aneb Ještě jednou Miloš Zeman a Ferdinand Peroutka
Současný spor o některé názory Ferdinanda Peroutky vyvolaný kritikou údajných Peroutkových textů ze strany Praského hradu ukazuje na několik zajímavých témat. Na úvod a pro úplnost je však nutno říci, e prezident Miloš Zeman ve svém projevu z 27. ledna 2015, kde prezentoval údajný Peroutkův článek Hitler je gentleman, zároveň poukazoval na potřebu včas bránit nástupu zla, přičem srovnal počátky holocaustu a současnou rozpínavost Islámského státu. Dle prezidenta Zemana je nezbytné nebezpečí plynoucí z kadé krajní a násilné politické doktríny rychle rozpoznat, co se v případě nacismu nestalo. Část viny za podcenění důsledků nacistické ideologie přitom dle hlavy státu padá i na některé příslušníky tehdejší intelektuální nebo politické elity. Dle prezidenta se tak v nacismu mýlil nejen Peroutka, ale na počátku třeba i Winston Churchill.
Prezidentův projev však i přes svůj racionální záměr vyvolává jisté pochybnosti. Jednak otvírá otázku, do jaké míry máme jako lidé ijící v demokratické společnosti právo hodnotit chování jednotlivců ve vychýlené době, tedy v době, kdy při projevení běného názoru nešlo jen o ztrátu zaměstnání či monosti studovat, ale o osobní svobodu a ivot. Co se má v podobné situaci povaovat za osobní mýlku či, jak říká prezident Zeman, fascinaci naprosto zrůdným učením? Je onou fascinací článek v novinách nebo pozvednutí pravice na vynucené proreimní demonstraci? Ferdinand Peroutka, kterého prezident republiky či jeho mluvčí dnes odsuzují pro některé publikované názory z počátku okupace, po roce 1945 podporoval, byť zdrenlivě a kriticky, politiku československých komunistů, zejména pro její návrhy v oblasti sociálních problémů. Jde i v tomto případě o Peroutkovo osobní pomýlení, kdy se za komunisty po druhé světové válce veřejně stavěla většina tehdejší československé kulturní elity?
Údajné názory Ferdinanda Peroutky tak naznačují, e věci, které se nám dnes jeví jako intelektuální omyl nebo nějaké osobní či profesní uklouznutí, nemusely být takto pojímány v čase, kdy byly činěny nebo vyslovovány. A to nejen z důvodu zmíněné atmosféry strachu. Řada nových politických reimů se toti v době, kdy je zaváděna, skutečně můe jevit jako určitá a potenciálně úspěšná alternativa vůči demokracii, resp. vůči některým negativním prvkům, které svobodná společnost přináší. Na tomto místě lze prezentovat výmluvnou informaci, kterou zmiňuje historička Jana Čechurová ve své knize o české prvorepublikové pravici. Odkazuje zde na analýzu vyhotovenou kanceláří prezidenta republiky T. G. Masaryka, z ní vyplynulo, e českému fašistickému hnutí na počátku jeho vzniku dávala peněité dary řada tehdy známých osobností. Mezi nimi například Tomáš Baťa, který fašistům poté, co jej ujistili, e jsou apolitičtí, věnoval šedesát tisíc korun.
Lze na základě uvedeného tvrdit, e Tomáš Baťa byl fascinován fašistickým učením? Podobný výrok by samozřejmě byl krajně neférový a zcela zavádějící, stejně jako je neférové nyní obviňovat Ferdinanda Peroutku z fascinace Hitlerem. Jak Tomáš Baťa, tak Ferdinand Peroutka pouze vnímali okolnostmi dané doby jistý názorový proud a politické dění. Vycházeli z tehdy dostupných informací a konkrétních sociálních či jiných jevů. O pracovních nebo koncentračních táborech se tehdy mnoho nevědělo, resp. charakter a míru zločinů spojených s následnou válkou ani nikdo nemohl předpokládat, stejně jako téměř nikdo nepředpokládal třeba rychlý pád komunistických reimů v roce 1989. Tomáš Baťa ani Ferdinand Peroutka server youtube k dispozici neměli, proto je velmi kulhající srovnání stávajícího růstu moci Islámského státu a dřívějšího nacistického vzestupu, jak činí prezident Miloš Zeman v projevu, v něm zmiňoval i Peroutkův text. Poměřovat vradění islamistů s nacismem, který se k moci dostal za zcela jiných okolností, není moné a věc zdaleka není tak jednoduchá.
