Knihy 4/2015
– O tématu zdraví, nemoci, léčení a smrti uvauje autor v rámci filozofické perspektivy, která se zakládá na polaritě protikladů, z nich ádný sám o sobě neumoňuje úplné pochopení a není moné ani jejich harmonické splynutí – je však alespoň dobré si uvědomit, e soustředěním se na jeden pól neoprávněně ztrácíme se zřetele druhý. Takovými póly jsou pro nás od pradávna tělo a duše, ijeme ovšem v době, kdy nepopíratelné úspěchy vědecky orientované, na co nejpřímějším poznání tělesné kauzality zaloené medicíny oslabily náš cit pro druhou stránku věci. Jak napsal význačný psychiatr v úvodu ke své knize, duše neexistuje, co je podle Komárka něco podobného, jako by kniha o plích byla uvozena větou pli nejsou a nikdy nebyli. Komárek obrací naši pozornost k nepochybně existujícím, ale tvrdou vědou neuchopitelným aspektům tematiky, jako je například synchronicita mezi výskytem a ústupem různých typů chorob v historii či v závislosti na ročních obdobích. Ústřední myšlenkou je vyjádření obav z bujení moci medicínsko-průmyslového komplexu, který vede k posilování pečovatelské role státu. Ta má sice řadu na první pohled kladných stránek, ale v dlouhodobé perspektivě posiluje infantilní rysy lidského chování, z něho se vytrácí samostatnost a odpovědnost za vlastní ivot. Kniha obsahuje mnoho kulturních a historických zajímavostí a výborné ukázky autorova aforistického vtipu.
Stanislav Komárek: Tělo, duše a jejich spasení. Kapitoly o moci, nemoci a psychosomatice,
Academia, Praha 2015, 208 s.
-jn-
– Kniha, její velký rozsah je způsoben tím, e obsahuje paralelní český i německý text, je výsledkem projektu, který si kladl za úkol zaznamenat vzpomínky německých pamětníků z Brna a vytvořit tak panoramatický obraz brněnského ivota za první republiky a za války, jak se jevil poslední vrstvě jeho německých obyvatel. Editoři zařadili do knihy třináct rozhovorů, zvolených tak, aby obsáhly co nejširší spektrum postojů a příběhů. První editorka doplnila knihu úvodní studií o novější historii německého osídlení Brna, přednostech a úskalích metod orální historie, způsobu uskutečňování projektu a závěrů, které z něho byly či mohou být vyvozovány. Rozhovory s narátory a narátorkami jsou doplněny jejich medailony, kniha obsahuje také půvabný slovníček vysvětlující dnes u zapomenuté pojmy, soupis (měnících se) názvů brněnských ulic v popisovaném období a rejstříky. Zvláště pro nynějšího obyvatele Brna je to poutavé čtení i bez ohledu na vpád velkých dějin do malých lidských ivotů. Způsob, jím mladí lidé proívali a hodnotili tento vpád, je ovšem zvláště zajímavý, a to i tím, jak poměrně nevýrazně jej vnímali, dokud přímo a drasticky nezasáhl je samotné.
Jana Nosková, Jana Čermáková (editorky): Měla jsem moc krásné dětství Ich hatte eine sehr schöne Kindheit. Vzpomínky německých obyvatel Brna na dětství a mládí ve 20. a 40. letech 20. století, Etnologický ústav AV ČR a Statutární město Brno, Brno 2013, 705 s.
