Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 4 > Blanka Kalinová: Společenská odpovědnost firem – fikce, nebo nezbytnost?
ijeme v době, která je oproti všem dřívějším epochám v kulturním vývoji Evropy charakteristická především svou střízlivostí a věcností. Nikdy dříve se nezdály být fanatismus, pověry a vzývání nejrůznějších ideologií člověku tak vzdálené jako dnes. Jsme hrdí na demokratické uspořádání našeho světa a na racionální diskusi jako základní princip jeho politické správy. Těko si dnes lze představit – po všech našich historických zkušenostech –, e bychom ještě někdy mohli kolektivně podlehnout lákavosti nějakého velkého příběhu, který by náš civilizovaný svět potenciálně sevřel totalizující mocí... Ovšem jsou věci doopravdy tak jednoduché, jak se zdají být na první pohled? A je skutečně pravda, e u dnes neijeme pod křídly ádného velkého příběhu, jak nás o tom ještě donedávna ujišťovala postmoderna?
Kdyby tomu tak doopravdy bylo, pak bychom se nacházeli v situaci, která by byla z hlediska lidské historie naprosto ojedinělá. Přinejmenším celé dějiny Evropy od antiky a do 20. století se ve zpětném pohledu jeví v podstatě jen jako intenzivní vytváření, proplétání a vzájemné ovlivňování různých velkých příběhů. Řekové ili zcela ponořeni do své mytologie, kultury a náboenských rituálů. Římané si osvojili velkou část jejich pohledu na svět, ovšem zarámovali jej svým vlastním příběhem, toti ideou světového impéria a ideálem její správy. Křesťanství, které formovalo dění v Evropě po dobu dalších téměř dvou tisíc let, je velkým příběhem par excellence. A ze všech těchto zdrojů se ivily příběhy další: reformace, osvícenství, romantismus, víra v humanitu, rozum a vědecký pokrok...
Jestlie je právě velký příběh tím, co tak zásadně přispělo k ustavení evropské civilizace jako paradigmatu pro civilizaci vůbec, pak se v jeho podstatě musí skrývat něco zcela pozoruhodného, co u nám dnes moná není tak docela srozumitelné. Jeho úspěch a zásadní historická role spočívaly v tom, e byl zřejmě hlavním katalyzátorem moderní kultury, jak ji dnes chápeme – nejen e byl vdy nezbytnou perspektivou, která orientovala a členila lidské rozumění a hodnoty, ale především byl klíčovou podmínkou pro ustavení dějin jako takových. Je to nakonec právě rozumění času prizmatem nějakého příběhu, co vnitřně propojuje různé časové momenty, co dává minulosti, přítomnosti a budoucnosti jejich vnitřní význam. Dějiny mohou existovat jen skrze příběh, který udílí jednotlivým okamikům jejich dějovost, tj. jejich významovou souvislost. To je onou pozoruhodnou mocí velkého příběhu, který stál u kořenů evropské civilizace a kultury – velký příběh otevírá smysl lidského času.
Při zpětném pohledu do historie se téměř zdá, e sdílený příběh, skrze který člověk pojímá a vykládá sám sebe, je spojen s podstatou člověka jako takového. To však jinými slovy znamená, e lidský ivot můe nabývat plný smysl pouze v dějinách, to jest v čase nějakého narativu, jeho je člověk sám hlavním aktérem; dějiny nelze myslet bez člověka, který je proívá a vytváří. Proto je příběh právě tím, co ustavuje člověku jeho poslední významový horizont, co – Tillichovými slovy – zakládá nejzazší odkud' a kam' jeho existence a co mu tak zároveň umoňuje sama sebe dějinně uskutečnit. Kdyby proto bylo pravda, e dnes u ijeme v době oproštěné od všech ideologií a velkých příběhů, pak by nezbývalo ne z toho vyvodit závěr, který jako první vyslovil na konci dvacátého století Francis Fukuyma – moderní člověk u neije v dějinách. ili bychom v době po konci dějin a naše vlastní lidství by se stalo otázkou a problémem.
