Kdy se Josef Vavroušek s dcerou Petrou před dvaceti lety nevrací z Tater (zahynuli pod lavinou 18. března 1995), píše bývalý předseda české vlády Petr Pithart osobní dopis předsedovi slovenské vlády Vladimíru Mečiarovi, v něm ho prosí, aby vyslal do hor stovky muů zachránit jednoho z nejlepších lidí české země. Do Betlémské kaple se přijde rozloučit i Vavrouškův soupeř v bývalé federální vládě a předseda vlády České republiky Václav Klaus.
V srpnu 1962 stojí u soustruhu v ČKD osmnáctiletý mu. Byl přijat na fakultu strojního inenýrství ČVUT v Praze a právě absolvuje její nultý ročník. A vystuduje, bude strojním inenýrem v oboru Ekonomika a řízení strojírenské výroby. Na fakultě rýsuje převodovky. Učí se disciplinovanému myšlení technika. Stává se pomocnou vědeckou silou českého matematika Alfonse Bašty zabývajícího se teorií rozhodování v ekonomii.
Studium na fakultě mu ale nabízí i důvody k přemýšlení o tehdejším Československu. Praská strojní fakulta je v šedesátých letech prostor, v něm se odehrává řada studentských konfliktů se státní mocí.
Vavroušek je členem redakční rady nově zaloeného studentského časopisu Buchar. Kdy v něm zveřejňuje úryvek básně amerického beatnika Kadiš za Naomi Ginsbergovou, uvádí v poznámce, e Ginsberga u nás téměř nikdo nezná. O rok později ho naopak znají všichni. Ginsberg, ve všem odlišný od vzoru pro mláde, jak si ho komunistická strana představovala, je okruhem studentů kolem Bucharu navren na krále majálesu. Je zvolen, zatčen a vypovězen ze země. Ještě v letadle skládá báseň King of May a novinářům vypráví o marxistických byrokratech. Po třetím čísle časopisu s protistranickým článkem Strana a my se Buchar stává známým v celé Praze a po sedmém čísle je zakázán.
Ne Vavroušek školu dokončí, zaije ještě exemplární vyloučení dvou studentských vůdců a svých kamarádů ze studia a jejich okamité odeslání do výkonu vojenské sluby. V březnu 1970 zveřejňuje Rudé právo analýzu destrukce jednotné organizace mládee. Začátek vývoje nachází právě u skupiny, která se sdruila v roce 1964 kolem Bucharu a která nechtěla pojímat studentskou organizaci jako aktivního pomocníka a zálohu KSČ, ale jako činitele korigujícího politiku strany. Vavroušek se u během studia osobně seznamuje s represivním politickým systémem Československa. Za pár let ho ale začne zajímat jiný problém.
Vzrušující osmašedesátý rok proívá Vavroušek nejen jinde ne v Československu, ale zejména jinak. Je členem studentské expedice Lambaréné. Jejím cílem je předat léky a zdravotnický materiál gabunské nemocnici, kterou v roce 1913 uprostřed pralesa zaloil Albert Schweitzer, a podpořit ideály tohoto humanisty, teologa a filozofa.
Nositel Nobelovy ceny míru z roku 1952 byl oceňován jako symbol lásky k blinímu. Schweitzerovo myšlení zaloené na úctě k ivotu se však netýká pouze vztahů mezi lidmi. ádá, aby povinnost slitování nebyla omezena jen na lidské bytosti, ale naopak rozšířena na starost o osud všeho ivého. Teprve to dává mravnosti dokonalost. To jsou myšlenky, které Vavrouška, pro něho jsou příroda a hory ivotní potřebou, oslovují.
V Africe stráví na cestách tři čtvrtiny roku 1968. Na obrovských plochách Afriky si poprvé uvědomuje, co to znamená, kdy člověk zničí své ivotní prostředí. Projídí čtrnácti zeměmi a všude se setkává s nepředstavitelnou chudobou. Proívá stejnou zkušenost jako Albert Schweitzer desítky let před ním. Potkává lidi, kteří nemají nic, ale jejich materiální chudoba neznamená chudobu ducha, naopak můe být spojena s neobyčejnou duchovní bohatostí. Skromnost není ádným ochuzením člověka.
Vrací se hluboce zasaen emocemi.
V sedmdesátých letech je zaměstnancem různých výzkumných ústavů. V roce 1974 publikuje práce Model systému řízení průmyslového podniku a jeho aplikace a Modelování sloitých rozhodovacích procesů. Získává titul kandidáta věd.
