Inu, kdopak by chtěl být starý? Přináší to jen samé potíe. A přece – docela paradoxně – kadý chceme ít co nejdéle a umřít, kdy u to musí být, v co nejvyšším věku. Můj moudrý tchán, který jako legionář pobyl přes pět roků v Rusku a viděl zhasínat i bezpočet mladých lidských ivotů, říkával, e umřít mladý je jediný způsob, jak se vyhnout obtíím stáří. Sám se doil osmdesáti šesti let. Bral ivot, jaký je, bez nářků a trpkosti, a pomáhal druhým, jak jen to šlo. Myslím, e jeho okolí mu to zdaleka nedokázalo vrátit.
Ve vědomí mladé generace plné energie a plánů je ovšem stáří neoblíbená a nenáviděná ivotní etapa. Vzpomínám tu na svou kamarádku, která byla psychiatrička a před půl stoletím jezdívala ráno tramvají cosi dostudovávat na filozofickou fakultu. Přitom se setkávala s řadou spoluaček a také se známým a velmi ambiciózním učitelem fakulty, který byl sice obtloustlý a zdál se starší, ne odpovídalo jeho věku, ale zřejmě si stále myslel, e je pro eny neodolatelný. Ironická, vtipná Ela, která v době jeho nástupu obvykle seděla, téměř vdy přeochotně vyskočila a nabídla mu místo, co on kupodivu ochotně přijímal. Pobaveným kolegyním potom říkala: Jo, proti stáří není léku.
Odkdy je vlastně člověk starý? Snad od chvíle, kdy se stává závislým na pomoci jiných. Kdy duševní a tělesné síly ubývají a otevírají průchod nemocem. Kdy si začíná připadat jako nepotřebný, osamělý a překáející tvor. Nedá se to patrně vymezit věkem. Starým se člověk začne cítit s odcházejícími nadějemi. Přestává se těšit, co bude zítra, za měsíc, za roky, čeho se ještě zúčastní a co dokáe. Všechny příznaky stáří ustoupí a skoro zmizí, vidíme-li, e nás má někdo rád, e zapadáme do lidské pospolitosti, e i druhým jsme stále něco platní. A někdy stačí, e se na nás někdo usmívá, nic nám nevyčítá, laskavě s námi mluví.
Sama jsem pomáhala pečovat o několik seniorů doma i ve zdravotnických a sociálních ústavech. Zvláště těkou čerstvou zkušenost mám se svou devadesátiletou kamarádkou, která nejprve pobývala v soukromém domově důchodců, pak se ještě asi na dva roky vrátila do svého bytu, ale nakonec ji potkalo osudové neštěstí, kdy si po zakopnutí o koberec zlomila pánev. V nemocnicích a léčebnách dlouhodobě nemocných (LDN) pozbyla schopnost chodit, neposadí se a těce hýbe nohama. Dostala gangrénu v noze, kterou jí neléčili a ani neuvedli v lékařské zprávě. Láska a chápající pozornost chyběly všude, ale v rozdílné míře. Přehlédne-li ošetřující lékařka hlubokou gangrénu a cítí se obtěována dotazy, jakou naději dává starým lidem takové zařízení? V ádném z ústavů, kterými má kamarádka prošla, se téměř neprováděla rehabilitace a chyběla péče o zrak a o sluch. Take má přítelkyně, bystrá intelektuálka, byla dvěma sestrami označena za slabomyslnou. I neslyšící však pozná atmosféru nezájmu, ba odporu vůči své osobě. Pak pro něho není vysvobození, leda umřít.
Tyto zkušenosti mě vedly k následujícím úvahám, pro ně jsem si jako partnery vybrala tři odborníky, kteří se věnují péči o staré lidi a práci s nimi jako své dobrovolně zvolené profesi.
Jedním z nich je MUDr. Tomáš Kepák. Pracuje v nemocnici s onkologicky nemocnými dětmi, ale mimo to se věnuje i nesoběstačným lidem v ústavech a nejstarší generaci ve vlastní rodině. Ptala jsem se doktora Kepáka:
Co podle vás staří lidé nejvíce potřebují?
Ve stáří přirozeně ubývá kontaktů s jinými lidmi, zejména s vrstevníky. Mění se ivotní tempo, schopnost učit se nové věci a rozumět měnícímu se světu. To působí zvláštní obtíe v době nových informačních technologií s rostoucími nároky na rychlost zpracování a vyhodnocování informací. Mění se i formy komunikace (mobilní telefony, e-maily) a jsou často nad síly seniorů, zvláště v pokročilejším věku. Cítí se pak osamělí, neuiteční a někdy dokonce na obtí.
Co se však nemění, je potřeba blízkosti a zájmu druhých. Tuto potřebu samozřejmě nejpřirozeněji vyplňuje rodina a je velká škoda, e pokrok civilizace rodinné vztahy mnohdy rozvolnil. Poprvé v historii máme díky pokrokům medicíny a výrazně prodlouené době ivota monost setkávat se napříč čtyřmi generacemi a děti se tak mohou dovědět o minulosti své rodiny, svého regionu a své země nejen od rodičů, ale i od prarodičů a praprarodičů, co působí jistě mnohem bezprostředněji ne školní výuka. Pokud je rodina funkční a jednotlivé generace jsou si důvěrně blízké, nemusí si starší lidé připadat jako břemeno, ale mohou mít naopak radost z poskytování své zkušenosti mladším generacím.
