Domácí politická debata našla v posledních měsících své brizantní téma. Jsou jím uprchlíci. Podle redakce Listů je třeba k tématu přistupovat věcně, nakonec i s ohledem na československou historii, její součástí je uprchlictví v mnoha podobách. I zakladatel Listů Jiří Pelikán byl ostatně politickým uprchlíkem. Zveřejňujeme přímo k tématu dva texty. Jeden níe o české politické debatě. Druhý v zahraniční rubrice přináší kromě jiného potřebná čísla.
Jedním z hlavních témat společenské diskuse u nás se v posledních měsících stala otázka uprchlíků a islámu. Přispěla k tomu celá řada faktorů, vlna uprchlíků ze severní Afriky, Blízkého východu a tzv. Afrického rohu, série teroristických činů od útoku na Charlie Hebdo po atentáty v Tunisku a samozřejmě zvaované unijní kvóty na přijímání uprchlíků.
Výsledkem je stav, kdy se uprchlíci jako téma usídlili nejen ve veřejném prostoru a na sociálních sítích, ale stali se i běnou součástí hovorů mezi lidmi. Těko říct, nakolik se jedná o bublinu, která splaskne, či jde o téma, které bude hýbat českou společností a potamo politikou dlouhá léta. Z velké části záleí na jeho přítomnosti v mediálním prostoru.
Ještě před posledními evropskými volbami v květnu 2014 byla v ČR migrace marginálním tématem, které nemělo potenciál oslovit veřejnost. Některé strany se ho sice pokusily uchopit a pomocí strašení a hyperbol na něm získat politické body, ale reakce voličů byla mizivá. Úsvit přímé demokracie, v té době ještě Tomia Okamury, získal 3,12 % a Jana Volfová se svojí Českou suverenitou, která se u tehdy ve svém klipu zahalená od hlavy a k patě snaila hrozit islamizací, jen 0,13 %.
Současná situace je odlišná. Téma migrace společensky rezonuje zásluhou neustálého připomínání a neurčitého strachu, který je s ní spojený. Ten má dnes dvě sloky, se kterými se snaí pracovat Tomio Okamura, Adam B. Bartoš či Islám v ČR nechceme, resp. Blok proti islámu Martina Konvičky a Jany Volfové. Jednu můeme nazvat sociálně-ekonomickou, druhou civilizačně-kulturní. Směs obou rovin najdeme v červencové tiskové zprávě Bloku proti islámu: Vysoký populační růst islámských imigrantů nepřispěje k ekonomickému růstu cílových zemí, protoe tito přistěhovalci mají tendenci vytvářet ghetta, která se vyznačují dlouhodobou nezaměstnaností, parazitací na sociálních dávkách a izolací od neislámské společnosti. Islámští imigranti patří v západoevropských zemích k nejhůře integrovatelným cizincům, jsou zdrojem řady asociálních jevů (nucené sňatky, vrady ze cti, enská obřízka, násilí na původních obyvatelích), vykazují tendenci k politické radikalizaci. Migranti jsou zde vylíčeni jako hrozba ekonomická i kulturní.
Ačkoli se to nemusí zdát, nebezpečnost Bloku proti islámu je větší ne skupiny kolem Tomia Okamury či Adama B. Bartoše, přestoe ta vykazuje větší sklon vyhroovat svým odpůrcům násilím. Tolik skloňované šibenice byly na akci, na ní řečnil zmíněný Tomio Okamura, kdeto Martin Konvička byl v té době na cestě do Calais.
Blok proti islámu se snaí budovat celorepublikové hnutí s rozsáhlou regionální strukturou. Spíše ne na jednu osobnost sází na co největší zapojení dobrovolníků a budování místních organizací. Důleité jsou rovně výstupy, které Blok proti islámu šíří do veřejného prostoru. Jedná se o směs štvavosti a osobních útoků vůči obhájcům příjímání uprchlíků na jedné straně a kusých či zavádějících informací, je vyznívají podle potřeby Bloku proti islámu, na straně druhé.
Hlavním problémem celé debaty o uprchlících a islámu je, e ti, kteří se snaí Martinu Konvičkovi a Bloku proti islámu oponovat, reagují nejčastěji na onu štvavost a osobní ataky, a to výsměchem, případně obecnými či souhrnnými argumenty, kterými se snaí vyvrátit Konvičkovy postoje jako celek. V mnohem menší míře u polemizují s konkrétními zrnky faktů, zkreslenými informacemi a polopravdami, je Blok proti islámu plodí.