V roce 1972 zveřejňuje Římský klub zprávu vědců z Massachusettského technologického institutu, kteří počítačově simulovali chování pěti významných vývojových trendů, a to zrychlujícího se průmyslového rozvoje, čerpání zdrojů surovin, poškozování ivotního prostředí, růstu světové populace a šířícího se nedostatku potravin. Ze zprávy knině vydané pod názvem Meze růstu je patrné, e uzavřený systém Země v následujících sto letech, tedy nejpozději do roku 2100, narazí na meze svého růstu.
Vavroušek pomáhá Bedřichu Moldanovi s překladem a vydáním této přelomové zprávy hned v roce 1972 (je povolena jen pro vnitřní potřebu, ale šířena samizdatem).
Meze růstu jsou předpovědí apokalypsy, ale také výzvou k nové cestě, dokud je čas. Hodnotí ale problém budoucnosti správně? Počítají se všemi monými faktory budoucího vývoje? Přes všechnu kritiku pouitého modelu a dat se stávají klasickým dílem, které ovlivní vývoj světa. Umoňují interpretovat rozpoznávané trendy. A proměňují veřejný ivot. Rodí se ochrana ivotního prostředí jako program občanských iniciativ, vznikají strany zelených. V roce 1983 se Zelení poprvé dostávají do Bundestagu, o rok později jsou zelení z Německa, Holandska a Belgie v Evropském parlamentu. Postupně se ochrana ivotního prostředí stává součástí programů všech politických stran.
V roce 1975 se Vavroušek stává na dalších patnáct let zaměstnancem Výzkumného ústavu vědeckotechnického rozvoje. Obdivuje George J. Klira (v ČSSR konstruktéra prvních tuzemských počítačů, autora knihy Kybernetické modelování, po emigraci do USA autora monografií An approach to general system theory a Fuzzy sets and fuzzy logic). Píše si s ním.
V roce 1989 vydává v Academii Modelování biologických a sociálních objektů. Navrhuje metodiku modelování systémů a aplikuje ji na čtyři reálné objekty, toti lidský organismus, průmyslový podnik, město a ekosystém československé společnosti.
U Vavrouška se později bude vdy uvádět jako zvláštní znak, e je systémovým inenýrem nebo e má systémový přístup k ivotnímu prostředí. Co to ale znamená pro myšlení? Pro chování systému není nejdůleitější chování jeho jednotlivých částí, nýbr vzájemné vazby mezi nimi. To, co se označuje jako souvislosti, není pro Vavrouška něčím, co je také důleité, nýbr co je především důleité. Izolovaná řešení bez souvislostí ho nezajímají. K popisu vazeb uívá zápis v maticích sloených z mnoha sloupců a řádků. Jsou nepřehlédnutelné.
Smysl své vědecké metody shrnuje prostě: Často ovšem můe mít vlastní proces modelování určitého objektu větší význam ne výsledný model. Umoní všem, kteří se modelování zúčastňují, hlubší pochopení zkoumaných jevů a širších souvislostí. A v neposlední řadě kultivuje také procesy myšlení. Úsilí o přetváření světa má tedy – vedle pragmatického významu – také smysl samo o sobě, jak to ostatně ji před tisíciletími zdůrazňoval čínský taoismus (tao' – cesta).
Protoe myslí v souvislostech, vyhýbá se jednostranným pohledům. To je jeden z klíčů k jeho osobnosti. Je vědcem, ale odsuzuje pýchu rozumu spočívající podle něj v jednostranném důrazu na racionalitu a prosté kauzální myšlení a v přeceňování rozsahu, hloubky a spolehlivosti znalostí člověka (počítače) i jeho schopnosti předvídat a usměrňovat budoucí vývoj. Doporučuje naopak opatrnost při všech zásazích do přírody i do společnosti, vyvarování se činností, jejich důsledky nemůeme uspokojivě předvídat, doplnění racionality intuicí a citem, sblíení vědeckého a uměleckého pohledu na svět.
Není divu, e člověka takto myslícího si koncem roku 1989 v okamicích plných nejistot, vzrušení a nadějí vybere Občanské fórum za předsedu své programové komise.
Československo je okupováno, uvolnění z roku 1968 se utahuje, odpor je lámán a poměry normalizovány. Lidé jsou vyhazováni ze zaměstnání, komunistická strana vylučuje ze svých řad půl milionu reformistů, začínají první politické procesy.
Vavroušek je součástí establishmentu. Přesto v době nejtvrdší normalizace v roce 1971 přijímá a ukrývá archiv svého přítele ohroeného zatčením. Kdy k zatčení a odsouzení dojde, vozí jeho rodiče na návštěvy do věznice a posílá jim peníze. Nejde o nevinnou záleitost. Rudé právo o jeho příteli později napíše, e nebyl potrestán za politické názory, ale usvědčen, e se podílel na vypracování plánu zaměřeného na svrení socialistického zřízení, v něm se počítalo jak s moností ozbrojeného puče, tak i s moností fyzické likvidace veřejných činitelů.
