Jste zde: Listy > Archiv > 2015 > Číslo 3 > Dagmar Vaněčková hovořila s Pavlem Landovským ve Vídni: O divadle a jiném...
Dagmar Vaněčková napsala: Jak se tak hrabu ve starých papírech, najednou mi vyplave na zeloutlých stránkách úplná rarita. Velmi dlouhý rozhovor z r. 1982 s Pavlem Landovským, o něm jsem věděla, e by měl existovat, ale neobjevila ho. Bylo určeno pro Škutinův Magazín... Mnohem kratší je rozhovor Františka Vaněčka s Landovským o Bytovém divadle, snad vyšel ve švýcarském Zpravodaji. S Lanďákem jsme jeden čas bydleli v jednom domě ve Vídni. Nevěděla jsem, e v říjnu zhasl, zrovna v době, kdy i já jsem se spíš loučila se ivotem, p. velvyslanec a jeho pravá ruka mi tehdy horko těko sehnali místo v hospici, ale Pán měl pro mne jiné oumysly. Práci. A tak se lopotím. Lanďák nebyl jen velký herec své generace, ale jak zjišťuji z rozhovoru, myslitel na svůj způsob a charakter. Je to velmi autentické, hovorová čeština, no, prostě celý Landovský. A budete mít po uzávěrce, napište svůj názor. Pisatelka, jak u se to občas stává všem, zapomněla připojit přílohu. Poslala ji dodatečně 28. dubna. Nestihli jsme ale u odpovědět, e rozhovor otiskneme. Teď jako vzpomínku na oba.
-red-
U je to nějaký ten pátek, co vás s Vaculíkem, Urbánkem a s čerstvou Chartou rafli policajti na Václaváku. Poslední roky doma, začátky ve Vídni, zbavení občanství. Nebylo toho na vás moc? Umělec pociťuje a reflektuje leccos silněji ne obyčejný smrtelník.
Ono u je to nějakej pátek, ale zase to není tak dlouho, aby se nevědělo, e to nebylo s Vaculíkem a Urbánkem, ale s Vaculíkem a Havlem a e to nebylo na Václaváku, ale v Dejvicích u gymnázia. Věci se stávají u legendou, to mně na tom šíleně štve.
Nemyslím si, e umělec reflektuje věci silněji ne obyčejný smrtelník. Kadej jsme vlastně umělcem na svém pracovišti. Domnívám se, e kadej ten svůj resort pociťuje víc ne ten, který patří tomu druhému. Zase jsem třeba úplnej lazar v slaboproudej elektrotechnice nebo v biologii, ale to neznamená, e se o to nezajímám.
Jednou jsem dostal na estrádě otázku, co je to pracovitost, štěstí a tak. Tehdá jsem řekl, e kdy se někdo narodí milionářem, tak v šesti letech mu někdo nosí aktovku do školy, kdo se to naučí nosit sám, zvykne si pracovat. Taky lidská síla a energie není u lidí rovnoměrná. Je to jako v úlu, mezi včeličkama nebo mezi mravenci. Nebo ve školní třídě, která má padesát áků. Tam je jeden rozenej vůdce, pak je tam básník, blázen, šašek, jeden geniální matematik a geniální dějepisec, velká síla vynikajícího průměru kluků, kteří umějí pracovat, pak nějakej ten alobník, udavač i sexuální úchylkáři. Jedna taková třída je vlastně jako lidská smečka, na ní člověk vidí celou lidskou společnost.
Jak se vyrovnáváte s pojmem času – jinými slovy – zdá se vám to dávno, nebo spíš včera, co jste odjel z Prahy?
Já jsem neodjel z Prahy, já jsem odjel do Prahy. V Chestertonově knize odjídí kdosi z londýnského předměstí, kupoval si lístek do Londýna a zapomněl říct, e jede do Indie, ale pak si řekl, e ať jede kamkoliv, e jede do Londýna, domů. To, e já jsem se na té cestě zdrel – i kdyby do konce svého ivota –, neznamená, e bych jel někam jinam. Všichni lidi by se měli do své země, do svého rodiště dostávat tím, e by objeli celej svět, a všechno by moná vypadalo jinak. Ti lidi by se dostávali domů přes svět. Ti lidi jsou nešťastní doma, protoe se domnívají, e jim někde něco ušlo nebo e jinde je to lepší. Jsou lidi, kteří jezdí kolem celé zeměkoule třeba do Vídně, jiní do Mexico City, ale vdycky se vracejí přes ten svět domů. Je to spíš taková básnická metafora, ale na tom trvám, e jsem odjel z Prahy do Prahy. Proč jsem se zdrel, to kadý ví. A v dnešním připitomělým světě je to situace zcela normální.
