Morálka je velmi významnou součástí neformálních institucí, její pravidla ... nejsou závěry našeho rozumu... (David Hume); morálka nebyla člověkem vymyšlena nebo vyprojektována a člověk jí obvykle nebývá ani příliš nadšen. Morálka není věcí vkusu. Je to velmi potřebné, avšak nevítané omezení sdělující nám, které z věcí, je bychom rádi dělali, dělat nesmíme, máme-li udret řád, na něm závisí přeití většiny z nás... Představa, e morálka je nástroj k tomu, abychom dostali to, co si přejeme, je zcela chybná. (F. A. Hayek, 1984)
Jestlie pravidla morálky (její normy) nám říkají, co dělat nemáme nebo nesmíme, čemu se máme vyhnout a čemu předcházet a co naopak dělat musíme, potom je přirozené, e dodrování takových pravidel v praxi není ničím, co by nám přinášelo zvláštní potěšení. Tyto normy toti krotí přirozený egoismus, pudy a ádosti, je by mohly, pokud by nebyly omezovány, podlamovat řád, na jeho fungování a prosperitě závisíme. Povahu morálních omezení lidského chování nic nevystihuje lépe neli zdánlivě paradoxní tvrzení, e ... člověk se stal inteligentním tvorem v míře, v jaké dnes je, proto, e nešel tam, kam by si přál. Kdyby se mu dovolilo sledovat vrozené city nebo dělat to, co se mu líbí, zajisté by nedosáhl síly, kterou mu nyní jeho intelekt propůjčuje. (Hayek, 1984) Kadý člověk potřebuje ve svém praktickém jednání určité morální normy, je jej orientují na udrení řádu, v něm ije. Je to něco jako vnitřní kompas chování, který vytyčuje a řídí vlastní jednání. (J. Thesing, 1995) Evoluce, je dosáhla stadia, které označujeme homo sapiens, nepochybně v sobě zahrnuje i vývoj norem morálky a v jejím rámci i vývoj odpovědnosti.
V této souvislosti nebude nezajímavé, učiníme-li stručný historický exkurs do vývoje názorů na zahrnutí morálky, resp. etických norem do chování ekonomických subjektů a do ekonomických výzkumů a zamyslíme-li se nad otázkou, zda teoretická ekonomie je, či není hodnotově neutrální vědou (value-free science), resp. zda se v rámci ekonomických výzkumů mají analyzovat i morální aspekty ekonomických aktivit. Vdyť pro eventuální kladné zodpovězení takové otázky hovoří skutečnost, e např. i odpovědnost sama o sobě je morální kategorií.
Mnozí naši současní ekonomové toti povaují ekonomii za vědu jen tehdy, pouívá-li jako svůj hlavní aparát matematiku. Potom jí přiznávají jakýsi status fyziky společenských věd. Vše ostatní je podle nich jen pouhým vatláním. Verbální ekonom není vědec... Tento postoj se projevuje i ve struktuře ekonomické literatury, v ní se mnozí autoři systematicky vyhýbají hodnotovým a etickým úvahám. V tomto ohledu mně časopis Politická ekonomie připravil radostný záitek, kdy ve druhém čísle letošního roku otiskl stať Tomáše Sigmunda Vztah etického a ekonomického chování. Jedna vlaštovka sice jaro nedělá, avšak naději přináší.
