Potí sdělovacích prostředků je, e musejí neustále něco sdělovat. Můeme je vypnout, ony ale zůstávají zapnuté. A i kdyby je vypnuli všichni, budou dál vysílat do éteru, a to přesto, e u Einstein dokázal, e ádný éter není, jen prázdno. Kadého někdy napadne, a zejména pracovníky médií, jak by bylo pěkné publiku oznámit, e se nestalo nic, co by stálo za řeč, a proto se zprávy ruší, a vůbec e kdy je venku pěkně, nemá cenu vysílat. Jene konkurenční boj to nedovolí – pokud se nic nestane, je potřeba cokoli vymyslet, stvořit problém a ten pak naléhavě řešit. Tak jako se jednou v létě na Nově zabývali dilematem, kde má občan na svém těle nosit revolver, udeří-li vedra. A taky je nutno mít v zásobě něco dojemného, takzvanou story neboli hluboce lidský příběh čili v argonu novinářských cyniků háelpéčko. Třeba o tom, jak okradli stařenku. Ale pardon, to je z pohádky Mrazík...
Něco se ovšeme stále odehrává nebo jak se říká odvíjí na politické scéně. Tu padne ministr, tu skandální rozsudek, tu rána a vdy kontroverzní výrok na Hradě. Ale po čase se i cynickému novináři stane, e na něj padne marnost o tom psát. Jsou to prchavé děje, určené k okamité spotřebě. Pozítří to u nebude nikoho zajímat, nato za dva měsíce.
Z neinspirativních úvah mě vytrhl telefonát. Jakýsi čtenář si ádal šéfredaktora, a kdy jsem mu s lítostí sdělil, e se zde u mého mobilního telefonu v Olomouci-Pavlovičkách nenachází, namítl: Ale tohle číslo mi dali v redakci. – Kde? V jaké redakci? podivil jsem se. A on na to: No přece v redakci Listů v Uhříněvsi!
Hned jsem si vzpomněl na takzvaný kopírovací paradox, o něm jsem četl v populárně vědeckých knihách: Je-li vesmír nekonečný, všechno, co se můe stát, se nejene skutečně stane, ale stane se to dokonce nekonečně často. A tak nutně existuje nekonečně kopií čehokoliv. I Nietzsche píše ve Vůli k moci: Vesmír musí projít ve velké hře náhody, na ní se zakládá jeho existence, spočitatelným mnostvím kombinací... V nekonečném dění se v té či oné chvíli musí uskutečnit kadá moná kombinace; a nejen to, ona se musí uskutečnit nekonečněkrát. Take zákonitě musí existovat nekonečně mnoho úplně totoných časopisů a pozoruhodné je jen, e tento dvojník nesídlí v červí díře ani ve Velkém Magellanově mračnu, ale v Uhříněvsi.
Pak mne ale něco zneklidnilo – existuje-li ona kopie, zcela jistě jsou zdvojeny i všechny články a vyvstává pak problém s honoráři a copyrighty, notabene jsou-li duplikovaní i autoři. A jaký náklad by časopis mohl mít, kdyby nebyla rozdvojena čtenářská obec! Ale co nevýdělečný časopis, co by takové replikování znamenalo pro světové producenty limonád, kosmetiky, značkových oděvů (ty u s tím zkušenost mají) anebo hamburgerů! I kdy v posledním případě je zase moné, e výrobci, stejně jako jejich produkty, u naklonováni jsou, jen to nikdo nepochopil.
To mě přivádí k tématu, které trápí řadu let českou společnost. Toti k záhadě takzvaného europiva. Tato legendární tekutina se vyskytuje jen v reklamách českých pivovarů a není to pouhá obdoba běného pracího prášku. Europivo v sobě spojuje absenci charakteristické chuti českého národního nápoje s nechutí k čemukoli evropskému. Ale má to být i symbol zaměnitelného a kopírovatelného. Nyní vzal toto mystérium za opačný konec plzeňský Gambrinus. Postavil falešný malý pivovar a pod falešným názvem Patron z něj začal vozit do praských pivnic své běné pivo. Zde hosté pivo ochutnávali před kamerami reklamních štábů a byli uchváceni neopakovatelnou chutí. Sládek – pravý – pivovaru akci zdůvodnil následovně: Mrzí nás ne vdy dobrá pověst našeho piva zaloená na davovém přitakávání předsudkům, e minipivovary vaří lepší, poctivější piva, e Gambrinus je šizený, je to europivo a podobně.
Nevím, jaké z toho plyne poučení. Ale moná k němu dojdou v Uhříněvsi.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.