Od 11. října vám běí na scéně Akademického divadla Burgtheatru hra Arest. Údajně nezávislý, seriózní, konzervativní a exkluzivnější deník Die Presse ji vychválil do nebe a jiný, rovně údajně nezávislý, bulvárnější, lidovější Die Kronen Zeitung ji ztrhal. Pokud jsem mluvila s přáteli, shodli jsme se většinou, e nám, českým divákům, hra přinesla silný záitek, nicméně výkony herců a reijní pojetí se na generálce zdály poněkud vlané. Jak je spokojen autor?
I mezi nezávislostí jsou rozdíly, protoe v podstatě nikdo není úplně nezávislej, nezávislej můe bejt jen blázen, ale i ten je závislej, protoe mu v tom blázinci musejí krájet chleba na kostičky. Kadej jsme od narození závislí, na matce, otci, učiteli, protoe tím se stáváme, čím jsme. V mé hře Hodinový hoteliér jeden starej chlap říká: Tak vy si, pánové, myslíte, e kdyby se vzal lidskej mozek a dal pod takovej skleněnej šturc, co se dávají syrečky, a dali se k němu všelijaký šlauchy, hadice, e by ten mozek něco vymyslel? Říkám, e by vymyslel kulový hovno. I mozek potřebuje impulsy, vjemy, aby je dával do souvislostí, jakápak nezávislost. Jenom kvalita, schopnost mého mozku můe hledat souvislosti v informacích.
Bylo znát, e člověk, který psal o mé hře v Die Presse, tu hru viděl, proil, cejtil a kritizoval, kdeto ten pan Reimann, kterej psal v Kronen, si nechal referovat od nějakého svého učedníka, a protoe je to nepřítel Karl-Heinze Hackla, před půl rokem ho aloval a od té doby Hackl podle Kronen nehraje v ádné hře, která by byla dobrá. Kdy mne pochválí blbec, tak jsem uraenej, a naopak. Darebákům se nechci líbit. Nikde.
(Poznámka D. V.: Viktor Reimann byl známý svým protičeským postojem, kdykoliv se mu naskytla příleitost. Nejen v oblasti kultury.)
Nemůu chtít na lidech, kteří nebyli ve vězení, aby rezonovali, jako by byli ve vězení. A na to, co ti lidé dostali za informace a e na to měli jen měsíc, udělali maximálně monou práci. Ani by se museli nechat dát zavřít. V Činoherním klubu bychom takovou věc zkoušeli čtyři měsíce. Pamatuju, e Vláďa Pucholt měl jednou hrát roli z pasťáku a nechal se na tejden do pasťáku zavřít. Potom ale přišel a říkal, e ten film točit nebude, e je to le, e ten autor si to všechno vymyslel. Řekl nashledanou, všecko to je úplně jinak a já to hrát nechci, protoe je to le. A nehrál. Tu roli pak vzal jinej, za peníze, ani by se nechal zavřít a poznal pravdu. Krásně to sehrál, aby poslouil nějakýmu blbovi, kterej chtěl dokázat, e ti chlapci v pasťáku jsou jako jiní.
Tady ti herci se snaili všecko chápat a musím říct, e po druhé, třetí repríze, kdy se trochu zklidnili, to začali pociťovat jinak a teď u to představení má jinou dynamiku ne to, co jste viděli na generálce.
O čem pojednává a kdy bude uvedena vaše další hra, která se podle zprávy v Kurieru má jmenovat Sanitäre Nacht, ač původně měla mít název Wegen Desinfektion geschlossen?
Hru jsem napsal v roce 1976 a odehrává se v roce 1985, je to vlastně science-fiction. V Československu to mělo název Sanitární noc, co znamená, e se zavře a jde se na pivo. Kdy to mělo světovou premiéru v Bonnu v roce 1978, reíroval Günther-Paul Fieber, vyvěsili plakát Wegen Desinfektion geschlossen, jene lidi namítali, kdy máte tu desinfekci, vraťte nám peníze. Take se zhrozili a rozhodli, e by se to mělo udělat jinak. Vrátili se k původnímu názvu a hra se tedy jmenuje Sanitäre Nacht neboli Desinfekce a premiéra bude 20. ledna. Zkoušky začínají 27. října v divadle Die Komedianten v Künstlerhausu, bude jich 48, take herci snad budou mít dost času nasáknout tu atmosféru.
