aneb Na vlnách JPP
Nechce se mi u psát o krizi s běenci: to základní jsem řekl, dál mě nenapadá nic, co by nenapadlo i jiné, a ádnou moc v tom nemám, radit nemohu. Pořád se mi jeví jako civilizační imperativ, e nelze pod ádnou záminkou – nejmíň ze všeho pod záminkou kulturní odlišnosti – dopustit to, k čemu prý miliony mých spoluobčanů ve svém myšlení tak děsivě lehko dospěly: nechat jen tak pomřít desetitisíce neozbrojených lidí; a na tom e musí stavět jakákoli úvaha o prostředcích, včetně těch sebeobranných. Nebo ve své skutečné kulturní ubohosti (v zemi, která běně kulturou opovrhuje jako zbytečným luxusem) nedokáeme pochopit, e krutost pod záminkou kulturní odlišnosti je s jakoukoli kulturností neslučitelná (i s tou neuměleckou, která spočívá jen v pouívání vidličky a noe) a kulturu takového druhu e nelze obhájit, protoe sama sebe vyvrací? Ne záplava běenců, ale právě tohle nepochopení, nákaza barbarstvím, před kterým se prý chceme chránit, a které nás u zevnitř zachvátilo, se můe stát příčinou našeho pádu; to neříkám jako příslušník divného českého národa, ale jako dědic té slavné křesťansko-judeo-antické tradice, kterou se najednou oháníme, kdy nám teď neméně slavná globalizace přestala vynášet a zavaluje nás poadavky.
Také mě udivuje, do jakého chaosu Evropa kvůli těm potulným cizincům upadla. Řekněme od dob Karla Velikého, nějakých dvanáct set let, se tu budují státní útvary svázané důkladnou administrativou; není v Evropě (na rozdíl od Afriky) místečko, které by nepokrývala nějaká státní moc, a ta najednou jako by nebyla. Vypadá to, e na kterémkoli místě se mohou mezi křovím a paitem vynořit hordy zmatených lidí: jak se tam dostaly? Ocitli jsme se snad v seriálu o Hvězdné bráně? Vysoký komisař OSN pro uprchlíky se pozastavuje nad tím, e Evropa nedokázala za dlouhé měsíce vytvořit něco tak logicky samozřejmého jako robustní infrastrukturu pro příjem, pomoc, registraci a hodnocení lidí na vstupních bodech! e by výsledek ultraliberálního odporu proti organizované společnosti? Nebo pomsta Řecka za poníení, které mu Unie připravila? To by byla dvousečná strategie: ukázalo by se, e řecká státní byrokracie, prý nejrozbujelejší v Evropě, je také nejneschopnější, a tvrdý zásah si zaslouí. Běenci za ten nepořádek nemohou: pořádek – nikoli ovšem ten nacistický – bychom si měli udělat my, a nějak je v něm zahrnout. Místo toho si je Evropa přehazuje jako horké brambory a na nic koordinovaného se nezmůe.
Velký podíl na evropském chaosu má chaos mediální: naprosté znevěrohodnění veškeré informace. Většina lidí nestojí o informace pravdivé ani o řádně vystavěnou argumentaci. Kadý si čte, čemu u předem věří, a věří, čemu si věřit zamane, bez ohledu na skutečnost, kteráto je nezjistitelná (postmoderní pohádka o tom či onom). Tzv. informace se jen přizpůsobuje předzjednanému přesvědčení. Výsledek je ten, e se nedá spolehlivě věřit ničemu; ale tím se ádný z táborů podle všeho příliš nezneklidňuje. Nezodpovědná svoboda projevu vede k rozpadu podloeného zpravodajství, a to se šíří u jen na vlnách JPP (Jedna Paní Povídala).
