Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 5 > Hynek Skořepa: Svět, ve kterém ijeme, je světem nejistoty
Před dvaceti lety, 20. dubna 1995, zemřel první východoevropský disident, předtím korunní princ Titova reimu a partyzán Milovan Djilas. Za ivotem a pracemi celosvětově vlivného komunistického intelektuála a autora pojmu komunistické nové třídy se ohlíí následující text.
První východoevropský disident – to je hlavní charakteristika Milovana Djilase (nar. 1911), jinak jugoslávského komunisty, intelektuála, spisovatele, jednoho z členů vedení partyzánského odboje z let druhé světové války.
Djilas pocházel z Černé Hory, narodil se ještě v samostatném černohorském království krátce před balkánskými válkami a první světovou válkou. Narodil se do poměrně bohaté rodiny. Přesto byl, jak sám uváděl, od dětství přitahován vším, co stálo proti vládě a státu.
Během studií na Bělehradské univerzitě v roce 1929 vstoupil do komunistické strany, o čtyři roky později byl na základě Zákona o ochraně státu odsouzen k pěti letům vězení. Trest si, podobně jako snad všichni meziváleční jugoslávští komunisté, odpykával ve vězení ve městě Sremska Mitrovica. Tam kromě jiného překládal, například knihy Maxima Gorkého nebo Miltonův Ztracený ráj. Po propuštění se na začátku druhé poloviny třicátých let seznámil s J. B. Titem (1892–1980). Od něj dostal za úkol organizovat dobrovolníky na pomoc republikánskému Španělsku. Roku 1940 byl Djilas přijat za člena Politbyra ÚV KSJ. Po napadení Jugoslávie a krátké Dubnové válce s nacistickým Německem a jeho spojenci přechází Djilas postupně z Bělehradu do Černé Hory, kde vede odboj proti italské okupační správě.
Posléze se vrátil na hlavní štáb partyzánského velení, kde měl na starost propagandu a vydávání listu Borba v osvobozené Uici. S partyzánským štábem pak Djilas prodělal ústup a všechny peripetie partyzánské války. V březnu 1942 opět odešel do Černé Hory, kde se mezitím naplno rozhořela občanská válka mezi komunistickými partyzány a národně a monarchisticky orientovanými četniky.
Kdy začal v Bosenské Krajině znovu vycházet stranický list Borba (Boj), opět se na jeho vydávání podílel Djilas. Stejně jako na vysílání radiostanice Svobodná Jugoslávie. Djilasův článek Národnostní otázka v Jugoslávii ve světle národněosvobozeneckého boje byl šířen na území Černé Hory, Hercegoviny i Slovinska.
Roku 1944 vedl Djilas z pověření Tita delegaci jugoslávských komunistů do Moskvy. Po návratu ze SSSR se v Bělehradě účastnil jednání mezi Titem a dalšími domácími vůdci odporu se sovětskou vojenskou misí v Jugoslávii. Počátkem roku 1953 se stal předsedou jugoslávského parlamentu (Skupštiny).
Ve stejném roce otiskl v Borbě (stále jednom z nejvýznamnějších deníků) články kritizující stranu a navrhující reformy nutné pro budoucí rozvoj Jugoslávie. Tvrdil v nich mimo jiné, e všechny dosavadní revoluce skončily krachem, protoe se po převzetí moci stala z jejich aktérů vládnoucí kasta.
Toté se podle něj stalo i v Jugoslávii. Skutečným nebezpečím dle jeho názoru nebyla buroazie, ale byrokracie. Všichni občané musejí být svobodni, před zákonem rovni a musejí mít monost vyuít svých tvůrčích sil pro společné dobro. Důleitá je především svoboda myšlení.
Djilas upozornil na nápadné rozdíly mezi hlásanými ideály a skutečností. Kritizoval straníky i jejich manelky za maloměšťácké způsoby a myšlení. To si ovšem straničtí soudruzi nemohli nechat líbit. Záleitost projednával Ústřední výbor KSJ, Djilas provedl sebekritiku a byl z ÚV vyloučen. Nebyl však uvězněn. Posléze Djilas vystoupil z komunistické strany a dál kritizoval jak stranu, tak samotného Tita. Proto byl zatčen a odsouzen ke třem letům nucených prací. Roku 1957 byl znovu odsouzen na sedm let vězení. Trest si odpykával ve stejné cele věznice ve Sremské Mitrovici, kde byl vězněn ji před válkou. Rád potom uváděl, e král Alexandr I. Karadjordjević i maršál Tito jej věznili na stejném místě a za stejné provinění.