Kdy se mě někdo bude ptát – počkejte, jak jste to myslel? –, odpovím, e jsem nic nemyslel, protoe to ještě nebylo. Nikdo neví, jak to bude za pět let, jediná monost je usuzovat z minulosti, přítomnosti a pak nám vychází budoucnost. Je to vlastně rovnice. S rakouskými herci můeme hledat adekvátní věty o tom, co tady bude, co bude prašivější, co bude draší. Není tady krize, ale určitě teď chodí lidi míň do hospod, za zábavou, ne kdy jsem před léty přišel. Kdy jsou lidi moc rozmařilí, odpadkový koše jsou plný rádla, vdycky je pánbíček potrestá. Já jsem pro krizi. Lidi se vzpamatují, jdou do sebe a přijdou na spoustu věcí. Kdy člověk vynalezl trakař, byl asi línej, nastala pro něj nějaká krize. Teda ne z nouze ctnost, ale z nouze pokrok.
Hrají se vaše hry a účinkujete v dalších. V premiéře běí rakouský film Den tüchtigen gehört die Welt, v něm hrajete, a rakouská televize uvedla 4. října film Zeit zum Leben s vámi v hlavní roli. To všechno jsou výmluvné úspěchy.
Nejsou to sice ani tak výmluvné úspěchy, ale jsem rád, e jsem byl reisérem Patzakem vybrán, dostat se do jeho týmu je velmi těké. To je nepodplatitelnej tým, spolupracují pět, šest let a nikdo z těch herců nehraje, protoe by tam měl strejčka. Točil jsem s ním u v roce 1980, prakticky po roce svého pobytu tady. Dostal jsem se k takovému reisérovi a svěřil mi takovou roli – to mě na tom těší. Těší mě i to, e ví, e budu v té roli rezonovat, a já se o to budu snait.
Další film mám točit s reisérem Lauscherem. Natočil jsem s ním film Beruf Weihnachtsmann pro televizi, který kritizuje hloupost vánočních reklam, a film Kopfstand, odehrávající se v blázinci.
Co chystáte do budoucna?
S Peterem Patzakem budu ještě před Vánocemi točit další film. Pokud jde o němčinu, není to u tak tvrdé jako na začátku, a kdy to reisér chápe a nechá mě před záběrem, abych si text za čtyři a pět minut prošel, reaguju normálně. A taky na mě neřvou, kdy jim náhodou zkazím záběr, tyhle problémy tady nejsou, tady se nemusí tak strašlivě šetřit s materiálem jako u nás. Krejčík měl na celej film 10 000 metrů Eastman Color, ale potřeboval ho 12 000. A já jsem mu metr zkazil tím, e jsem se přeřekl, take se šel málem zastřelit.
Chtěl bych si někde v Německu sám zreírovat Arest a pak taky Hodinového hoteliéra a chtěl bych udělat nějakého Gogola. Asi to ale dopadne jinak – e budou chtít, abych napsal další politickou hru. Ale je to u tři roky, co jsem pryč, a myslím, e bych nebyl dost přesný. Spíš bych chtěl napsat hru o tom, co udělá s člověkem emigrace. Perfektní básnickou hru o tom napsal Sławomir Mroek. Na polskou duši. Já bych chtěl napsat o české emigraci.
Hrál jsem v Gorkého Na dně a poslouchal asi stokrát repliku Miroslava Macháčka: A to nebudeš moct vydret, tak se seber a bě, kam tě oči ponesou. Jaká to je od toho Gorkého strašlivá blbost – v té době, kdy rušili Boha, u tady předvedl první le. Já si ho velice váím jako spisovatele. Ale posílá svoji postavu, která u to nemůe vydret, pryč, dává jí falešného Boha. Člověk nemůe utéct sám před sebou, nemůe u předem počítat, e jednou uteče. Do Rakous, pak do Kanady, odtud do Austrálie.
A co spisovatelství, myslím kromě dramatického. Pověsil jste je na hřebík?
Psal jsem v minulosti povídky, teď na to nemám čas. Píšu občas dopisy do Kanady. Táborský je pak otiskuje v Západu.
Viděla jsem vás ještě v Praze v Činoherním klubu slavné paměti – v Revizorovi a dalších hrách...