Tak nejdřív vidíme, jak nacionalistická kameramanka (sama tedy informační profesionálka) kope do několika utečenců (informace obrazová, a tedy nesporná, jene posléze někdo začne tvrdit, e obraná o kontext a upravená k větší působivosti). Potom se dočteme, e nakopnutý Syřan, který v důsledku toho začal na rozdíl od čtvrtmilionu ostatních někoho zajímat, je fotbalový trenér (civilizovaná a srozumitelná to profese, ne jako všichni ti krmiči velbloudů); ve Španělsku mu nabídnou angamá. Pár dní nato se roznese (a zvlášť silně to proívá naše levicové Právo), e prý tento nevinný trenér ve skutečnosti páchal v Sýrii zločiny proti lidskosti; údajně to potvrzují nějací Kurdové a má se tak zpětně omluvit neřkuli oslavit počínání xenofobní maďarské kameramanky – jako by to logicky bylo moné (ádná Maďarka není Bůh Vševědoucí). Za dalších pár dní vyjde najevo, e obvinění si vycucal z prstu nějaký extrémně pravicový internetový blog (levicové Právo o tom ani necekne); a to ještě není všem dnům konec.
Za těchto podmínek by odmítala věštit i kněna Libuše, která jak známo čerpala většinu informací z Rukopisu královédvorského a z Rukopisu zelenohorského – take i to její otřepané můj drahý národ český neskoná dostává pořádnou ránu, zvlášť pokud jde o naše údajně slavné překonávání strastí. (Kdy někdo proti přivandrovalcům tak odhodlaně brání naše kulturní tradice, měl by je také znát, jene o to ve skutečnosti nejde, viďte. Stačí, e umíme balit salám do papíru a mávat půllitrem: prostě domov. Mimochodem, kněna Libuše byla z třetí generace přivandrovalců, to bývají ti nejhorší. S Markomany a Kvády se nebabrala, a jak se říká, podle sebe soudím tebe.)
Ani v tomto případě nás však neohroují běenci, ohroujeme se sami. Informační chaos přece není a plodem této krize. Na to, e lidi nezajímá pravda ani argumenty, jsem upozorňoval před drahnými lety. A je to čím dál horší. Téměř všechny internetové debaty jsou dnes blbé a nechutné; moná i proto, e soudný člověk se jich právem štítí a za ádnou cenu by do nich nevstoupil (take máme i nepatrnou naději v očistné překvapení). Nástrojem tendenční propagandy a místem soustavných útoků proti kritickému duchu hlavní česká média po roce 1989 nikdy být nepřestala; na protesty a varování nikdo neslyšel. Dokonce i duch druhé republiky, o kterém se zase začíná mluvit, straší u v českém veřejném prostoru aspoň deset let. Ukrajinská krize – s nezodpovědným sektářstvím některých pravicových intelektuálů – to jen dorazila; hlavně však rozšířila propagandistickou neřest na celou Evropu.
Kdepak, Češi v hloubi duše nejsou xenofobní, říkají intelektuálové levicoví, věrni utkvělé představě, na ní bylo postaveno české společenství, e blbci se nemají drádit, ale chlácholit. (O hloubi duše bych u vůbec mlčel.) Říká to i náš nejvyšší fouňa a kalivoda, prezident republiky, kdy se spokojeně vyhřívá na výsluní lidové přízně, a hned svým Čechům také vysvětlí, co tedy jsou: snaí se jen zabránit průniku cizí, neasimilovatelné [sic!] kultury, která se nás v dějinách u snaila jednou ovládnout (Parlamentní listy). Co je přímo definice xenofobie, take samo- a škodolibý Zeman svým stoupencům, jimi opovrhuje, vlastně říká: Vy nejste xenofobní, co by bylo ošklivé, jste jenom xenofobní a to je správné. Sám se přitom nikdy úplně neshodí, vedle obludných nesmyslů (ztotoňovat bezmocné uprchlíky s armádou!) řekne vdy také něco rozumného, krom toho má odvahu se komukoli postavit, ale v lidech podporuje to nejhorší, jen tak, pro zábavu, jako nějaký zloduch.
