Společně s úbytkem práce mizí i její různé role – schopnost strukturovat čas, socializovat lidi, dávat člověku pocit zadostiučinění. Umíme tyto role práce nahradit? A jak máme o společnosti práce přemýšlet do budoucna?
Napříč historií vznikají různé pokusy odpovědět si na otázku, v jaké společnosti chceme ít – jako lidstvo, jako rozličná společenství lidí obývající různá území – za deset, dvacet, padesát let, v blíe neurčené budoucnosti.
V českých zemích máme docela dlouhou tradici si tuto otázku neklást, anebo se při snaze na ni odpovědět dríme zbytečně při zdi. U Hubert Gordon Schauer ve svém textu Naše dvě otázky z roku 1886 píše: Co je naší základní vadou: ijeme den ze dne! Naše politika nesahá dále ne od případu k případu, nanejvýše e tu onde v nějakém úvodním článku si vzpomeneme na svoje kardinální potřeby...
Snad nejdále naopak zašel Bernard Bolzano ve svém spisu O nejlepším státě. Odpoutal se od aktuálních problémů a bez ohledu na to, nakolik se to zdá být z dobového pohledu jen stěí uskutečnitelné, zformuloval, co je podle něho ideální uspořádání státu, jakou podobu společnosti je třeba si vzít za vzor a pokusit se jí dosáhnout.
Podobné radikální vize se u nás objevují zřídka a po roce 1989 absentují zcela. Naše veřejná debata se soustředí na kadodenní agendu. Politika se zabývá problémy, jak postupně přicházejí a podle toho, nakolik jejich řešení nesnese odkladu. Pokud se něco mění – dokonce i samotná Ústava –, je to a pod tlakem toho, co se nepovedlo, ostudy či nějakého průšvihu, ne na základě celkové představy toho, jak by mělo vypadat společenství lidí ijících na našem území.
Přestoe politické strany mají své programy, nejenom e se vytrácí, jak by měla vypadat společnost, po které ti kteří straníci touí, dokonce se zdá, e na programových dokumentech příliš nezáleí, e existují snad jen ze setrvačnosti, protoe se to zkrátka tak nějak sluší a patří, aby strany měly něco takového sepsané.
Připravují se sice různé dílčí strategie zabývající se dlouhodobými výhledy, které načrtávají, kam by se různé oblasti ivota společnosti měly ubírat, to, co jim chybí, je ale perspektiva celku. Tyto strategie jsou nutné a potřebné. Musí být ale formulovány a s vědomím určité komplexní vize toho, jak by podle nás měl vypadat ivot lidí, kteří v následujících desetiletích budou obývat naše území.
Absenci těchto úvah střídá v poslední době minimálně stejně škodlivá představa, e přemýšlení o tom, kam bychom rádi, aby se naše společnost ubírala, se můe odehrávat jaksi odděleně od politiky, e společenskou vizi lze formulovat z odborných či manaerských pozic.
Pokud chce dnes někdo navazovat například na Jana Antonína Baťu a jeho knihu vydanou v roce 1937 Budujme stát pro 40 000 000 lidí, v ní Baťa navrhl cestu, kterou by se tehdejší Československo mělo vydat směrem k většímu bohatství, je třeba říct, e Baťa prosazoval jistý politický program, byť se na první pohled můe zdát, e se jedná o něco neutrálního a sám Baťa píše, e se na tom přece všichni shodnou.
U jen rozhodnutí, e hlavním kritériem, kolem kterého se celá tato vize točí, je ekonomická vyspělost, a ne třeba demokratická participace, je politické a vyvěrá z určitých politických pozic.
Na jakých hodnotách a principech ale stavět naši představu společnosti, která by mohla slouit jako alternativa k těm, které se spokojují s ekonomickými ukazateli či hladkým fungováním všech segmentů ivota společnosti? Zkusme vyjít z toho, co je dnes oceňováno na práci – tedy činnosti, za kterou člověk dostává mzdu.
Kromě toho, e se pomocí ní vytvářejí hodnoty, které nám umoňují přeít a zpříjemňují nám pobyt na světě, mezi její důleité funkce patří to, e nás kadý den donutí vstát z postele, přiměje nás být v pohybu (alespoň do určité míry) a většinu také přivede k interakci s druhými lidmi. V ideálním případě nám také dává dobrý pocit z toho, e vytváříme něco uitečného nebo jsme jinak platní zbytku společnosti.
Zkusme si představit společnost, ve které vše potřebné k pohodlnému ivotu vyrobí stroje. Jak zachovat zmíněné funkce, které dnes práce má? Jedna cesta by byla vymyslet nějaké další potřeby a práci, která by vedla k něčemu, co by je naplnilo. Vdycky můeme přijít s nějakým dalším sektorem – kvintérem či sextérem –, který bude produkovat další zboí či sluby a občané za to budou dostávat plat.
