Lednové atentáty v paříské redakci satirického časopisu Charlie Hebdo a v idovské samoobsluze na okraji města měly silný ohlas po celém světě. Projevy solidarity s obětmi vradění dosáhly vrcholu v neděli 11. ledna 2015. Nevídanou občanskou manifestaci v ulicích francouzského hlavního města doprovázela podívaná, v ní figurovala velká řada jmen současné mezinárodní politické scény. Do jediného davu se spojili britský premiér Cameron s ruským ministrem zahraničí Lavrovem, stejně jako se nedaleko od sebe ocitli izraelský premiér Netanyahu a palestinský prezident Abbás.
Narychlo svolané divadlo na téma mezinárodní jednoty proti islamistickému terorismu zanechalo dojem frašky. A spíše posílilo přesvědčení, e aktuální světová liberálně-demokratická reprezentace nedokáe nebo nemá zájem jít k podstatě jedné ze základních hrozeb současného světa a vůči rozmachu náboenského integrismu selhává.
Levice ve světě na tom není o mnoho lépe. Ponecháme-li stranou její anarchisticko-radikální excesy, nenabízí alternativu, o ní by se dalo tvrdit, e je tvořivá a rozumně umírněná. V muslimském světě navíc zcela vyklidila veřejný a politický prostor a přenechala volnou ruku islamismu. Radikální islamismus a terorismus není projevem civilizačním, nýbr reakcí na chyby jednostranně trního liberalismu a na povahu soudobé západní společnosti, v ní lidsko-právní nároky jedinců mají větší váhu ne odpovědnost kadého vůči sobě a společnému celku.
Vzestup moci Islámského státu (IS), který jako obnovu chalífátu vyhlásil samozvanec al-Bagdádí koncem června 2014, je nejnovější kapitolou v dlouhém procesu antikolonialistického probuzení. Hranice blízkovýchodních států, které byly nadiktovány velmocemi po první světové válce, se otřásají, mizí a snahy je překreslit rostou. Souběně s tím pokračuje ekonomická globalizace, která podkopává moc národních států, a v reakci na ni sílí v Evropě nacionalistické obranářství a populistická antiislámská demagogie.
Radikálnost islamismu, kterou předvádí IS, má nesporně děsivou a šokující stránku. Vůdci tohoto směru dávají ve svých prohlášeních jasně najevo, e prvním cílem státní moci není obrana veřejného blaha obyvatelstva formou kupříkladu boje proti hladu a za přístup k základní zdravotní péči, nýbr náboenská ortodoxnost a záruka, e veřejný ivot bude ve všech směrech splňovat nároky náboenské doktríny. Islamistickým radikálům jsou zcela lhostejné humanitární katastrofy, k nim dochází na územích, která mají pod kontrolou. Jednoznačně tak popírají moderní pojetí veřejné moci, která si bere za svůj prvořadý úkol chránit ivot.
IS je buď pokusem obrátit se k minulosti a popřít všechny formy lidského pokroku, tedy je jakousi antimodernitou, anebo je to radikální odpor vůči světovému globálnímu kapitalismu, který muslimům vnutil své pojetí modernosti, stírá jejich specifiku a výlučnost a diktuje jim západní způsoby ivota jako jedinou monost. Leč jedno ani druhé zcela neplatí. Nejde jednoznačně o výraz radikálního odmítání modernizace, ani o zásadní antiglobalismus. Projekt spojuje archaické myšlení a ivotní styl odpovídající archaickým představám a výhody globalizovaného modernismu. Fenomén islámského státu je zřejmě případem scestné modernizace v konzervativním plášti.
Luxusní švýcarsky hodinky na zápěstí vůdce IS al-Bagdádího jsou velice výmluvné. IS ovládá propagandu po internetu a obratně zvládá finanční operace. Moderní nástroje a praktiky slouí politicko-ideologickému plánu. Přáním islamistů, byť jsou sotva splnitelné, je zavést velmi přísné předpisy, vymezující hranice mezi dovoleným a nepřípustným v náboenství, vzdělávání a sexualitě. Trvají přitom na zachovávání asymetrie v oddělování pohlaví a na zákazu jakýchkoliv projevů, které by islám mohly uvést v pochybnost.
Islámskému radikalismu se občas dává jméno islamofašismus. Není to od věci. Dějiny 20. století nás poučily, e fašismus byl na vzestupu pokadé, kdy selhala revoluce. Platí to i pro moderní dějiny muslimských zemí. Islámskému radikalismu zametala cestu k moci sama tamní nenáboenská levice, kdy její pokusy o radikální hospodářsko-společenskou změnu ztroskotaly. Nedokázala v postkoloniální periodě vytvořit reálný a ivotachopný politický plán, který by vycházel z domácích poměrů jinak ne jen formálně. Kde jsou revoluční demokraté, baasističtí obroditelé, arabští socialisté, násirovci, povaovaní v sovětské geopolitické strategii za spojence? Vedli zaostalé společnosti muslimských zemí neméně bezohledným způsobem, jaký dnes předvádějí islamisté. Vzestup radikálního islamismu jde v muslimských zemích ruku v ruce s mizením tamní laické levice.