Vraťme se ale ke slíbenému historickému exkursu našeho tématu, nejprve k Adamu Smithovi. Ekonomové ho znají jako zakladatele vědecké politické ekonomie a jako autora slavné knihy Blahobyt národů. Ji méně je známo, e jako profesor morální filozofie na univerzitě v Glasgow napsal neméně proslulou knihu Teorie mravních citů, je vyšla 17 let před Blahobytem národů, tedy ji v roce 1759. V této práci se zabýval mravností jako sociálním jevem. Zatímco v časově druhém, základním ekonomickém díle je mu sobectví klíčovým faktorem koordinace ekonomických aktivit, zaujímá ve Smithově etickém systému podobné místo sympatie, kterou autor rozuměl souhlas, resp. nesouhlas ostatních lidí s konkrétními činy a s chováním jednotlivce Podle něj nám sympatie nastavuje zrcadlo, v něm spatřujeme charakter našeho jednání. Mravní soudy o nás vyslovuje imaginární nestranný pozorovatel, který vystupuje jako mluvčí našeho svědomí. Zde stojí za povšimnutí, e z hlediska morálního nehrála u Smithe utilitaristická koncepce uitečnosti příliš velkou roli. Hlavním kritériem byla zmíněná sympatie, která jednajícího měla ubezpečovat o tom, e jeho čin je, popřípadě není, v souladu s obecnými pravidly morálky. (Tuto funkci můe ovšem sympatie plnit jen v morálně konsolidované, nikoliv v morálně upadající, či dokonce rozvrácené společnosti – pozn. V. K.) Sympatie je podle Smithe tmelícím prvkem společnosti, protoe vnáší do chování a postojů lidí určitou konformitu. Lidé mají rádi chválu a nelíbí se jim odsouzení jejich činů a jejich chování.
Pro Smithe byl racionální zájem na vlastním prospěchu z mravního hlediska ctností; poadoval však zároveň, aby tato ctnost byla doplněna sebeovládáním, smyslem pro povinnost a úctou ke spravedlnosti. Sympatii povaoval však za ctnost ještě větší (blíe viz Raphael, 1995). Lidé, kteří tvrdí, e klasická politická ekonomie byl amorální systém, zřejmě nevědí, o čem mluví. Je to však i výzva těm, kteří se houevnatě brání jakýmkoliv hodnotovým úvahám v rámci této vědy.
Po Smithovi následovalo dlouhé období, v něm mnozí sociální myslitelé a ekonomové podrobovali kritické analýze hospodářské a sociální poměry, zejména v tehdejší Francii a Anglii, a kladli si otázku, zda teze o shodě vlastního (soukromého) zájmu se zájmem obecným je vůbec správná. Např. Simon de Sismondi dospěl k názoru, e k rozporu mezi oběma zájmy dochází v důsledku nerovného rozdělení majetku, a tedy i moci mezi lidmi. Majetní a nemajetní mají rozdílná postavení. Saint-Simon a jeho následovníci byli kritiky soukromého vlastnictví a zdůrazňovali roli státu v hospodářském ivotě. Učení saint-simonistů otevřelo cestu socialistickým hnutím všech odstínů, zejména marxismu. I Karel Marx v mnohých ohledech na Sismondiho, Saint-Simona, Proudhona a Rodbertuse navazoval. Základním rysem všech těchto učení bylo vyvrácení teze o souladu soukromého a společenského zájmu, je byla nahrazena teorií o vykořisťování práce, nadhodnotě a vyvlastnění výrobních prostředků. Programovým cílem se pak stala likvidace kapitalistického trního hospodářství.
Zde je na místě důleitá poznámka stran shody soukromého zájmu (zájmu na vlastním prospěchu) a zájmu obecného. Pokud by tato shoda byla dokonalá, tj. pokud bychom sledováním vlastního zájmu vdy a za všech okolností dosahovali i zájmu obecného, neměly by morální úvahy v rámci ekonomiky místo a vymizel by i problém odpovědnosti. Avšak lze snadno ukázat, e takové představy nelze dokonce ani A. Smithovi připisovat. Taková shoda není nikdy dokonalá a podle mnohých pozdějších myslitelů je dokonce velmi mezerovitá. Proto takový důraz na morálku a na odpovědnost.
