Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 4 > Václav Jamek: S péčí řádného hospodáře, jako i: Ne konvičkám!
V týdnu od 15. do 21. června 2015 udělal soukromý podnikatel v oboru státní moc, média, plody země a kdovíco ještě, zatím jen vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš hned tři věci, které by mu v civilizované zemi politicky zlomily vaz. Začal věcí zdánlivě bezvýznamnou: sám pustil do oběhu fotografii, jak chčije na veřejném pisoáru, prý aby to neudělal senzacechtivý urnalista z nějakých novin, které Babiš ještě nevlastní.
ádné eufemismy, potřebujeme to slyšet zřetelně: ANO, je to tak. Vítězný nástup politika, který bude mít jako program chcaní, jsem ve svých dřívějších analýzách české společnosti předvídal, jen jsem to nečekal hned, viděl jsem to a jako druhé stadium po Babišovi. Přepočítal jsem se, moje chyba. Doufal jsem, e k tomu dojde a po mé smrti, ale vývoj k nové všelidské hrůze se nějak zrychlil, z české myšlenkové nicoty se nám vynořil jakýsi docent s nechutnou konvičkou, který neumí rozlišovat mezi člověkem a hmyzem, a Babiš drí krok. U dřív jsem ovšem správně rozpoznal Babišovo přesvědčení, e mezi všemi českými veřejnými činiteli ho má on největšího; ostatním chudáčkům se kvůli tomu pěkně posmívá, dokonce v parlamentu. Motivace jeho politické dráhy: touí po tom, všem ho ukázat.
Co je lidské a hlavně chlapské, kdy to někomu tak pěkně narostlo. Navíc, jak víme, on není a nebude politik. Musí nám předvést, v čem tkví rozdíl. A proč by se inýroval, kdy se dá i z prdu udělat marketingový tah? My Češi zkrátka, jakýpak copak, chčijeme. To nepopřeš, vole. Milióny jsou nás chcáčů, a nevíme kudy kam. Ale na tom chcaní se shodneme všichni. U nás se můeš, vole, fakt prochcat a k parlamentní většině.
Koneckonců to pořád není na doraz. Pan továrník má ještě rezervy. Ale brzy to na nás pustí všechno.
Vlastně s tím u začal. Zároveň s pisoárovým fotem vyšlo toti najevo, e Babišovi poskoci v chobotnici Agrofert si z šéfova chcaní vzali příklad a jakémusi neposlušnému nájemci na Moravě zničili pár dní před sklizní jedovatými chemickými chcankami obrovský lán pšenice. Asi fakt obrovský lán, ve chvíli, kdy tolik Čechů (prý nadpoloviční většina) zapomnělo na základní lidskost a nejradši by nějakou podobnou chemikálii pouili na vyhubení afrických běenců, svých bliních, kteří se dosud provinili jen bídou. Prý nemáme z čeho je uivit. No, asi opravdu ne, a brzo ani sebe, kdy dokáeme se svou úrodou zacházet takhle. Kdysi se tomu říkalo rouhání, a Bůh či bohové sesílali za trest mor, kobylky a jiné metly.
Nestalo se jistě poprvé v dějinách lidského druhu, e nějaký nájemce vyuíval cizí půdu neprávem (máme-li tomu zdůvodnění věřit), ale byly snad i časy, kdy si nikdo nedovolil zlovolně a zbůhdarma ničit plody pěstované k naší vezdejší obivě, ani byl potrestán! Jaká to neodkladná chcavá potřeba postihla uprostřed června bohatý zemědělský koncern, vlastněný českým ministrem financí, e se musel půdy zmocnit okamitě a kdoví na jak dlouhou dobu ji otrávit, místo aby ještě chvilku počkal a obsadil si ji beze škody a po ních?
K dovršení všeho se potom chcápek z Agrofertu, který měl veřejnosti věc nějak vysvětlit, s drzostí ravého vlastníka vysmál lidem, člověku i všemu Stvoření, kdy tvrdil, e k té barbarské zhovadilosti Agrofert přikročil s péčí řádného hospodáře. Myslím, e by se mělo Babišově politické divizi úředně uloit, aby touto průpovědí ovinula své logo, a kdyby nějací soudní občané byli v pokušení ještě ho volit, hned by si uvědomili, jak si Babiš to řádné hospodaření představuje, a chuť by je přešla. ANO, tohle jsem já!
