Ondřej má pocit, e s Yvonnou by si porozuměl, kdyby jí mohl říci vše, ale nemá-li odvahu ani schopnost říci vše, nemá vlastně, co by řekl. Yvonna musí sama udrovat konverzaci, vykládají si o čemsi bezvýznamném, a je vysvobodí stanice metra.
Jakým způsobem říci to, co Ondřej označuje slovem vše? Jedna dívka vyprávěla v noci na chodbičce rychlíku příběh o Orfeovi a Eurydice a Ondřej má dosud dojem, e mu tím chtěla povědět vše. I on mohl, kdyby se k tomu dokázal odhodlat, povědět Yvonně svůj příběh o Orfeovi a Eurydice.
Zatímco Eurydika dlí v podsvětí mezi stíny, Orfeus zpívá na zemi o svém alu a jeho píseň je tak krásná bolestí, e i bohům se zelí Orfea. Smí sestoupit do podsvětí, omámit zpěvem Kerbera a přivést Eurydiku zpět na zem. Jenom ohlédnout se na ni nesmí, dokud ji nevyvede z hlubin. Ondřej na to myslel tolikrát, e si to ivě představuje: vlhký kamenitý chodník se vine vzhůru mlhou, kadou chvíli se u musí objevit paprsek denního světla. A tu se Orfeus ohlíí a mění tím oivlou Eurydiku ve stín, nespatří u ji, ale stín, sestupující po kamenech zpět do mlhy.
Zdá se, e příběh nepotřebuje komentáře, vše je jasné, Orfeus tolik miloval Eurydiku, e chvíle, po ni ji ještě nesměl vidět, byla pro něho nesnesitelně dlouhá, nevydrel čekat, svedl ho zvuk jejího kroku, vůně jejích vlasů. Tak přímočaré chápání však vzbuzuje pochybnosti – jak mohl být Orfeus tak dětsky nedočkavý a obětovat ivot pro chvíli, jakých mohl mít později bezpočet? Jaká to byla láska, kdy ji mohl svou nedočkavostí lehkomyslně zabít? Nebylo za Orfeovým ohlédnutím něco zcela jiného ne nedočkavost?
Stojíme-li na vysoké skále, co neslyšíme šepot: Skoč!? Odkud se bere ten ďábelský šepot? Není v něm skryta otázka: Měli pravdu, kdy říkali, e takový skok zabíjí? Zkusili to? A kdyby to i zkusili, divák nikdy nezví to, co zvěděl padající. Není právě nutné – skočit, aby se stalo něco opravdu nového, co by zachránilo svět před zkornatěním? Není porušení všech příkazů jedinou cestou k záchraně, není všechno varování jen lí, která má odradit slabé? Je za mnou skutečně Eurydika? Proč si bohové nepřejí, abych se ohlédl? Co vlastně nesmím vidět? Není právě ohlédnutí podmínkou, abych skutečně získal Eurydiku? Takto chápán by byl příběh Orfea a Eurydiky příběhem marné vzpoury proti bohům. Kadá taková vzpoura je marná. Touíme se vzepřít bohům tím, e překročíme jejich zákaz, pokud jej však dokáeme překročit, dokazujeme tím pouze, e to ádný zákaz nebyl, tkvíme dál ve vězení všednosti, kterou jsme chtěli opustit.
Ale i tento výklad Ondřej opouští. Co bychom věděli o Orfeovi a Eurydice, říká si, kdyby Eurydiku neuštkla zmije a nevzala ji tak Orfeovi? Nic, byl by to všední ivot dvojice jako všechna manelství. Teprve Eurydičinou smrtí vyrostla Orfeova láska v rudý květ, jeho barvu viděli a jeho vůni cítili všichni, z Eurydičiny smrti rostou kořeny Orfeovy písně. Mít znovu Eurydiku znamená zašlapat květ a ztratit píseň. Orfeus sestoupil do podsvětí mezi stíny mrtvých, přemohl jeho stráce, vyrval mu jeho kořist – a po tom všem by měl nastat – obyčejný ivot? Směs náklonosti, potěšení, hádek, starostí, nudy, to, čemu se také říká láska, ale z čeho u dávno vyprchal boský oheň. Eurydiko, jakmile tě vyvedu z brány, zmizí touha a zbude jen hlad. Zmizí píseň a zbudou jen slova.
A tak se Orfeus ohlédl nikoliv z lásky k Eurydice, ale z lásky ke snu, který můe být jedině nedosaitelný, který by se rozplynul na denním světle. Pro tuto lásku podruhé zabil Eurydiku.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.