Můeme se, jak to dělá Jan Keller, s obavami ptát, zda, kdy projevíme solidaritu, se najde někdo, kdo pomůe nám, a to budeme potřebovat. Bohuel si tím nepomůeme. Solidarita má jen jedinou alternativu: Nemluvit spolu, stavět bariéry a iletkové ploty.
-red-
Kolik je tak v té sociální demokracii sociálních demokratů? Člověk se nemůe neptat, kdy vidí, e místo pomoci lidem řada členů i vedoucích funkcionářů této strany v debatě o uprchlících ze zemí postiených válkou mluví o represi a bezpečnostním riziku.
Sociálnědemokratičtí politici se sice zatím ještě nepřidávají k houfu těch, kteří se snaí těit z aktuální paniky a hysterie. Spíše lavírují. Můeme ale téměř s jistotou očekávat, e spolu s blíícími se krajskými volbami se objeví větší počet kandidátů ČSSD, kteří se situaci pokusí vyuít.
Otázka po mnoství autentických sociálních demokratů v ČSSD má své opodstatnění. Plynou z ní ale další. Jaký obsah by dnes mělo mít sousloví sociální demokrat? Co při aktuálním stavu světa dělá sociální demokraty sociálními demokraty? Je to solidarita? Prostupuje tato hodnota českou sociální demokracií? Jak přesně solidaritu chápat? V jakém smyslu by sociální demokraté měli být solidární? A jak konkrétně by se jejich solidarita měla projevovat v aktuálních výzvách, kterým ČSSD čelí a bude čelit?
Na jedné straně se zdá, e situací, které vyadují vysokou míru solidarity, zaíváme velké mnoství a do budoucna jich bude pravděpodobně ještě přibývat, na druhou stranu však dnešní sociální demokracie viditelně tápe v tom, co pro ní solidarita znamená.
Jan Keller ve svém textu Solidarita ve slepé uličce (Právo, 24. září) spolu s francouzským sociologem Françoisem Dubeauem rozlišuje tři druhy solidarity: industriální, preindustriální a postindustriální. Industriální je postavená na třech pilířích. Solidarita v ekonomické rovině spočívá v tom, e výdělek dotyčnému a jeho rodině nejenom umoňuje důstojnou existenci, ale zároveň by ho měl skrze kolektivní pojistné systémy také zajišťovat pro případ nemoci a stáří, kdy pracovat nemůe.
Druhým pilířem je podřízení všech jednotlivců normativnímu tlaku institucí, od policie, soudů přes školu a po monogamní rodinu. Třetím pilířem industriální solidarity je oblast kultury a symbolů, kdy jsme navzájem solidární proto, e se hlásíme ke stejným tradicím, zvykům a obyčejům, v širším slova smyslu ke stejnému původu, jazyku a sdílené kultuře.
Preindustriální solidarita se, jak píše Jan Keller, omezovala na členy rozšířené rodiny, na místní sousedství, na vlastní farnost a mívala podobu vzájemné výpomoci. Teprve na počátku modernity se vytvořila vyprávění o pospolitosti zaloené na společné krvi, původu či rase. Solidarita postindustriální by se naproti tomu měla zakládat na proměnlivých sítích dobrovolně kooperujících jedinců, kteří si budou společně pomáhat, protoe díky sdílené důvěře mohou předpokládat, e druzí jim vhodnou formou a ve správný čas vrátí to, co oni dali nezištně jim.
Podle Jana Kellera máme tři solidarity, ale nemůeme se spolehnout ani na jednu z nich: Ta předprůmyslová je líhní xenofobie, průmyslová je v troskách a postprůmyslová v podobě těch správných kontaktů a známostí je dobrá na všechno moné, jen ne na pomoc skutečně potřebným, píše Keller.
Zkusme na pozadí Kellerova popisu vést úvahu o tom, co dnes znamená být solidární a na jaké solidaritě by měla být postavená sociálně demokratická identita. Jan Keller ve svém textu, jak má ve zvyku, předloil problém, rozehrál sloitou intelektuální hru, ale nenabízí ádné východisko. Jeho esej končí někde na okraji propasti: Industriální solidarita je v troskách a solidarita postindustriální nám v době, kdy do Evropy přichází mnoství uprchlíků, podle Kellera nedává jistotu, e uprchlíci udělají také něco pro nás, e budou uznávat naše instituce a věřit v naše hodnoty.