Nebo je moné se spoléhat na to, e důleité funkce práce se samy zachovají, protoe člověk má přirozenou potřebu něco dělat a dát svému ivotu smysl. Lidí, kteří by se jen tak váleli, nakonec bude velmi málo. Stejně tak existuje potřeba vídat se s druhými, i kdy nebude organizována chozením do práce. Člověk si u sám najde cestu jak s nimi být v kontaktu.
Skepse, e existuje něco jako lidská přirozenost, na kterou se lze v tomto ohledu spolehnout, nás však vede k tomu, e funkce, které dnes práce má a které stojí za zachování, samy v takovém rozsahu nepřeijí, pokud zanikne práce za mzdu, na kterou jsou nyní navázané.
Přesto ale nesdílíme názor některých, e jediné východisko z této situace je dret status quo, a pokud se práce nedostává a nějaký ten sextér sám od sebe nepřichází, je třeba tomu pomoci a dát lidem práci uměle. Co na tom, e je zbytečná? A e se tím dostáváme do paradoxu, kdy na jedné straně vymýšlíme technologie, aby lidem práci usnadnily, ale zároveň, kdy se tak děje, jsme zoufalí, e zanikají pracovní místa, a tak raději vymýšlíme jiná – u od pohledu zbytečná.
Je to samozřejmě vedené dobrými úmysly, jednak chceme lidem umonit, aby si vydělali na své ivobytí, a zároveň si jsme vědomi toho, e pro ivot společnosti je důleité, aby příliš velký počet lidí nebyl frustrovaný, případně neměl moc volného času na hlouposti.
Mohla by ale existovat společnost, kde lidé nepracují, protoe musí, ani protoe je to součástí jejich přirozenosti? Představme si společnost – nebo lépe společenství lidí ijících na určitém území, kde se pracuje proto, e je to součástí jejich identity. Člověk zde plní funkce, které jsme výše přiřkli placené práci, ne protoe za to dostává odměnu, ale z toho důvodu, e identita tohoto člověka se zakládá právě na tom, e vstane z postele, je v pohybu, v kontaktu s druhými a dělá něco, co má smysl.
Lidé v tomto společenství přijali a ztotonili se s tím, e stejně jako chodí oblečení, nikoli nazí, tak je běné, e ráno vstanou, sdruují se s ostatními a buď sami či spolu s nimi vykonávají nějaké činnosti – ať u sportovní, kulturní či vzdělávací. Jak by mohl vypadat kadodenní ivot v takovém společenství?
Řada lidí je ráda, e práce jim dnes strukturuje jejich čas. Mají zkušenost, e kdy měli několik dní volno a nenaplánovali si třeba nějaký zahraniční pobyt, vůbec nevěděli, co si s tímto časem počít, jak ho naplnit.
Společnost, ve které většinu slueb a zboí budou vykonávat a vyrábět stroje, musí být na něco takového připravená. Neobejde se bez bohaté sítě různých spolků, sdruení, přátel a příznivců toho či onoho. U dnes se můeme setkat s různým přístupem k trávení volného času u lidí na penzi. I spousta relativně zdravých seniorů se poté, co přestanou chodit do práce, stáhnou do svých domovů a většinu času sledují televizi.
Nelze se tomu divit, pokud u během pracovního ivota nebyli zapojeni do dostatečného mnoství různých zájmových činností či spolkových a společenských aktivit, většinou jim nic jiného ne ta televize v důchodu nezbude.
Proč by tedy, stejně jako dnes je součástí identity to, e člověk má mít práci za mzdu, a spousta lidí upadne do špatného psychického stavu, kdy o práci přijde (a vůbec nemusí jít i existenční ohroení), někdy v budoucnu nemohl mít člověk stejnou psychickou potřebu plnit zmíněné funkce placené práce bez ní samotné – třeba s partou lidí sázet stromky, spravovat boí muka, chodit do krouku hraní na kytaru, malovat obrazy, psát povídky, chodit se sousedy hrát fotbal anebo třeba pořádat debaty o aktuálních politických otázkách?
Člověk, který si dopoledne bude číst historické romány, se pak rád můe s pár kamarády sejít v komunitní zahradě, kde bude okopávat ředkvičky, a večer třeba sloí písničku. Stroje nám sice ještě všechno nevyrobí, ale u teď máme na výběr, zda budeme vymýšlet umělá pracovní místa anebo se vydáme cestou, kdy začneme měnit své myšlení a spolu s ním i dnes platný status quo. Bez dlouhodobé vize a odváné strategie – v něčem moná i radikální – se to však neobejde.
Text volně vychází z debatního projektu 2031, který v letech 2012-2014 realizovaly Friedrich-Ebert-Stiftung a Masarykova demokratická akademie.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.