K modifikaci pojetí vlastního zájmu právě naznačeným směrem přispělo i učení drustevních škol různých odstínů, je uplatňovaly principy solidarity, svépomoci a odstranění oddělování práce a kapitálu. Základní principy trní ekonomiky však tyto školy nepopíraly. S určitou kritikou sobectví potom přišli představitelé německé historické školy (Wilhelm Roscher, Bruno Hildebrand) a jejich pokračovatelé, tzv. katedroví socialisté (G. Schmoller, Adolf Wagner, Lujo Brentano), kteří vyzdvihovali takové morální prvky, jakými jsou čestnost, šetrnost, pracovitost, výchova v rodině apod. Zdůrazňovali, e celkový morální stav národa je důleitým východiskem pro přijetí sociálních reforem a pro jejich úspěšnost. Tato teze historické školy (která byla té označována jako škola etická nebo realistická) by právě dnes neměla ucházet naší pozornosti stejně jako přesvědčení, e vlastní zájem není zdaleka jediným motivem lidského chování, e k dalším patří pocit odpovědnosti, soucit, láska k blinímu a další. Tato škola hluboce zakotvila v sociálním a ekonomickém myšlení a nepochybně poznamenala hospodářskou a sociální politiku Německa i ve dvacátém století (viz např. systém sociálního trního hospodářství, ordo-liberalismus Freiburgské školy).
Ordo-liberální škola spojuje svobodu se sociální spravedlností a s odpovědností. Předpokladem takto pochopené svobody je řád (sociálně-právní stát) jakoto soubor pravidel, umoňujících fungování demokratické společnosti na bázi trhu, morálních hodnot a sociální spravedlnosti. Ekonomický řád, který vyrůstá ze symbiózy ekonomiky, politiky a morálky, byl nazván sociálním trním hospodářstvím. Jde o jeden z moných způsobů uspořádání ekonomiky v rámci liberální demokracie. V tomto systému hrají velkou roli solidarita a subsidiarita. Sociální hospodářství je moné pouze v systému státoprávní demokracie a státoprávní demokracie je naopak moná pouze v takovém systému trního hospodářství, kde jsou zajištěny základní prvky sociální spravedlnosti. (Thesing, 1995) K demokratickému sociálnímu konsensu lze toti dospět jen tehdy, jsou-li občané přesvědčeni o sociální spravedlnosti takového uspořádání, protoe jeho fungování se promítá do jejich situace.
U nás Lubomír Mlčoch oceňoval, e ordo-liberální škola poukazovala na mravní základy trního chování, na význam takových vlastností, jakými jsou čestnost, sebekázeň, smysl pro spravedlnost, a na to, e mravní výuku musí obstarat především rodina, církev a tradice (blíe viz Mlčoch, 1994 a 2000).
Vraťme se nyní ke klasické politické ekonomii, je v polovině devatenáctého století vyvrcholila v osobě Johna Stuarta Milla, jeho základní dílo (Zásady politické ekonomie), resp. jeho nauka byla francouzskými historiky ekonomického myšlení označena jako liberální socialismus. (Gide-Rist, 1928, sv. II) Homo economicus byl pro Milla typem člověka, jeho chování mono vysvětlit jeho osobními zájmy, resp. zájmem o vlastní prospěch. Rozlišoval však osobní zájem (zájem na vlastním prospěchu) a egoismus. Tvrdil, e ... hledání vlastního dobra neznačí, e jest nutno hledati zlo bliního. Individualismus nevylučuje sympatie a naopak individuum morálně zaloené nalézá zdroj radosti v potěšení, které připravuje blinímu. Zajímavé je Millovo zdůvodnění; z Kristova přikázání: Miluj svého bliního jako sebe sama! vyvodil závěr: abychom mohli milovat své bliní, musíme nejprve milovat sebe. Můeme se však odváit vyslovit hypotézu, e platí i přímá úměrnost mezi oběma prospěchy: čím více miluji sám sebe, tím více miluji své bliní? Mill formuloval sedm tzv. přirozených zákonů, z nich prvním je zákon osobního zájmu, který podle něj není ničím jiným neli zákonem zachování existence (v tom navazoval na Spinozův pud sebezáchovy). V rámci Millova systému z toho potom vyplývá, e člověk, jako tvor společenský, musí usilovat i o zachování existence svých bliních, bez nich by jeho vlastní ivot byl buď ohroen, nebo by vůbec nebyl moný. (Tento názor není příliš vzdálený od pojetí odpovědnosti Hanse Jonase – pravzorem vší odpovědnosti je odpovědnost člověka za ostatní lidské bytosti.) Mill si ovšem uvědomoval, e tato morální výzva (pro křesťana přikázání) můe mít praktický význam a na určitém stupni ... vývoje lidského ducha a sociálních zařízení (institucí), kdy jednotlivec dosáhne pocitu jednoty se svými bliními: ... tento cit a dosáhne dokonalosti, nepřipustí, aby jednotlivec si přál jakékoliv zlepšení svých poměrů, jeho by nebyli účastni všichni ostatní... Individualismus v tomto pojetí se nazývá spíše citem, jej nazýváme solidarismem. (Gide-Rist, sv. II) Nemusíme snad čtenáře upozorňovat na obdivuhodnou příbuznost tohoto myšlení s paradigmaty obecného dobra a s Etzioniho soustavou JÁ a MY, které byly vyloeny jinde, i s právě zmíněnými principy sociálně trního hospodářství.