Babiš se můe jako obvykle vymlouvat, e Agrofert v této chvíli neřídí. Přitom však proti výtkám o střetu zájmů tvrdošíjně brání své právo být státním činitelem a zároveň podnikat: a jak to dělá, e podniká, a přitom o ničem z toho podnikání nerozhoduje? Pan Babiš by zkrátka chtěl mít máslo i peníze z toho másla, k tomu navíc pěvecký sbor úsluných schovanek, a ve svém dvojím postavení jen argumentačně vyráí klín klínem. Tady však z jeho střetu zájmů pořádně zajiskřilo: protoe ať svůj podnik řídí nebo ne, jako jeho majitel nese plnou odpovědnost za to, co jeho zástupci páchají. Ta chemicky umořená moravská pšenice padá na jeho hlavu: jestli ne z hlediska právního (vzhledem k mafiánsko-třídní povaze našeho práva), z politického a mravního rozhodně; tím víc, e se a dosud tváří, jako by se ho to netýkalo. Odpovědný hospodář, jako kdy vyšije.
O poslední věci se mluvilo nejvíc: jistý koaliční poslanec si ve Sněmovně troufl fušovat do tvorby zákonů a nespokojený ministr financí ho do příslušného parlamentního klubu nepřišel utlouci argumenty k dané věci, ale policejní slokou, kterou si soukromě vede na poslancovu osobu. Mohl si pak tvrdit, co chtěl, pokud jde o povahu kompromitujících materiálů, které se pokusil uplatnit, byli u toho také další poslanci, z nich se tak stali svědkové. To je na té věci nejzvláštnější: vydírat někoho, to se většinou dělá mezi čtyřma očima, aby se vyděrač neprozradil a vydíraný se cítil osamocený a tím zranitelnější. Babiš tedy snad jednal v afektu, nebo zkouší čím dál neomaleněji, co všechno můe a jestli jeho strom (nebo co to je) poroste a do nebe. Vari sú to akési preteky s prezidentom Zemanom o dúhový pás Chu-c'pe, a v tom případě Babiš Zemanovi pořádně natrhl triko; ale zatímco kolem Ferdinanda Peroutky, osobnosti pamětihodné, leč slavně ji minulé, třeští naši novináři nepřetritě čtvrt roku, protoe se o něho otřel Zeman a ne někdo jiný, kolem Babišových soukromo-policejních machinací, srovnatelných co do závanosti s Kubiceho zprávou, je po třech dnech ticho.
Skvelý úspech, naozaj.
I já se u Babišova soukromého vyšetřování začínám bát, protoe to, co píšu, se mu nemůe líbit; a kde je soukromé vyšetřování, přijdou i soukromé rozsudky a soukromé popravy. Bojí se podle všeho i jiní, a nemáme se bát všichni? Strach, říká Montesquieu, je základní morální princip, na kterém stojí politické zřízení zvané tyranie. Montaigne zase na konci svých Esejů píše: I na nejvyšším trůnu světa sedíme pořád jen vlastní prdelí. To ovšem neznamená, e ji odtud máme na lidi rovnou vystrkovat.
Lze jistě vzít ohled na Babišovo roztrpčení, kdy se mu zakazuje, aby si dovoloval vůči jiným to, co si opozice, zvlášť ústy Miroslava Kalouska, vystupujícího u zase v kostýmu rozhorlené ctnosti, dovoluje vůči němu. Moná to jakýmsi nemístným způsobem jen oplácí, koalice nekoalice (co má svou logiku, protoe nekoalice, spojená s absolutní politickou nesolidárností, je Babišův vysněný stav, ústavní cestou arci sotva dosaitelný). Dluno říci, e při hlasování o nedůvěře vládě nejsou takové útoky mimo věcnou podstatu, jí je důvěryhodnost vlády, v jiných případech však ano (krom oprávněných poukazů na střet zájmů); Kalousek tím navíc při své vlastní zlé pověsti Babišovi spíš pomáhá. Nadmíru shovívavým komentátorům, kteří usuzují jako Zdeněk Zbořil, e všechny ty babišárny nemohou Babišovou oblibou otřást, protoe takových u u nás bylo a lidé jsou zvyklí, bych nicméně namítl: špatnost nepřestává být špatností jen proto, e se jí dopouštějí také jiní (vůbec u nemluvě o těch, kdo zase pro změnu střílejí černochy), a především – Babiš nalákal voliče slibem, on e se bude chovat jinak ne ti, kterým opovrlivě říká politikové. Právě to má být stále na zřeteli, a podle toho svého jinak má být také posuzován.
Dalo by se opáčit, e i to naslibované jinak u nás u bylo a e i na to je volič zvyklý, a v tom případě je největší logickou záhadou český volič: jestli si dokázal zvyknout, e nikdy nic jinak není, potom ve skutečnosti ádné jinak nechce: ale proč tedy pokadé volí dalšího neznámého Bajaju, který zas nějaké jiné jinak slibuje? Moná ho (voliče) politické debaty v televizi nebaví, a dává přednost pohádkám.
