Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 4 > Blanka Kalinová: Společenská odpovědnost firem – fikce, nebo nezbytnost?
Etika, nebo dokonce morálka zatíené filozofickým dědictvím se na první pohled příliš dobře neslučují se světem ekonomiky, jeho hlavními cíly zůstávají produktivita a zisk. Přesto se poslední dobou moralizující poadavky na aktivitu podniků začínají prosazovat. Většinou se shrnují pod pojmem společenská odpovědnost podniků (anglicky corporate social responsibility), podle něho by podniky měly být oceňovány vedle svých ekonomických výsledků také na základě svých aktivit a jejich dopadů v sociální sféře, v ochraně ivotního prostředí a v boji proti korupci. Více či méně společensky odpovědní podnikatelé se objevovali i dříve, v některých ohledech by se to mohlo říct třeba o Baťovi, ale jako koncipovaný poadavek se společenská odpovědnost podniků objevuje a v druhé polovině 20. století.
Zavedení nových společenských norem nebo bezpečnostních opatření se prosazovalo postupně pod tlakem váných průmyslových nehod, jen se udály v italském Sevesu (1976), indickém Bhópálu (1984) nebo na předměstí bangladéšské Dháky v květnu 2013. Ve zhroucené textilní továrně Rana Plaza přišlo o ivot 1200 dělníků pracujících pro světoznámé západní oděvní značky. Událost tak aspoň na chvíli upoutala pozornost na nezáviděhodný osud špatně placených dělníků v rozvojových zemích pracujících v ivotu ohroujících podmínkách pro subdodavatele západních výrobců. Někteří z nich se vyhnuli vyplacení nákladného odškodnění obětem a drama dlouhodobě neodradilo většinu spotřebitelů od značkového zboí. Přece jenom však došlo k určitému posunu v postoji velkých firem, které nemohou zcela ignorovat nepřijatelné pracovní podmínky aplikované jejich subdodavateli. Většina firem se dnes cítí povinna aspoň uveřejňovat základní informace o bezpečnostních opatřeních pro své zaměstnance.
Donedávna mnoho podniků povaovalo svou spoluúčast na ochraně ivotního prostředí jako irelevantní poadavek těko slučitelný se svou aktivitou. Ekologická odpovědnost byla přijatelná, pokud mohla přispět ke sníení energetické náročnosti výroby nebo redukci odpadu. V lepším případě zůstala chápána jako dobrovolná iniciativa podniků za účelem zlepšení vlastní reputace a zvýšení důvěryhodnosti u zákazníků a obchodních partnerů. Dnes se situace zásadně změnila. Většina burz v západních zemích vyaduje, aby firmy zpřístupnily svým akcinářům základní informace o dopadu své činností na ivotní prostředí, např. mnoství emisí oxidu uhličitého (ve Velké Británii) nebo moná rizika vyplývající ze změny klimatu pro jejich podnikání (ve Spojených státech).
V boji proti korupci u dnes firmy nemohou vystačit s pouhým slovním odsouzením nekalých praktik a soudní rozsudky spolu s milionovými postihy nejsou výjimkou. Stejně tak daňová optimalizace, jak se elegantně nazývá legální unikání daním, které si zvykly provozovat některé velké podniky, se ocitá na pranýři. Současné taení proti gigantům jako Google nebo Amazon vyadující, aby tyto podniky platily daně v zemích, ve kterých provozují svoje aktivity, sleduje evidentně zlepšení výběru daní v hostitelských státech většinou suovaných rozpočtovým deficitem. Má ale také nesporně moralizující podtext, nemyslitelný ještě před několika málo lety.
Společenská odpovědnost podniků, ať u je to ve vztahu k vlastním zaměstnancům, v oblasti ochrany ivotního prostředí nebo v boji proti korupci, se v posledních letech stala předmětem několika národních a hlavně mezinárodních iniciativ a platforem, které vyadují od podniků víc ne vlastní prohlášení o společenské bezúhonnosti. Prvním krokem těchto snah je prosadit u podniků zveřejňování informací ve všech základních aspektech jejich sociální odpovědnosti, pokud mono ve formě, která by umoňovala vzájemná srovnání a verifikaci.
Evropský parlament přijal v dubnu 2014 dlouho diskutovanou směrnici zavádějící povinnost pro velké firmy s více ne 500 zaměstnanci zveřejňovat nejenom finanční ukazatele, ale i informace relevantní z hlediska společenské odpovědnosti především v oblasti lidských práv, péče o zaměstnance, tvorby pracovních míst, rovného přístupu k zaměstnancům, celoivotního vzdělávání, prevence znečištění ivotního prostředí, vyuívání obnovitelných zdrojů, úspory energií, vody a ostatních zdrojů, boje proti korupci, transparentnosti či kvality produktů a slueb. Směrnice navíc podporuje zapojení evropských firem do existujících platforem, které usilují o rozvinutí sociální odpovědnosti, jako Global Reporting Initiative, United Nations Global Compact, ISO 26 000 či deklarace Mezinárodní organizace práce (ILO) a různých směrnic OECD. UN Global Compact pod záštitou OSN sdruuje zatím přes 10 000 firem ze 145 zemí, které se zavázaly respektovat principy společenské odpovědnosti v oblasti lidských práv, pracovních podmínek, ivotního prostředí a v boji proti korupci.