Řada Vavrouškových neznámých aktivit má původ na Moravě.
Čte samizdat z brněnské edice Prameny. Od roku 1985 v ní vycházely překlady nemarxistické vědecké literatury, která nesměla vycházet oficiálně (Karl R. Popper, Raymond Aaron, Alexis de Tocqueville, Victor R. Frankl, nositelé Nobelovy ceny Erwin Schrödinger, François Jacob a další autoři).
V Brně se setkává s Miloslavem Petruskem (po roce 1989 předseda Masarykovy československé sociologické společnosti a děkan Fakulty sociálních věd UK v letech 1991–1997). Petrusek jezdí do Brna na redakční radu edice Prameny. Kromě toho vydává v Praze s Josefem Alanem samizdatový časopis Sociologický obzor (1987–1989). Brzy v něm najdeme i text Josefa Vavrouška.
Koncem roku 1985 se Vavroušek stává vůdčí postavou ekologického programu britské Jan Hus Educational Foundation. Britskou nadaci zakládají v roce 1980, mimo český exil, akademikové na univerzitě v Oxfordu s cílem dlouhodobě pomáhat lidem v Československu, kteří usilují o právo na vzdělání neomezované mocenskými předpisy a zákazy. Pro podzemní bytové semináře zajišťuje zahraniční lektory, podporuje samizdat, nezávislé bádání a svobodné kulturní aktivity. Ve spisech československé StB je vedena jako ideodiverzní centrum působící proti Československu. Jak tato diverze probíhá?
Nadace za Vavrouškem vysílá Toma Burka, ředitele britské Green Alliance. Brněnský disent a Vavroušek předtím sloitě hledali cesty, aby kontakt vypadal oficiálně. Burke navštěvuje Vavrouška v ústavu s tvrzením, e ho zaujal Vavrouškův publikovaný text. Je jím náleitě instruován, aby neprojevoval zájem o konkrétní údaje, ale pouze o metodologii. Vavroušek hosta představuje oficiálně a současně sjednává neoficiální setkání s ekology a ekonomy. Při dalších návštěvách se podaří zajistit veřejné přednášky Burka v Praze i Bratislavě i seznámení s členy ekologických organizací. Burke objevuje vrstvu svobodně myslících lidí, kteří nejsou v otevřené opozici, zastávají významné posty a jsou velmi dobře informovaní o ivotním prostředí. Se svými zkušenostmi seznamuje ekologické organizace Evropského společenství a organizuje ivotně důleitou výměnu informací. V archivu britské nadace najdeme ve zprávě Toma Burka tato slova: Protlačit článek Moldana do New Scientist, poslat Vavrouškovi informace o polychlorovaných bifenylech, problémech při tvorbě systému, formování politiky ivotního prostředí v Evropském společenství, rozvoji nevládních organizací na Západě, klíčových textech zabývajících se ivotním prostředím včetně Fourth Action Programme, Single Act atd.
Na Moravě najdeme i další překvapení.
Brněnské Divadlo na provázku bylo divadlo nejen extrémně populární u mladého publika, ale také divadlo opozičně se vymezující vůči reimu. Odmítlo podepsat Antichartu, do scénického časopisu Rozrazil 1/88 – O demokracii zařadilo anonymně hru Václava Havla Zítra to spustíme a zahájilo stávku divadel v listopadu 89.
Od začátku roku 1989 Vavroušek spolupracuje na přípravě scénického časopisu Rozrazil 2/89 – O ekologii a zúčastňuje se několika jednání redakce (Petr Oslzlý, Peter Scherhaufer, Josef Kovalčuk, Arnošt Goldflam, Eva Tálská). Přivádí jej sem Petr Oslzlý, dramaturg Divadla na provázku, jeho umělecký vedoucí (a do odvolání v roce 1980) a také organizátor podzemní univerzity v Brně (1984–1989).
V létě 1989 Vavroušek podepisuje petici Několik vět, poadující propuštění politických vězňů, svobodu shromaďování, náboenskou svobodu, legalizaci nezávislých iniciativ, péči o ivotní prostředí a objektivně informující sdělovací prostředky.
Spoluzakládá Kruh nezávislé inteligence formující se ji dříve z protestu proti policejní brutalitě při potlačování demonstrace v lednu 1989 v Praze a zatčení Václava Havla. Padesát akademických pracovníků je ochotných k veřejné a odborné kritice vládních institucí. Na zakládající schůzi je zvolen do osmičlenného výboru. V neděli 19. listopadu po brutálním potlačení páteční studentské demonstrace na Národní třídě vzniká pod redakcí Josefa Vavrouška Provolání k akademické obci den poté distribuované v ústavech ČSAV.