-jn-
– Synovec Liona Feuchtwangera Edgar Feuchtwanger (1924) il od svojich piatich do štrnástich rokov s rodinou v Mníchove naproti domu, v ktorom býval Adolf Hitler. Jeho spomienky zaznamenané a upravené francúzskym publicistom a vydavateľom Bertilom Scalim sa preto nemohli nestať reflexiou nástupu národných socialistov, čie doby, keď sa v súlade s nacistickou ideológiou a slovníkom stal id bacilom, vírusom, rozkladajúcou sa baktériou, hmyzom... Reflexiou doby, v ktorej zanikal apelatívny hlas nemeckých literátov, počnúc Josephom Rothom, Thomasom Mannom, pokračujúc Bertoltom Brechtom a končiac hoci spomínaným Lionom Feuchtwangerom s jeho idovským obchodníkom (Josefom Openheimmerom) Süssom – hlavnou postavou ťaiskového románu z roku 1925. Práve túto knihu nechal (minister propagandy) Josef Goebbels sfilmovať v duchu nacistickej propagandy, take Süss sa prejavil ako najväčší zločinec a po majetku prahnúci netvor, ktorého však stihne spravodlivá odplata nemeckého ľudu. Knine vydané spomienky sú mixom pohľadu malého Edgara na svet okolo seba a tristných faktov, ktoré vdy stoja za pripomenutie: v januári 1933 sa Hitler stal ríšskym kancelárom. V máji toho istého roku vznikol Deutsche Arbeitsfront – štátna organizácia, ktorá nahradila rozpustené odbory. V hostinci Bürgerbau vtedajší kráľ Mníchova predniesol svoje prvé prejavy, a v knihe figuruje i námestie Feldherrnhalle, kde Führerovi v novembri 1923 nevyšiel pokus o prevzatie moci a potom na trinásť mesiacov putoval do väzenia, kde svojmu zástupcovi v NSDAP Rudolfovi Hessovi nadiktoval Mein Kampf. Okrem iných aj túto pasá: Štát, ktorý v období zamorenia ľudských rás iarlivo dohliada na to, aby sa zachovali najlepšie prvky jeho vlastnej rasy, by sa mal jedného dňa stať vládcom celého sveta. Nech na to naši prívrenci nikdy nezabudnú, ak sa ich raz zmocní nepokoj a začnú porovnávať šance na úspech s veľkosťou obety...
Edgar Feuchtwanger: Môj sused Hitler, preloil Igor Navrátil, Trio Publishing, Bratislava 2014, 232 s.
-maha-
– Slovenský historik profesor Karol Fremal (*1943) knině publikoval závěry svých dílčích studií na témata slovenského sociálně demokratického odboje za druhé světové války. Hlavní části práce jsou věnovány analýze ilegálního časopisu Hlas národa a popisu regionálních struktur ilegální sociální demokracie zejména na středním Slovensku. Jako slabší z hlediska ilegálních aktivit sociální demokracie autor hodnotí západoslovenské území včetně Bratislavy. Na východním Slovensku se do ilegální činnosti v řadách sociálně demokraticky orientovaného odboje zapojili jen jednotlivci. Za hlavní postavy sociálně demokratického domácího odboje Fremal označuje Daniela Ertla a Miloše Juráše. Dokládá ale i spolupráci sociálních demokratů s občanským odbojem.
Jedním z témat práce je i slučovací sjezd mezi slovenskými sociálními demokraty a komunisty, který proběhl uprostřed Slovenského národního povstání v Bánské Bystrici v září 1944. Podle Fremala šlo o neádoucí krok, který vedl k politickému, ideologickému, hospodářskému a společenskému monopolu KSS v dělnickém hnutí a odborovém hnutí.
Pro českého čtenáře mohou být mimořádně podnětné informace z úvodu a závěru knihy. Ty popisují v českém prostředí málo známé dějiny sociální demokracie coby čechoslovakistické politické síly v období kolem vyhlášení autonomie Slovenska 6. října 1938. Několik stran je věnováno i období třetí republiky, kdy se celorepubliková sociální demokracie snaila o obnovení své slovenské sloky, a tedy anulování důsledků válečného slučovacího sjezdu.
Karol Fremal: Slovenskí sociálni demokrati 1938–1944. Sociálnodemokratická strana na Slovensku v odboji a SNP, Múzeum Slovenského národného povstania, Banská Bystrica 2014, 198 s.