V té době vyšla v USA a ve Velké Británii jeho kniha Nová třída, která mu přinesla světový věhlas (fakt, e byl zrovna vězněn, její atraktivitu ještě zvyšoval). Posléze byl Djilas propuštěn a později znovu odsouzen v souvislosti s vydáním knihy Rozhovory se Stalinem. Roku 1966, po uvolnění spojeném s mocenským pádem ministra vnitra Aleksandara Rankoviće, byl amnestován. Bylo mu umoněno odcestovat do USA, kde však očividně nebyl spokojen a zanedlouho se vrátil zpátky do Jugoslávie.
Kdy roku 1984 přednášel v jednom bělehradském bytě skupině intelektuálů o národnostních problémech Jugoslávie, vtrhla na setkání tajná policie a zadrené účastníky propustila a po dvou dnech.
V květnu 1989, v době hluboké celosvětové krize komunistického systému, byl Djilas jugoslávskými komunisty oficiálně rehabilitován. Rehabilitaci však přijal naprosto lhostejně. Počátkem 90. let pak kritizoval tendence vedoucí k rozvolnění jugoslávské federace. Uznával sice nároky jednotlivých národů na nezávislost, obával se však, e jejich prosazování povede ke stupňování násilí a krvavé občanské válce. Řešení viděl ve vojenském státním převratu, který by byl realizován po dohodě s USA a Ruskem. Kdy válka skutečně v roce 1991 vypukla, Djilas zdůrazňoval, e se jedná o spor vedený ve jménu nacionalismu. Odsuzoval brutalitu a zločiny všech válčících stran, ádná podle něj nezasluhovala podporu mezinárodního společenství.
Základními ideami komunismu jsou nadřazenost hmoty nad duchem a stálá proměna skutečnosti. Dialektický materialismus tvrdí, e ve vnějším světě probíhají změny nezávislé na lidské vůli. Marx a Engels toto východisko nevymysleli, ale řečeno Djilasovými slovy si je vypůjčili a utkali je v ucelený systém, vytvářejíce tak celkem bez úmyslu základnu pro nový světový názor.
Marx vycházel z Hegelova filozofického systému. Přejal Hegelovu dialektiku jako metodu, ale naplnil ji obsahem protikladným k obsahu Hegelovu. Sám o tom řekl, e dialektiku obrátil o 180 stupňů a tím ji postavil z hlavy na nohy. Základní myšlenkou dialektiky je, e svět není souborem hotových věcí, nýbr procesů. Neexistuje nic konečného a absolutního. Existuje pouze nepřetritý proces vzniku a zániku. Hegel ovšem nahlíel na dialektický vývoj z pozice idealisty (prvotní pro něj byla idea a hmota byla pouhou formou zjevování této ideje). Marxovo nazírání bylo materialistické, ideálno podle něj je jen materiálno přenesené do lidské hlavy a v ní přetvořené.
Lenin pak Marxovu dialektiku dále rozvedl a tvrdil, e vývoj probíhá v jakési spirále, nikoliv přímce. Jakoby sice znovu prochází stupni, kterými ji proběhl, ale jinak. Probíhá ve skocích, katastroficky, revolučně.
Podle Djilase Marx skutečně rozpoznal některé společenské zákonitosti, rozhodně však neobjevil veškeré společenské zákony, jak tvrdili komunističtí ideologové ve 20. století. Marx nikdy nepomýšlel na vybudování filozofického nebo ideologického systému, zahrnujícího celou skutečnost.
Kdyby dělnické hnutí za Marxova ivota zrovna nepociťovalo potřebu nové ucelené ideologie, tak by filozofie marxismu (dialektického materialismu) pravděpodobně byla bývala zapomenuta jako nepříliš hluboká a originální. Síla marxistické filozofie nebyla tedy v její vědecké povaze, nýbr v jejím spojení s masovým hnutím a hlavně v tom, e jejím cílem je změna společenského řádu.
V podstatě bylo marxistické učení produktem průmyslové revoluce neboli zápasu průmyslového proletariátu o lepší ivotní podmínky. Stále se opakující krize vedly Marxe k závěru, e revoluce je jediné řešení. Dle Marxových předpokladů měla revoluce nastat nejdříve v nejvyspělejších kapitalistických zemích. Marx věřil, e z revoluce vzniklá nová socialistická společnost bude znamenat novou a větší svobodu, ne panuje v liberálním kapitalismu.
