Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 4 > Jindřiška a Jiří Svobodovi: Klientelismus vs. demokracie
(K Listům 3/2015)
Velmi si ceníme reakce pana Matyse na náš článek Je klientelismus planetární hrozba?, protoe nám přinesla řadu podnětů k zamyšlení. Pan Matys nám vytýká, e náš článek pomíjí etický a lidský rozměr popisovaného problému, a tvrdí, e demokracie se skrývá nikoliv v systému voleb a politických stran, ale především v hlavách lidí.
Demokracie má zapracovány etické principy spravedlnosti a lidských práv ve svém základu, k němu lidé dospěli jako ke společně sdílenému systému hodnot. Jedním z předpokladů demokracie je, e vůle občanů se chápe jako nejvyšší suverén ve státě. Kolektivní rozum lidí, ač není neomylný, dopouští se obvykle méně chyb ne svrchovaný vládce. Ovšem k tomu, aby se ustavila obecná vůle, je potřeba, aby občané byli navzájem rovnoprávní a aktivní. Pokud občané v demokracii přestávají být aktivní, pokud klientelismus jejich rovnost v postavení narušuje, přestává demokracie fungovat. Kvalita demokracie se odvíjí od postojů svých občanů k politice státu. Hledat ideálního zástupce zájmů společnosti má jen teoretický smysl, v demokracii bude vdy umoněno různým politikům i nepolitickým organizacím podílet se na státních záleitostech. Potí je v tom, e řešení problémů se děje silově a klientelisticky, nikoli rozumově.
Myslíme si, e je předně třeba rozlišovat demokracii jako nástroj rozhodování a řízení v malých skupinách lidí a demokracii aplikovanou na celostátní útvary či na celoplanetární úrovni. My se v článku zabývali tím druhým měřítkem. Plně však respektujeme názor pana Matyse, e na úrovni malé obce, kde vidí kadý kadému do talíře, je správné rozhodovat uitím co nejpřímější demokracie.
Přímý demokratický přístup funguje ve společnostech lidí s víceméně shodnými zájmy a můe fungovat i ve větším měřítku tehdy, kdy o mnoho nejde. Pak je pochopitelný dojem pane Matyse, e kdysi bylo lépe. Ono se toti v ČSSR nestihlo nic podstatného demokraticky řešit, a demokracie proto mohla přeívat v myslích lidí ve formě bláhových očekávání a do doby, ne byla tato očekávání normalizací utnuta.
Co si lze představit pod pojmem demokracie v hlavách lidí? Moná si někdo myslí, e při kadém rozhodování by se mělo vzít v úvahu co nejvíce názorů lidí, kterých se rozhodnutí týká. Pak však můeme váně pochybovat o řešitelnosti úkolu v konečném čase. Při takovém pojetí demokracie v hlavách lidí by asi společnost zašla na totální neoperativnost a nekonečné hádky. Zřejmě proto se ve společnosti ujal model zastupitelské demokracie, kdy je výkonná moc svěřena do rukou zvolených zástupců v dobré víře, e pro to mají dobré předpoklady a budou primárně hájit zájmy společnosti. Zde se však problém štěpí na dvě části. Tu velmi jednoduchou, jak výběr technicky zrealizovat, a tu v podstatě neřešitelnou, jak spolehlivě poznat správného zástupce. Právě ta druhá část je pro fungování zastupitelské demokracie klíčová.
I při sebelepším poznání nějakého člověka těko odhadneme, jak se bude chovat, a mu bude svěřena moc. Osobní morální vlastnosti nejsou spolehlivým ukazatelem toho, zda bude svůj program uskutečňovat po svém zvolení. Ani u osvědčeného zástupce si nemůeme být jisti, e ho časem nepokazí nějaké lákadlo, se kterým se dosud nesetkal. Po svém zvolení se politik stává nezávislým na voličích, a ti ji prakticky nemohou ovlivnit jeho konkrétní politické rozhodování. Při rozhodování o obecných záleitostech politik nabývá pocit vlastní nadřazenosti a volič pocit osobní neodpovědnosti či bezmocnosti. Navíc realitou dnešních voleb je spíše soutě PR agentur ne soutě dobrých nápadů stran a kandidátů jak řídit společnost.
Myslíme si, e společnost nelze technicky řídit lépe ne přes zastupitelskou demokracii. Máme však obavu, e pouze s tímto názorem v hlavě nevystačíme. Nelze se toti spolehnout na to, e se vybraní zastupitelé budou řídit elementární etikou a budou dobře hájit zájmy společnosti. Proto nelze ponechat zastupitelům při řízení zcela volný prostor a bylo by vhodné usilovat, aby
1. veškeré podklady související s rozhodováním a řízením byly veřejně přístupné,
2. kadý občan mohl předloit návrh na řešení nějakého problému a ten byl při rozhodování brán jako rovnocenný s jinými návrhy a
3. pravidla pro rozhodování a řízení a kontrola jejich dodrování nebyly určovány a prováděny vlastními zastupiteli.
Bohuel tu nemáme ádné zákony, které by zastupitele a úředníky ohodnotily za dobrá rozhodnutí ve prospěch společnosti, a nemáme tu ani zákony či explicitní systémová pravidla, které by usilovaly o zmenšování ivné půdy pro bující klientelismus. Má-li se proto demokracie do hlav lidí znovu dostat, myslíme si, e by mělo jít hlavně o dobré nápady jak správně společnost řídit, jak najít a prosadit systémová opatření, která by nasměrovala zastupitelskou demokracii ve prospěch lidstva a udritelného rozvoje a navrátila tak důvěru lidí v zastupitelskou demokracii od lokální a po celoplanetární úroveň.
Jindřiška a Jiří Svobodovi, Brno
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.