Přesuňme se nyní do 20. století a věnujme pozornost stanoviskům, je k otázkám morálky vlastního a obecného zájmu vyslovili dva významní představitelé třetí generace rakouské školy, Ludwig von Mises a Fridrich A. von Hayek. První z nich povaoval politickou ekonomii za součást teorie lidských aktivit, tzv. praxeologie, která pojednává o prostředcích, nikoliv o cílech. Proto podle Misese je jakýkoliv morální exkurs do trních aktivit irelevantní. Kadý pokus omezit svobodu volby jednotlivce, ať ve směru dobra či zla, je podle něj amorální; vlastní zájem není cílem, nýbr prostředkem lidských aktivit. (Obdobné stanovisko vyslovil ji před válkou Angličan P. H. Wicksteed, podle něho vstupujeme do obchodních vztahů s jinými nikoliv proto, e naše záměry jsou sobecké, nýbr proto, e ti, s nimi obchodujeme, jsou k nim lhostejní; jsou však, podobně jako my, silně zainteresováni na vlastním prospěchu, k němu jsme lhostejní zase my. Směna na trhu nemůe být jako taková povaována sama o sobě za morální či amorální, protoe směňované předměty jsou jenom prostředky, nikoliv cíle. (P. H. Wicksteed, 1933, dle cit. A. H. Shanda 1990, s. 70)
Diskusi a názory na funkci vlastního zájmu při koordinaci ekonomických aktivit zásadním způsobem ovlivnil Fridrich A. von Hayek. Připojil se především k názorům těch, kteří vlastní zájem nespojují s egoismem. Pokud pojmem ego označujeme nejen já, vlastní osobnost, nýbr i způsob, jak si člověk uvědomuje sám sebe a své postoje k okolí; do okruhu vlastního zájmu patří přinejmenším zájem o rodinu, přátele a o vše, o co se stará nebo o co chce pečovat. Toto pojetí vlastního zájmu nepochybně alespoň jistou míru odpovědnosti ke společenskému okolí jednotlivce nevylučuje.
Pro Hayeka bylapodstatnou konstitutivní omezenost lidských znalostí a zájmů, tj. fakt, e člověk zná jen velmi nepatrnou část společenského celku, jeho je součástí, take jeho chování mohou motivovat jen bezprostřední důsledky vlastních aktivit, které zná, resp. které můe znát. Jeho podíl na uspokojení potřeb všech členů společnosti je bez ohledu na to, zda je dokonalým sobcem či dokonalým altruistou, téměř zanedbatelný. Proto není podstatné, zda se člověk má či nemá řídit motivy vlastního zájmu, nýbr zda mu má být dovoleno, aby se rozhodoval na základě jemu známých a jím očekávaných bezprostředních následků svých aktivit, nebo zda se má v tomto ohledu podřizovat vůli někoho jiného, údajně disponujícího dokonalejšími znalostmi o významu těchto aktivit pro celou společnost. Podle profesora Hayeka má být člověk natolik svobodný, aby mohl jednat v souladu se svým svědomím a aby mohl plně vyuívat svých znalostí a dovedností a tak podle svých zájmů a schopností přispívat k obecným cílům společnosti (common purposes of society). Zcela v souladu s tradicí klasické politické ekonomie je mu trh mechanismem, který individuální aktivity transformuje na příspěvky k uspokojování potřeb ostatních, o nich však jednotlivci nevědí a je nejsou součástí jejich záměrů. Člověk, usilující o dosaení toho, co povauje za ádoucí, startuje řetězce aktivit a reakcí, jejich konečný výsledek mu zůstává utajen. Trh pak testuje, resp. koriguje příspěvky jednotlivců k uspokojování konečných potřeb. V tomto procesu je podle Hayeka důleité, aby jednotlivci byli ve svém jednání a rozhodování omezeni stejným souborem pravidel (institucí), v jejich rámci pak svobodně uplatňují své rozdílné schopnosti a zájmy. Nerovnost jednotlivců ve schopnostech a v zájmech a naopak jejich rovnost v nutnosti respektovat pravidla chování, tvoří v Hayekově systému základ svobodné společnosti a trní koordinace ekonomických aktivit. (Hayek, 1948)