Projev prezidenta Zemana tedy není poučením, jak zabránit nástupu zla. Slova hlavy státu spíše dokazují, jak kadý nedemokratický reim společnost ovlivňuje, a také po svém zániku v ní vyvolává zcela protichůdné pocity, tedy na jedné straně nostalgii, na druhé absolutní zatracení, zvlášť jde-li o případy, kdy se diktátoři snaí při uchopení moci tvářit jako veskrze demokratičtí, novátorští a průkopničtí. Nacismus ani komunismus nepřitahovaly masy obyvatel a spolu s ním i intelektuály svým vypjatým nepřátelstvím k jiným rasám, třídám ani válkychtivostí. Přitahovaly slibem lepšího světa. Světa bez chudoby a bez rizikových či údajně škodlivých elementů. Jak názorně konstatuje sociolog Zygmunt Bauman ve své známé knize Modernita a holocaust, nedemokratické reimy a jejich ideologie nabízely svět v podobě krásné zahrady bez plevele.
Nedemokracie, které existovaly několik desetiletí, navíc společnost prostoupily velmi široce, moná více, ne si sami uvědomujeme a jsme ochotni připustit. Hluboké zakořenění totalitních nebo autoritativních reimů je ostatně důvodem zpravidla velmi omezeného trestání bývalých nedemokratických vládců a jejich pomahačů poté, co se diktatura od moci odstraní. Nejvíce příslušníky bývalé nedemokratické vládní elity trestaly nová řecká a argentinská demokracie v sedmdesátých, resp. osmdesátých letech minulého století. K postihům svých dřívějších věznitelů však Řecko i Argentina přistoupily velmi rychle a v době, kdy noví představitelé demokratických vlád měli značnou podporu obyvatelstva.
Naopak v postkomunistických zemích nebo třeba v případě španělské Frankovy diktatury se k masivnímu trestání bývalých funkcionářů či vykonavatelů represe více méně záměrně nepřistupovalo, byť ze strany bezprostředních obětí reimu nebo také příslušníků mladší generace byly tvrdé a bezvýjimečné postihy často poadovány. V realitě však nakonec docházelo k jevu, který historik Jiří Suk nazývá historickým kompromisem. Šlo o jakousi nepsanou dohodu mezi bývalým autoritativním reimem a novou demokracií, kdy se minulost vzala na vědomí s tím, e potrestat všechny viníky nelze. V této souvislosti autoři sborníku s názvem Rozdělení minulostí věnujícího se českému antikomunismu poukazují na symbolickou skutečnost spojenou se sametovou revolucí, kdy řada studentů aktivně protestujících v roce 1989 proti komunistickému reimu byla zároveň členy a někdy i funkcionáři Socialistického svazu mládee. Mnozí studenti vysokých škol z něj demonstrativně vystupovali a v době, kdy se reim nekontrolovatelně hroutil.
Všechny naznačené a problematické okolnosti ukazují na rozdělení (nejen) české společnosti, které bolestivá politická minulost vdy vyvolává. Proto se s minulostí nelze nikdy úplně vyrovnat, byť právě po onom vyrovnání často frázovitě voláme. Jak říká jeden z amerických spisovatelů, minulost vlastně ani minulostí není, neboť je zde pořád s námi.
Poukazovat proto nyní na některé intelektuální osobnosti a mluvit o jejich fascinaci zrůdným (v tomto konkrétním případě nacistickým) učením je projevem jisté povrchnosti, ale také nepochopením povahy diktátorských reimů, které zkrátka nemohou být alibisticky vnímány jako něco, co přišlo a zase odešlo bez zjevné příčiny a co bylo obyvatelstvu proti jeho vůli vnuceno. Mýlíme se, pokud se snaíme tvrdit, e nacista je zjevným případem pro psychiatra, je snadno rozpoznatelný, a lze se mu tedy účinně a včas bránit. Při podobném přístupu kořeny nejen nacistické diktatury nelze úplně ani správně pochopit.
A kauza Ferdinanda Peroutky a jeho údajných textů je také dalším důkazem, jak těké můe být dosahování jakési retroaktivní spravedlnosti, navíc v situaci, kdy kategorie pravdy ani morálky nejsou rozhodné, resp. je z důvodu charakteru nedemokratických reimů a míry jejich prostoupení společností nelze bez výhrad aplikovat.
Pavel Uherek (1975) pracuje jako právník ve zdravotnictví, absolvoval politologii na FSS MU v Brně.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.