Proč fotografie starých sokolů?
Objevil jsem je náhodou. Šel jsem kolem tělocvičny v Husovicích v Brně a napadlo mě podívat se, jestli se tam cvičí. Potom jsem se ocitl v New Yorku a zjistil jsem, e je tam úplně stejná tělocvična, v ní lidé cvičí úplně stejně a taky si říkají Věrná garda. Jsou to potomci emigrantů ze začátku 20. století, jejich sokolovna je jedna z nejstarších budov na Manhattanu. Zaujalo mě to tak, e jsem začal o jednom ze sokolů točit dokumentární film. Příští rok by se měl vysílat v České televizi.
U jste tento cyklus někde vystavoval?
Chtěl bych ho ještě dokončit, teď v říjnu jedu do Ameriky, ale fotografovat budu i u nás.
Blízký je vám zjevně portrét. Je to zřejmé i třeba z vašich fotografií z divadla Husa na provázku.
Je v tom jistý adrenalin. Pokadé to probíhá stejně: kdy chci někoho vyfotografovat nebo to dostanu za úkol, velice se na to připravuji a přitom propadám stále větší nervozitě – a do okamiku, ne se s tím člověkem setkám. Je to jakási automatická funkce, která musí proběhnout. Nervozita opadne a náhle mě to pohltí. Dokonce v létě, kdy trpívám alergií, při fotografování přestávám kýchat. Tak se tomu, tedy práci s lidmi, věnuji o to víc.
Pouíváte vdy na čtvercový formát?
Vzniklo to tak, e jsem kdysi dostal od dědy starý Flexaret. Chytlo mě to pak. Líbí se mi formát i ten přístroj, je velice jednoduchý, nenápadný a přitom hezký. Mám i jiné aparáty, přesto skoro všecko dělám na čtvercový formát.
Digitálně nefotografujete?
Ne, ne (smích). Jen kdy to jinak nejde, kdy je to třeba nějaká objednávka. Z devadesáti devíti procent fotografuji na film.
Vyvolávání pokládáte za součást tvůrčího procesu? Digitální technika se vám zdá odlidštěná?
Neodmítám ji jako technologii. Je pro mě ale důleité si fotku vytvořit od začátku a do konce sám. Další věc je, e s digitálem neumím jaksi fungovat. Potřebuji mít nějaké mantinely, bariéry, které mi zjednodušují ivot. Film je pro mě takovým omezením – člověk má jen určité mnoství materiálu. A podobné je to s formátem. Je to prostě můj způsob práce, musím si vymyslet předem, co chci udělat a tak dále. Neznám nikoho, kdo by digitálu nepodlehl, nezačal fotografovat jako blázen a pak a z fotek vybíral. To já prostě neumím.
Čím kromě sokolů se zabýváte a kde bude moná se s vašimi fotografiemi setkat?
Dlouhodobě pracuji třeba na svých autoportrétech. Odlétám do Chicaga, kde mně a třem kamarádům začíná výstava. V Americe pak budu fotografovat Indiány kmene Navajo. Co z toho vyjde, ještě nevím. 27. října – to u budu zpátky – se bude v galerii Trafačka v Praze křtít kniha Přirozeně, co je monografie naturistického fotografa Karla Nováka, kterou jsem sestavil a kterou vydáváme s Vladimírem 518 a vydavatelsvím Bigboss. (Pozn. red. – kniha byla námětem fejetonu Aleny Zemančíkové Přirozeně v minulém čísle Listů.)
-tt-
Roman Franc (1983) se narodil a ije v Brně. Studoval na PdF MU a na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Vystavoval sám i kolektivně nejen v ČR, ale i v USA, Anglii nebo na Slovensku. Jeho snímky jsou zastoupeny v řadě soukromých i veřejných sbírek. Dlouhodobě jako fotograf spolupracoval s kanceláří prezidenta Václava Havla, fotografoval také přední světové osobnosti na konferenci Fórum 2000.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.