Hayekův únik z tenat vlastního zájmu, zájmu na vlastním uitku, je ovšem jen zdánlivý. Rozhoduje-li se člověk podle jemu známých bezprostředních důsledků a s cílem vyuívat svých znalostí a dovedností, bere nutně v úvahu vlastní uitek, jakkoliv s ním dále v procesech trní koordinace jen experimentuje nebo jej jen testuje.
V mnohých diskusích jsou často ztotoněny dva odlišné pojmy: vlastní zájem a sobectví (egoismus). Zatímco vlastním zájmem někteří diskutující rozumějí i zájem na prospěchu druhých (potom jsou v tomto pojmu zahrnuty i prvky altruismu), sobectvím (egoismem) se většinou rozumí extrémně pojatý zájem na vlastním uitku; egoista vztahuje všechny účely pouze na vlastní osobu a uitek spatřuje pouze v tom, co jemu samotnému prospívá, bez ohledu na to, co druhým případně škodí. Jednání egoisty je tak z hlediska širšího společenského okolí neodpovědné.
Proto skutečný problém praktického uplatňování vlastního zájmu v hospodářských aktivitách není v tomto principu samotném, nýbr a v jeho extenzi k egoismu a také v tom, e princip hospodaření, resp. princip dosahování zisku a jeho maximalizace je spojován právě a jedině s egoismem. Na to upozornil významný představitel německého ordo-liberalismu prof. Walter Eucken, který vlastní zájem a sobectví nerozlišoval. Jinak se stavěl na stanovisko Misesovo, kdy říkal, e egoismus i altruismus určují cíle, na ně je hospodářská činnost zaměřována, e však jednáním podle principu hospodaření je určován výběr prostředků. Egoismus a princip hospodaření se tedy nacházejí jakoby na různých úrovních... Trvající směšování egoismu a principu hospodaření je zakořeněné zlo v celé diskusi o tomto důleitém problému. (W. Eucken, 1990)
Pozoruhodnou koncepci propojující morálku a trh, vlastní zájem a etické hodnoty nabídla protestantská (kalvínská) etika. Pro tuto etiku pojmy jako vlastní zájem, egoismus či altruismus nejsou příliš důleité, protoe klíčovou otázkou kalvinistů je spása jejich duše a teprve od toho jsou odvozovány praktické etické cíle. Jak známo, základním dogmatem kalvinismu je učení o predestinaci; podle něho Bůh, jako transcendentní bytost, ji předem rozhodl o spáse či zatracení kadého jednotlivce. K zaplašení úzkosti a nejistoty stran spásy duše má podle kalvinistů slouit neúnavná práce v povolání; svoji víru osvědčují soustavnou světskou prací: ... povolání má být důsledným metodickým cvičením v ctnosti, osvědčením spásy skrze svědomitost, je se projevuje v té péči..., s ní vykonáváme povolání. (M. Weber, 1997)
Tvrdě pracovat v určitém povolání je Boím přikázáním. Bohatství je škodlivé jen tehdy, pokud vede k zahálčivému ivotu. Proto nahromaděný majetek, bohatství, legalizuje pouze pilná a odpovědná práce v povolání. Plýtvání časem je prvním a principiálně nejtěším hříchem, protoe náš čas na tomto světě je z hlediska věčnosti nekonečně krátký. Úsloví, je je připisováno Benjaminu Franklinovi, e čas jsou peníze, je proto nutno chápat ve smyslu duchovním; čas je nekonečně cenný, neboť kadá ztracená hodina práce je odňata slubě slávě boí. Proto bohatství od povinnosti pracovat neosvobozuje. I kdy zámoní občané pro své bohatství odměnu za práci pro uspokojení svých ivotních potřeb nepotřebují, stále tu je ještě boí přikázání pracovat, které platí pro kadého, jak pro chudého, tak pro bohatého (blíe viz M. Weber, 1991).
