Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 6 > Pavel Uherek: Od antikomunismu ke ztrátě touhy po svobodě?
Nedávné vyznamenání Miroslava Tomana při příleitosti tradičních oslav vzniku samostatného Československa, vzbudilo rozporuplné i zcela odsuzující reakce, zejména ze strany pravicových politiků. Nechci nyní hodnotit, zda jmenovaný představitel bývalého reimu,si z rukou prezidenta republiky zaslouil medaili převzít, či nikoliv. Cílem textu je spíše odpovědět na obecnější otázku, zda oficiální ocenění vysokého politika bývalé komunistické státostrany nějak ilustruje atmosféru ve společnosti a představuje posun ve vnímání předlistopadového období.
e by se mezi driteli státních vyznamenání třeba v polovině 90. let ocitl člověk s podobnou politickou minulostí jako Miroslav Toman, není příliš pravděpodobné. Z daného pohledu tedy o posunu ve vnímání komunistického reimu hovořit lze. Od období přechodu k demokracii bezprostředně po listopadu 1989 a do sněmovních voleb v roce 2010 toti politickou, respektive kulturní scénou, médii i veřejností procházel poměrně silný antikomunistický apel, který v politické oblasti nebyl typický pouze pro tzv. zakladatelské volby v roce 1990, pro ně byla antikomunistická propaganda přirozená, ale objevoval se či dokonce sílil i ve všech volbách dalších, zejména těch parlamentních. Velmi výrazně se projevoval ve volebních kláních do Poslanecké sněmovny ČR v letech 2006 a právě 2010, kdy se především ze strany ODS zaměřoval proti moné účasti KSČM ve vládě. Tím se tento apel fakticky soustředil spíše proti sociální demokracii, neboť v rámci předvolební rétoriky byla ČSSD obviňována, e právě komunistickou stranu bude chtít v případě svého volebního vítězství přibrat jako vládního partnera.
Avšak částečně ji ve sněmovních volbách v roce 2010, a zejména v těch v roce 2013, se ve volebních kampaních objevují (a posléze jim přímo dominují) apely antikorupční a s nimi spojený apel antipolitický, tj. zaměřený proti tradičním, resp. dosavadním politickým stranám. V roce 2013 se voleb účastní dvě nové politické formace, hnutí ANO a Úsvit přímé demokracie. Tyto politické subjekty se přitom nijak vůči komunistům nevyhraňují a ve svých volebních programech i kampaních, na rozdíl od ODS, KDU-ČSL či TOP 09, neodkazují negativně na období dřívějšího reimu, nehovoří o potřebě zachovat odkaz listopadu 1989 ani nebrojí proti moné přítomnosti komunistů ve vládě. Spíše naopak – Tomio Okamura otevřeně připouštěl, e by zástupce KSČM do ministerského kabinetu pozval. V případě hnutí ANO, jeho lídr Andrej Babiš byl členem KSČ (resp. KSS) a byl také obviňován ze spolupráce s StB, výrazná antikomunistická rétorika do úvahy ani nepřipadala. Ze strany ANO tak nebyl odsuzován komunismus, ale naopak polistopadový politický vývoj jako celek. A také dle současných výzkumů veřejného mínění mají ANO a Andrej Babiš stále nejvyšší důvěru veřejnosti. Konečně Miloš Zeman, který vyznamenal M. Tomana, byl jako první polistopadový prezident zvolen přímou volbou. Určitá míra tolerance ke komunistické minulosti, resp. skutečnost, e hrozba návratu komunistického reimu ji není povaována za aktuální, je tedy i z daných jevů patrná.
Má stávající nahrazení antikomunistického apelu apelem antipolitickým (antikorupčním) nějaké obecné příčiny – vedle příčin zcela konkrétních, jimi mohou být nejrůznější skandály jednotlivých politiků? Dle mého názoru ano. Politické vědy disponují řadou teoretických prací, stejně jako empirickými výzkumy, je doloily, e legitimita a akceptace jakéhokoliv politického systému stojí jak na politické kultuře, tak na hospodářské výkonnosti a reálné schopnosti vypořádat se s problémy, které kadá společnost má. Další notorickou zkušeností odvozenou z fungování demokratických politických systémů je postupné vytrácení vzpomínek na negativní stránky politické diktatury, která nastolení demokracie případně předcházela.
Od přechodu k demokracii v naší zemi uplynulo čtvrtstoletí, co není doba krátká. A dnes mohou voliči pociťovat, e demokratický systém tápe například v řešení uprchlické krize, kriminality nebo v některých ekonomických otázkách, zejména narůstání rozpočtového schodku (viz řecký případ). Proto vyplouvají na povrch nálady, v nich je patrná jak vyšší tolerance k autoritativnímu politickému vůdcovství, tak i zvýšená míra nostalgie po minulém reimu. Diktatura toti z povahy věci vdy povrchně vykazuje vyšší míru pořádku, byť ve skutečnosti jde v nedemokratické zemi spíše o to, e o negativních věcech je zkrátka zakázáno hovořit. Pokud se tedy otevřenému demokratickému systému dlouhodobě nedaří vypořádat se s konkrétními politickými, sociálními či ekonomickými potíemi, průvodním jevem můe být i zpochybňování nikoliv schopností jednotlivých politiků, ale legitimity a efektivity politického systému jako takového.
Zejména současná uprchlická krize navazující na nárůst terorismu tak postupně nahlodává (nejen) v postkomunistických zemích demokratický étos svobody, který byl typický pro období bezprostředně následující po pádu příslušných diktatur. Náhle svoboda přestává být jednou z nejvyšších hodnot, ale chceme ji opět přinejmenším částečně zaměnit za důslednou kontrolu toho, co nespadá do naší představy o správné společnosti. Evropská unie, v minulosti chápaná jako nástroj šíření politické svobody a její garance, začíná být nepřátelským elementem. Symbolicky se dané nálady neprojevují jen opětovným stavěním bariér na hranicích, ale také poadavky na potírání nebo přinejmenším registrování a sledování nejrůznějších podivínů a těch, kdo nás mohou jakkoliv ohrozit. Do čela vlád se také dostávají konzervativní vůdci, často termínem politologa Fareeda Zakarii označovaní za neliberální politiky. K tomu došlo v Maďarsku i Polsku. Naopak v rozporu s potřebou zavádět nejrůznější kontroly a ploty je intenzivní touha po co největší míře svobod v privátní a osobnostní sféře.
Nostalgická tolerance politické nesvobody na straně jedné a naopak touha po neomezeném uplatňování privátních přání na straně druhé tak dokládá obecnou tezi Zygmunta Baumana o tekuté a nejasné povaze naší společnosti, v ní omezení chtějí občas halasně zavádět i strany, je mají slovo svoboda ve svém názvu. Ona labilita, nepřehlednost a rozporuplnost, projevující se třeba i tím, e vedle politika postavivšího se Breněvově moci v roce 1968 je ve Vladislavském sále oceněn i představitel politického reimu, který ze sovětské okupace fakticky vzešel, nakonec můe současné demokracie dovézt opět k nastolení ne zcela svobodného vládnutí. To ostatně předvídal u antický filozof Platón, který demokracii pokládal za chaotický systém vyznačující se ztrátou úcty k jakýmkoliv autoritám, co vše v konečném důsledku vede k tyranii.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.