Co kdy ale senior rodinu nemá nebo rodina nefunguje?
Pak je třeba, aby důstojnou existenci seniorů garantoval stát. Ten ovšem sám o sobě mnoho nezmůe bez podpory na komunitní nebo komunální úrovni. Tam, kde se lidé navzájem znají a zajímají se o sebe, mohou konkrétnímu osamělému člověku pomoci. Tady vidím veliký prostor pro dobrovolnické aktivity. Vyspělost společnosti se podle mého názoru nepozná ani tak podle toho, jak je postaráno o děti, jako podle toho, jak je schopna se postarat o své seniory. Zatímco o děti se naše společnost stará velmi dobře a panuje zde jednoznačná společenská shoda, téma seniorů by mělo více vstoupit do povědomí a do středu společenských debat.
Co by se v péči o seniory mělo změnit, aby si uchovali kvalitu ivota?
Dnešní péče o seniory ve zdravotnických a sociálních zařízeních má své limity a je tam značný prostor pro zlepšování. Mnoho seniorů trpí chudobou. Myslím, e je třeba podporovat nadace, které by seniorům pomohly doplácet pobyty v domovech a jiné specifické ivotní náklady. Vinou limitů v úhradách se péče často redukuje na základní zajištění materiálních potřeb a nezbývá na uspokojování potřeb duševních. Práce pro seniory není dnešní společností náleitě oceňována. To vede k pocitům frustrace a vyhoření na straně poskytovatelů péče a k strádání na straně jejích uivatelů.
I kdy jsou v oblasti zdravotní a sociální péče standardy formálně správně nastaveny, vytrácí se obsah samotného pojmu sluba. Slubám bychom měli navracet jejich poslání, kterým je komplexní zájem o kadého člověka, který je potřebuje. To není snadné. Dle mého soudu je namístě klást si otázky o kvalitě vzdělání mladých lidí, kteří se připravují pro takto chápanou slubu. Smysl má také podpora ostrůvků pozitivní deviace, zařízení, jako je Domov svaté Alběty v ernůvce, kde jsou klienti spokojeni a péče řádně funguje. Takt a diskrétnost, péče o základní hygienické potřeby, o smysly (zrak a sluch) seniorů, mentální cvičení spolu s laskavým a trpělivým vztahem k pacientům jsou zde obvyklé i v praxi, nejen v oficiální prezentaci instituce. A personál takový stav zřejmě těší. Stojí jistě za to zamyslet se nad tím, proč to na ernůvce jde a zda a jak závisí rozdíl v péči na zřizovateli (státní, soukromé či církevní zařízení). To by bylo dobré téma pro sociologickou studii.
A co kdy potřebuje pomoc senior, který je cizinec?
ijeme v době otevřených hranic a promíchávání kultur. Je potřeba pracovat i na mezinárodních úmluvách o péči pro cizince, a to jak zdravotní, tak i sociální. Člověk by měl mít v dnešní Evropě – a nejen v ní – právo na důstojný ivot ve stáří v místě, které si vybere k ivotu, ideálně v místě, kde ijí a pracují jeho blízcí.
Dobrý ivotní pocit a kvalita ivota seniorů by měly být cílem nás všech. Sami budeme spokojenější, kdy je vlastním prarodičům a rodičům zajistíme, u proto, e i nás se to bude týkat, doijeme-li se stáří. Roli státu vidím v nastavení podmínek, roli nás všech v podpoře vlastních rodin a komunit.
Doktor Kepák se zmínil o Domovu svaté Alběty v ernůvce u Tišnova. Právě zde je nyní má kamarádka a zde jsem konečně našla zařízení, v něm se lidem daří tak, jak bychom to přáli všem, kdo jsou odkázáni na pomoc jiných. Na schodišti v Domově nás vítá nápis Nezáleí na tom, co děláme, ale kolik lásky do toho vloíme. Ústav vedou řádové sestry františkánky, ale většina zaměstnanců včetně ředitelky je civilních. Patří mezi ně i magistra Lenka Velebová, mladá ena, která je v Domově v pozici sociální pracovnice. V ní jsem našla dalšího partnera pro rozhovor. Zeptala jsem se jí:
Jaká je pracovní náplň vaší instituce a vás samotné?
V našem zařízení je 45 míst pro obyvatele a těm slouí asi 34 pracovníků nepočítaje dobrovolníky. Mezi obyvateli je jen 10 muů, jinak jde o staré nemocné eny. Chodí sem dobrovolníci ze středních i vysokých škol, kteří pomáhají organizovat zájmovou činnost obyvatel. Do jisté míry se na tom podílím i já jako sociální pracovnice. Mám na starosti práci s našimi klienty po mnoha stránkách. Přijímání i propouštění, sepisování smluv, jednání s příbuznými a s blízkými osobami, udrování kontaktů s nimi, vyřizování finančních záleitostí klientů a ještě mnoho dalšího.