Klub nezávislé inteligence je zajímavým zrcadlem doby. Jsou v něm akademičtí pracovníci, kteří svou odbornou kariéru riskují, kdy je třeba. Jiní akademičtí pracovníci – třeba nejpopulárnější politik devadesátých let a ministr Vladimír Dlouhý nebo předseda vlády České republiky v letech 2009–10 a statistik Jan Fischer či nynější europoslanec za ČSSD a sociolog Jan Keller – naopak, jak se píše v jejich ivotopisech, svou odbornou kariéru zajišťují vstupem do KSČ, i kdy to třeba není.
Pro hodnocení člověka jistě není důleité členství v politické straně, ale charakter. Ten Vavrouškův vede nejen k odmítnutí členství v KSČ, ale i k riskování odborné kariéry po desítky let. Jeho vnitřní jistoty leí jinde ne v osobním profitu.
Kdy se 19. listopadu 1989 shromádí představitelé nezávislých občanských iniciativ, stávkující studenti a herci, aby ustavili Občanské fórum, je pod zakládajícím dokumentem vedle sedmnácti dalších podepsán i Josef Vavroušek. Od té chvíle patří k personální základně Koordinačního centra OF (KC OF). 11. prosince je jmenován členem nejvyššího výkonného orgánu OF, čtrnáctičlenné Rady KC OF, a předsedou programové komise rady. Připravuje dokumenty Perspektivy OF a Priority OF. Na prvním sněmu OF 23. prosince vystupuje s tématem Zaměření další činnosti OF.
Zanedbávání ivotního prostředí bylo důleitým zdrojem socialistické ekonomiky. Není divu, e z ochránců ivotního prostředí se stali kritici a odpůrci reimu. Vavroušek u 23. listopadu vystupuje na manifestaci OF na Václavském náměstí v Praze s informací o neutěšené ekologické situaci v Československu. Obdobně promlouvá 24. listopadu na manifestaci Veřejnosti proti násilí (VPN) na náměstí SNP v Bratislavě Mikuláš Huba.
Občanské fórum má po ruce významné odborníky. V Ekologické sekci Biologické společnosti při ČSAV probíhá koncem osmdesátých let u docela svobodná vnitřní diskuse. Její odborná stanoviska se nekryjí s tím, co chce vláda slyšet. O ekologii se diskutuje interdisciplinárně, nejen biologicky. Setkávají se tu čeští a slovenští nekonformní ekologové.
Vedle Vavrouška je tu politický vězeň, signatář Charty 77 a vydavatel samizdatového Ekologického bulletinu Ivan Dejmal. Je tu Bedřich Moldan, špička nevládní ekologie, dlouholetý tajemník Ekologické sekce Biologické společnosti.
A ve VPN je postavení ekologů ještě výraznější. Obdobnou úlohu jako Charta 77 v českém prostředí sehrál toti na Slovensku dokument Bratislava/nahlas z roku 1987 kritizující kvalitu ivota v Bratislavě. Šest členů redakčního kolektivu (Budaj, Gál, Huba, Tatár, Flamík, Gindl) se později stalo představiteli VPN a editor dokumentu Ján Budaj hlavním mluvčím a předsedou VPN.
ivotní prostředí se proto rychle stává důleitým tématem rekonstruovaných národních vlád ještě pod komunistickými předsedy.
Dne 4. prosince premiér Pitra naléhavě ádá OF, aby navrhlo do české vlády nestranické ministry. Do nově zřízeného ministerstva ivotního prostředí OF podpoří Bedřicha Moldana. O osm dní později je rekonstruována slovenská vláda a VPN do ní vysílá jako místopředsedu vlády odpovědného za problematiku ivotního prostředí Vlada Ondruše.
Práce na zásadních změnách legislativy ivotního prostředí v Československu začínají. Svobodně myslících ekologů, velmi dobře informovaných o ivotním prostředí a připravených měnit stav, je v zemi dost.
Za pár let Václav Klaus napíše, e po fašismu a komunismu se potřetí útočí na lidskou svobodu ve jménu přírody. Ale proti komunismu, za lidskou svobodu a ve jménu přírody bojovali v Československu právě ekologové.