V hospodářsky vyspělých zemích však pokrok učinil revoluci zbytečnou, sociálnědemokratické strany se v nich snaily změnit postavení dělnictva postupnými reformami parlamentní cestou. Vdyť i T. G. Masaryk razil heslo: Reformaci, ne revoluci! Přesto si byl vědom významu díla Marxe a Engelse pro hledání principů fungování světa.
V Otázce sociální Masaryk napsal: Pro poznání a pochopení pravého významu socialismu, pro poznání a pochopení sociální otázky dělnické a proletářské učinili Marx a Engels velmi mnoho. (...) Předloili mase dělnictva všecky důleité otázky doby a ivota a podnítili a přivedli masu k teoretickému a praktickému řešení těchto otázek – to je výkon veliký a zasluhuje vřelého uznání.
Napsal tak přesto, e ve většině otázek s Marxem hluboce nesouhlasil (např. ve smyslu historie a především v myšlence nadřazenosti hmoty nad duchem). Připsal té: Marxova chyba byla, e staré negoval absolutně.
Jiná situace byla v zaostalých nebo periferních zemích, jakými byly Rusko, Čína nebo Jugoslávie. Tam byly dle Djilase revoluce a rychlá industrializace nevyhnutelné a vyadovaly obrovských obětí a bezohledného násilí. Předpokládaly také nejen víru v království nebeské na zemi, nýbr i v monost jeho uskutečnění. Revoluce tedy byly podle něj podmínkou pokroku. Ať u s jeho názorem souhlasíme či nikoliv, nejspíš se shodneme, e např. ruský carský reim byl nereformovatelný a první světová válka pouze urychlila jeho tak jako tak nevyhnutelný pád.
Jedinou jinou moností ne revoluce bylo, e by se Rusko stalo kolonií vyspělých zemí. Zda mohla Rusko reformovat demokratická vláda vzešlá z únorové revoluce roku 1917, kdyby ji bolševici nesvrhli, je otázkou přesahující rámec tohoto článku. O revolucích a komunismu pak Djilas říká:
V ivotě národů jsou revoluce nevyhnutelné. Mohou skončit v krutovládě, na druhé straně však mohou přivést národ na dráhu, je mu byla předtím uzavřena. (...) Komunistická revoluce, která často začíná nejidealističtějšími zásadami a vyvolává obdivuhodné hrdinství a gigantické výkony, iví také nejhlubší a nejtrvalejší iluze. (...) Komunismus se zrodil ve vysoce vyspělých zemích jako socialistická ideologie a jako reakce na utrpení pracujících v době průmyslové revoluce. Jakmile se však dostal k moci v zemích hospodářsky nevyvinutých, stal se něčím docela jiným: systémem vykořisťování, namířeným proti zájmům většiny proletariátu. (...) Moderní komunismus se zrodil jako idea se vznikem moderního průmyslu. Vymírá ve státech, kde bylo dosaeno industrializace. Vzkvétá tam, kde se tak dosud nestalo.
Djilas se stal břitkým kritikem komunismu, který označil za státní kapitalismus. Tvrdil, e komunismus dal vzniknout stranické oligarchii, oné nové třídě, která získala absolutní politickou a ekonomickou moc. Tím zradila skutečný socialismus, za jeho obhájce se Djilas nadále povaoval. Společnosti ijící ve státním kapitalismu podléhaly dle Djilase většímu vykořisťování a útlaku ne v klasickém kapitalismu.
Djilasova teze o státním kapitalismu v SSSR byla v roce 1950 přijata celým jugoslávským vedením včetně Tita. Djilas však šel ve své kritice ještě dál a to se mu stalo osudným. Trefně toti pojmenoval moc, cesty k ní a způsoby slouící k jejímu udrení. Napsal třeba: Kadý politický systém je výrazem hospodářských sil a kadý politický systém se zároveň snaí tyto síly ovládat. (...) Jako kadé sociální a politické hnutí musí komunismus uívat metod, které slouí zájmům a potřebám lidí u moci. Jiné ohledy, včetně morálních, jsou druhořadé. (...) ádný reim v historii, pokud byl demokratický nebo zčásti demokratický, nebyl zaloen na ideálním účelu, nýbr na malých a dosaitelných cílech. A přesto kadý uskutečnil velké ideály. Kadá diktatura naopak se snaila ospravedlnit svou existenci ideálem. Ani jedna však ideál neuskutečnila. (...) Historie komunistům mnoho odpustí vzhledem k tomu, e k brutálním činům byli často nuceni okolnostmi a potřebou uhájit svou existenci. Ale za to, e potlačili kadou odlišnou myšlenku a e si osobovali monopol duchovní činnosti, jen aby poslouili svým soukromým zájmům, za to je přibije na pranýř.