V Činoherním klubu jsem hrál celého Čechova: Lopachina – Višňový sad, Astrova – Strýček Váňa, v Rackovi Trigorina, hejtmana v Revizorovi, Bubnova – v Na dně, toho jsem miloval, Na koho to slovo padne Aleny Vostré, ve Smočkových aktovkách jsem hrál Václava Václavů, skončil jsem tam u slovenského, no, dramatika Jána Soloviče – Stříbrný jaguár. On se mne strašně bál, znal jsem ho jako jedinej ze Šumperka, před dvaceti lety tam uplacíroval svoji první hru, věděl, e je špatná, hrozná, a já jediný jsem prohlásil, e v tom hrát nebudu, protoe ta hra je o rozkrádání majetku v socialistickým vlastnictví a chci se vyhnout alobě kvůli paragrafu 33, e nechci rozkrádat. Solovič po premiéře utekl, byl schovaný venku, poslal vyjednávače, měl strach, e ho budu mlátit. Já jsem řekl, e se na něj vy... Hrál jsem tam číšníka, kterej okrádá, věděl jsem, e takoví lidi v tomhle reimu existují. Udělal jsem z toho pravdivou postavu, zatímco oni chtěli padoucha. Co číšník, to v dnešním Československu informátor StB, pak musejí zavírat oči nad jeho okrádáním. Tady v Kurieru jsem četl, jak zašili dva číšníky za to, e kradli, a půjdou sedět. Není to tu prostě povoleno. Za nějaké smýšlení není povolená zlodějna. Kdy je chytí, tak jim to nasolí.
Byla to dost odlišná atmosféra od vídeňského Akademického divadla. V Činoherním se toho moc změnilo. Neodešel jen Landovský, ale i Martin Štěpánek, mimochodem nyní také ve Vídni, Sommer do Národního, Husák do Českého Krumlova, Jiří Hrzán se zabil. Nechybí vám někdy malá česká scéna?
Z Činoherního klubu prakticky nic nezbylo. Franta Husák, jeden z mála poctivejch, čestnejch lidí, odešel do Krumlova k loutkovému divadlu. Kdy se měla dělat gramofonová deska, já jsem byl u vyhozenej. A chtěli, aby za mne v inscenaci, kde jsem původně účinkoval, mluvil někdo jiný. Jene Husák řekl, e to dělat nebude, e by to nebyl záznam z Činoherního klubu, kdy v tom nehraje Landovský. A deska nebyla.
Atmosféra Činoherního klubu byla zvláštní – takové štěstí netrvá nikdy dlouho, tak maximálně deset let. Osvobozené divadlo taky trvalo deset let. Udělali jsme maximum. Zaplať Pánbůh, e jsem tam byl v té slavné, nejlepší éře, e jsem trochu poznamenal dobu, vrstevníky, e na to lidi vzpomínají. Nemůe mi chybět to, co bylo. Můe mi chybět pokračování toho stylu. Perfektnost té práce, nápady a ta demokracie. Tady se herec neodváí říct: Pane reisére, plácáte nesmysly. Kdeto tam řek: Hele, Honzo, spad jsi z višně nebo co?
A co film a práce s českými filmaři, s nimi jste natočil báječné filmy?
Je to pozoruhodné, ale nikdo si neuvědomuje, e poslední film jsem natočil v roce 1971. Moje poslední práce byl Silvestr 1971. Je to přesně deset let, a přesto se nezapomíná. To mě samozřejmě těší. Ale od té doby jsem si nelíznul. Několikrát mne zkusili přes zákazy obsadit do filmu, ale Toman to zkazil. Miloš Vojta, tehdejší ředitel Činoherního klubu – ať je jaký je, divadlu rozuměl –, volal tenkrát sám do Bratislavy, e mi to povoluje a e mu v tom ádný Toman nemůe bránit. Ludvík Toman, hrobař českého filmu, nyní zástupce zahraniční skupiny Filmexportu v Mnichově. Má v Bavárii svoji kancelář a bude se snait dělat kooprodukci. To jenom aby se tady vědělo, jací lidi reprezentují československý film.
Take jsme točili v roce 1976 na Slovensku s Honzou Třískou komedii o brigádách socialistické práce, věc, která je mi zčásti směšná, ale ten film byl dobře pojatý. Jene byl stejně zakázanej – protoe jsme v něm hráli my dva. Nešlo o poškození socialismu, ale šlo o to, e Landovský je jméno, který potřebuje do drky. Chartu jsem podepisoval jako člověk, kterej byl rok bez zaměstnání, bez jakýkoliv naděje na zaměstnání, na vzlet. S Chramostovou jsme jediní, kterým neodpustili. A já jsem se k tomu propracoval, na to jsem opravdu hrdej. Nebyla to náhoda. Nevzal jsem na vědomí sedmdesátej rok, nějaký prověrky, rozhodl jsem se, e se budu chovat pořád stejně. To mně holt vydrelo přesně pět let. Podle Breněvova hesla – bijte je rublem – jsem potom nic nesměl vydělat. V divadle 2400 měsíčně. Přesto jsem dokázal zahrát repertoár – ruskej.
