Industriální společnost nastupovala s velkým příslibem, e měnícími se a zlepšujícími se způsoby výroby se budou potřeby lidí uspokojovat v nebývalé míře a strojní výrobou, automatizací a digitalizací se lidstvo osvobodí od biblického prokletí práce. V souladu s tím se stále tvrdilo a tvrdí, e nejvyšším historickým smyslem industrializace je vytvoření materiálního blahobytu při současné redukci k tomu potřebné pracovní doby. Díky výkonnosti vysoce technologického průmyslu člověk získá nejen univerzum věcí, ale i více svobody, sebeurčení a času.
Konrad Paul Liessmann, Univerzum věcí
Na počátku industrializace lidé se stroji spojovali především obavu ze ztráty zaměstnání. Dělníci rozbíjeli stroje, protoe jim braly práci. A později začalo být vidět, e modernizaci výroby se nedá vyhnout, e věc, o kterou jde, je provést onu modernizaci tak, aby ji lidé v klidu přeili. Aby ztráta jedněch pracovních míst byla nahrazena vznikem pracovních míst nových. Později se začala prosazovat teze, e stroje mají lidem práci brát. e ale potom, co ji seberou, budou lidé mít pořád nárok na stejnou mzdu. A e společně se mzdou budou mít čas na vzdělávání, chození do divadla nebo za děvčaty / chlapci. Dělník dělníka z práce přeci nevyhodí, říká na to konto jeden z hrdinů Budovatelského románu nedávno zesnulého polského spisovatele Tadeusze Konwického (Listy 2/2015).
Očekávání spojovaná s mechanizací, automatizací a digitalizací dnes ovšem berou za své. Lidé pracují déle a intenzivněji ne kdy dříve. Stírají se rozdíly mezi volným časem a prací. Jako společnost produkujeme čím dál tím více zboí. Vznikají nové sluby, propojují se trhy, a přesto se ne a ne podařit, aby se rozdíly v příjmech i míře vlastněného majetku mezi lidmi sniovaly. Ty naopak v posledních desetiletích strmě narůstají do bezprecedentních výšin.
Práce v celé Evropě ubývá a nezaměstnanost roste. Kumulace světového bohatství v rukou jednoho procenta nejbohatších stále pokračuje a kadým rokem stanovuje nové rekordy. Předpokládá se další narůstání stávajících nerovností a rozevírání socioekonomických nůek. Očekává se, e práce – jakoto zdroje obivy – bude v následujících letech výrazně ubývat.
Studie Budoucnost práce: Jak náchylná jsou pracovní místa k digitalizaci?, jejími autory jsou Carl Benedikt Frey a Michael Osborne z Oxfordské univerzity, u v českých médiích byla citována několikrát (viz např. Kateřina Smejkalová: Není sdílení jako sdílení, 5. února 2015, Deník Referendum, nebo Patrik Eichler: Digitalizovaná společnost bude danit stroje, 29. března 2015, Český rozhlas Plus). Dvojice z Oxfordské univerzity propočítává, kolik pracovních míst by mohlo zmizet v důsledku digitalizace. Předvídají, e v příštích dvaceti letech můe jít a o čtyřicet sedm procent pracovních míst. Nejméně by digitalizace podle nich měla ovlivnit umění (potřebuje nejen zručnost, ale i emoci), práci ve stísněných prostorech (třeba výkopech pro kabely) a práci vyadující velkou manuální zručnost (kde by se zatím nevyplatila).
Právě kvůli rozvoji moderních technologií dnes mnozí autoři mluví o digitalizaci, případně o Industry 4.0 jako o jedné z největších výzev, kterým kdy evropská (resp. světová) společnost vůbec kdy čelila. Rozvíjející se digitální revoluce bývá zhusta srovnávána s revolucí průmyslovou, která s sebou přinesla bezprecedentní změnu statu quo, nárůst sociálních nerovností a kumulaci kapitálu.
Důsledky digitalizace v oblasti ztráty pracovních míst přitom můeme sledovat ji dnes. Britský časopis The Economist uvádí v jednom ze svých článků jako příklady digitalizace internetové sluby Instagram a Airbnb.
Kdy byl Instagram před třemi lety prodán Facebooku za jednu miliardu dolarů, měl třicet milionů uivatelů a zaměstnával pouze třináct lidí. Firma Kodak, která ve stejné době zkrachovala, zaměstnávala takřka sto padesát tisíc lidí po celém světě. Instagram je přitom jen sofistikovaná sluba na sdílení fotografií. S Kodakem byla spojená výroba a prodej fotoaparátů, filmů i potřeb na jejich vyvolávání.