V podobných zařízeních mají sociální pracovnice i podobnou náplň práce. Ve zdravotnických bývají přítomny jen jeden či dva dny v týdnu. Nikdy jsem se nesetkala s tím, e by se adresně zajímaly o pacienta. Spíše se staraly jen o administrativu. Neměly osobní vědomost, kdo který klient je, nato aby věděly o jeho zájmech a potřebách. Prohlídka uší, očí i jiné speciální prohlídky byly prostě mimo dosah zájmu oněch zařízení a nezařizovaly se.
Proti tomu působí na mě magistra Velebová jako pramen ivé vody. Ani se mi nechtělo věřit, e se po svých dřívějších zkušenostech setkám s člověkem tak hluboce zainteresovaným na svém poslání. Byla s námi, s přáteli a známými klientky, stále ve styku, aby poradila, co klientce dovézt z jejího bytu a tím jí umonit, aby si kousek vlastního domova ponechala i v ústavu. Ať u jsou to knihy, fotografie nejbliších, kvítko, oblíbený obrázek či soška. Pořídila pro klientku lampu a ovladatelný vypínač, aby mohla lépe číst. Pečuje u léčbu sluchu, jeho ztráta je největší újmou a musí se prozatím nahradit psaním na speciální tabulku.
Kdykoliv zavoláme paní Lenku, aby zprostředkovala styk s mou kamarádkou – jejich klientkou –, neváhá vyběhnout několik poschodí a s pomocí tabulky se s ní dorozumět. Takovou ochotu a spolupráci jsem v ádném jiném zařízení pro seniory nepoznala. Hovořila jsem i s paní ředitelkou, uklízečkami a s pracovnicí pro volnočasové aktivity klientů. Nabyla jsem dojmu, e mají staré, nemocné lidi rádi a e by se nikdo z nich k nim nedopustil hrubosti, a dokonce ani nedal najevo netrpělivost. Je to vůbec moné? Odkud se tahle atmosféra a tento duch berou? Snad je tu někdo z vedoucích osobností, kdo je silný a šťastný, toto ovzduší vytváří a vlévá je i do svých spolupracovníků.
Ještě jeden nápis na chodbě: Bylo by těkou chybou podávat jen lék, musíme dávat i své srdce.
Poslední partnerkou v rozhovoru je mi řádová vrchní sestra Maxmiliána Myslivcová. V ní jako by byl koncentrován styl práce celého zařízení. Je dost mladá, aby do své práce vkládala dostatek energie, dost zkušená na to, aby byla klientům moudrou poradkyní a svým spolupracovníkům příkladem. Z tváře jí nemizí dobrá nálada a někdy zazní i upřímný, srdečný smích. Říkám jí:
Mám ze svých setkání s vámi dojem, e jste lékařka, psycholoka, výborná organizátorka, e umíte kdeco a e vás mají zaměstnanci i klienti rádi. Pod vaším vedením jste vyléčili mou kamarádku z těké gangrény, která ji mohla stát ivot. Léčíte jí i sluch a dostáváte ji z duševní skleslosti, kterou v ní vyvolala předchozí zařízení. Připadá mi, e dokáete být šťastná. Je tomu tak?
V podstatě ano, i kdy realita kadodenního ivota přináší i nejedno nepříjemné překvapení. Domnívám se však a cítím, e jsem našla své místo a e snad ve svém povolání dokáu lidem přinášet trochu radosti, pokoje a naděje.
U od mládí jsem chtěla být zdravotní sestrou. Po absolvování střední zdravotnické školy jsem pracovala v Masarykově onkologickém ústavu na lutém kopci v Brně u lůek váně nemocných a cítila jsem, e sluba těmto pacientům naplňuje můj ivot smyslem a e ji chci dělat naplno.
V té době jsem se rozhodla zasvětit svůj ivot Bohu a potřebám lidí v Kongregaci Milosrdných sester sv. Františka. Působila jsem na několika místech, také jsem po určitou dobu učila studenty na praxi v několika brněnských nemocnicích. Později jsem při zaměstnání vystudovala Zdravotní sociální fakultu v Brně a získala zkušenosti v různých pracovních pozicích. Mnoho jsem se naučila díky svým kolegům a spolupracovníkům. Šla jsem vdy pracovat tam, kde mě bylo potřeba a kam mě moji představení poslali. V ernůvce jsem ji několik roků a toto místo je pro mne obzvláště srdeční záleitostí. Nelituji mnohých těkostí, únavy a někdy náročnosti profese. Nechtěla bych ít jinak. Je pro mne darem od Boha, e smím být v této slubě. Stále víc si uvědomuji, jak vzácné a jedinečné jsou příběhy lidí, které tu máme kolem sebe a o ně se nyní staráme. Jak kadý náš pacient je osobností se vším tím, co si přináší ivotem. Jsme zde, abychom mu pomohli jít po cestě stáří a nemoci, neztráceli ze zřetele jeho individualitu a přistupovali k němu s úctou a respektem.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.