Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 6 > Jiří Němec: Je třeba nový zákon o svobodném přístupu k informacím?
Aby bylo jasno hned úvodem, zásadu publicity veřejné správy povauji za správnou, je to nesporně jeden z důleitých prvků její kontroly ze strany veřejnosti.
Před časem mi ale jeden starosta malé obce přinesl ádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, která měla tuším 72 bodů. Pana starostu, který se přišel poradit co s tím, jsem moc nepotěšil. Všechny body ádosti byly plně v souladu se zákonem a adatel měl právo na jejich poskytnutí. Starosta, který je na obecním úřadě sám a vyřizuje veškerou agendu obce v samostatné i přenesené působnosti osobně, odjel domů a několik dnů nedělal nic jiného, ne připravoval materiály, aby je mohl zaslat adateli o poskytnutí informace. Je to v pořádku? Je to prostě podle zákona.
Podle § 8 trestního řádu má kadý včetně veřejných institucí povinnost součinnosti s orgány činnými v trestním řízení, tj. má za povinnost na ádost podávat veškeré písemnosti a informace, které policejní orgán, státní zástupce či soud potřebují. Prakticky stejné informace si však můe vyádat vlastně kdokoliv, kdy si podá ádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím. A tak se stává, e různé osoby, které svoji aktivitu samy označí třeba za protikorupční, získávají totoné materiály jako policie a mohou tak paralelně vést svoje vlastní investigativní vyšetřování na základě zákona č. 106/1999 Sb. Je to v pořádku? Je to prostě podle zákona.
Zákon o svobodném přístupu k informacím patří podle mě mezi právní předpisy, které by vůbec nemusely existovat, kdyby se všichni, jich se tímto zákonem upravené poměry týkají, chovali prostě normálně, třeba v souladu s novým občanským zákoníkem definovaným kritériem člověka průměrného rozumu. Veřejné instituce (které zákon přímo nedefinuje) přece v zásadě nemají co tajit, a tak není ádný důvod informace o své činnosti a konkrétních výstupech z ní nepublikovat a nezveřejňovat. Na druhou stranu by se však od člověka průměrného rozumu také dalo očekávat, e bude od veřejné instituce poadovat pouze ty informace, které mu skutečně nějak pomohou ověřit, e ona instituce placená většinou daňovými poplatníky koná řádně, zákonně a věcně správně.
To podle mě původně tento zákon zamýšlel. Za 15 let své účinnosti však judikaturou soudů rozšířil svoji působnost tak, jak se nestalo snad u ádného jiného právního předpisu, a to jak co do podřazení se pod pojem veřejná instituce (nejen stát, kraje, obce, ale i firmy s jejich majoritní majetkovou účastí, nemocnice, veřejné školy atd. – a co např. politické strany či církve?), tak i co do rozsahu poskytovaných informací (vlastně vše, co není kryto nějakým zvláštním reimem utajení). A vůbec nejde jen o platy úředníků ve veřejné správě, o kterých se stále hodně mluví a píše. Stejně jako není zákon č. 106/1999 Sb. podle mě tím nejvýznamnějším zákonem v oblasti veřejné správy, jak si někteří moná myslí, tak ani platy nejsou tou nejvýznamnější poskytovanou informací.
Proč vůbec někoho zajímá, jaký má kdo plat či odměny? Osobně příliš nechápu pohnutky a důvody, paklie bych neměl odůvodněné podezření, e někdo pobírá plat nezákonně, třeba proto, e nesplnil podmínky pro zařazení do konkrétní třídy například pro absenci poadovaného vzdělání. Nejvyšší správní soud však přelomovým rozsudkem č. j. 5 As 57/2010 ze dne 27. 5. 2011 (a na něj navazujícími dalšími rozsudky NSS) judikoval, e plat ve veřejné správě má charakter veřejných prostředků, a v tomto reimu má být na ádost zveřejňován. Jsem si přitom velmi jist, e tvůrce zákona ani ve snu nenapadlo, e za příjemce veřejných prostředků podle § 8b zákona 106/1999 Sb. budou nakonec povaováni i úředníci a za veřejné prostředky jim vyplácené platy. Kdyby tomu tak bylo, moná by do ustanovení odst. 2 k poskytování veřejných prostředků, na které se zákon nevztahuje, přidali kromě hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti, plateb v sociální oblasti či v oblasti zdravotních slueb i ony nešťastné platy ve veřejné správě. S rozsudkem soudu nemusím vdy souhlasit, ale musím jej respektovat (i kdy samozřejmě u nás nemáme anglosaské precedenční právo). Osobně s tím nemám ádný problém a vdy jsem osobní souhlas se zveřejněním svého platu dal, chápu však, e především dovnitř kadé instituce by nemuselo mít zveřejnění konkrétních platů pozitivní dopad: proč má kolega, co dělá obdobnou práci, o pár stokorun víc nebo míň?
Mnohem horší jsou podle mě ádosti o informace, které nemají za cíl získat konkrétní informaci, ale zahltit a znefunkčnit úřad, a třeba i potrestat starostu či úředníka, který adateli předtím nevyhověl. Zamítl jsi moji ádost? Tak po tobě budu chtít 72 nejrůznějších informací (viz výše). Leckterá obec u má svoje specialisty na ádosti o informace.
Dokud nebudeme my všichni lidmi průměrného rozumu, nějaký zákon o svobodném přístupu k informacím budeme potřebovat, avšak právě kvůli tomu, e soudní judikatura ten současný co do obsahu značně pozměnila, bylo by podle mě velmi vhodné, aby se připravil zákon nový, který by na tuto skutečnost reagoval a upravil podmínky pro poskytnutí informace příslušným paragrafem zákona, nikoliv jen odkazem na rozsáhlou soudní judikaturu.
Moje odpověď na otázku v nadpisu je tak jednoznačná: nový zákon o svobodném přístupu k informacím potřebujeme, a čím dříve na něm začne ministerstvo vnitra pracovat, tím lépe jak pro adatele o informace, tak pro povinné subjekty z oblasti veřejné správy.
Jiří Němec (1955) přednáší ústavní a správní právo na Metropolitní univerzitě Praha, Správním institutu a dalších vysokých školách.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.