Ve střední Evropě o Bělorusech stereotypně (pokud vůbec) přemýšlíme jako o jiných Rusech. Sám prezident Aleksandr Lukašenko o svých občanech rád hovoří jako o Rusech se známkou kvality – klidných, trpělivých, ijících ve spořádané zemi. Přitom ale platí, e Bělorusové z roku 1991 a z dneška jsou dva různé národy. Komentář našeho polského spolupracovníka publikujeme v souvislosti s blíícími se prezidentskými volbami (11. října 2015).
-red-
Kdy Lukašenko v roce 1994 porazil komunistického politika Vjačeslava Kiebiče, řada zahraničních pozorovatelů v tom viděla první z barevných, demokratických revolucí v postsovětském prostoru. Minsk byl dítětem západní Evropy, předpokládalo se, e se zliberalizuje tak rychle, jak to později udělaly pobaltské země.
Stalo se ale něco jiného. Baťka – tatíček, jak se Lukašenkovi v jeho zemi říká – se rychle stal blízkým spojencem Ruska (sám počítal, e převezme dědictví po Jelcinovi a stane se prezidentem společného státu Ruska a Běloruska) a vyhlásil válku běloruským národním symbolům – zakázal běloruskou historickou symboliku a vrátil se k sovětské, upřednostňoval ruský jazyk a utlačoval běloruský atd.
Jene uplynulo dvacet let a Lukašenko chtě nechtě zapříčinil vznik úplně nové, na zkušenosti vlastní státnosti postavené identity. Čas Bělorusům pomohl uvědomit si rozdíly, které je dělí od Rusů, a osamostatnit se ve východoslovanské ummě. V Bělorusku se také setřely rozdíly mezi východní a západní částí země. Země se co do vlastní identity integrovala, nejsou v ní takové rozdíly jako na Ukrajině, kde Lvov je mentálně bliší Krakovu a Doněck Irkutsku.
Pomohlo také odpolitizování některých věcí. Například před několika lety nebo desetiletími znamenalo pouívání běloruštiny v Minsku, e se člověk hlásí k opozičním pohledům. Dnes je toto spojení čím dál vzácnější. Běloruština je módní, minští hipsteři se ji učí, pomáhají také školy, kde je výuka běloruštiny nesrovnatelně kvalitnější ne před deseti a více lety.
Bělorusové se cítí být společenstvím do velké míry proto, e mají společný stát. Dříve ho neměli – kdy nepočítáme roky 1918–1919 a Běloruskou lidovou republiku a Polsko, které po řadu století vedle Litevců a Poláků tvořili předci dnešních Bělorusů. Lze tedy uznat, e Bělorusko dnes coby samostatná státní forma debutuje.
Národotvorný pocit jednoty ale nevzniká především (tak jako v případě Poláků) ze společné historické paměti. V Bělorusku se stýkají různé tradice a někdy je obtíné se v nich vyznat. Podívejme se například na v Bělorusku slavený den nezávislosti. Litva, Lotyšsko, Ukrajina, Moldávie, Arménie, Ázerbájdán i střední Asie slaví své dny nezávislosti jako připomenutí svého oddělení od SSSR. Estonsko a Gruzie se odvolávají k roku 1918, kdy se vynořily ze zmatků první světové války – nezávislost si uchovaly do roku 1940 a 1921. Věc se komplikuje v případě Ruské federace, kde se oficiální den nezávislosti neslaví (tu funkci má plnit Den Ruska stanovený na 12. června).
V Bělorusku je situace jiná – potkávají se zde dvě tradice. První den nezávislosti slaví ti, kdo rádi opakují heslo Biełaruś w Jewropu, Łukaszenka w żopu (Bělorusko do Evropy, Lukašenko do dupy) – jejich svátek připadá na 25. března, kdy se připomíná vznik Běloruské lidové republiky v roce 1918. Státní den nezávislosti je oproti tomu 3. července – na výročí osvobození běloruského území Rudou armádou z německých rukou (i název hlavní ulice země – minského Prospektu nezávislosti – se vztahuje k této události). Aby ale bylo veseleji – několik let po rozpadu SSSR byl jako den nezávislosti slaven 27. červenec – na památku osvobození se z toho samého Sovětského svazu.
Nejde ale jen o to, e v jedné zemi různé skupiny kladou stejnou váhu na různé svátky. Lukašenko zakazuje slavení 25. března, za mávání tehdejší vlajkou člověk můe skončit ve vězení. Příkladů by se našla ještě řada, protoe Lukašenko vyuívá národní symboly instrumentálně: někdy hovoří o nutnosti péče o běloruský jazyk, jindy na ni zapomíná; názory na běloruské dějiny mění v závislosti na tom, co je výhodné. Historická i kulturní politika Minsku je nekonsekventní, národ nedostává soudrné vyprávění. Zbývá mu tvořit soudrnost na tom, co má před očima.
Identita opírající se o zkušenost společné státnosti ale pořád není tak silná jako v případě Čechů nebo Poláků. Podívejme se na statistiku – kadý třetí Bělorus by neměl nic proti sjednocení své země s Ruskem a kadý desátý by ho podpořil, i kdyby k tomu Moskva proti jeho vlasti pouila sílu.
A jaký je to stát? Lukašenkova propaganda představuje Bělorusko jako stabilní a bezpečnou zemi. Na tom tvrzení něco je. Běloruský systém (připojený na kapačkách zahraniční finanční pomoci) garantuje svým obyvatelům nijak vysokou, ale na přeití dostačující sociální úroveň. Na ulicích je čisto, úroveň běné kriminality je relativně nízká – vyplývá to do velké míry z represivity systému. Říká se, e dokud se člověk v Bělorusku nezačne míchat do politiky, můe vedle ní ít v klidu. Ale není to pravda – politika se tu dotýká téměř všech vrstev ivota, nedá se jí utéct.