Měl jsem velké štěstí v ivotě. Byl jsem poprvé vyhozenej ze školy, kdy mně bylo dvanáct let. Byl jsem rád, e u nebudu muset do školy chodit, jene mě z novoměstské školy dali na Staré město. Musel jsem dojídět na kole, bylo to veselejší, doma nebyl o mně takovej přehled. Údajně jsem přísahal ve sklepě, e budu trápit ředitele školy tak, a ho klepne pepka. Udal mě nějakej Jirka Levický, dneska okresní prokurátor v Chrudimi. Je zajímavý, e se lidi moc nemění. Končil jsem na tom Starém městě s vyznamenáním, ale ne e bych se rád učil. Nedostal jsem se na ádnou školu. Bylo mně čtrnáct a půl a šel jsem se učit nástrojařinu do Tesly. Nemusel jsem být nikomu vděčný, e mě vzali na školu třetího stupně. Jakmile se takový kluk dostal v patnácti na gymnázium, hned věděl, e musí dret hubu. A u ho čekalo, e půjde na vysokou. A u ztrácel tu svoji dětskou logiku a taky vervu upozorňovat na věci, který jsou nesprávný, bouřit se proti nespravedlnosti. A najednou mu bylo pětadvacet, měl vychozenou školu a pojal ho hnus nad sebou samým, dostával se do opozice jako hotovej člověk.
Kdeto já měl to štěstí, e jsem si zachoval svoji dětskou svobodu a do dneška. Mně bylo všecko jedno.
A jak to, e jste se směl stát hercem?
Kdy jsem přišel k divadlu, ádnej herec jsem nebyl. Bylo mi jedno, jestli mě vyhodí. Říkal jsem si, e půjdu spravovat motorky, kola, auta, cokoliv. Vdycky jsem měl to nesmírné štěstí, e mi na tom, co dělám, tolik nezáleelo. Jednou se mě někdo ptal, jak jsem se stal hercem. Já na to, já jsem se hercem nestal, já jsem se jím jmenoval, jako se prohlašují diktátoři. Talent jsem asi musel mít, protoe se mi to podařilo. Ale neměl jsem na to ádnej papír. Bavilo mě to, to jo, ale asi tak, jako kdy se sejde deset lidí v hospodě a povídají si vtipy. Ale všude jsem byl vyhazovanej.
Začínal jsem v Teplicích v operetě, zpíval jsem ve sboru. Činohru jsem dělal ještě před vojnou, pak na vojně, dost se mi hodilo, e jsem v té operetě několikrát přeběhl jeviště. Vyuil jsem toho. Hrál jsem na vojně v souboru letectva, tam jsem se prohlásil hercem. Nikdo nevěděl, e to není pravda. Po vojně jsem šel do Šumperka, pak do Klatov, do Pardubic, pak do Činoherního klubu, pak, no jo, kamsi. A pak do Burgtheatru. Můj ivot je vyhazov, jeden za druhým. A zajímavý je, e jsem šel vdycky nahoru. Z Pardubic, se pamatuju, mě vyhodili pro neschopnost. Byla to le, protoe kdy tam jezdila Jiřina Bohdalová hrát Idiotku, já jedinej jsem s ní dělal, protoe věděla, e já jedinej jsem kluk na ťukes. Protoe ti ostatní šmíráci – jednoho bolelo v krku, druhého jinde.
Všichni ti lidi, co mě vyhazovali, kdy jsem natočil první dva filmy, mně začali lézt do pr... a říkali, jestli by se něco pro ně nenašlo ve filmu. A já říkal, e ne. A oni se ptali proč. A já jim odpovídal: protoe umíte h... Vy jste mě vyhodili, protoe nerozumíte tomu, co dělám. Je to takhle: Vdycky, kdy tě odněkud vyhazují, protoe jsi to neuměl, dělají to, protoe to umíš líp. Ale do roka jsem byl zase v divadle, protoe jsem si to našel. Ředitel Kovář, hrozně hodnej komunista, mě vyhazoval z klatovského divadla a já jsem si říkal: víš co, a já nepudu. Nešel jsem. Čtyři dny před premiérou mu onemocněl chlap na lučový kameny, tak chtěl, abych to hrál. A já říkal Kovářovi: Víš co, já se na to tady vys..., a jdu pryč.
e bychom si zopakovali, v kterých filmech jste hrál?
Tak to byly Juráčkův Kadý mladý mu – Pavel Juráček, kamarád, na toho mi nikdo nesmí sahat –, František Filip Utrpení mladého Boháčka z roku 1969, Já, truchlivý bůh – scénář Milana Kundery – v reii Antonína Kachlíka, podle Párala s Hynkem Bočanem Soukromá vichřice, s Jiřím Krejčíkem Svatba jako řemen, v hlavní roli Vladimír Pucholt, Svatby pana Voka s Karlem Steklým, s Oldřichem Lipským Slaměný klobouk, s Jiřím Krejčíkem Hry lásky šálivé, Markéta Lazarová s Františkem Vláčilem. Prakticky jsem měl tenkrát dovoleno točit jen pět let, 1966 a 1971.