V roce 2009 ovládlo hnutí Tálibán údolí Swat v Pákistánu. Vyuilo hněvu drobných farmářů hospodařících na pronajaté půdě. Místním majitelům pozemků vyhovovala feudální zvyklost ít a bohatnout z pronájmu půdy. Bránili se všem snahám o změnu tradice. Hlad po půdě a vzdorovitost pozemkových feudálů vyprovokovaly stav, kterého se chopili radikální islamisté a usměrnili chod událostí podle svých zájmů a představ. Řada pozorovatelů upozorňovala, e v Pákistánu se schyluje k výbuchu. Jak na tyto signály reagovali pákistánští liberální demokraté a američtí spojenci pákistánských vládnoucích kruhů? Neslyšeli a mlčeli, a pokud vůbec jednali, tak podle receptů tajných slueb. Co jim bránilo vzít tálibům vítr z plachet? Stačilo pomoci pákistánským bezzemkům, najít pro ně půdu a nabídnout jim šanci ivit se odbytem potřebnějších plodin ne jen opia.
Liberalismus zřejmě nemá sám o sobě dost síly na to, aby obhájil své přednosti, především odpovědnou individuální svobodu – nikoliv svobodu bezuzdnou, ztrácející schopnost sebereflexe – jako nejsilnější zdroj lidské tvořivosti, proti náporu náboenského integrismu a proti radikálnímu islamismu. Integrismus reaguje na limity liberalismu, byť falešně a na základě mystifikací. Liberalismus potřebuje solidární spojence, jinak se vystavuje riziku sebezničení. A měl by je hledat i na levici, která pochopila lidskou hodnotu svobody a demokracie a je ochotna obojí bránit.
Integrismus se dá přemoci jen tak, e se mu zúí monost vyuívat slabiny moderní liberální společnosti a zneuívat její otevřenosti. Skoncovat je třeba i se samolibým sebeuspokojením, kterému pohrdajíce potřebami a zájmy slabých a nemajetných vrstev propadají liberálové. Kadý sám pro sebe, to je pro moderní společnost devíza nedůstojná a navíc i nebezpečně krátkozraká. Naráíme tu na začarovaný kruh poutající dva zdánlivě protilehlé póly. Jako integrismus potřebuje liberalismus, aby zdůvodnil svou existenci, tak liberalismus je čas od času vděčný za nepřátele demokracie. Můe na ně svádět své prohřešky. Kdysi platilo na adresu kapitalismu a fašismu, e kdo se brání kritice kapitalismu, by měl mlčet o fašismu. Dnes by se mohlo říci něco podobného. Kdo není schopen vidět vady v praxi liberální demokracie, činí nevěrohodnými své kritické soudy ohledně náboenského integrismu a islamismu.
Zaráí, e jsou to spíše liberální konzervativci ne nositelé levicového myšlení, kdo se nebojí přiznat, e západní lidsko-právní společnost se ocitla ve slepé uličce. Uveďme jako příklad francouzského spisovatele Michela Houllebecqa. U jeho starší román Elementární částice je zdrcující kritikou sexuální revoluce 60. let 20. století. Ukazuje, jak permisivní hedonismus vyústil do zvráceného a vrcholně sebeobdivného světa, který spočívá na povinnosti se radovat a uívat si.
Podobnou obalobou je Houellebecqův antiislamismus v románu Odevzdanost, který vyšel v lednu 2015. Pronikavostí pohledu překonává skoro vše, co bylo dosud na adresu islamismu vysloveno a napsáno. Nabízený soud je drtivý. Skutečně vánou hrozbou není islám přicházející zvnějšku. Tou je především slabost společnosti, v ní individuální pohodlí má převahu nad společným zájmem a odpovědnou solidaritou a většinu u to ani nezneklidňuje, dokonce to pokládá za normu.
V Houellebecqově Odevzdanosti se ilustruje všeobecné zlhostejnění na chování a počínání hlavního hrdiny. Je to tvor apatický, bez výrazných vášní, neangaovaný, neschopný zápalu a nadšení, vyhořelý a bez ideálů, unavený ivotem. Není ochotný vystavovat se rizikům a od výlučného hledání pohodlí a bezpečí se odvíjí i jeho tolerance k ostatním. ivot se bere jako droga slouící k soukromému uívání si se zavřenýma očima.
Liberalismus prohrává ve střetu s islamismem v kadém okamiku, kdy buď sám zastírá nebo nechává zastírat své limity a omyly tím, e vady přenáší na islám a muslimy. Ekonomicky, vzdělanostně a společensky nejslabší články muslimského světa jsou snadno dostupným viníkem, kterému se tak lehce klade na bedra odpovědnost za fanatiky a šílence islamismu. Kdy jsou ve hře petrodolary, islámská konzervativnost jako vějička pro plebs a metla na jeho zkrocení se rozostřuje a oči se před ní zavírají. Saúdskoarabští princové, petrolejoví emíři Perského zálivu a rádoby prozápadní autokraté nikdy nebudou spolehlivými spojenci liberalismu v zápase s islámskými radikály. Spojovat s nimi naděje je krátkozraké a chybné, stejně jako představa, e společenský pokrok muslimské části Blízkého východu se dá zajistit importem liberálních idejí a dodávkami zbraní.
Zdeněk Müller (1947) je arabista, ije v Paříi.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.