Přesto, e vytýkal Marxovi některé nesprávné předpoklady, zůstal Djilas přesvědčeným marxistou. Komunistický reim kritizoval z marxistického pohledu, ve kterém klíčovou roli sehrává třídní povaha jevů a společenského vývoje. Přesto dospěl k některým pozoruhodným závěrům, které dle mého názoru zůstávají platné i dnes, bez ohledu na to, zda přijímáme marxistický pohled na svět či nikoliv.
Hrozí, e budu obviněn z nekritického přejímání marxistické poučky o hospodářské základně a ideologické nadstavbě. Faktem však je, e kdy lidé nemají co jíst, jdou všechny ideje stranou. Kdy se naopak zdá, e jediným smyslem ivota je přeírání a uspokojování tělesných poitků, přichází čas nových idejí a revolucionářů.
Djilas upozornil, a já se s ním na rozdíl od módních antikomunistů ztotoňuji, e kritizovat komunismus jako ideu je zbytečné. Ideály rovnosti a bratrství mezi lidmi (...) byly hlásány v různých podobách od počátku lidské společnosti a budou i v budoucnu vdy inspirovat bojovníky za pokrok a svobodu.
Jestlie před dvaceti lety byl komunismus povaován za poraenou ideologii, která nemá ádnou budoucnost, zdá se, e současný globální kapitalismus se dnes nachází na jeho místě. Pokud byl komunistickým reimům vyčítán bezduchý materialismus, jen těko nás spasí podobně bezduchý konzumerismus vládnoucí současnému světu.
Jak napsal Karel Kosík, dějiny jsou svár a prolínání realizovaných záměrů a podařených akcí s promarněnými příleitostmi a ztroskotanými pokusy. K tomu je třeba dodat, e i kdy ty příleitosti byly promarněny a pokusy ztroskotaly, neměli bychom na ně úplně zapomenout. A hlavně je třeba stále hledat. Třeba onu jak pravověrnými komunisty, tak jejich odpůrci svorně proklínanou třetí cestu. Taková třetí cesta nebude přímá. Je dokonce moné, e vůbec neexistuje. Přesto ji hledat musíme a moná právě v tomto hledání lze nalézt smysl naší existence. Kadopádně bychom nad ní měli přemýšlet.
Myslet je pro intelektuála povinnost, napsal Karel Kosík. Milovan Djilas to vnímal podobně: Člověk se můe vzdát mnohého. Ale musí myslet a cítí hlubokou potřebu svoje myšlenky vyjadřovat. Je hluboce deprimující být nucen mlčet tam, kde je třeba mluvit. Nejhorší druh tyranie je nutit lidi, aby mysleli jinak, ne chtějí, a aby pronášeli myšlenky, s nimi se neztotoňují.
Jistě je třeba být opatrní a obávat se chaosu a anarchie. Nemělo by se tak však dít na úkor svobody. Opět se v tomto případě ztotoňuji s Djilasem: Společnost se neobejde bez vlády a státu, a proto se neobejde bez těch, kteří o vládu usilují. (...) Kdykoliv společnost ve svém celku poívala širších svobod, vládnoucí třídy byly nějakým způsobem přinuceny vzdát se vlastnického monopolu. A naopak: kde byl znemoněn monopol vlastnictví, tam se nevyhnutelně počala rozvíjet svoboda.
Návrat k vládě pevné ruky tedy není řešením. Djilasovo varování, e na obranu své autority musí vládnoucí třída provést reformy pokadé, kdy je lidu zřejmé, e politická byrokracie zachází s národním majetkem jako se svým, platí toti stále. Je třeba to vědět. A nespoléhat se na fakt, ze kterého, jak říká sociolog Ivo Moný, ijí politici. Toti e staré texty nikdo nečte.
Číst bychom je měli. Odvahu vzdorovat patrně neradostné budoucnosti nám mohou dodávat Djilasova slova ze samého závěru Nové třídy: Síla skutečnosti a ivota byla vdy silnější ne brutální násilí a vdy skutečnější ne všechny teorie.
Hynek Skořepa (1975) vystudoval biologii, geografii a ochranu ivotního prostředí na Univerzitě Palackého v Olomouci. Pracoval střídavě jako učitel, muzejník a pracovník státní ochrany přírody. V současnosti učí na gymnáziu v Ústí nad Orlicí.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.