Jak jste dospěl k odboji, proč jste se zamíchal do politiky? Proč jste se vůbec stal zbojníkem? O Vlastě Chramostové je známo, e jí neodpustili angaovanost proti ruské okupaci, ale o vás nic takového nevím.
Zajímavý je, e mě vyhazovali i z vojny, co je neuvěřitelný. Vlastně jsem tam byl o dva měsíce dýl ne ostatní. Slouil jsem v Počernicích. Hned mě dali do důstojnické školy v Novém Městě nad Váhom. Pak přišel befél, e Landovský důstojníkem být nesmí. Nikdo nevěděl proč. Dneska u to vím. Mám v kádrovejch materiálech, e můj otec je zařazen mezi emigranty ze Sovětského svazu. Šmelináři po roce 1948 na tom byli líp. Můj táta byl rakouský občan, protoe v roce 1921 odešel ze SSSR do Rakouska. Na té vojně mě pak strčili do poddůstojnické školy, protoe jsem byl silnej a zdravej. Tři měsíce to trvalo a pak zase ven. Vrátil jsem se zpátky na ten palpost a byl jsem zařazen jako obsluha děla. Kádrový prokletí mě zformovalo tak, e jsem si zachoval pocit svobody a doteď. Frčka na vojně, to měla být taková sportovní záleitost, taky jsem chtěl bejt lepší ne ty druhý, asi mně to trochu chybělo. Ale blbým důstojníkem jsem být nemohl. Z vyhazování mám kabát. A je mi to jedno. Vdycky jsem se chyt znovu.
Nedávno jsme spolupracovali na seifertovském večeru k osmdesátinám básníka. Mnou připravený program měl být vyjádřením vděčnosti krajanské veřejnosti ve Vídni za jejich přijetí našich dvou uprchlých dcer a pak i nás stařešin. Dodnes si povauji za mimořádnou poctu, e jsem mohla reírovat umělce vašeho formátu. Četl jste tehdy ze vzpomínek Jaroslava Seiferta Všecky krásy světa. Recitovali brněnská Nika Brettschneiderová, Martin Štěpánek a Jaroslava Tvrzníková, ze starší emigrace Renáta Olárová a Jaromír Borek.
Míváte i jindy příleitost účinkovat česky v českém prostředí, třeba i mimo Rakousko?
Hlavně u vůbec necítím tu ješitnou potřebu vystupovat. Naopak mi to vadí. Nejraději si s lidma povídám. Oni se mě ptají a já jim odpovídám. České divadlo dělat nejde, to by se muselo dělat na úrovni. Kdy je člověk profesionál, musí pracovat tak, aby to nebyla okrajová záleitost. To můou dělat ochotníci. Proto v českém prostředí dělám jen besedy.
Poslední dobou jste dost cestoval. Potkal jste cestou něco mimořádného nebo někoho zajímavého?
Všecky lidi, co potkám, mě zajímají. Češi mě zajímají. Všecko je materiál pro moji studii o emigraci. Kadej je emigrací poznamenanej – jako kdyby se narodil a bylo mu rovnou třicet. Je to podobnej defekt. Oni říkají, e se mezi sebou nestýkají. Nestýkají, ale chlastají. Říkají, s Čechama se nestýkám. A co já, jsem Tatar nebo co? Vesele pijou a vesele se spolu nestýkají. Jó, to je výjimka, ale jinak se s nimi nestýkám, říká kadej o kadém. Kdy se nestýkáš, je to, jako kdyby ses narodil se v třiceti, anebo jsi dostal kládou do hlavy a zapomněl jsi, co bylo. Takový štěstí nemáme.
Ještě doma, předtím, ne jsme byli nuceni přece jen emigrovat, jsem po dlouhém rozvaování a diskusích dospěla k názoru, e emigrace je většinou v momentě rozhodnutí selháním, projevem slabosti. Teprve na novém místě, v nepředstavitelně obtíných podmínkách se můe proměnit buď v krach, anebo ve smysluplnou existenci.