Koneckonců i já bych rád aspoň jednou v ivotě viděl, jak se město potahuje nějakým suknem. Zatím to dělají jenom světové trhy, a ty jsou neviditelné (a na jakési třaslavé grafy, které se zjevují v televizi). Znepokojivý mi však přijde právě dosavadní součet toho Babišova jinačího; a jak to dopadá se stromy rostoucími do nebe, je dobře známo.
Dvě věci na Babišovi nicméně oceňuji. Jednak to, e potvrdil, co jsem tu před lety v jednom z fejetonů psal o důvodech, proč bohatí neradi platí daně: kromě běné chamtivosti také proto, e při našich pořádcích nechtějí strkat vlastní peníze do kapes svým neméně bohatým konkurentům; Babiš před časem řekl, e právě kvůli tomu šel do politiky. Nestává se často, aby usmolený český intelektuál dostal za pravdu z nejvyšších podnikatelských kruhů.
A za druhé: fotografovat se na pisoárech je pořád přijatelnější, ne kdyby se přidal k všelidové nenávisti vůči nuzákům z Afriky, která se nese českou kotlinou a určitě by mu pomohla k ještě větší popularitě. Navrhuje sice zřídit jakési dobročinné koncentráky pod evropským dozorem ještě v té havé Africe (jako by tam, např. v Darfúru, u nebyly), ale zůstává umírněný: přece jen je v něm malá trocha studu – který převáné většině Čechů chybí zcela.
Nejmocnější státy Evropy, Francie, Británie a z jiných příčin i Německo mají na svém území statisíce muslimů. My skoro ádné. Přesto právě Čechy z pouhé představy, e by se u nás mohli nějací objevit, bere zuřivý psotník, který nás usvědčuje jako jeden z nejuboejších a nejzbabělejších národů tzv. vyspělého světa – jím nejspíš opravdu jsme. Ten odpor se na první pohled jeví jako obava z přílišné kulturní odlišnosti, která by nové příchozí činila neschopnými zdomácnět a mohla by z nich udělat nové adepty teroristického násilí.
Taková obava by nebyla zcela bezpředmětná, ale myslím, e je to jenom záminka. Zatěuje toti obalobou, ba jakousi kolektivní vinou lidi, kteří nic nespáchali, jen se pokoušejí uprchnout před nesnesitelným ivotem. O jejich odhodlání a schopnosti sít se s námi nevíme nic. Vystrašený občánek, poblázněný jedním fanatickým specialistou na blechy a štěnice, na ně jen přenáší vinu několika desítek či stovek doloených viníků, muslimských fanatiků – kteří k těm běencům ovšem nepatří. Kdyby však ta xenofobní logika platila, neměli bychom mít v Evropě islamistických atentátů spíš tisíce nebo desetitisíce?
Ve skutečnosti se Češi nechtějí zatěovat lidskou bídou, která jim zničehonic ukázala svou opravdovou, ohyzdnou tvář, a odpovídají ukázkou vlastní ohyzdnosti. Otázka, zda takovou záplavu nezaopatřené bídy (u ní ani neuvaujeme, zda by se mohla začlenit do fungující ekonomiky) unesou evropské systémy sociální pomoci, je opět oprávněná. Ale proč ji klást odděleně od ostatních otázek týkajících se restrukturalizace celého kapitalistického systému, která je v obecném zájmu – zvlášť rozdělování bohatství nezávisle na prodeji práce, která přestává být potřebná, a trvá se na ní u jenom jako na otrockém principu (na šichtu a do osmdesáti)? A jakým právem vyjímat z lidské povinnosti ty, kdo mají nejvíc?
Západ však, místo aby se snail vrátit do společenského řádu lidskost úměrně podmínkám, které lze dnes lidem vytvořit, se naopak od lidskosti odvrací. Krutost chudých k ještě chudším je mu svým způsobem vítaná.
Bída světa nás konečně dostihla. Mysleli jsme, e zůstane navěky zalezlá v Africe nebo v Asii a my si budeme ít v klidu a nevšímání, uívajíce statků těmi otroky vyrobených nebo jim ukradených: ale ona je tady. To, e hned nevíme, co s tím, je samozřejmé; záleí však i na tom, jakýma očima na problém od počátku pohlííme a zda vztahujeme zákon lásky nebo ten mravní zákon, který mluví o cíli a prostředcích, na všechny lidi, nebo jen na nás vyvolené Lišáky z Lišákova.