Svědčí o tom nejenom trest smrti vykonaný na dvojici (dle všeho) nevinných muů, kteří byli zastřeleni za atentát v minském metru z roku 2011. Svědčí o tom nepohodlí všedního dne. Schopným a aktivním lidem v systému často překáí ne to, co jim systém dává, ale to, čeho je zbavuje. Tito lidé nemohou svobodně cestovat, protoe všude potřebují víza, nemají nárok na většinu evropských stipendií, málo vydělávají, protoe se systém nerozvíjí, atd. Největším problémem je pro ně nízko zavěšený strop. Například – můeš si otevřít prodejnu se zmrzlinou, ale jestli uspěješ a budeš jich mít u několik – stát se o tebe začne zajímat a můe ti rozvoj podnikání ztíit. Stát dává jakousi oblast svobody, ale ne velkou. Stát chce, aby ses spokojil s minimem, které ti nabízí, a odrazuje tě od samostatnosti.
Děje se to, protoe Bělorusko není dobře fungující zemí, ale uměle udrovaným postsovětským kolchozem. Pravidla jsou tu kolchozová: lidé dostávají nezbytné minimum, neumírají hlady, ale jsou omezováni, v řadě případů se nemohou rozvíjet; ředitel tu vládne absolutně, a kdy si na sebe kolchoz nevydělá, zvenčí přiteče pomoc; kolchoz se nezbytně musí dobře prezentovat.
V běloruské společnosti budeme pozorovat dlouhodobé procesy – náhle zvraty (pokud nedojde k zásadní změně okolností) jsou málo pravděpodobné. Publicisté rádi přemýšlejí o vzniku ukrajinského Majdanu v jiných autoritářsky řízených postsovětských zemích. V Bělorusku změně cestou vzpoury národa nepřeje několik věcí.
Za prvé, v Bělorusku je opozice rozbitá, znepřátelená a zdiskreditovaná v očích veřejnosti a nezávislých nevládních organizací; novinářů, kteří by mohli zdvihnout prapor revoluce, je příliš málo. Chybějí lídři, a ke všemu zlému se představitelé opozice neumějí dohodnout a postavit společného kandidáta.
Za druhé, Majdan byl v Bělorusku přijat v zásadě negativně (představen byl jako nelegální převrat a pokus o destabilizaci země, v jeho důsledku se k moci dostali nacionalisté) a těko počítat s nadšením obyvatelstva v případě protestů. Mnoho lidí se obávalo, e kvůli Ukrajincům se oni sami budou muset účastnit rusko-ukrajinské války. Majdan není pro většinu běloruského obyvatelstva příkladem, nýbr anti-příkladem. Pořád ivá je vzpomínka na brutální rozehnání povolebních protestů v roce 2010 (jeden z tehdejších kandidátů je pořád ve vězení). Nadto není jasné, jaké poadavky bychom slyšeli z běloruského Majdanu: pamatujme si, e změny v sebeuvědomění Bělorusů nemusejí vést k široce chápané europeizaci. Opozice (i kdy s ohledem na marginální význam bychom o ní měli hovořit spíše jako o disidentu) se navíc obává, e povolební protesty by Rusko – tak jako na Ukrajině – vyuilo jako záminku ke vstupu vojsk.
A Lukašenko? Teoreticky se těší nemalé podpoře, ale průzkumy v autoritářské zemi je třeba vnímat jinak ne v zemi demokratické. Připomeňme komentář o parlamentních volbách v roce 2012, který do polského dvouměsíčníku Nowa Europa Wschodnia napsal Piotr Pogorzelski (princip je univerzální): Představme si sportovní závody, například v krasobruslení. Během příprav dá několik závodníků dárky rozhodčím. Potom nejlepší z bruslařů odstoupí, protoe má na stadionu vlastní obchod a byl upozorněn, e pokud vyhraje, jeho obchod zavřou. Rozhodčí pravidelně sledují sportovní stanice, ve kterých se jim říká, e několik závodníků je opravdu super, a ostatní by měli skončit s kariérou. Samotné závody ale proběhly v pořádku, kadý závodník mohl startovat, ukázat své schopnosti a rozhodčí je ohodnotit.
Lukašenko tedy znovu vyhraje volby. Pokračování jeho vlády je ale větším problémem ne jen otázkou zakonzervování autoritarismu – je to otázka hlubokých mentálních změn. Běloruská propaganda zastírá skutečnost a ohlupuje společnost a to běloruskou mentalitu ovlivňuje negativně – Lukašenko chce, aby se neměnila směrem k tolerantní a ke světu otevřené, ale k zaostalé a provinciální. Tato mentalita u řady lidí přeije Lukašenka, ale v Bělorusku naštěstí nechybějí lidé, kteří s nízko zavěšeným stropem bojují. Uvidíme, kolik ještě vydrí. Sami o sobě nakonec vyprávějí vtip: K trestu smrti oběšením byli odsouzeni Ukrajinec, Rus a Bělorus. Kat přijde druhý den a vidí mrtvého Ukrajince a Rusa, ale Bělorus ije. Kat se diví, jak je to moné a Bělorus odpovídá: Popravdě, na začátku bylo těké vydret s oprátkou na krku, ale potom jsem si zvykl.
Přeloil Patrik Eichler.
Zbigniew Rokita (1989) je redaktorem polského dvouměsíčníku Nowa Europa Wschodnia, spoluautorem knihy o jazyku v dějinách Na końcu języka (Białystok, 2015).
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.