Emigrace je vlastně selhání, ale jestli člověka, anebo systému, celého národa nebo doby? Člověk by přece měl mít monost odejít, kam chce. Jinak je to úplná absurdita. Copak je moné, aby člověk, kdy chce odjet někam na dovolenou, tam musel zůstat nadosmrti? Kdy se chce člověk podívat do Afriky, tak to tam musí utéct? To je přece pěkná blbost, ne? A pak aby tam začal tvrdit, e to bylo kvůli strejčkovi z pily, kterého doma pronásledovali. On se jenom chtěl jet podívat do Afriky! Měl takový dětský sen. A najednou je z toho nadobro, navdycky.
A co Vídeň? Město lehkomyslné i pochmurné, světové i provinční, město vína, gastarbeitrů, emigrantů, agentů a hlavně bodrých, pomalých a spokojených Vídeňáků. Jak se vám v něm – na té delší zastávce cestou – ije?
Vídeň má nezdravou polohu, föhny, koryto Dunaje, revmatismus. U pravěké vodní opice tady trpěly revmatismem, jak se při nálezech zjistilo, měly od něj zkroucené kosti. Penzistům tu skřípají klouby. Na mne u to také leze.
A pokud jde o Vídeňáky, mé známé, je to různé. U některých herců mám pocit, e jsou z Čech. U jiných cítím nepochopení určitých problémů. V Německu je tomu jinak, lidi jsou tam citlivější k záleitostem celé Evropy, perfektně je chápou, jsou to Evropani. Zdejší milieu je hodně promíchané, dá se tu dobře ít. Nic z toho není obecné tvrzení, jenom osobní pocit.
Filmový kumšt je silně poznamenaný minulou krizí a divadelní Brechtovým divadlem a němectvím, ale zase ne tolik jako v Německu. Nynější vedení Burgtheatru můe hodně přinést, dramaturgie klade otázky, lidi víc přemýšlejí. Herci mají určitou jistotu, můou se ptát a ozvat. Divadlo, silně poznamenané striktností, se mění, dostává vlastní tvář a je radost v něm pracovat. A není to všechno odvislé od klanů, od financí. Hodně se tu změnilo za poslední tři, čtyři roky.
A co vám píše pan ministr Obzina? Nebo jste to u vzdal? Myslím, jestli pokračujete ve snaze vysvětlit panu ministrovi, jak je to s jeho úřední kompetencí a vaším základním lidským právem na vlast? Ostatně, tenhle zdánlivě marný, ale z hlediska zítřka jednoznačně předem vyhraný zápas nevedete jenom za sebe, ale za nás všechny v exilu.
Co já chudák mám společného s Obzinou? Kdykoliv mu napíšu, ozve se mi Jung. Obzina kdysi prohlásil, e je sice ministrem vnitra, ale e se sám cítí být spíš ministrem kultury. To je dobrý spojení. Tak jsem ve hře Sanitární noc vymyslel rozdělení na ministerstvo vnitřní a vnější kultury. Kdy mě zbavili občanství, odvolal jsem se. Rozhodnutí mi přišlo třístránkový – zamítnutí, ale oba dva důvody naprosto nesmyslný, e jsem napsal hru Supermatka, ale já jsem napsal hru Supermanka. A druhej důvod byl, e jsem vystoupil v rakouský televizi, a zatím to bylo v rozhlase. Ale ani potom odvolání to neopravili. Take napíšu věcné napadnutí.
Přišla reportérka z rozhlasu, kdy jsem tady byl pět dní – jaký na vás udělalo Rakousko dojem –, a já jsem říkal, e velice pěknej, e je tady čistej vzduch, e od Dunaje jde čerstvej vítr a e se všichni lidi chovají velice mile a e u třetí den chodím do školy. To bylo všecko, co jsem řek, pět minut, česky. Hru Supermanka jsem uvedl v Německu, je to hra o morálce, není tam sebemenší naráka, několikrát se tam řekne prdel, psychologie čtyřicetiletý enský versus ivot. Prostředí neurčitý, ani se to v Československu neodehrává.
Jsem velmi rád, e to zamítnutí takhle odflajzli, protoe ty dva důvody jsou naprosto nesmyslný. Kdykoliv přijde jinej ministr, řekne, e to je nesmysl, ten Obzina a Jung nebo ten úředník, to byli darebáci, takhle to splést. A omluví se člověku, kdy je mu šedesát, dají mu penzi a mají z krku problém. A to, e mu zničili ivot, se vdycky nějak obejde. Já si ho zničit nenechám. Je to tak trochu zadovrátkařství, no ale jestli začínají v noci řezat lidi, tak asi u se zadníma vrátkama skončili.
*
Interview o bytovém divadle...
... pořízené u něho v bytě jen tak mezi ostatními řečmi, telefonickými hovory a neustále opakovanými výčitkami, e jsem uvařil mizerný, vošizený kafe. Oslovil jsem Pavla slušně jako spisovatele a herce... Nedokončil jsem větu. Dostal jsem vynadáno: Proč ty tituly? A dokonce dva. Jakmile má někdo nějaký titul, tak u je podezřelej, a kdy pouívá dva, pak u není ani podezřelej...