Mnoho Čechů se prostě bojí o svůj skoro-blahobyt, a rozhodli se proto lidství nuzákům upřít. Ještě hůř: jsme zvyklí vydávat sami sebe za potřebné, lísat se k mocným, škemrat, brát a příivničit, a najednou bychom měli my dávat? Vdyť u málem ádáme, aby nám z ciziny (zvané Brusel) platili i naši vlastní kulturu a vzdělanost; jinak, nic naplat, ádné nebudou. A lze-li brát některé výroky jihočeského specialisty na ovády a šváby i výlevy jeho stoupenců na internetu za směrodatné (jako například co by se mělo udělat Čechovi, který by přestoupil na islám, nebo e uprchlíci zachránění z vln Středozemního moře jsou jen druh špíny a podlidé), má poválivě zabřednuvší Jan Keller smůlu: tohle jsou nacisté, tohle u je nacismus! V tom není smíru. Entomolog Konvička má být za své (úspěšné) výzvy k nenávisti a potlačování práv kvůli názoru a příslušnosti k odlišné skupině dávno vyšetřován jako zločinec.
Proč není?
Těm, kdo jsou schopni naslouchat také něčemu jinému ne strašidlům a běsům, řeknu tohle: Nelze někomu upírat status lidské bytosti a vydávat to za obranu naší civilizace a našeho způsobu ivota. Nelidskost není v naší civilizaci hodnota; taková civilizace by za obranu ani nestála a zničení by si zaslouila. Extrémní islamismus tímto směrem u vykročil, ale právě proto se musíme mít na pozoru také sami před sebou! Záští k lidem nešťastným a ubohým sami sobě děláme hanbu.
A ještě něco: lidé jako náš docent přes vši a masařky terorismus nezahánějí, naopak ho povzbuzují a přitahují. Řekl bych, e hlavně kvůli němu přitalivost naší země pro islámské teroristy poslední dobou stoupla. Nenávist z nenávisti sílí.
Jistě však existují také muslimové jednající v dobré vůli. A poznat, jaký kdo je, není jednoduché ani u křesťanů, idů a nevěřících.
Arcibiskupům v Praze a Olomouci bych zvlášť doporučil četbu Kazantzakisova románu Kristus znovuukřiovaný. Dočtou se tam, jakými argumenty dokáe farizejský kněz v obdobné situaci odbýt prosby o milosrdenství: jsou jako ty jejich. Jeden skvělý pape všechno nevytrhne. A doleva Janu Kellerovi: vyčítat běencům, e jsou mezi nuzáky vlastně ti silnější, neboli sobci, a e měli dál solidárně ivořit se svými slabšími soukmenovci doma, je nehoráznost, které bych se od vás nenadál. Sám jsem za normalizace do exilu neodešel, a úplně stejných řečí proti emigrantům jsem se dost naposlouchal od svých spolunevolníků. Jene lidsky to bývá tak: zvauje se, zda víc bolí zůstat na hladovém úhoru, v moci krutých a zkorumpovaných náčelníků, nebo se vydat do nejistoty a nebezpečí, spoléhat na pomoc lotrů a riskovat, e se utopím v moři nebo se dostanu do světa plného nepřátelských konviček. Není to vdy otázka síly nebo slabosti: někdo má sílu zůstat, jiný odvahu odejít. Skutečně dobře vím, o čem mluvím. Navíc tihle běenci museli dopředu počítat i se smrtí, protoe pro mnohé z nich tak cesta skončila: take jim smrt přišla přijatelnější ne zůstat? Je tak těké si představit, e jde vdy o skutečné ivoty?
Kdy u jsem u těch uráek in nominem: nevěřím, e by to docent Konvička dotáhl a na diktátora. Heil Konvička, to nevydejcháš, vole! Některá jména a některé osudy se navzájem vylučují. (I kdy Caligula znamená něco jako Bagančátko a Pinochet je taky docela legrační. Ani Jamek není nic úchvatného, ale já tyhle choutky nemám. Stačí mi, e mám v Rakousku jmenovce vinaře, mešitu v Kuala Lumpuru a e se u nás moje jméno rozléhá nad kadým golfovým hřištěm.) Ale stejně by asi bylo jistější zaloit občanskou iniciativu. Mám pro ni u znak, odkoukal jsem ho od té jeho protiislámské organizace: bylo by to takové červeně lemované a červeně přeškrtnuté kolo, jen v bílém poli uprostřed by nebyla mešita, ale černá konvička. Iniciativa by se jmenovala Ne konvičkám! Pořád lepší ne nic, kdy se stát k ničemu nemá.
(Dodám, e po prvních prohlášeních změnila česká katolická církev svou řeč k lepšímu. Českobratrská církev evangelická vydala prohlášení rozhodné a účastné: odměněné na internetu mnostvím nepřátelských reakcí.)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.