Osobnosti Ludvíka Vaculíka, (23. července 1926 – 6. června 2015) věnujeme v tomto čísle kromě úvodního textu Jiřiny Šiklové také následující příspěvek Karla Hrubého a vzpomínky Jana a Mileny Šimsových na straně 87.
-red-
Mám dojem, e Ludvíka Vaculíka jsem snad znala celý ivot, stejně jako jeho enu Madlu, která pracovala kdysi v manelské poradně. Bydleli naproti mému bytu za Vltavou, ve Veletrní, a snad se ani nikdy nepřestěhovali. Tedy teď se Ludvík opravdu přestěhoval, jak vdy psal, do ji připraveného hrobu, který si vybral a o kterém psal bez nostalgie i v době, kdy byl ještě skoro mladíkem. I to však patří k Vaculíkovi, jak jsme ho znali.
Obvykle se z kadého autora připomíná jen jedna část jeho ivota. U Vaculíka se vzpomíná na jeho vystoupení s textem Dva tisíce slov nebo na jeho fejetony, kterými komentoval dění v této republice po celých dvacet pět let od převratu v roce 1989. Předtím je taky psal, ale do samizdatových novin. Méně se připomíná, e to byl právě on, kdo organizoval po celá léta Edici Petlice. Po celou dobu takzvané normalizace neúnavně obcházel své kolegy spisovatele a naléhal na ně, aby psali a zachovávali termíny odevzdání textů do Petlice, do ineditního časopisu Obsah či jiných neperiodických periodik, tedy do samizdatu. Kolikrát mi řekl třeba Milan Šimečka, e něco musí dopsat, neboť jinak by mu Ludvík vyhuboval. Organizovat tehdy takovéto pseudovydávání znamenalo také obcházet autory i přepisovačky, nosit jim texty, odnášet pak hotové přepisy na průklepových papírech do vazáren knih, kde měl člověk své dobré známé, kteří udělali, co bylo třeba, a dovedli o tom pak mlčet. Telefonovat se nedalo. Telefony StB proskribovaných lidem zabrala a těm nemnohým, co je k dispozici měli, je odposlouchávala.
Kdy Vaculík napsal a vydal v samizdatu, tedy asi v deseti kopiích, Český snář, vyvolalo to údiv. Mnozí si mysleli, e v té knize toho sdělil a příliš. Byl určitě otevřený, ale mohu podat osobní svědectví, e to podstatné Ludvík nikdy neprozradil ani ve svých fejetonech ani ve Snáři, přestoe nejen tušil, ale přímo věděl, jak texty chodí ven, tedy jak se dostávají do zahraničí. Věděl o archivu, který v německém Hannoveru zřídil a později na zámku Schwarzenbergů spravoval historik Vilém Prečan, ale nikdy a nikde to v knize ani ve zdánlivě zcela otevřeném fejetonu nenaznačil. Jinak se ale Vaculík vdy choval, jako by tu byla svoboda. Riskoval. O tom jasně svědčí ji jeho proslov na IV. sjezdu spisovatelů v červnu 1967. Je třeba vidět, řekl zde, e za dvacet let nebyla u nás vyřešena ádná lidská otázka – od primárních potřeb, jakou jsou byty, školy, prosperita hospodářství, a po potřeby jemnější, které nedemokratické systémy světa vyřešit nemohou, jako jsou pocit platnosti ve společnosti, podřízení politických rozhodování kritériím etiky, víra ve smysluplnost i malé práce, potřeba důvěry mezi lidmi, vzestup vzdělanosti celých mas.
Ludvík Vaculík to nedělal proto, e by chtěl vzbudit rozruch či být prorokem, nato pak hrdinou. Dušan Hamšík ho cituje v publikaci Spisovatelé a moc: Vystoupil jsem proto, abych měl sám v sobě jednou pořádek. Vsadil jsem na to, e vše řeknu přímo, protoe u skoro nikdo přímo nemluví. A pak pokračoval o tom, e komunistická strana ji dávno není hnutím zdobeným nádhernou přitalivostí oprávněné opozice proti stávajícím pořádkům. K vystoupení na spisovatelském sjezdu ani k napsání Dvou tisíc slov o rok později jej nevedla ani potřeba politicky provokovat tehdejší předsednictvo KSČ. Na to byl příliš plachý a současně realistický. Vystoupil s tím provokativním textem, jak sám řekl, protoe to bylo jeho osobní účtování s minulostí. Musel tu kritiku na sjezdu vyslovit, protoe dál ji to nešlo, zdravý rozum se probudil. Vynikajícím způsobem, bez jakýchkoliv citátů z nějakých klasiků taky formuloval pojem moc.
Projevy ze IV. sjezdu spisovatelů jsou ji minulostí. Dnes by nikoho z lidí píšících knihy ani nenapadlo sdruovat se podobným způsobem a veřejnost by jejich hlasu nedávala ani takový význam. Dnes by tuto práci měli dělat politici a novináři, spisovatelé by se neměli nechat do těchto rolí vmanipulovat. Měli by sedět doma a tvořit, tedy psát.
Ludvík Vaculík ale tuto dělbu práce neznal, tedy neznala ji generace, ke které on náleel. Patřím ke stejné generaci, a tak to suplování politiků povauji za plus. To je ale moná taky deformace podmíněná věkem. V kadém případě jsem ráda, e jsem Ludvíka Vaculíka poznala a e jsem mohla sledovat jeho ivot i tvorbu. Teď mu mohu dodatečně za sebe a určitě i za většinu čtenářů Listů alespoň poděkovat.
Jiřina Šiklová (1935) je socioloka, členka redakční rady Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.