Prognostický ústav ČSAV byl zřízen v roce 1984 s cílem formulovat dlouhodobější prognózy vývoje společnosti. Je méně podstatné, e se tak stalo z popudu komunistických špiček, které cítily ztrátu perspektivy zejména po smrti Breněva. Důleitější je mimořádně svobodná atmosféra vnitřních diskusí a nekonformní personální sloení. Sešli se v něm stoupenci Oty Šika i Friedricha von Hayeka.
U 22. listopadu oznamuje náměstek ředitele ústavu Vladimír Dlouhý, e ústav je schopen předloit k veřejné diskusi program ekonomické reformy. Tý den další zaměstnanec ústavu Václav Klaus nabízí Občanskému fóru jménem předních nevládních ekonomů spolupráci při formulaci nového ekonomického programu.
KC OF váhá, zda přijmout odpovědnost a vstoupit do Adamcovy federální vlády. Lze zajistit plynulou transformaci státní správy, zejména odpovědnost za hospodářskou politiku?
5. prosince zve Václav Havel ekonomy sdruené kolem Prognostického ústavu do krizového štábu OF a ádá je, aby vybrali ze svého středu kandidáty do hospodářských ministerstev federální vlády. Dohoda s ústavem je hlavním argumentem pro převzetí odpovědnosti OF a VPN ve federální vládě.
Od té chvíle u hospodářské ministry nevybírá OF ani VPN, ale Prognostický ústav. Ještě 9. prosince, po demisi Adamce, Havel navrhuje, aby se diskutovalo o zřízení federálního ministerstva ivotního prostředí v čele buď s Jánem Budajem z VPN, nebo Josefem Vavrouškem z OF. V následné federální Čalfově vládě se ale Josef Vavroušek stává pouze náměstkem Státní komise pro vědeckotechnický rozvoj odpovědným za péči o ivotní prostředí. Z Prognostického ústavu jsou ve vládě tři členové, ministr Klaus a dva místopředsedové vlády Dlouhý a Komárek.
Na 1. sněmu OF 23. prosince hodnotí Josef Vavroušek situaci ještě takto: Nyní se naskýtá velká šance, jde i o jinou kvalitu ivota, ne konzumní způsob jako na Západě, uvědomělá skromnost, vztah k přírodě, nový hodnotový systém.
Řešení mocenské krize ve prospěch demokracie si vyádalo ekonomické, nikoliv ekologické odborníky. Heslo dne je Dohnat Západ. A rozdíly ve spotřebě jsou viditelné. Kontaminace potravního řetězce vidět není. V tomto kontextu je Vavrouškův federální ministerský post o půl roku později maximem, čeho ekologové mohli dosáhnout.
Ještě na strojní fakultě během konfliktů studentů se státní mocí říká Vavroušek uaslému kolegovi: Musíme se rozhodnout, zda jsme pro socialismus, nebo kapitalismus. V roce 1965, ve svých jednadvaceti letech.
O dvanáct let později od něj přítel chartista slýchá opakovaně: Musíme mít program.
A v článku Potřebujeme program? napsaném 19. dubna 1988 a zveřejněném pod značkou jov v samizdatovém Sociologickém obzoru píše: Nestáváme se spoluviníky další fáze úpadku této společnosti tím, e se sice po straně celé té probíhající přestavbě' pošklebujeme, ale nejsme ochotni pokusit se vytvořit a realizovat alternativní program?
Vavrouškovi je jasné, e pokus o obnovu morální základny společnosti vycházející z lidských práv kadého jedince, jak se o to snaí především Charta 77, má zásadní význam jako zdroj naděje. Ale je mu také jasné, e to není toté co program vývoje naší společnosti, který by zahrnoval – v zásadních rysech – prakticky všechny oblasti veřejného ivota.
Sám na alternativním programu pracuje a knihu ivotní prostředí a sebeřízení společnosti dokončuje v září 1989.
Vše v jeho analýze je spojeno sítí vazeb. Matice vzájemných vztahů mu dovolují schematicky propojit zhoršení kvality primárních sloek ivotního prostředí třeba s růstem podílu alergiků z 2–3 % celkové populace v 50. letech na 10–12 % v roce 1985. Na nejvyšší rovině analýzy pak obdobná fakta ústí do kategorie ohroování biologické podstaty člověka. Podobně se třeba ivotnost pozinkovaného plechu, která činí v Praze 3–5 let oproti 20–25 letům v čistých oblastech, stane v maticích příspěvkem k dokumentaci zhoršování efektivnosti národního hospodářství.
Kritizuje splynutí legislativní, výkonné a soudní moci v rukou jedné skupiny lidí. Tyté orgány, které mají kontrolovat ekologické normy, současně rozhodují o plánech závodů překračujících tyto normy. Kritizuje eticky neospravedlnitelné utajování informací, kdy ani statistická ročenka ČSSR nepřináší údaje o zhoršování ivotního prostředí. A oceňuje dobrovolné organizace ochránců přírody i neformální hnutí zaměřená na ochranu přírody.
