Evropská unie o tématu migrace, potřebných nástrojích a institucích diskutuje nejméně patnáct let. Česká vládní pravice, kdy mohla, do evropské debaty přispěla tématem domácího antikomunismu. I proto nás letošní debata o migraci nutně zastihla nepřipravené.
Kdy se před volbami v roce 2013 Milan Chovanec připravoval na budoucí ministerskou funkci, migraci se pravděpodobně věnoval jen ve smyslu dostavby páteřních komunikací. Ve stínové vládě ČSSD byl tehdy ministrem dopravy.
Ani jeho stranický kolega Jeroným Tejc, toho času stínový ministr vnitra, soudě podle předvolebních hesel, nepovaoval migraci za fenomén hodný politické odpovědi. V resortu se chtěl věnovat boji proti korupci, transparentním zakázkám nebo důslednému potírání kriminality.
Kampaň je jenom kampaň, a kdyby kteréhokoliv z obou zmíněných politiků současná vlna migrace překvapila, nebyla by to a taková tragédie. Horší je, kdy agenda zaskočí nejen konkrétního politika, ale i celou politickou stranu, podstatnou část politického spektra a v neposlední řadě veřejnost.
Pozornost médií přitáhla současná migrační vlna poprvé počátkem letošního roku v souvislosti s potopenými loděmi ve Středomoří a tisíci utonulých. Teprve v září se ve zpravodajství veřejnoprávní České televize objevily informace korigující tzv. hoaxy – falešné a zkreslující zprávy, které si pro jejich poplašný charakter lidé posílají e-maily nebo sdílejí na sociálních sítích.
Často je základem hoaxů nadsazený údaj o počtech migrantů, jejich údajná agresivita nebo důkaz o tom, e jde o vyznavače radikálního islámu. Půlroční odstup, ve kterém veřejnoprávní média prakticky nebyla schopna rozlišit informace od smyšlenek, a namísto toho nabízela veřejnosti rozhovory s Martinem Konvičkou, Tomiem Okamurou, Petrem Hamplem či dalšími kritiky imigrace, rozhodně nepomohl tomu, aby domácí prostředí včas zjistilo, jaké monosti ve skutečnosti při přístupu k tomuto tématu má.
Migrace jako fenomén je spojena s praktickými politikami, které pro Českou republiku mají zásadní význam – s volným pohybem osob uvnitř Schengenského prostoru, s ekonomickou migrací a moností vydělat si v zahraničí, s rozšiřováním Evropské unie směrem k tzv. západnímu Balkánu. Evropské politiky k migraci přistupují systematicky od počátku tisíciletí. Program z Tampere v roce 1999 poloil základy společné evropské azylové a migrační politiky. O pět let později na něj navázal Program z Haagu, ve kterém se můeme dočíst o dnes tak aktuálních opatřeních, jako jsou ochrana vnějších hranic Schengenského prostoru nebo boj proti organizovanému zločinu a pašeráctví lidí.
Posílení role Evropské unie v oblasti imigrace přinesla také Lisabonská smlouva, která vstoupila v platnost v roce 2009. Článek 79 předpokládá vytvoření jednotného systému pro řízení migračních toků, co v kombinaci s novým nastavením pravomocí členských států a jednotlivých orgánů Evropské unie vytvořilo institucionální podmínky pro současné rozhodování o tzv. kvótách.
V roce 2010, pouhý rok po našem předsednictví Radě Evropské unie, byl přijat takzvaný Stockholmský program, který na zmíněné dva předchozí evropské programy pro migraci navazuje. Jeho podtitul zní Prostor svobody, bezpečnosti a práva ve slubách občanům a právě agenda související s evropským občanstvím, stejně jako rozšíření záběru o oblasti občanského práva, je v něm zřejmě nejznatelnějším posunem.
Je potřeba vnímat, e všechny tři programy představují koncepční dokumenty zaměřené nejen na migraci a azyl, ale obecně na celou agendu u nás spadající do gesce ministerstva vnitra. Kromě azylového řízení se tak zabývají třeba bojem proti obchodu s drogami, proti terorismu a extrémismu, spoluprací policie a justice nebo rodinným právem.
Garantem politiky migrace je u nás ministerstvo vnitra. Jen v letech 2004 a 2008 se o integraci cizinců staralo ministerstvo práce a sociálních věcí. Ze statistik ministerstva vnitra vyčteme, kolik adatelů o azyl u nás bylo úspěšně přijato, kolik lidí sem přichází za prací, kolik lidí si u nás úspěšně poádá o občanství. Máme šanci zjistit i to, e ne kadý cizinec je uprchlík, e cizinci nemají v České republice všechna občanská práva nebo to, e nelegální migrace je často spojena s jinými nelegálními jevy, jako jsou práce na černo, obchod s lidmi nebo novodobé otroctví.