Pro spasení, resp. pro překonání strachu ze zatracení je stejně důleité zaměření na výdělečnou činnost, na výnosnost a na zisk. Jestlie vám Bůh ukáe cestu, na ní můete beze škody pro svou duši a beze škody pro jiné zákonným způsobem vydělat více ne na jiné cestě, a vy to odmítnete a dáte se cestou méně výnosnou, pak maříte jeden z účelů svého povolání..., zdráháte se být boími správci. (M. Weber, 1997) Plody práce dělníka (zaměstnance) i podnikatele nemají slouit k rozkoši a k hříchu, nýbr jen ke slubě boí!
Asketismus puritánů, jejich zaměření na soustavnou a usilovnou práci v povolání, na zisk a výnosnost, odsouzení nadměrné, luxusní spotřeby a okázalého přepychu (viz té Veblen, 1994), vede přirozeně k růstu majetku. Puritán má však pociťovat odpovědnost za to, aby takto poctivě a usilovnou prací získaný majetek ke slávě boí nejen zachoval, nýbr aby jej i dále rozmnooval. Čím větší majetek takto nahromadil, tím ovšem větší odpovědnost za jeho další vyuití by měl pociťovat. Bohatství jako samoúčel není toti přípustné, protoe majetek vdy v sobě skrývá stálé pokušení. Avšak bohatství jako plod práce v povolání je boím poehnáním.
Z asketické úspornosti, dnes bychom řekli z nízkého sklonu ke spotřebě, se tvoří kapitál, který však nesmí být spotřebován k marnivým účelům, nýbr produktivně investován. S rostoucím majetkem roste přirozeně pokušení jej vyuívat k osobní plýtvavé, okázalé a nadměrné spotřebě, co v sobě skrývá nebezpečí, e budou posléze podkopány etické základy, na nich bylo toto bohatství budováno, a e dojde i k rozpadu pracovní a podnikatelské odpovědnosti. John Wesley, zakladatel a vůdčí postava anglických metodistů z poloviny 18. století, napsal (dle citace M. Webera, 1997, s. 261): Jednoho se bojím: kde přibývá bohatství, tam se stejnou měrou vytrácí obsah víry. Nevidím ji, jak by bylo podle přirozené povahy věcí moné, aby jakákoli obroda pravé zbonosti měla dlouhé trvání. Nábonost musí nutně plodit pracovitost (industry) i spořivost (frugality); ty však nemohou nic jiného ne vytvářet bohatství. Ale kdy roste bohatství, roste pýcha, vášně, světáctví ve všech podobách. Jakpak by bylo moné, aby metodismus, náboenství srdce, na takové půdě kvetl jako zelený strom? Metodisté jsou čím dál tím pilnější a spořivější, čili rozmnoují jmění. Proto jim narůstá pýcha, vášně, tělesné a světské choutky a zpupnost. Z náboenství zůstává forma, ale obsah se pomalu vytrácí...
Protestantský etický systém nebyl ádnou utopickou vizí či krátkodobým experimentem v umělém prostředí, jakými kdysi byly např. Owenovy kolonie zvané Nová Harmonie či Fourierovy falanstéry. Šlo o soustavu, která v praxi fungovala dlouhodobě a nepochybně ovlivnila zrod a vývoj amerického kapitalismu. Postupně však i zde docházelo k opouštění puritánské filozofie, co posléze přivodilo podstatné proměny celého sociálně-ekonomického systému. Jak ve své práci konstatuje G. W. Ditz, ... freudovský hedonismus nastoupil na místo kalvínského asketismu... iluze hojnosti vytlačuje pojem vzácnosti. Princip slasti nahradil princip spasení... Freudovské libidiózní tuby přeměňují člověka nuceného spořit v člověka nuceného utrácet.