Za klíč k pochopení i řešení kvality ivotního prostředí v Československu povauje dva faktory, toti hodnotovou orientaci společnosti a politický systém. Systémová analýza a propojení přírodních, technických a sociálních věd je neobvyklý přístup. V klasické ekologii nebude obecně přijímán. Ale inspirovat bude.
Druhá polovina knihy je návrh řízení československé společnosti ve vztahu k ivotnímu prostředí. Obsahuje popis nového zakotvení vztahu k ivotnímu prostředí v ústavě, nového základního zákona o ivotním prostředí, nových institucí, výčet ekonomických nástrojů péče o ivotní prostředí, a to vše do značných podrobností. Velkou pozornost věnuje novému informačnímu systému s důrazem na informování široké veřejnosti, úplnost, objektivnost informací a existenční nezávislost celého informačního systému na původcích znečišťování. Návrhy doprovází analýza řízení péče o ivotní prostředí v Evropském společenství a v USA. Je to program budoucího ministra.
Samozřejmě, tehdy v září 1989 návrh změn předpokládá demokratizaci politického systému zaloenou na pluralitě různých přístupů, politických stran a formálních i neformálních seskupení.
Vavroušek získává jako ministr monost politicky prosazovat ekologický rozměr do všech procesů politické, sociální a ekonomické transformace. Jeho resort připravuje zákon o ivotním prostředí č. 17/1992. Po desetiletích, kdy se nejprve ivotní prostředí poškodilo, a pak se případně škody napravovaly, obsahuje zákon poprvé povinnost posuzovat vliv technologií, staveb či výrobků na ivotní prostředí předem, před zahájením činností. Tato zásadní změna je ale nepříjemná Klausovi a poslanci jeho strany dělají vše moné, aby závazné pasáe týkající se hodnocení vlivů záměrů a činností na ivotní prostředí ze zákona vykuchali.
Zákon vychází z principu trvale udritelného rozvoje formulovaného OSN v roce 1987 jako odpověď na apokalyptickou prognózu Mezí růstu z roku 1972. Definuje jej jako takový rozvoj, který současným i budoucím generacím zachovává monost uspokojovat jejich základní ivotní potřeby a přitom nesniuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů. Podle Klause je ale udritelný rozvoj od reality odtrená koncepce. A ekologická politika musí mít limity dané ekonomikou.
Při přípravě koncepce daňové reformy se kvůli ekologické politice střetnou znovu.
V chápání nového směřování společnosti na sebe ekonomové a ekologové naráejí. Přinejmenším ekologové jako Vavroušek a Dejmal. Tím intenzivněji, čím přesvědčivěji mezi ekonomy vyhrávají stoupenci volného trhu bez přívlastků, kteří regulaci motivovanou ohledy sociálními a ohledy k ivotnímu prostředí odmítají, protoe podobu ekonomiky má určovat svobodná volba spotřebitelů.
Péče o ivotní prostředí je však pro neoklasickou ekonomickou teorii cizím tělesem, externalitou', na kterou reaguje jen pod tlakem vnějších okolností, ví Vavroušek dávno. A kromě toho: směřoval-li státní plán ke kvantitativnímu růstu, pak neregulovaný trh zaměřený na stimulaci stále nových a nových zbytných potřeb směřuje k tému.
Výpočty a tabulky zvládá sebevědomý Vavroušek stejně dobře jako sebevědomý Klaus. Konflikty rozšiřují obecné povědomí o strategii trvale udritelného rozvoje. V červnu 1991 svolává Vavroušek do Dobříše vůbec první společnou konferenci ministrů ivotního prostředí Evropy a zakládá tradici těchto setkání. O čtyři roky později publikovaná skoro sedmisetstránková zpráva o ivotním prostředí v Evropě iniciovaná v Dobříši je nejpodrobnější věcnou zprávou o stavu evropského ivotního prostředí.
V roce 1992 je Vavroušek na historicky nejreprezentativnější konferenci OSN o ivotním prostředí v Riu de Janeiro vedoucím československé delegace. Navrhuje reorganizaci OSN rozsáhlou decentralizací struktury a doplněním o chybějící články a vazby. Příliš revoluční... ivotní prostředí se novou prioritou OSN, rovnocennou s dosavadními, nestává.
