Ministr spravedlnosti Pelikán nedávno představil svůj nový zákon o státním zastupitelství. Obsahem nepřekvapil: mají se zrušit Vrchní státní zastupitelství a vytvořit speciální instituce pro nejzávanější trestné činy především korupční povahy. Nakonec však zdá se úplně zapadla jedna důleitá věc: Postavení státního zastupitelství by podle mého názoru nemělo být dáno jen novým zákonem o státním zastupitelství, jakkoliv asi potřebném, ale podle mě spíše a moná především změnou Ústavy ČR, konkrétně jejího čl. 80. Státní zastupitelství je tímto článkem podřazeno stejně jako vláda a prezident pod moc výkonnou, a ádný zákon nebo nález Ústavního, Nejvyššího ani Nejvyššího správního soudu s tím prostě moc neudělá. Co tak prosadit relativně drobnou, ale ve svých důsledcích velmi významnou ústavní změnu, která by státní zastupitelství vyčlenila z moci výkonné a – stejně jako tomu je v případě například Nejvyššího kontrolního úřadu a České národní banky – vytvořila pro státní zastupitelství samostatnou hlavu Ústavy? Umístit stručně řečeno státní zastupitelství ústavně mimo sloku mocí zákonodárné, výkonné či soudní (ani sem samozřejmě podle mě nepatří). Prostě začít i pokud jde o státní zastupitelství z gruntu – od Ústavy. Snad není pozdě se k tomuto tématu ještě vrátit.
Státní zástupci jsou velmi kritizováni, a moná právem, kdy vyšetřování podezření z trestného činu neskončí rychlým podáním obaloby proti konkrétním obalovaným k soudu, a věc je tak podle médií zametena pod koberec. Na druhou stranu, kdy je naopak obaloba podána (jako v případu bývalé rady Libereckého kraje ohledně rozhodnutí o výši odměn členů dozorčí rady akciových společností vlastněných krajem anebo kauzy 23 libereckých zastupitelů ohledně prodeje pozemků) a soud nakonec vynese osvobozující rozsudek, podle kterého se skutek nestal nebo nebyl trestným činem, jsou státní zástupci, opět asi oprávněně, kritizování: e obaloba byla podána neprávem a obalovaní byli podrobeni stresu soudního jednání a hrozbě, e budou odsouzeni třeba i k nepodmíněným trestům odnětí svobody, jak poadovala obaloba.
Dalším nesporným faktem je, e jdete-li v pozici obalovaného k soudu například kvůli násilnému trestnému činu, dovede váš advokát – ale moná to dovedete i vy sám, paklie jste zkušený recidivista – docela přesně předem odhadnout, jak to asi u soudu dopadne, jak bude znít rozsudek o vině a jaká bude asi tak i výše trestu. Kdy vás však něco obdobného potká u hospodářských trestných činů, příklad při rozhodování zastupitelů obcí, jdete velmi často jako obalovaný k soudu, a ani váš třebas zkušený obhájce vám nezaručí, zda se domů vrátíte hned, nebo a za několik let. Předvídatelnost těchto rozsudků je prostě velmi ... nepředvídatelná.
Navíc je pravda, kterou si policisté a státní zástupci a soudci (třeba kdy rozhodují o vazbě) vzhledem ke svému profesnímu zaměření a kadodenní rutině stěí umějí představit, e stres normálního člověka, který se soudem dosud neměl nikdy ani vzdáleně nic společného, protoe se třeba ani nerozváděl, a teď byla na něj podána obaloba a on sedí na lavici obalovaných, je obrovský. Nemluvě o tom, e sobě zároveň často čte v novinách, jako by onen trestný čin nejen stoprocentně spáchal, ale byl ji vlastně odsouzen a málem ji ve vězení vykonával trest. Jistě, pokud potom soud prohlásí nevinen, je určitě úleva o to větší, ale trest byl vlastně u stejně vykonán, protoe pro normálního člověka jím je u pouhé usednutí na lavici obalovaných. I přesto, e veřejný odsudek v případě samotného trestního stíhání u zdaleka nebývá tak nezvratný jako dřív – veřejnost si čím dále víc uvědomuje význam slov presumpce neviny a do pravomocného rozsudku o vině a trestu.
Co s tím? Nový zákon má zvýšit odpovědnost státních zástupců prodlouením lhůty k podání kárné aloby ze dvou na tři roky. Nevím. Moná by pro začátek pomohlo neostrakizovat práci státních zástupců, kdy v konkrétním případě věc vyhodnotili tak, e není důvod podávat obalobu. Zdaleka ne vdy to musí znamenat ono zametání pod koberec, někdy je příčinou prostě komplikované hledání práva i jisté přiměřené míry spravedlnosti. A tohle zřejmě ani nový zákon o státním zastupitelství nevyřeší.
Jiří Němec, Liberec
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.