Naskýtá se otázka, jaká poučení pro dnešek nám historie vývoje (rozvoje a úpadku) protestantské etiky poskytují. Především se ukazuje, e i náboensky ukotvená kritéria ekonomických aktivit náporu světsky pojímaného majetku těko odolávají. Přesto však lze v protestantské etice stále nalézat východiska i pro řešení závaných problémů dneška. Ekonomický růst, a v důsledku toho růst bohatství, k němu kalvínská etika zajisté nemalou měrou přispěla, staví otázku, co s nahromaděným majetkem dělat, kdy investice do produktivních odvětví vedou k dalšímu ekonomickému růstu a tím k dalšímu růstu bohatství, a samozřejmě i bídy, a k nebezpečnému prohlubování ekologické zátěe planety. Problémem dnešní sekularizované společnosti je, e instituce výkonného soutěního trhu nejsou doplněny institucemi solidarity a subsidiarity. e princip trní soutěe není uplatňován operacionalizací principů morálky a solidarity. Tento nedostatek bude v procesech globalizace a při řešení problémů chudoby ve světě stále tíivější. Proto jedním z hlavních úkolů v nejbliší budoucnosti by mělo být zkoumání způsobů a moností, pomocí nich by bylo moné alespoň částečně zaplnit mezeru, která po vyhasnutí étosu protestantismu v oblasti neúnavné, svědomité a poctivé práce v povolání, v oblasti výdělečných činností zaměřených na výnosnost a zisk a do jisté míry i v asketickém způsobu ivota, zůstala.
Na protestantskou etiku navázal současný italský ekonom Stefano Zamagni, který vyjádřil přesvědčení, e kapitalistický systém bez věrnosti hodnotám protestantské etiky nemůe fungovat, e však tyto hodnoty, které byly po staletí pěstovány, rychle upadají. Trhy jsou nepochybně oblastmi, v nich vlastní zájem dominuje. Avšak: ... trhy nejenom alokují zdroje a rozdělují důchody, nýbr té přetvářejí kulturu, podporují nebo maří ádoucí formy lidského rozvoje... Trhy jsou stejně tak politickými a kulturními institucemi jako jsou institucemi ekonomickými. (1992) Tento ekonom nespojuje úspěšnost trhů jen s Pareto-optimální alokací zdrojů. Za jejich selhání povauje i situaci, v ní jsou trhy podporovány nedemokratickou strukturou moci a kdy odměňují, a tedy i pěstují, chamtivost, oportunismus, politickou pasivitu a nepřátelství vůči druhým. Podle Zamagniho se hodnocení trhů musí vztahovat na všechny efekty (důsledky) jejich fungování, nejen na efektivnost. Tedy také na strukturu moci, na morálku a další procesy rozvoje člověka.
Proces české transformace pod zorným úhlem morálky studoval Lubomír Mlčoch. Podle jeho přesvědčení v ní došlo k podcenění vztahů mezi etikou a racionalitou. Úpadek morálky byl mimo jiné způsoben upadajícím právním řádem, neboť mezi morálkou a právním řádem je oboustranná závislost. Právo a morálka byly odsunuty na dobu po skončení privatizace, kdy si odpovědní vlastníci měli poradit s obojím, s právními i s morálními normami. L. Mlčoch je přesvědčen o tom, e jen ... tehdy, kdy pochopíme, e morálka není luxusem, na který zatím nemáme, ale zdrojem bohatství národů, máme šanci se dopracovat a být přijati za rovnoprávné členy rodiny sjednocené a integrované Evropy. (Mlčoch, 1997) Tento autor hovoří o etice společného dobra jako o koncepci rozšířené racionality, v rámci ní homo economicus vřazuje do své individuální funkce uitku i ohled na své bliní: ... etika byznysu, itá morálka v hospodářském světě, se pak jeví jako zvláštní druh veřejného statku. (1994) Trh pak můe fungovat ... jen v mravním prostředí, kde vládne alespoň elementární spravedlnost a poctivost, kde existuje základní společenská shoda v chápání dobra a zla... (Pokoj a dobro)
V historickém duelu trh versus morálka lze na obou stranách bitevního pole vidět mnoho pozoruhodných osobností, a to nejen ekonomů. Teze morálka je ústrojnou součástí chování ekonomických subjektů nalezla v minulosti, podobně jako dnes, mnoho zarytých odpůrců stejně jako přesvědčených stoupenců. Nebylo mým úkolem přesvědčovat čtenáře o pravděpodobném vítězství jedné ze soupeřících stran, nýbr pouze ukázat na to, e dnes tak aktuální téma má dlouhou historii a e mnohé z toho, o čem se dnes diskutuje, bylo ji kdysi poměrně pregnantně vyjádřeno. Ponechávám na čtenáři, aby si sám učinil představu o tom, na které straně argumenty převaují.