Ani Česká republika, ať u dobrovolně nebo pod tlakem mezinárodních závazků, nemůe zůstat stranou těchto iniciativ. V souladu s evropskou směrnicí byl tak v ČR vypracován Národní akční plán pro společenskou odpovědnost organizací. Tento dokument oprávněně zdůrazňuje, e společenská odpovědnost se nesmí omezovat jen na komerční podniky, ale měla by se prosazovat i v orgánech státní a územní samosprávy a v nestátních neziskových organizacích, protoe i ony jsou odpovědné za dopady své činnosti na společnost. Jestlie prosazování společenské odpovědnosti leí primárně na podnicích a organizacích samotných, stát musí vytvořit odpovídající podmínky, včetně propagace a podpory společensky odpovědných aktivit. Státní orgány mají také jedinečnou příleitost prosazovat společenskou odpovědnost ve veřejných zakázkách u při jejich zadávání, především tím, e samy odpovědné státní orgány respektují protikorupční pravidla. Důleitým nástrojem společenské odpovědnosti podniků by také měly být přičleněné podmínky státních zakázek, např. poadavek odborné průpravy zaměstnanců, respektování ivotního prostředí nebo splnění ekologických parametrů výsledných zakázek.
Přestoe účast podniků v mezinárodních či národních iniciativách je zatím na dobrovolné bázi a hlavně bez rizika finančních či právních sankcí pro firmy, které by své dobrovolné závazky nesplňovaly, podniky je ne vdy přijímají s nadšením. Brání se přílišnému moralizování a společenskou odpovědnost spíš povaují za těko slučitelnou s hlavní finalitou podnikání. Společenská odpovědnost je v takovém případě viděna v lepším případě jakoto více či méně nákladný luxus a v horším jakoto nebezpečí pro samu efektivnost a konkurenceschopnost firem. V obecnějsí rovině je společenská odpovědnost podniků napadána jako nový pokus státních orgánů a mezinárodních organizací vměšovat se do podnikatelské činnosti a další jejich snaha omezit trní samoregulaci.
Dnes jsou u k dispozici četné studie a dotazníková šetření zkoumající vliv společenské odpovědnosti podniků na rentabilitu podniků. Jejich závěry však nejsou vdy úplně jednoznačné. Shodují se sice na tom, e tento vliv je převáně mírně pozitivní, jinak řečeno, e společenská odpovědnost podniků neohrouje jejich hospodářské výsledky. Mnozí manaeři však zůstávají skeptičtí a pochybují o společensky pozitivní kauzalitě, podle ní by odpovědné chování umoňovalo podnikům výrazně zlepšit jejich rentabilitu a tak dále investovat i v sociální sféře. Nakonec nejlepším argumentem i pro pochybující podnikatele zůstává fakt, e pohmoděný obraz firmy způsobený sociální neodpovědností, ať u vůči vlastním zaměstancům, klientům nebo společnosti jako celku, můe mít pro firmu katastrofální následky a ohrozit její samotnou existenci.
Nakonec se potvrzuje, e spíš ne přijetím mezinárodních smluv a deklarací se principy společenské odpovědnosti podniků prosadí ekonomickým tlakem. Investoři toti zvýšenou měrou sami vyadují od podniků, aby nejenom zveřejňovaly výsledky v oblasti společenské odpovědnosti, ale aby tyto aspekty braly v úvahu u při rozhodování a u plánovaných investic.
Institucionální i individuální investoři dnes stále častěji přihlíejí k společensky odpovědnému profilu podniků. Příkladem můe být státní Norský penzijní (ropný) fond, který investuje na mezinárodních trzích své významné finanční prostředky (800 milard eur) plynoucí ze zdaněného zisku norských naftařských firem. Od svého zaloení v roce 1990 tento fond vyloučil na doporučení přidrueného Výboru etiky šedesát podniků ze svého investičního portfolia z morálních důvodů, které byly původně více méně klasické (tabákové nebo zbrojní firmy) a dnes jsou čím dál tím častěji motivované negativním dopadem aktivit vyloučených firem na ivotmí prostředí. V roce 2015 se fond rozhodl neinvestovat ve firmách, pro ně uhlí, jakoto surovina nebo zdroj výroby energie, představuje 30 nebo více procent aktiv, co postihne a 75 firem představujících investice ve výši a 4,5 miliardy eur. Příklon k investicím zohledňujícím sociální a především ekologickou odpovědnost se prosazuje i u individuálních investorů.
Je pravděpodobné, e snahy podniků o společenskou odpovědnost, ať u pod nátlakem vlád, investorů nebo z vlastní iniciativy, budou mít stoupající finanční dopad na jejich hospodářské výsledky. Produkty vyrobené v lepších ekologických podmínkách budou asi draší a zlepšení sociálních podmínek zaměstnaců bude jistě něco stát. V delším časovém horizontu bude však přijetí společenské odpovědnosti pro firmy nevyhnutelné pro dosaení dlouhodobé konkurenceschopnosti, byť za cenu obětování bezprostředního zisku.
Blanka Kalinová (1947) je ekonomka, do roku 2012 pracovala v sekretariátu OECD v Paříi, kde i nadále ije.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.