jen ke smrti. Vypadá to jako tautologie; ale za smrt se prosím nebojuje, smrt chodí sama. A ze smrti se hlavně nic nepostaví. Zemrou, a v tý den zemře i všechno zamýšlení jejich, praví alm 146. I kdy si islamisté asi představují, e naivu by měli zůstat jenom ti, kdo by z přesvědčení, z hlouposti nebo z donucení vyznávali jejich smrtonosného Alláha-Thanata, svou vojenskou strategií bojovníků na jedno pouití, kteří se do smrti jen hrnou, mohou skutečného vítězství sotva dosáhnout dřív, ne vymřou. Chtějí tedy vymřít (a vítězně, jak si představují, ovládnout onen svět). Trvalý přísun sebevrahů snad v malých dávkách zajistit lze, ale nikoli v dostatečném mnoství, protoe většina lidí se na stranu smrti nikdy nepřidá: ani muslimů!
Musejí tedy islamisté spoléhat na to, e se dřív sesypeme my, a jsou přesvědčeni, e k tomu při své přecitlivělosti máme blízko. Ale láska k ivotu se nesesypává, láska k ivotu za ivot (a někdy o ivot) bojuje; proto však také musí poznat, co smí a co nesmí, aby to boj za ivot ještě byl, a ne proti němu. Láska k ivotu bere ivot, jen kdy je to nevyhnutelné. Vzteklého psa je potřeba zabít, lva lidorouta, šílenou krávu a nakaená kuřata je potřeba zabít, i lidskou zrůdu je někdy potřeba zabít, ale ne kvůli té zrůdě vyhubit celé město, kde ila. Take i vás, páni. A dokonce i zrůdu musíme zabíjet neradi, jen z nezbytí. Nechat radši zemřít půl milionu lidí, protoe je snad mezi nimi sto příštích teroristů, se láskou k ivotu ospravedlnit nedá: pak u by jenom jedna smrtonosná horda bojovala proti jiné smrtonosné hordě, ta druhá horda bychom byli my, a jedni ani druzí bychom si ít nezaslouili. Nesmíme se nechat nakazit jejich zalíbením ve smrti.
Otázky v druhém bodu lze brát jako řečnické: ivot je podmínka všeho ostatního. Je tedy láska k němu zdrojem síly, ne slabosti. Lpět na ivotě není zbabělost, je to jediné východisko; a to, e se ho někdy musíme a dokáeme i vzdát, patří k tomu lpění. ivot lze obětovat, ale nezahazuje se jako děravá, nepotřebná ponoka. V tom se u zmýlili mnozí, mýlí se také islamisté. Nesmíme se však mýlit ani my sami: tváří v tvář nenávisti uchovat důvěru v ivot, bez ní neexistuje ani sebedůvěra; jednat rozhodně, ale nabídku lásky neodvolat. A pokud jde o ivotní štěstí: nelze přece milovat ivot nesnesitelný!
Nejpodstatnější je otázka třetí: co na naší vlastní civilizaci máme vlastně hájit proti cizákům, kteří ji nesdílejí a nedokáou se do ní (na rozdíl od některých árijských Čechů v Třetí říši) asimilovat (jak říká soustavně přední český prý-levicový prý-nefašista Pamprezident Zeman)? Vypadá to, e nám dosud umoňuje celkem pohodlný ivot, ale čím to je, e z ní máme u dlouho takovou úzkost? Lidé obracejí svou nenávist k podřadným mohamedánům, které si z Pamprezidentova návodu pletou s armádou sultána Mehmeda IV., ale neplatí jejich strach tomu, kam se ubírá naše civilizace sama? Moná se na obranu svého dosavadního domáckého štěstíčka jeí špatným směrem. Proti zájmům ivota se toti u před drahnou dobou obrátil celý západní ekonomicko-politický systém: nechce ivotu slouit, chce, aby ivot slouil jemu. Na rozdíl od mrtvých stamiliard, kterých na účtech v daňových rájích pořád není dost, je ivota na Zemi pro pány tohoto světa pořád přebytek. Proč si s ním lámat hlavu, kdy by ho stačilo ze tří čtvrtin ubrat? Islamisté nejsou dnes jedinou, dokonce ani tou nejhorší armádou smrti na Zemi. Je to jen odporná zplodina smrti plíivé, která zachvacuje svět odjinud.
Kdyby si lidé svůj vztah k ivotu dobře ujasnili, moná by se jim myšlenky srovnaly, a vyhlídky na své štěstí by začali bránit jinak. Protoe a se vám, milí zlatí, s velkým jásotem a za podpory slepých nebo vychytralých politiků opravdu podaří přivandrovalce z převáné části zahnat nebo vyhubit, nejene se jako mravní uboáci sami ocitnete na straně smrti, ale brzy se budete divit, a se povezete za nimi. Od nich toti to hlavní nebezpečí nehrozí.
Aby to nevypadalo, e beru na vědomí jen to, co se mi hodí, našel jsem v knize Sirach i poučení sloitější, nebo i taková, která mi protiřečí. Například: Nezlehčuj člověka v starosti jeho; neboť i z nás někteří zstarají se (8,7). Nejde jen o to, e bychom měli brát váně utrpení těch, kdo nás prosí o pomoc, ale e bych ani já neměl brát na lehkou váhu obavy našich lidí. Ale neberu, protoe právo na snesitelnější ivot uznávám. Jen bych rád, aby se myslelo hlavou.
Ale najde se v té apokryfní knize, kterou miloval Montaigne, i toto: Přijmi do domu cizozemce, a podvrátí tebe v bouřce, a vystrčí tě z tvého vlastního (11,35). Lépe by se dnešní stav obecné české mysli vyjádřit nedal. Obava, jak vidno, je to prastará, nelze nad ní mávnout rukou. Nejde však o to radit lehkovánost: jen rozvahu.
P. S. Na titul Pamprezident jsem nepřišel sám, našel jsem ho v jedné diskusi na internetu, a neznámému géniovi vzdávám dík. K pěkným trenýrkám se takový titul hodí. A s těmi věčnými pány u by se váně mělo přestat, s výjimkou záchodků, tam je to občas k potřebě. Pan vrah svou vinu rozhodně odmítl. Aby neodmítl, kdy je to pan vrah.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.