-pe-
– Štvrtý zošit poézie zemitého Moravana (nar. 1953), ijúceho v Košiciach, má pomerne mätúci podtitul – Neveršované záznamy. Verše to však sú kadým cólom. Nie však z rýmovaných básní, ktoré sa sýtia nápadnými metaforami, ale skôr z denníkových skíc a náčrtov s príleitostnými asonanciami (napr. v básničke Obloha pihami posetá). Trávníčkovým civilne a adresne vyrozprávaným poetickým textom na malých plochách spravidla predchádza zmyslovo uchopená epizóda všedného dňa, povýšená na jeho udalosť. V jej epicentre sa nachádzajúci subjekt nie je na ceste ako povedzme Keruac. Skôr pri ceste stojí a postáva ako zberateľ malých zázrakov, ktorý sa jednostaj díva a diví, pripravený něnosti dát i vzít, nikoli plenit. Zapískal jsem na píšťaličku, a nic se nestalo. Zazvonil jsem na zvoneček, a zas se nic nestalo, trochu zavádza autor v básni Lásky konec. Lebo nie vdy je to len láska k ene. Trávníček predsa vošiel v známosť aj svojou trvalou a osudovou láskou ku knihám, ktoré si odvšadiaľ a v haldách nosí domov, aby si ich prípadne ešte raz pretrpel. Preto ak zapíska a zazvoní, môe sa stať, e začuje nářek padajících knih, ako sa dočítame v hrabalovsky ladenej básni Hanťův syndrom. Skrátka, môe sa stať báseň. Hoci ako výraz milého, chceného nedorozumenia, vzniknuvšieho na základe doslovného výkladu odporúčania internistu, podľa ktorého by mal básniaci pacient mesačne schudnúť o jeden kilogram. A razom sme pri zásadných otázkach: Koľko dnes vái básnik vyslouilého a ztrouchnivělého těla? Akú váhu má jeho slovo, keď on sám sa stratil ve víru vesmíru nekonečných pozvání, plniac si svoju spoločenskú úlohu (nehovoriac o všetkých pozlátkach povrchnosti)? Kniočku uvádza motto Michaela Houellebecqa: Mrtvý básník nepíše. Proto je důleité zůstat naivu. Túto vstupnú myšlienku mono po prečítaní samizdatu preloiť nasledovne: Trávníček píše a napísané konečne vydáva – ako ijúci básnik. A to je pre hŕstku čitateľov (knika má náklad 250 exemplárov a tie výhradne distribuuje Artforum Košice) dôleitá informácia. Napokon, fakt, e Trávníček je spisovateľ, bol známy aj ŠtB, ktorá ho registrovala ako tzv. preverovanú osobu (PO). Dodajme, e tento úctyhodný titul si JT vyslúil svojimi samizdatovými aktivitami v oblasti literatúry a kinematografie.
Jiří Trávníček: Pozůstalost zůstalého,
vydané vlastným nákladom autora v spolupráci s Borisom Vaitovičom, Košice 2015, 48 s.
-maha-
– Kolektivizace byla největším zásahem do ivota zemědělského venkova ve dvacátém století. Z různých stran to dokládají autoři sborníku Paměť kraje. Čtenář v něm najde výtahy z dvanácti orálně historických rozhovorů doplněné kapitolami o historickém vývoji Zbudovských blat, regionu tvořeném několika vesnicemi severozápadně od Českých Budějovic, na jejich území po druhé světové válce vzniklo místní JZD Sedlec. Autorkou většiny orálně historických rozhovorů je spisovatelka a historička Alena Wagnerová. Kapitoly věnované před a poválečným dějinám napsali známí regionální historici Leoš Nikrmajer a Jiří Petráš. Sborník dokládá, co o ivotě na venkově víme. e v první polovině století byl spojený s velkými sociální rozdíly, co se netýkalo jen vztahů mezi sedláky a čeledí. Jedna z pamětnic například hovoří o neprovdaných nejmladších dcerách, které zůstávaly doma na práci i jako pomocnice k dětem svých sourozenců, které ale pak coby nepotřebné staré tety doívaly na statcích jen z milosti. Sociální rozdíly byly jedním z důvodů, proč čeleď po válce hromadně odcházela do vysídleného pohraničí. A tato demografická změna způsobovala, e téměř ve všech obcích Zbudovských blat se u v prvních poválečných letech začali rolníci po dvou po třech spojovat ke společné koupi hospodářských strojů, hlavně traktorů. Takto vzniklou potřebu modernizace pak zneuila komunistická moc, kdy začala stroje zabavovat a sváet do strojních traktorových stanic, kde sice měly být k disposici všem, zároveň to ale znamenalo krok k podmanění si do té doby nezávislých sedláků. Následovaly represe počínaje nesplnitelnými poadavky na dodávky zemědělských surovin a konče nuceným vystěhováváním kulaků a zakládáním státních statků a jednotných zemědělských drustev. S touto strukturní proměnou přišla i změna ve vnímání venkovského obyvatelstva – z romantických sedláků na zablácené jezeďáky. Ta se postupně mění s modernizací po roce 1989, která ovšem zase znamenala rozbití drustev, která si na venkově našla své místo – zejména díky tomu, e od dřiny osvobodila děti původních sedláků. Výrazným motivem pro dnešní období je pak závislost zemědělské výroby na dotacích a negativní vztah k překupníkům plodin a surovin.
Alena Wagnerová, Leoš Nikrmajer, Jiří Petráš (eds.): Paměť kraje. Proměny Zbudovských blat (Sedlec a okolí) v průběhu dvacátého století, Svazek obcí Blata ve spolupráci s MAS Rozkvět zahrady jiních Čech, České Budějovice 2014, 208 s.
-pe-
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.