Je zřejmé, e přes veškerou emancipaci a pokrok trpí náš svět a naše doba skutečně krizí, která se v mnohých ohledech projevuje také jako krize dějinnosti. Není náhodou, e onen čas, který strukturuje naši itou skutečnost, se zdá být značně odlišný od času dějin. Je to čas, jeho různé části nepojímáme na prvním místě z hlediska jejich vnitřní provázanosti a vzájemné souvislosti, nýbr naopak z hlediska jejich vzájemné exteriority; je to čas jakoto sekvence bodů na pomyslné ose, série okamiků, je nemají ádný vlastní obsah a nikomu nepatří. Moderní člověk sice svůj čas nadále měří a počítá, nadále si je vědom střídání měsíců a letopočtů, ale tento čas u nechápe jako dějinný čas svého uskutečnění. Stal se z něho chronologický čas fragmentárních a vzájemně nesouvisejících událostí, které se prostě jen kupí jedna na druhou. U to není čas člověka, ale čas světa, který nad člověkem vládne.
Tato krize však neznamená, e by člověk doopravdy své dějiny definitivně pozbyl. Teze o konci ideologií a velkých příběhů není nakonec ve své podstatě ničím jiným, ne jen dalším velkým příběhem – příběhem o radikální historické výjimečnosti, který moderní člověk vypráví sám o sobě. Je to vyprávění o absolutní, kulturně nezkreslené skutečnosti, k ní máme mít údajně přímý přístup branou přírodních věd a ekonomie, vyzbrojeni exaktním matematickým aparátem. Tento narativ v podstatě tvrdí, e dnes u ádné příběhy nepotřebujeme, protoe u známe realitu samu o sobě. Můeme nyní pohlédnout pravdě přímo do očí a přiznat si upřímně, e lidská bytost je ve skutečnosti pouhé bezpodstatné individuum, kultura je jen souhrnem ekonomických parametrů a itý svět není ne kupou surovin k vytěení a energetickému vyuití. Jiné pohledy jsou sice také moné a často mohou být i značně přitalivější, ale jejich hlavním nedostatkem je, e jsou – samozřejmě z perspektivy vládnoucího narativu – prostě nesprávné. Ba co více, zdají se být dokonce nebezpečné, protoe jsou potenciálně ideologické...
Perverzní charakter tohoto velkého příběhu – této moderní ideologie nedějinnosti – ovšem nespočívá primárně v tom, e je v mnohých svých aspektech nepokrytě vulgární, nýbr v tom, e pro člověka neotevírá ádnou skutečnou budoucnost. Dělá z něho naopak jen pasivního přihlíejícího vnějších událostí jako domněle holé – a proto i nezměnitelné – reality. Dnešní civilizovaný člověk se proto cítí být především zoufale bezmocný a ije tak v neustálém strachu z toho, co přijde. Místo aby byl tím, kdo svou budoucnost uskutečňuje, stává se jen jejím vyděšeným divákem. Právě v tom spočívá skutečný paradox dnešního člověka: ona nedějinnost, kterou se honosí a kterou povauje za hlavní důvod své nadřazenosti oproti dřívějším dobám či jiným kulturám, z něho nakonec činí pouhou pasivní oběť světa, nad ním u nemá ádnou kontrolu. ije v dějinách, které sice neskončily, ale u se v nich nemá dít on sám. Chováme-li dnes ještě vůbec nějaké naděje do budoucnosti, pak jsou téměř výlučně spojeny s vědeckotechnickým pokrokem – ijeme v dějinách, jejich hlavním subjektem u nemá být člověk, ale technika. Ta má nyní převzít břemeno lidské dějinnosti a řešit problémy s ní spojené.
Jestli dnes proto stojíme před nějakým úkolem, pak to rozhodně není jen horečná produkce dalších a dalších technických inovací, ale především nové oivení diskuse o ideálech a hodnotách, podle kterých chceme vědomě orientovat svou dějinnou existenci. Nezbytnou podmínkou pro otevření takové diskuse je ovšem nejprve prohlédnutí oné iluze, e lze doopravdy vystoupit z dějin a poklidně spočinout na jakémsi nehybném základě samotné skutečnosti, bez jakéhokoli zprostředkujícího rámce kulturně ukotvených významů a hodnot. Jestlie dnes ijeme ve světě, s ním se nezdá být všechno tak docela v pořádku, který nás ohrouje nebo naopak hrozí sám zkolabovat, pak jsme to my, kdo za tento stav nese odpovědnost. Je to náš svět – svět, který jsme v průběhu staletí našich dějin od základu vytvořili.
Jakub Trnka (1980)je filozof, působí v oddělení pro studium novověké racionality Filosofického ústavu AV ČR.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.