Česká republika nepatří mezi oblíbené imigrační cíle. Cizinci u nás tvoří asi 4 procenta celkové populace. V Německu, Francii nebo Nizozemí je to asi 12 procent, ve Švédsku nebo Rakousku kolem 15. Jistě i kvůli tomu nás letos zastihla debata o migraci nepřipravené. Jene u před pěti lety bylo zřejmé, e se pravomoci v této oblasti přesouvají na evropskou úroveň, a dnes je také zřejmé, e jako stát nemáme k migraci postoj indiferentní, e nám není lhostejná. Co jsme tedy v této oblasti celou dobu dělali?
V roce 2008, kdy na evropské úrovni probíhaly debaty o připravovaném Stockholmském programu, přišla Česká republika v souvislosti se svým předsednictvím Radě EU (a nepochybně také v souvislosti s oslavami dvaceti let své demokracie) s návrhem na realizaci takzvaného Praského procesu. Jeho smyslem mělo být celoevropské připomínání a odsouzení zločinů komunismu. Pod Praskou deklaraci z 3. června 2008 připojili svůj podpis osobnosti jako Václav Havel nebo Joachim Gauck, za hlavní politické nositele tohoto programu jsou dnes označování Alexandr Vondra a Karel Schwarzenberg.
Cíle Praského procesu jsou přímo podpořeny i v textu zmíněného Stockholmského programu. Shrnuto: v době, kdy Evropa formovala svá východiska a závazky pro další utváření bezpečného prostoru pro občany Evropské unie, jsme se soustředili na boj s nám známou formou extrémismu, a sice na extrémismus levicový, spojený se zločiny bývalého reimu. Dokument, který po Lisabonské smlouvě dával mandát Evropské komisi pro návrhy na jednotné řešení otázek v oblasti migrace, vyuila vládní pravice k dalšímu posílení domácího antikomunismu.
Alespoň do budoucna si z toho máme vzít poučení: ministerstvu vnitra by slušelo více Evropy, méně velkých a drahých zásahů proti squatterům a více starosti o občanství a věci s ním spojené.
Snahy o potírání levicového extrémismu u nás toti přerostly ve vášnivou pozornost věnovanou tomu, co všechno se pod tento pojem vejde. Nálepku komunistů si odnášejí různé lidskoprávní organizace nebo občanské iniciativy. Ve zprávách o extrémismu pak čteme o tom, e pořádají demonstrace a debaty, o neduivých anarchistických komunitách nebo pokusech etablovat (v některých německých městech běné) squatterství, jeho kadý projev u nás zpravidla vyvolá odezvu v podobě masivního policejního zásahu.
Tyto aktivity u nás dlouhodobě nemají charakter trestné činnosti či pokusů o ni. Krajní levici ze systému vyčleňuje mnohem spíš rezignace na občanství, na angamá v oficiálních politických strukturách a odmítání voleb.
Věcně do agendy českého levicového extrémismu patří jinak především témata lidských práv a odporu proti válce, tedy nic nedemokratického. Na manifestacích za tyto hodnoty bývají často dávány do kontrastu liberálně levicové postoje s postupem policejního státu – toho, který má zároveň potíe zasáhnout, kdy se na demonstraci proti imigraci vytahují šibenice a otevřeně se vyhrouje násilím.
Na občanství a demokratickou participaci ovšem rezignuje i velká část veřejnosti. Kromě klesající volební účasti je důkazem třeba volání po zrušení politiky, vládě odborníků nebo řízení státu jako firmy. A koneckonců i zmíněné šibenice, které ovšem jako jasná výzva k násilí překračují hranici pasivního odporu.
Na obecný demokratický deficit v zemích střední a východní Evropy upozornili mimo jiné Benjamin Tallis a Michal Šimečka z Ústavu mezinárodních vztahů ve svém článku Bojujeme špatnou bitvu: Krize střední Evropy spočívá v liberální demokracii, ne v migraci (Fighting the wrong battle: Central Europe's crisis is one of liberal democracy, not migration; OpenDemocracy.net, 4. 9. 2015).
Podle nich je v případě postoje zemí V4 v sázce právě pojetí občanství a liberální demokracie jako způsobu rozhodování a vládnutí: Liberální elity ve střední a východní Evropě musí překonat mentalitu oběti, kterou jejich země mají, a komplex méněcennosti z transformace, musí přerámovat debatu o migraci do narativu síly a odolnosti evropských hodnot, namísto jejich zranitelnosti. Zatím nám prý brání zbabělost elit a všeobecný cynismus. Prubířským kamenem této hypotézy budou nepochybně ve všech našich zemích nejbliší volby.
Heda Čepelová (1988) je socioloka, působí v Masarykově demokratické akademii a Oranovém klubu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.