Uplynuly necelé dva roky, během kterých z popela ochrany ivotního prostředí v Československu vytvořil Vavroušek s ministry Moldanem a Dejmalem nový systém ochrany ivotního prostředí, nové instituce a legislativu, která je srovnatelná s legislativou Evropského společenství. Po volbách v roce 1992 ekologická agenda ve vládách trvale ubývá. Vavroušek ale není skeptik, je bojovník. Publikuje, usiluje o politickou podporu, z jeho iniciativy vzniká Společnost pro trvale udritelný ivot.
Zail ivotní prostředí Afriky i reálného socialismu, přemýšlel o jeho ochraně, jako ministr se podílel na nejreprezentativnějších výměnách informací o stavu světa v Evropě a v OSN, vnášel do nich své výrazné postoje a všude po sobě zanechal stopu. Je přesvědčen, e v časově neomezeném horizontu lidstvo přeije na Zemi, jen pokud obnoví harmonii vztahů mezi člověkem a přírodou. Překáky vidí v hodnotovém systému vytvořeném euroatlantickou civilizací. Není pochyb o tom, co odsuzuje.
Vztah člověka k přírodě: Kořistnický vztah k přírodě, která je povaována především za bezedný zdroj surovin a za pasivní hřiště', na něm se odehrávají libovolné aktivity člověka, ani by byly respektovány meze přirozené únosnosti území; zvyšující se orientace na neobnovitelné zdroje surovin a emise často velmi nebezpečných odpadů do prostředí.
Vztah lidského individua ke společnosti: Extrémní přístupy:
a) jednostranný důraz na soutěivost a individualismus (typický pro reálný kapitalismus'), zaloený na předpokladu, e egoistické chování jednotlivce a jeho soupeření s ostatními automaticky nejvíce prospívá nejen jemu osobně, ale také společnosti jako celku (neviditelná ruka' A. Smithe).
b) jednostranný důraz na kolektivismus (typický pro reálný socialismus'), ve kterém měly být zájmy jednotlivých členů společnosti podřízeny zájmům celku. Výsledkem byla nekontrolovatelná koncentrace moci v rukou malé skupiny lidí, nebo dokonce jednotlivce. Drtivá většina občanů byla zbavena jak práva reálně se podílet na rozhodování o věcech veřejných, tak i řady dalších lidských práv a svobod. To vedlo u většiny lidí k prudkému poklesu sebedůvěry a ke ztrátě pocitu spoluzodpovědnosti za vývoj společnosti i jejího ivotního prostředí.
Vztah k toku času a smyslu dějin: Posedlost idejí kvantitativního růstu, která je zaloena na přesvědčení, e právě růst ekonomických a fyzikálních veličin, charakterizujících zvyšování objemu výroby a (nebo) spotřeby, je měřítkem pokroku. V reálném socialismu' bývala tato idea dokonce zakotvena plánem, který měl povahu zákona. Avšak prosazuje se i v zemích s trní ekonomikou, kde je stagnace nebo pokles tempa růstu hrubého národního produktu povaován za národní katastrofu. Taková orientace je ve světě s limitovanými zdroji neperspektivní a v zemích s vysokou ivotní úrovní samoúčelná. ádný růst zaloený na rostoucí spotřebě hmotných statků nemůe pokračovat po libovolně dlouhou dobu.
Vztah ke smyslu vlastního ivota: Hédonistická orientace a konzumní způsob ivota, kdy je hlavním smyslem ivota dosahování stále většího a většího pohodlí (často za cenu stresu) a uspokojování ničím neomezovaných materiálních potřeb lidí, bez přirozených limitů. Právě na vytváření a stimulování stále nových potřeb je v situaci, kdy jsou všechny základní' potřeby lidí v západních demokraciích ji dávno uspokojeny, zaměřen celý mechanismus trní ekonomiky včetně agresivní reklamy. Mnoství peněz a výše luxusní spotřeby se staly univerzálním měřítkem úspěchu člověka.
Vztah k budoucím generacím: Preferování krátkodobých zájmů nad zájmy dlouhodobými a trvalými podle zásady carpe diem', ivot na úkor budoucích generací v důsledku nadměrného čerpání neobnovitelných zdrojů, ničení nebo nedostatečné péče o obnovitelné zdroje a v důsledku jiných nebezpečných (a často nevratných) zásahů do přírody. Trní mechanismy neumějí pracovat v delší časové perspektivě, stejně jako centralizované ekonomiky.
Není ale naivní ádat od světa, ve kterém není dost solidarity uvnitř společností ani mezi národy, solidaritu na druhou, toti solidaritu s budoucími generacemi, a usilovat o transformaci lidských hodnot směrem k humanismu, toleranci, solidaritě, uvědomělé skromnosti, úctě k ivotu ve všech jeho formách a obnově harmonických vztahů mezi člověkem a přírodou? A navíc označovat poadované změny za závod lidstva s časem?
