Vaše tvorba má dvě linie, dokumentární fotografii a to, čemu říkáte deníkové záznamy.
Trochu to spolu souvisí. Můj pohled je hodně subjektivní, i dokument fotografuji pocitově. A mám ráda otevřené otázky, líbí se mi, kdy je příběh jenom naznačený.
Absolvovala jste fotografické kursy, tvůrčí dílny. Laika napadne otázka, moná hloupá: Nelze v čase digitální fotografie dosáhnout tého jednoduše metodou pokusu a omylu?
Cenné je, e mohu konzultovat a poznávat jiné pohledy. Kdy nahraji fotky do počítače a hned z nich vybírám, jsem při tom někdy příliš osobní. Pomůe mi, kdy to zkusí i někdo jiný. A já si třeba řeknu – vdyť ono to funguje taky! Účastnila jsem se různých workshopů a hledala cestu dál, potom jsem začala studovat Institut tvůrčí fotografie. Nyní jsem doktorandkou. Baví mě teorie fotografie, dělám kurátorskou práci. Proto ve škole pokračuji. Někteří spoluáci po dokončení studia ztratili motivaci k fotografování. Ve škole se setkáváte na soustředěních a vidíte, co dělají jiní, ene vás to dál, přináší to nové podněty. Jsem ráda ve fotografické komunitě.
Proto jste členkou umělecké skupiny?
Bakalářskou i magisterskou práci jsem věnovala Studiu výtvarné fotografie, skupině působící v letech 1962–1969 v Liberci. Mysím si, e být členem skupiny má velká plus.
Byla jste i iniciátorkou vzniku skupiny 28 mm?
Ne, napadlo nás to spontánně, při workshopu s proslulým fotografem Antonínem Kratochvílem jsme si s dalšími účastníky řekli, e chceme společně pracovat dál. Byla jsem předtím v Liberci členkou skupiny 7,65, v ní byl kadý jinak zaměřený. Asi jenom já jsem dělala ivou fotografii, v Osmadvacítce se jí ale zabýváme všichni. Jsme stejně naladění a máme rádi stejný druh fotografie.
V Egyptě jste byla sama...
Jezdím tam na umělecká sympózia, jich se účastní malíři, sochaři z celého světa. Já jediná z České republiky a většinou jediná fotografka. Fotografie jsou ze dvou souborů – ze starého rybího trhu Anfoushi a z malé alexandrijské čtvrti Kom El Dekka.
Jak fotografování probíhalo?
Musela jsem na trh ve čtyři hodiny ráno, abych tam byla dřív ne rybáři, kteří přiváejí ryby po návratu z moře. A představte si situaci, e jste bílý a ještě k tomu bílá ena s velkým aparátem. Kdy nás – s dvěma kamarády – rybáři uviděli, překvapeně ztichli. Ale za pár minut zapomněli. Vdy musíte s lidmi splynout, abyste se k nim mohli přiblíit.
Co letos fotografujete?
Mám rozpracovaný například projektNeighbours (Sousedé) z palestinsko-izraelské hranice. Chtěla bych se tam vrátit, ale nevím, jestli se mi to podaří ještě letos.
-tt-
Jana Hunterová (1963) pochází z Liberce, od roku 2010 ije v Praze. Je členkou skupiny 28 mm (představili jsme z ní u fotografy Michaelu Hrubou, Jiřího Havrdu a Irenu Vězdovou – v č. 1, 6/2014 a 2/2015). Mimo ČR samostatně vystavovala v Bratislavě, Istanbulu, v Jelení Hoře, ve finské Vaase nebo palestinské Gaze. J. Hunterová pracuje také v námořní cestovní kanceláři, občas jako delegátka na lodi. Více na www.janahunterova.com a www.28mm.cz.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.