Právě ty ale následně ijí svým vlastní ivotem a v široké veřejnosti podporují strach a nejistotu. Pokud například Islám v ČR nechceme popisuje, jakým způsobem se Evropská unie snaí zavést mechanismus na přesidlování imigrantů v rámci jednotlivých členských zemí, je třeba reagovat nanejvýš věcně a zabývat se jednotlivými informacemi, které jsou zde obsaené:
Evropská komise k tomu volí salámovou metodu k otupení odporu veřejnosti skrze nejprve omezená čísla zastropovaných pilotních programů. Následně na základě nich chce zavést konečnou legislativu na povinné přerozdělování předem neurčitých počtů imigrantů. Následně ještě násobené o rodinné příslušníky. Pro ČR to v případě zavedení znamená nejprve nucené přijetí 525+1200 imigrantů v tzv. pilotních programech. Následně nucené přijímání desetitisíců imigrantů kadý rok. Převáně muslimů ze Sýrie, Iráku, Somálska či Afghánistánu, kteří tvoří většinu imigrantů do EU.
Snaha shodit to ze stolu s tím, e Konvička zase straší a píše nesmysly, nikam nevede. Buď je třeba jednoznačně a konkrétně doloit, e něco takového nehrozí, nebo říct na rovinu, e se sice můe stát, e v následujících letech Česká republika bude přijímat tisíce uprchlíků ročně, ale úplně bez problémů to zvládne, stejně jako si poradila s přílivem uprchlíků v druhé polovině devadesátých let, kdy jsme přijali tisíce lidí ze zemí bývalé Jugoslávie. V následujících letech počet azylových ádostí klesal, ještě v roce 2001 jich však bylo přes osmnáct tisíc a v roce 2003 pak 11 400.
Podobné věcné informování a vyvracení mýtů musí probíhat také v souvislosti s islámem, o něm koluje řada fám s cílem vytvořit představu nepřekonatelné civilizační bariéry mezi islámskou a naší kulturou.
Vláda sice plánuje kampaň, která má rozptýlit strach české veřejnosti z příchodu patnácti set uprchlíků, k jejich přijetí se zavázala, tato kampaň má ale směřovat na komunity, do kterých utečenci přijdou. Jde o to vyvrátit obavy místních. Něco takového musí probíhat i na celostátní úrovni, kde je nutné systematicky a dlouhodobě vytvářet opozici vůči nenávisti a zkresleným informacím, a to se znalostí věci a bez zbytečných emocí. Podobným směrem se ubírá iniciativa HateFree Culture. Tyto aktivity je však třeba posilovat.
Potřebné informace musejí být dostupné a ve veřejném prostoru stejně přítomné jako to, co dnes obavy z migrantů vyvolává. Směs zavádějících informací a štvavosti svádí k tomu reagovat na ni výsměchem a pohrdáním, v očích velké části veřejnosti to ale nic nemění na tom, e Martin Konvička a spol. upozorňují na problém.
Navíc pokud chce kdokoli dnes zabránit tomu, aby se nemalá skupina občanů stala součástí vlny nenávisti zaměřené proti uprchlíkům, musí vyvinout mnohem více snahy ne ti, kteří tyto emoce vyvolávají. Blok proti islámu a další toti pracují s náladami, které jsou v české společnosti u delší dobu, pouze je vyuívají a stáčejí jejich směr, kam se jim to hodí.
Ve společnosti sílí pocit, e máme svých starostí dost, člověk se musí ohánět, nemá na rozdávání a je frustrovaný z toho či onoho. Proč bychom měli někomu pomáhat? Ohroovat svůj způsob ivota tím, e sem budeme přijímat velké mnoství lidí z jiné kultury? Co je nám do toho, e jsou nějaké státy v rozvratu a lidé odtamtud prchají, aby si zachránili holé ivoty?
Domyslet vlastní roli a odpovědnost ve sloitých globálních dějích není jednoduché, přesto i Česká republika je součástí tohoto dění, na jeho konci jsou dnes statisíce lidí směřujících do Evropy ve snaze najít zde lepší ivot. Můeme se tvářit, e jsme nikdy neměli nic společného s takovými událostmi, jako byly evropská kolonizace, vojenské zásahy v některých oblastech, nebo e jsme nepatřili do civilizace, která se pomocí často jednostranně výhodného obchodu snaila maximálně vyuít nejenom nerostné bohatství řady zemí, odkud sem migranti přicházejí.
Z pohledu jednotlivých občanů České republiky je tato odpovědnost stěí uchopitelná, těko se ale tvářit v situaci, kdy celá evropská civilizace byla vybudována na kolonizaci a vyuívání velké části světa, kde měla svůj vliv, e nemáme nic společného s lidmi, kteří k nám z bývalých evropských kolonií míří. Pokud Evropa v minulosti expanzivně zasáhla do zbytku světa, těila z něj a vystavěla na tom svůj blahobyt, nelze na tuto vazbu zapomenout v době, kdy se Evropě vrací jako bumerang v podobě migrantů.
Je jisté, e příliv uprchlíků Evropu změní, Evropané udělali to samé s kulturami, které kolonizovali. Rozdíl je v tom, e Evropa má dnes mnohem větší monosti, aby celý proces, kdy se jí vrací to, co v minulosti zasela, skončil poněkud harmoničtěji, ne kdy svojí kolonizací do jisté míry rozvrátila zbytek světa.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.