Nejsou aktuálnější, bolavější problémy? Třeba krvavý rozpad Jugoslávie, válka v Perském zálivu, čečenská válka?
Právě s ohledem na všechny konflikty rozdělující svět vidí ivotní prostředí jako prostor sjednocování. Základem takové alternativy by snad mohla být společná péče o ivotní prostředí na naší planetě; existující zásadní politické, ekonomické, národnostní a náboenské rozpory ve světě nám mnoho jiných šancí neposkytují.
ivotní prostředí je pro Vavrouška místem, kde se hromadí nerovnováhy různého původu. Lokální i globální. Proto musí v Riu de Janeiro zatleskat Fidelu Castrovi, který tu říká: Chceme-li zachránit lidstvo od sebezničení, musíme lépe distribuovat pouitelné zdroje a technologie na Zemi. Méně luxusního zboí a méně odpadu v několika zemích znamená méně chudoby a hladu pro většinu planety. Chudoba a hlad vedou k devastaci přírodních zdrojů. Jen z jiných důvodů ne svobodná volba dalšího zbytečného zboí jako hybná síla ekonomického růstu. Castrova slova nemají nic společného s demokracií či diktaturou, s kapitalismem či socialismem, válkou a mírem. Je to jiný úhel pohledu na naši budoucnost. Úhel, kterému se lidstvo nevyhne. Úhel, který se stane tím naléhavější, čím později se jím začneme zabývat.
Vavroušek myslí na to, e euroatlantické hodnoty mají zásadní podíl na negativních trendech v celém světě. Myslí na spotřebu jako hybnou sílu ekonomického růstu: Trní ekonomika vede alespoň ve své dnešní podobě k prakticky neomezenému stupňování materiální spotřeby, co je v rozporu s limitovanými přírodními zdroji. Navíc je zcela nereálné, aby všichni obyvatelé naší planety dosáhli úrovně dnešní materiální spotřeby USA nebo jiných bohatých průmyslových států; přírodní zdroje naší planety na to prostě nestačí.
Ví, e některé politické postoje se mění. Také ovšem ví, e změny jsou spojeny se snahou vyhnout se změně toho nejpodstatnějšího: hédonistického způsobu ivota spojeného s masovým konzumem zboí. ádný politik nevystoupí proti ekonomickému růstu ve vlastní zemi, proti růstu spotřeby. Co můe dělat jedinec?
Skromnost, omezení sebe sama, v to věří. K tomu nestačí racionální poznání, to vyaduje víru. Tu Vavroušek má, ač Boha nepoznal. Skromnost není pro něj něčím, co si sami volíme, protoe to chceme, ale tím, čemu se podřizujeme, protoe k nám mluví příkaz starší, ne je naše vůle. Vavroušek na něj moná narazil v Africe.
Pro morálku je méně podstatné, zda příkaz ukládá Bůh nebo tradice. Kdy se František z Assisi vzdává bouřlivého ivota bohatého mladíka a přijímá dobrovolnou chudobu, obnovuje smysl ivota církve postiené marnotratností. Kdy Vavroušek ádá dobrovolnou skromnost, směřuje podobným směrem. Obnovuje smysl ivota lidské společnosti postiené konzumem.
Jsou lidé, kteří k ivotu nepotřebují ekonomický model nabízející další zbytečné zboí, sluby a spotřebu. Vědomou a dobrovolnou skromnost sdílejí i skupiny obyvatelstva motivované jinak ne ochranou přírody či omezenými zdroji Země. Hana Librová o nich píše v knize Pestří a zelení. Skromnost je motivovaná rovně náboensky. S papeem Františkem by si Vavroušek rozuměl. Dobrovolná skromnost nemusí být ivotní styl. Pro ivotní prostředí má smysl kadá skromnost.
Vavroušek, vlídný, skromný, přátelský mu, vdy připravený pomáhat, vdy připravený k diskusi, je se svým poselstvím otevřen kadému. Politikům i nám.
***
Vzpomínka na Josefa Vavrouška by zůstala neúplná bez jedné zmínky. Některé ivoty jsou plné obtíných rozhodování. Ne všichni takový ivot dokáí spojit s ivotem rodinným. Z šesti posledních předsedů vlád České republiky se jich polovina rozvedla v přímém přenosu. Rodina ovšem můe vyhraněnou osobnost také neobyčejně podpořit. Takové štěstí Josef Vavroušek měl.
PS: Autor plní Vavrouškovo přikázání: Nahoru výtahem můeš, ale dolů choď pěšky.
Jiří Müller (1943) je politik, působil v Chartě 77 a Občanském fóru.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.