Airbnb je internetová stránka, na které můete po registraci a zadání základních údajů nabízet zájemcům ubytování ve svém bytě. Na jednu stranu si můete myslet, e konáte antikapitalisticky, protoe lidé z celého světa mohou bydlet u vás, a vy tak třeba snadno vyděláte na nájem nebo alespoň energie. Na druhou stranu ale sluby tohoto typu poškozují provozovatele hotelů – ti toti přicházejí o zákazníky, a tak v duchu kapitalistické logiky budou propouštět zaměstnance, sniovat mzdy nebo třeba zpoplatňovat hotelové snídaně, které byly dosud v ceně.
Doplnit jako příklady bychom mohli různé systémy na společnou jízdu autem, které připravují o výdělek veřejné eleznice i soukromé autobusové dopravce. Ale mezi příklady, kdy digitalizace připravuje lidi o dnešní pracovní místa, můeme zařadit i rozmáhající se samoodbavovací kiosky v supermarketech, na letištích nebo nádraích.
Digitalizace tak nejenom ohrouje současná pracovní místa a prakticky nevytváří prostor pro vznik nových, ale zároveň dramaticky proměňuje podmínky práce. Vytváří-li nové joby, tak jde často o práci na dobu určitou, na dohody o provedení práce, bez náleité odměny. Digitalizace nejene rozmělňuje rozdíl mezi pracovním a volným časem (například nevyadovanou nutností být na e-mailu kdykoli, i během dovolené). Tlačí na větší a větší flexibilitu pracovní síly, která musí odpovídat pohybům kapitálu. Oslabuje odbory, monost kolektivní akce a proces subjektivace člověka jakoto pracujícího. Zároveň se technologický pokrok často staví do opozice vůči demokracii. Místo překonávání jejích nedostatků by ji rád překonal jako systém a metodu správy společnosti. Přitom je-li velká část společnosti ohroena nezaměstnaností vlivem digitalizace, nelze jí to dávat za vinu. Chybu je třeba hledat v politice, která na podobné strukturální společenské změny není připravena. Omezena krátkodobým plánováním není s to předjímat a připravit se na skutečné výzvy přesahující volební období.
V této souvislosti je třeba připomenout, e české odbory digitalizaci jako téma prakticky nezaznamenaly a odpovědná ministerstva se jí rovně příliš nevěnují. Ve srovnání s dlouhodobou a intenzivní debatou v sousedním Německu je české mlčení ohlušující.
Očekává-li se ztráta prakticky poloviny pracovních míst, je třeba se zamyslet nad tím, jakým způsobem se k problému postavit. Především bude nutné vytvořit nová pracovní místa a proměnit vzdělávací systémy. Bude nutné v delší debatě nově popsat, jak se chceme vztahovat k práci. A přesměrovat občany a občanky do takových pracovních oborů, které bude v důsledku demografických změn nutné posílit – prakticky celou oblast péče – a které dokáí také nejlépe odolávat tlaku digitalizace. Současně by se měla otevřít otázka pracovní doby, je by se při současném zvyšování platů a mezd měla systematicky zkracovat.
Britsko-německý politolog Henning Meyer v této souvislosti často hovoří o nároku na práci, kterou by měl zajišťovat stát. Jako výchozí bod nabízí unijní projekt garance práce pro mladé – Youth Guarantee. Vlády by podle něj měly garantovat práci pro všechny, kteří ji chtějí, a směřovat pracovní sílu do oblastí, které jsou dlouhodobě personálně podhodnocené.
To samozřejmě vyaduje pruný systém vzdělávání a rekvalifikací, který bude s to reagovat na postupující technologický pokrok. I přes všechny hrozby nicméně můe digitalizace představovat šanci.
Můe naplnit odvěké touhy člověka, který předá práci strojům a získá volný čas a blahobyt. Současný vývoj k tomu cíli, zdá se, bohuel nesměřuje. Přinejmenším v České republice nikdo neví, co od digitalizace poadovat. I přesto ale platí, e probíhající technologická revoluce bude vypadat dle příslušných politických rozhodnutí. Pokud si tedy politika uvědomí, e má rozhodovat i v této věci.
Jan Gruber (1987) je publicista, píše do Listů, Deníku Referendum a A2.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.