Nato následovala dlouhá a zajímavá přednáška o nepřesnosti titulu herec, která by stála za to být zaznamenána, ale el, není na ni místo, a proto raději k věci a stručně o Bytovém divadle.
(Napsáno pro švýcarský Zpravodaj)
Kdy to začalo?
V létě 1978 na psychologickém semináři v bytě otce Vaška Havla jsem přišel s tím, e bych chtěl napsat hru asi tak pro čtyři lidi, která by se dala hrát u někoho v bytě. Pavel Kohout krátce nato navrhl, e bychom měli začínat nějakým klasikem. Hned se toho ujal a myslím, e velmi dobře a šťastně, Macbethem. Tak vzniklo Bytové divadlo. Koncem srpna 1978 jsme u začali hrát. Mimochodem, ten název Bytové divadlo se mi pak v praxi spojil s pojmem bytař jako bytoví zloději a taky půdař, chatař. To počínání mělo s nimi něco společného. My jsme toti do těch bytů museli někdy lézt přes balkony nebo po provaze, ale i po lešení.
Proč bytové divadlo?
Protoe jsme jinou monost neměli ne hrát po bytech. Mohl bych mluvit o dalších důvodech. Sám za sebe však říkám, e jsem byl pro hlavně ze vzteku, který jsem měl, kdy mi zakázali hrát. Já nemám rád zákazy. To byl pro mne hlavní důvod.
Kde jste hráli?
Většinou v bytě u Vlasty Chramostové, ale nejen tam. Hráli jsme taky v různých jiných bytech u přátel, kteří se nebáli. Hráli jsme i na chodbách. U Vaška Havla na chalupě jsme hráli na půdě. První představení nám celkem prošla. Pak se to rozkecalo, v Čechách se nic neutají. Začalo nám přibývat diváků, ale taky se zmobilizovala policie. Tím se všechno ještě víc zkomplikovalo. My jsme vlastně nikdy nevěděli, jestli vůbec ten den hrát začnem a kdy začnem, zda hru dokončíme. Policajty jsme mátli, jak se dalo. Do telefonů jsme říkali jiné termíny a jiná místa. Někdy se nám takhle podařilo policii ošálit, ale někdy taky ne. A v té době nás začali dost zatýkat. A tak nejednou místo představení Macbetha zaskočila Vlasta Chramostová se svým výborným recitálem, zatímco já jsem byl v péči policie.
Kdo všechno hrál?
Tak především Vlasta Chramostová, Pavel Kohout a jeho dcera Kateřina, Vlasta Třešňák, který k tomu udělal muziku, hrál několik postav a ještě na kytaru. A já.
Celkem jsme sehráli sedmnáct představení, kterých se pokadé zúčastnilo v průměru asi tak padesát lidí. V době, kdy jsme Macbetha natáčeli jako film, došlo na známém praském mostě k policejnímu zlomení nohy. Take jsem dofilmoval s nohou v sádře. Tady, v zahraničí, to mé vláčení ogypsované nohy za sebou povaují za výborný reisérský záměr, za symboliku...
Při těch představeních jsem zjistil, e člověk v mezní situaci dělá všechno jinak a líp. Okolnost, e jsem nesměl hrát normálně, mne utvrdila v názoru, jak je důleitý hrát i přes zákaz. Nesmět něco dělat v situaci, která doma je, a dělat to, co má cenu. Za normálních okolností je mnohdy hraní jenom zaměstnáním, kdeto takhle je to poslání.
Škoda e Zpravodaj má tak málo místa. O mnohé z toho, co Pavel řekl o Bytovém divadle, vás proto ošidil
František Vaněček
(Mírně redakčně upraveno.)
Pavel Landovský (11. 9. 1936–10. 10. 2014) byl český divadelní a filmový herec a dramatik.
Dagmar Vaněčková (28. 2. 1933–4. 5. 2015) byla česká novinářka. Více o ní na straně 9.
František Vaněček (1923–1999), byl český novinář, signatář Charty 77, manel Dagmar Vaněčkové. V rakouském exilu vydával časopis Výběr, jeho kniha glos a deníkových záznamů, vydaná poprvé v roce 1988 pod názvem Stalo se v kraji zvykem nakladatelstvím Sixty-Eight Publishers manelů Škvoreckých v Torontu,vyšla v roce 2002 s původním autorovým titulem Všivá doba: z deníku chartisty v nakladatelství Zdeněk Susa.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.