Jaké postavení ve vaší různorodé tvorbě zaujímá fotografování na Letní filmové škole?
S fotoaparátem se zde pravidelně pohybuji od roku 2002. Pocházím z blízkého okolí Uherského Hradiště, a tak je to přirozené. Nejprve jsem fotografoval černobíle na klasický film a soustředil jsem se na atmosféru festivalu. Vytvářel jsem takový subjektivně zabarvený dokument. Od roku 2006 jsem začal s Asociací českých filmových klubů spolupracovat jako oficiální fotograf, a tak se víc soustřeďuji na portréty osobností a dokumentaci programu. Z lidského hlediska je pro mě filmovka srdeční záleitostí. U jsem s ní srostl. Ve štábu mám řadu přátel. Nepatřím ale k dokumentaristům, kteří objídějí festivaly. Mám svá jiná témata, kterým se snaím ve volném čase věnovat.
Jak jste se angaoval na LFŠ letos?
Oproti předešlým ročníkům méně. Například loni jsem jako kurátor u příleitosti 20. výročí připravil výstavu fotografů, kteří zde působili. Byli mezi nimi třeba Jindřich Štreit nebo Bohdan Holomíček. Výstava představila na víc ne 260 snímcích náladu festivalu, významné události a osobnosti, které jej navštívily. Ukázala ale i různé autorské přístupy fotografů. Nyní je k vidění v zúené podobě do konce prázdnin v kině Kotva v Českých Budějovicích. Při její přípravě jsem sestavil i fotografický archiv LFŠ. Skenovaly se stovky kinofilmů, procházely se desetitisíce digitálních záběrů. Loni jsem zde uvedl svou výstavu portrétů, s Karlem Cudlínem jsem pořádal fotografický workshop. Letos jsem tu poprvé jen fotografoval.
Jak vás inspiruje film?
Film fotografy inspirovat můe. Slýchám, e je prchavý, kdeto fotografie dokáe postihnout vrcholný, jedinečný okamik. Já v souladu se svým zaloením oceňuji hlavně preciznost přípravy, u filmu běnou, ale i postprodukci. Myslím e při fotografování se příprava často podceňuje. Moje témata ale přímo inspirovaná filmem nejsou. Čerpám spíš z literatury, historických událostí, introspektivních reflexí.
Je pro vás fotografování především tvorba, anebo zprostředkovávání viděného?
To nejsem schopen zobecnit. Několikrát a s velkým potěšením jsem si ve své volné tvorbě vyzkoušel i roli konstruktéra obrazu. Pokud jde ale o snímky, které vznikají na LFŠ, jsem jednoznačně tichým pozorovatelem, dokumentaristou, lovcem neopakovatelných momentů a poutavých obrazů.
Jste také pedagogem. Co vám to přináší?
Největší potěšení mi přináší pedagogické působení na výtvarném oboru Základní umělecké školy v Hradišti, kde jsem u od roku 2002. Pro jednotlivé školní roky zasazuji do vzdělávacích plánů témata, ke kterým mám sám blízko a které ákům přinášejí i další poznání. Jen v posledních letech jsme vytvořili studentský dokument o přízraku Černé buchlovské paní, multimediální instalaci v podzemí františkánského kláštera věnovanou historii Uherského Hradiště nebo expozici o vztahu vnuků a prarodičů pro zdejší nemocnici.
-tt-
Marek Malůšek (*1975) je fotograf, kurátor a hudebník. Studoval mj. na Slezské univerzitě v Opavě a Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Sám nyní (jako doktorand) externě vyučuje v Institutu tvůrčí fotografie na opavské univerzitě. Je spoluorganizátorem řady fotografických výstav a soutěí (více na www.marekmalusek.cz).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.