Mimochodem, islám se nás nesnail ovládnout jednou, ale dvakrát: Araby (Maury, Saracény) zastavil r. 732 u Poitiers Karel Martel, a Španělé se s nimi definitivně vypořádali a r. 1492 (přelezli dokonce a k nim do Maroka a jsou tam dodnes): po celý vrcholný středověk tedy leeli muslimové hned za Pyrenejemi. Zeman měl asi na mysli Turky v 15. a 16. století; ti ovšem stejně tvrdě dobývali i okolní svět muslimský. Slušelo by se dodat, e ctnostní křesťané (tj. zničehonic my všichni) celých dva tisíce let seděli mírumilovně doma na zadku, necpali se do ádných kolonií, nervali se ani mezi sebou, nikomu nezkřivili vlásku, a kdy do nich někdo kamenem, oni do něho chlebem; a naopak: co dokazují i dnes.
Teď, kdy se vyjevilo, e naše ozbrojené síly nedokáou ochránit ani prezidentskou standartu, nato naše státní území, dojde na Zemanova slova a střeit vlast bude se muset vypravit on sám. Jistě tak vbrzku uzříme, jak prezident republiky vsedl na památný vozík, na kterém kdysi soused cukrář vozil svého zlého chromého dědečka na čerstvý vzduch, a s těkým kulometem na klíně za pokřiku Na cizáky! nechá se kancléřem Mynářem tlačit Prahou k česko-maďarské hranici; kterou naštěstí nenajde.
Je svatá pravda, e trenýrky vlající nad Bílým domem, nad Elysejským palácem nebo i nad Kremlem a nad prezidentským sídlem v Ouagadougou si lze představit těko. Od Praského hradu je naopak u nepůjde odmyslet. Jene nikde jinde nenabyly věci veřejné rázu tak groteskního (ostatně u nějakou dobu před Zemanem a zdaleka ne jenom jeho dílem), i kdy s Donaldem Trumpem k tomu v Americe mají pěkně nakročeno. V Ouagadougou by takového prezidenta zase u po dvou měsících zabili a snědli: máme si radši přát něco takového? Ani moc nepřekvapí, e tolik reakcí u nás je pohoršených, vnějšková mravopočestnost je Čechům odnepaměti drahá: ké by chtěli být tak úzkostlivě mravní ve všem, a hlavně v tom důleitém! Kupodivu je nenapadne, e jejich nedůtklivost celé věci na směšnosti jen přidává.
Mně na těch červených trenýrkách vadí hlavně to, e byly špatně střiené; já bych je ušil víc sexy. Ale to jsem já, právo na sexy trenýrky bych přiznal kadému, i Zemanovi: ať má taky šanci! Kdyby pak naši recesisté u soudu třeba nevěděli, jak z toho ven, měli by se hájit tím, e prezidentskou zástavu svým činem neuráeli, leč naopak bránili, neboli e o pravdě by se mělo psát, e vítězí, jenom kdy opravdu vítězí, nebo tak nějak. A na práporu tím spíš.
Jako obvykle mě nezklamal další náš skvělý recesista, konzervativec David Černý. Podle něho by se prezidentův mluvčí Ovčáček jakoto čtyřprocentní neměl vůbec vyjadřovat ke stavu praské kavárny. Tak se mi jeví, e náš celoevropsky slavný vtipálek upírá homosexuálům z důvodu sexuální orientace právo říkat hlouposti, a chtěl by si je vyhradit jen pro sebe! Co je u nás trestné.
Skončím v tónu důvěrném: kdy se ohlíím za těmi deseti lety, co přispívám do Listů svými fejetony, zjišťuji, e bývají také velmi často laděny groteskně; a s jistým mrazením v zádech mi dochází, e tomu, kdo si je po dalších dvaceti, třiceti letech moná přečte v celku (zůstane-li do té doby v celku zeměkoule), budou zřejmě skládat historický obraz naprosto realistický.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.