Klíčem k pochopení solidarity ve společnostech, které jsou tvořené lidmi mnoha různých identit často vzájemně se prolínajících, je poznání, e solidaritu nelze dret pouze v rámci jedné skupiny. Odboráři nemohou bojovat jen za zájmy svých členů, gayové, lesbičky nebo eny nemohou hájit pouze svá vlastní práva a stejně tak Romové nebo Češi nemohou být solidární jen sami mezi sebou. Nehledě na to, e třeba uprchlíci z válečných oblastí či lidé bez domova si sami nepomohou a potřebují v první řadě pomoc ostatních.
Ve filmu Pride říká gay aktivista odborářskému vůdci: Vyrůstal jsem v Severním Irsku. Moc dobře vím, co se stane, kdy spolu lidé nemluví. Proto jsem nikdy nepochopil, jaký je důvod podporování gay práv, ale ádných jiných práv. Nebo pracovních práv, ale enských ne.
Kadý pokus projevit solidaritu napříč různými skupinami má toti ten význam, e narušuje bariéru mezi nimi a vede k vzájemnému poznání. Ve filmu Pride je pěkně zachyceno, jak velkou roli můe takové setkání, v tomto případě gayů a lesbiček, kteří podpoří stávkující horníky z jiního Walesu a jejich rodiny v době vlády Margaret Thatcherové, sehrát. Není nic horšího, ne kdy spolu lidé nemluví.
Solidaritou do všech stran a skupin si člověk vytváří přátele napříč různými identitami, tvoří vazby a mosty mezi společenskými segmenty, brání jejich izolaci a zvyšuje šanci, e také další skupiny budou solidární napříč společností, tím nakonec roste i pravděpodobnost, e mně jednou v případě potřeby někdo z těchto skupin rovně pomůe.
Co konkrétně z toho plyne pro sociální demokracii? V době, kdy na jednom místě spolu ijí lidé rozličných identit a dokonce se můe stát, e Rom je zároveň gay i odborář, se solidarita nemůe zastavit na pomezí jedné z těchto skupin. Proto ani solidarita českých sociálních demokratů se nemůe týkat jen střední nebo niší střední třídy v České republice, ale musí zahrnovat mnohem více oblastí a identit.
Sociální demokracie by se předně měla přestat bát toho, e si solidaritou k jedné skupině můe uškodit u skupiny druhé. Je omyl stavět celou situaci tak, e solidarita například vůči uprchlíkům musí být na úkor chudých občanů v České republice.
Jednak solidarita můe mít různé podoby a nemusí jít vdy jen o finanční prostředky. Neméně důleité je nepřistupovat k druhým jako k hrozbě, odloit represivní přístup, projevit zájem a začít se s nimi bavit. Rovně v čistě ekonomické rovině neplatí, e peníze, které míří na pomoc jedné skupině, musí být nutně na úkor jiné, která je také v nouzi. Bylo by nerozumné pro jedny zapomínat na druhé. Je třeba obhájit a prosadit solidaritu vůči všem, kteří to potřebují.
Solidaritou do všech stran nemůe sociální demokracie nic ztratit, pouze získat. Z řad uprchlíků a migrantů se jednou můe rekrutovat velká část voličů ČSSD. Převaující část společnosti nakonec je v nějaké skupině, která si dříve či později bude ádat solidaritu ostatních. Voličský potenciál, který plyne z toho, e sociální demokracie přestane svoji solidaritu zuovat na konkrétní vrstvu lidí, je značný.
Můeme se, jak to dělá Jan Keller, s obavami ptát, zda, kdy projevíme solidaritu, se najde někdo, kdo pomůe nám, a to budeme potřebovat. Bohuel si tím nepomůeme. Sociálním demokratům, a nejenom jim, nezbývá nic jiného ne být solidární, protoe solidarita má jen jedinou alternativu: Nemluvit spolu, stavět bariéry a iletkové ploty.
Docela dlouho si s nimi můeme vystačit, ale důsledky, které to má, jsou obvykle o to větší. Běsy, které se tím dávají do pohybu, bývají strašné. Postoupně rostou a sílí a časem všechny ploty a hráze prolomí.
Jaroslav Bican (1987) je politolog, redaktor rubriky Domov Deníku Referendum.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.