Naše nejnovější zkušenosti s privatizačními podvody, které právě v morálním ohledu jsou šokující (nehledě na obrovské materiální škody), ukazují, e morálku nelze jen tak snadno odstavit na vedlejší kolej a tvářit se, e jde o normální souběný jev trní ekonomiky, popřípadě e to je jen jeden z důsledků nedokonalých právních norem. Neboť v období transformace, v něm velké vlastnické přesuny poskytují mnoho lákavých příleitostí ke snadnému zbohatnutí a kdy se kapitalistická ekonomika jako taková vyznačuje poměrně sloitými institucionálními strukturami a trními mechanismy, jsou i relativně dokonalé právní normy slabé na to, aby podvodům ve větší míře zabránily, pokud ovšem tyto instituce nespočívají na internalizovaných morálních normách. V této souvislosti vzpomínám na slova významného českého ekonoma, prof. Josefa Macka, která napsal před více ne šedesáti lety: Dnešní sloitý hospodářský řád prostě nesnáší ,morálku koňských handlířů' a všude tam, kde při technickém pokroku lidé mravně upadají, působí vynálezy sociální... asi tak, jako technické vynálezy pouité na válečnictví... důkazem jsou důmyslné podvody se směnkami, šeky, dílčími obligacemi... podvody nebo aspoň nesvědomitost v zakládání a vedení akciových společností na škodu drobných akcionářů atd. Kdo se pokouší dělat hospodářskou politiku bez ohledu na mravní motivy..., musí ztroskotat. (1946, s. 64–65)
Otázky trhu, morálky a odpovědnosti jsou dnes nepochybně vděčným tématem úvah mnohých dalších myslitelů a předmětem teoretických pojednání, konferencí a sympozií. Jsem přesvědčen o tom, e taková vystoupení jsou důleitá a uitečná. Není ovšem radno při tom zapomínat, e zdaleka nejde jen o zajímavý, byť velmi sloitý problém teoretický, nýbr e to jsou otázky i veskrze praktické, otázky všedního dne kadého člověka, jeho občanského ivota. e občan je většinou i trním subjektem, by nás nemělo odvádět od faktu, e je i subjektem morálky. Člověk jako tvor společenský chtě nechtě přebírá jisté morální normy svého okolí a ty pak uplatňuje a řídí se jimi ve svém praktickém jednání, v sociální komunikaci. Tyto normy mají proto velký vliv i na jeho trní chování. Námi diskutovaný problém má tedy jak teoretický, tak velmi praktický rozměr. Na podporu tohoto názoru jsem si vybral myslitele nad jiné povolanějšího, profesora T. G. Masaryka, který více ne před sto léty na toto téma mimo jiné napsal: ... nepotřebujeme mravnosti a náboenství in abstracto, v soustavách a knihách, ale v ivotě, v hospodářství a politice. Etika není pro psací stůl, náboenství není pro kostel. Všecko jednání a myšlení podléhá normám etiky... (1898, str. 581)
Václav Klusoň(1926-2018) byl ekonom. Nositel ceny Listů Pelikán za rok 2014.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.